Czy należy pić 8 szklanek wody dziennie i czy wyjście na dwór z mokrą głową zawsze kończy się przeziębieniem?

Ewelina Celejewska
Ewelina Celejewska
8 września 2017
Fot. iStock/scyther5
Fot. iStock/scyther5
 

W czasach, gdy dostęp do rzetelnej wiedzy jest wręcz nieograniczony, niektórzy z nas wciąż wierzą w pewne medyczne mity, które już dawno zostały obalone. Często nie zastanawiamy się, czy zasłyszane informacje są prawdziwe lub aktualne. Podczas gdy jedne wywołują na twarzy jedynie uśmiech, inne, przekazywane z pokolenia na pokolenie rady mogą poważnie szkodzić zdrowiu. Sprawdź, czy ty też naiwnie wierzysz w niektóre mity.

Mit 1. Suplementy diety nie mogą zaszkodzić

Każdego dnia jesteśmy bombardowani reklamami witamin i preparatów dostępnych bez recepty, które mają być remedium na wszystkie nasze bolączki. Odpowiedni specyfik znajdzie się na niemal każdą dolegliwość. Tymczasem suplementy diety, spożywane bez konsultacji z lekarzem niekiedy przynoszą więcej szkody niż pożytku. Warto pamiętać, że mogą wchodzić w interakcję między sobą, a także z pożywieniem i innymi lekami, które przyjmujemy. Lekkomyślna suplementacja może też doprowadzić do awitaminozy, która niekorzystnie wpływa na zdrowie.

Mit 2. Należy pić 8 szklanek wody dziennie

Ten mit pochodzi najprawdopodobniej z 1945, kiedy to jedna z rządowych organizacji w Stanach Zjednoczonych ogłosiła, że właśnie tyle wody należy spożywać w ciągu doby. Chodzi jednak nie o samą wodę, a o płyny w ogóle – także te zawarte w pożywieniu, jak i soki czy herbatę. Na przestrzeni lat zalecenie to, nie wiedząc czemu, przekształciło się w 8 szklanek wody.

Mit 3. Czytanie przy kiepskim świetle psuje oczy

Komu z nas rodzice nie mówili „włącz lampkę, bo popsujesz sobie wzrok”? Co więcej, większość z nas ostrzega przed tym własne dzieci. W rzeczywistości czytanie przy ciemnym świetle nie psuje wzroku, a jedynie powoduje szybkie zmęczenie oczu i chwilowe problemy z ostrością widzenia.

Mit 4. Guma do żucia zalega w żołądku lub jelitach przez kilka lat

To kolejny mit, który często powtarzają rodzice. Niektórzy mówią też, że po połknięciu gumy do żucia może wytworzyć się w brzuchu balon. Tak naprawdę produkt ten zostanie wydalony z organizmu dokładnie tak samo, jak wszystko inne – czyli wraz ze stolcem.

Mit 5. Wrzody żołądka powoduje ostre jedzenie i stres

Powszechnie uważa się, że wrzody żołądka powoduje niehigieniczny tryb życia, stres i ostre przyprawy. Tymczasem głównymi winowajcami owrzodzeń w obrębie układu trawiennego są bakterie Helicobacter pylori. Zdaniem dr. Aruna Swaminatha z Lenox Hill Hospital w Nowym Jorku, wrzody powodują także niektóre leki, jak żelazo w tabletkach czy aspiryna.

Mit 6. Kobieta nie może zajść w ciążę w trakcie miesiączki

Choć jest to bardzo mało prawdopodobne, nie da się wykluczyć. Mowa szczególnie o kobietach, które mają bardzo nieregularne cykle i nie potrafią przewidzieć terminu owulacji. Należy pamiętać, że plemniki mogą przeżyć w drogach rodnych kobiety nawet kilka dni. Seks bez zabezpieczenia może więc skończyć się ciążą, jeśli do zbliżenia doszło w ostatnich dniach miesiączki przy założeniu, że owulacja nastąpi wkrótce.

Mit 7. Większość ciepła tracimy przez głowę

Czapka! O tym nigdy nie zapomina żadna matka. Ten mit jest wyjątkowo silnie zakorzeniony w naszym społeczeństwie. Tymczasem okazuje się, że przez głowę tracimy wyłącznie od 7 do 10 procent ciepła.

Mit 8. Wyjście na dwór z mokrą głową kończy się przeziębieniem

Ten mit szczególnie upodobały sobie nasze babcie. Aby jednak wyjście na dwór z mokrą głową skończyło się przeziębieniem, musimy po drodze mieć kontakt z wirusami. Inne teorie głoszą, że takie nierozsądne zachowanie może spowodować zapalenie opon mózgowych. Aby tak się jednak stało, konieczny jest kontakt z groźnymi patogenami. Warto za to podkreślić, że wyziębiony organizm jest bardziej podatny na choroby, dlatego też spacery z mokrą głową w czasie mrozów nie są najlepszym pomysłem.

Mit 9. Gorączka w trakcie ząbkowania jest normalna

Wielu rodziców wciąż wierzy, że wyrzynanie zębów wiąże się z gorączką. Zamiast poszukać innego powodu, po prostu ją zbijają. Najprawdopodobniej jednak wysoka temperatura jest spowodowana infekcją, która trwa równolegle. Dlatego też nie należy jej bagatelizować.


