Trening izometryczny – na czym polega i jak ćwiczyć?

Redakcja
Redakcja
29 października 2018
Trening izometryczny
Fot. iStock / fizkes
 

Złośliwi twierdzą, że to trening dla leni – i niech sobie mówią, co chcą, my jesteśmy zdania, że lepszy taki, niż żaden. A całkiem serio, to doskonała alternatywa dla tradycyjnych ćwiczeń, gdy nie dopisuje nam motywacja albo pogoda. Trening izometryczny mięśni można wykonywać w tak zwanej „wolnej chwili”.

Na czym polega trening izometryczny?

Ta forma aktywności nie wymaga ruchu w potocznym znaczeniu tego słowa, ponieważ polega na napinaniu mięśni. Więc jeśli na myśl o skłonach, przysiadach i pajacykach robi ci się słabo, głowa do góry, można zacząć przygodę z aktywnością nieco inaczej.

To również doskonały sposób na rozruch dla wszystkich, którzy z przyczyn zdrowotnych muszą zrezygnować z tradycyjnego treningu. Podczas ćwiczeń nie dochodzi do obciążenia układu krążenia.

Ćwiczenia można wykonywać podczas innych czynności, nawet siedząc czy leżąc. Oczywiście, nie zgubicie w ten sposób zbędnych kilogramów, ale z pewnością pozbędziecie się napięcia i zrobicie coś dobrego dla kondycji swoich mięśni.

Trening izometryczny –  jak ćwiczyć?

Wystarczy kilka razy dziennie napinać swoje mięśnie i utrzymać ten stan przez 6-10 sekund. Serio, to wszystko! Ćwiczenia izometryczne przede wszystkim mają za zadanie wzmocnić mięśnie, sprawdzą się doskonale, jako sposób na obniżenie nieprzyjemnych skutków wielogodzinnej, siedzącej pracy.

Praktycznie każdą partię ciała możemy „poćwiczyć” w różnych pozycjach i konfiguracjach.

Wyróżnia się 3 rodzaje ćwiczeń:

  1. Bez obciążeń – polegające tylko i wyłącznie na napinaniu mięśni.
  2. Z oporem własnym – gdy za obciążenie posłuży nam własne ciało (np. możesz obciążyć mięśnie ramion opierając się o ścianę pod nieznacznym kątem)
  3. Z obciążeniem – gdy dodatkowo podczas ćwiczeń wykorzystasz ciężarki czy hantle.

Najprostsze ćwiczenia:

  • Zepnij pupę.
  • Napnij biceps.
  • Napnij łydkę – pomoże ci w tym własna stopa, w pozycji siedzącej lub leżącej obciągnij palce lub przygnij stopę do siebie – czujesz jak pracują mięśnie?
  • Napnij mięśnie ud, najłatwiej zrobić to stojąc w delikatnym rozkroku i lekko zginając kolana
  • Popracuj nad plecami – złap za framugę drzwi i zacznij  na nią napierać, jednocześnie próbując przekroczyć próg.

Pamiętaj, aby powtórzyć każde ćwiczenie kilka razy, utrzymując stan napięcia mięśni przez minimum 5 sekund.


Na podstawie: bonavita.plfitomento.comwformie24.poradnikzdrowie.pl


Sześć rzeczy, których, zdaniem terapeutów, nie powinniśmy mówić podczas kłótni

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
29 października 2018
Fot. iStock/Marco_Piunti
 

Nie wierzę, że istnieją pary, które nigdy się nie kłócą. Jesteśmy tylko ludźmi i czasami dajemy się ponieść emocjom, musimy wykrzyczeć (albo wysyczeć) to, co nam leży na wątrobie. Ważne tylko, aby kłótnia oczyszczała atmosferę, stawała się też czasem pretekstem do rozmowy na temat związku i tego, jak się w nim czujemy. Właśnie dlatego niezwykle istotne jest unikanie niezdrowych nawyków w kłótni – takich jak obrażanie, obwinianie się nawzajem, bo one sprawiają, że sytuacja staje się jeszcze gorsza. Jest kilka rzeczy, których nie powinniśmy mówić podczas kłótni, jeśli chcemy, by partner usłyszał, o co nam naprawdę chodzi.