 

Źródło: Live Science

 

 


Każdego dnia budzisz się niewyspana? Te nawyki powinnaś zmienić

Ewelina Celejewska
Ewelina Celejewska
8 września 2017
Fot. iStock/nesharm
Fot. iStock/nesharm
 

Problemy z koncentracją, ospałość, uczucie zimna czy ciągłe podjadanie niezdrowych przekąsek – to tylko kilka skutków niewyspania. Jeśli zdarza się sporadycznie, nic poważnego nie powinno się stać. Jeśli jednak notorycznie o poranku masz wrażenie, że zmartwychwstajesz, czas przyjrzeć się swoim nawykom. Być może popełniasz kilka (albo wszystkie!) z popularnych błędów, które zaburzają dobowy rytm organizmu.

Codziennie kładziesz się spać o innej porze

Stały rytm okołodobowy to podstawa. Jeżeli jednego dnia kładziesz się spać o 22:00, a drugiego jeszcze o 1:00 w nocy siedzisz przy komputerze, twój organizm zaczyna wariować. Co możesz zrobić? Ustal godzinę, o której idziesz do łóżka i staraj się jej przestrzegać.

Nadrabiasz w weekendy

W tygodniu zrywasz się po 5:00, a w weekendy wylegujesz się w łóżku do południa? To duży błąd. Choć mowa wyłącznie o dwóch dniach laby w tygodniu, takie postępowanie również zaburza twój zegar biologiczny. W wolnym dniu możesz spać najwyżej o godzinę dłużej.

Włączasz drzemki

Odwlekanie wstawania jest wyjątkowo niekorzystne. Kilkukrotne przebudzenia powodują, że koniec końców wstajesz jeszcze bardziej zmęczona, ponieważ nagłe przerywanie snu wprowadza organizm w stan gotowości. Ustaw więc budzik na konkretną godzinę i ćwicz swoją silną wolę. Pamiętaj, ani jednej drzemki!

Nie gasisz światła

Ciemność sprzyja produkcji melatoniny, dlatego warto spać przy zgaszonym świetle. Bardzo niekorzystnie na sen wpływa też patrzenie w ekran telefonu czy komputera tuż przed zaśnięciem lub w trakcie nocnego wybudzenia. Jasne światło, które emitują urządzenia elektroniczne, pobudza nasz mózg do pracy.

Rezygnujesz ze śniadania

Pierwszy posiłek po przebudzenia pomaga wprowadzić organizm w tryb działania aż do momentu, gdy nadejdzie pora snu. Regularne śniadania ułatwiają zachowanie dobowego rytmu dnia.

Jesz niewłaściwe produkty przed snem

Mowa tu nie tylko o produktach ciężkostrawnych, ale także o tych, mających wysoki indeks glikemiczny. Te drugie powodują w organizmie wzrost kortyzolu. Ten natomiast utrudnia spokojny sen.

Masz bałagan w sypialni

Zdaniem naukowców, chaos panujący w sypialni wprowadza nas w stan niepokoju. Powoduje, że nasze myśli zaczynają krążyć wokół niezałatwionych spraw i obowiązków.

Zapominasz o relaksie

Tuż przed snem powinnaś robić to, co cię odpręża lub relaksuje. Możesz czytać książkę lub robić na drutach. Jeśli jednak nic nie przychodzi ci do głowy, postaw na ciepłą, aromatyczną kąpiel. Z pewnością wprowadzi cię w błogi nastrój i ułatwi zasypianie.


 

Źródło: Bright Side 

 


Przyjrzyj się obrazkowi i powiedz, kto tu jest… głupi, a dowiesz się czegoś o sobie

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
8 września 2017
Fot. Screen z Facebooka/Unilever Network Cambodia
Fot. Screen z Facebooka/Unilever Network Cambodia
 

Każdy z nas inaczej interpretuje świat i otoczenie, patrzy na rzeczywistość i odbiera ją na swój, jedyny i niepowtarzalny sposób. Uważny obserwator, dobry psycholog potrafi, analizując tę naszą perspektywę, wiele się o nas dowiedzieć.  A skoro dziś piątek, to proponujemy wam kolejną psychozabawę :).

Przyjrzyjcie się obrazkowi i znajdującym się na nim postaciom. Wybierzcie tę, która wydaje się wam… najgłupsza. Wybór ujawni jakąś prawdę o waszej osobowości ;).

Jeśli wybrałeś nr 1

Często rezygnujesz. Uważasz, że nie masz wpływu na innych, więc pozwalasz, by sprawy toczyły się „swoim torem”. Jesteś cichą i spokojną osobą, kłótnie cię męczą i martwią. Masz dobre serce, jesteś godnym zaufania przyjacielem i partnerem.

Jeśli wybrałeś nr 2

Szybko podejmujesz decyzje i nie poświęcasz wiele czasu na analizowanie. Rzadko stać się na głębszą refleksję dotyczącą twoich wad i zalet, dlatego często popełniasz błędy, których można by łatwo uniknąć. Jesteś uparty.

Jeśli wybrałeś nr 3

Z reguły działasz impulsywnie i zrobisz wszystko, co trzeba, by osiągnąć zamierzony przez siebie cel. Walczysz o swoje prawa i o to, co ci się należy, do końca. Myślisz strategicznie, byłbyś świetnym biznesmenem.

Jeśli wybrałeś nr 4

Jesteś buntowniczą duszą. Potrafisz walczyć i buntować się nawet przeciw samemu sobie, kochasz wszystko wszystkim udowadniać. Niestety, zbyt często brak tu jakiejkolwiek logiki.


Na podstawie: truthinsideofyou.org

 


Zobacz także

Cztery sposoby na infekcję intymną

Cztery sposoby na infekcję intymną

Fot. iStock / BeyzaSultanDURNA

Ciągle chorujesz ty lub twoje dzieci? Być może to niedobór jodu!

Fot.  iStock / YinYang

9 sposobów na pozbycie się uczucia głodu i chęci podjadania