Czepiasz się wszystkiego, co cię wkurza

Zastanów się, czy ma sens przy okazji kłótni wyciąganie wszystkiego, co przez ostatnie dni, tygodnie, a nawet miesiące wkurzało w partnerze? Zaczynasz od tego, że po raz kolejny nie możesz na niego liczyć, bo miał szybciej być w domu, odebrać dzieci, a kończysz na brudnych naczyniach w zlewie, jego skarpetkach w sypialni. To nic nie da. Najlepiej skupić się na bieżącym problemie, źródłem twojej złości tu i teraz, żeby łatwo móc zakomunikować, o co ci chodzi.

Grozisz, że zdradzisz, odejdziesz

Serio? Myślisz, że groźbą coś wskórasz? Że mówiąc, że znajdziesz sobie kogoś innego, lepszego, że w końcu zdecydujesz się na romans, naprawisz sytuację w twoim związku? Jeśli już się kłócicie, to skup się na danej i ważnej kwestii, a nie szastaj groźbami wynikającymi z twojej frustracji.

Jeśli natomiast dojdzie do punktu, w którym ty i twój partner grozicie sobie nawzajem odejściem, najlepiej cofnijcie się i ochłońcie, obiecajcie sobie, że wrócicie do tej rozmowy za kilka godzin albo na drugi dzień, żebyście nie żałowali słów, które między wami mogłyby paść.

Nie pytaj: „Czy ty mnie jeszcze kochasz?”

To pytanie niczego nie zmieni, bo on, skoro jest z tobą, to znaczy, że kocha. Mów o swoich emocjach, uczuciach, tłumacz, jak się czujesz, kiedy on zachowuje się w taki czy inny sposób, ale nie podważaj nigdy jego miłości do ciebie.

Obrażanie się

Obrzucanie siebie obraźliwymi epitetami, może być toksyczne, zwłaszcza, często dzwonią one w twoich czy partnera uszach po zakończeniu kłótni. Takie ataki nie pomagają rozwiązać problemu, rozbudzają tylko emocje, sprawiają, że na nich się skupiasz, a nie na działaniach, rozwiązaniu problemów.

Mówienie: „Musisz to zrobić”

Kłótnie zawsze skupiają się wokół tego, czego nie robicie w związku. Jednak wskazywanie co kto ma robić, zazwyczaj budzi bunt. Zamiast wskazywać palcem „zrób to”, „zrób tamto”, zacznij mówić: „Czułabym się lepiej, gdybyś…”, „Zależałoby mi na tym, żebyś…, ponieważ”. To zupełnie zmienia perspektywę.

Używanie słów: zawsze i nigdy

Chociaż może się wydawać, że twój partner „nigdy” nie pomaga w domu lub „zawsze” jest skupiony tylko na sobie, staraj się unikać używania wielkich, wszechogarniających słów takich jak te.

Przesada przysłoni ci to, co ważne, a twój partner zacznie cię atakować w formie obrony samego siebie. W ten sposób twój argument z konstruktywnego szybko zmienia się w toksyczny.


źródło: Bustle


8 powodów, by codziennie zjadać banana

Redakcja
Redakcja
29 października 2018
Fot. iStock / nicoletaionescu

Jesteś głodna, masz ochotę na sycącą przekąskę, nudzisz się na bloku reklamowym ulubionego serialu? Zjedz banana i pozbądź się stresu. Jest przynajmniej osiem powodów, by banany jeść codziennie!

Jeden banan zjadany codziennie potrafi narobić bardzo wiele dobrego! Jest bogaty w błonnik, poprawia zasiedlenie prawidłową florą bakteryjną, wpływa na odporność. Ma tez swój niemały udział w zapobieganiu nowotworom i dzięki tryptofanowi ulula was do snu. Jest bogaty w magnez i kwas foliowy – cóż pozwoli poczuć się lepiej niż brak niepotrzebnego stres, hę?

8 powodów, by codziennie zjadać banana:

1. Poprawia trawienie i wpływa na uczucie sytości

2. Wspiera bakterie probiotyczne

3. Reguluje ciśnienie krwi

4. Koi nerwy

5. Pomaga w profilaktyce nowotworów

6. Dodaje sił

7. Ułatwia zasypianie

8. Wzmacnia kości

Fot. Pixabay / StockSnap / CC0 Public Domain


Zobacz także

List do syna, którego będę miała: nie pozwól żadnej dziewczynie zniszczyć dobrej miłości, którą w końcu nadejdzie

Niezależność, szybkość i realizacja marzeń – mobilność w oczach Polek [VIDEO]

Karma wraca, pamiętaj o tym, kiedy zrobisz coś bezmyślnego