Myślisz, że lekarz nie wie, kiedy go oszukujesz? 17 najpopularniejszych kłamstw pacjentów

Redakcja
Redakcja
15 marca 2018
Fot. iStock/AJ_Watt
Następny

Oj takie tam drobne kłamstewko, taka mała nieścisłość… O co robić aferę? Wszystkim nam przecież zdarza się minąć z prawdą, gdy lekarz zadaje serię pytań. Co nami kieruje? Z tym bywa różnie. Na ogół po prostu boimy się, że dostaniemy ochrzan, więc wolimy oszukać lekarza. Problem z tym, że konsekwencje naszych kłamstewek mogą bardzo poważnie odbić się na zdrowiu. Oto lista najpopularniejszych i najgłupszych rzeczy, jakie wygadujemy w gabinecie, zamiast powiedzieć prawdę. Sprawdź, czym może skończyć się takie błahe podejście do własnego zdrowia. 

„Biorę wszystkie leki zgodnie z zaleceniami”

Hmmm, a mimo to nie działają lub choroba rozwija się w najlepsze? To dla twojego lekarza jasny sygnał, że trzeba wdrożyć dodatkowe leki lub całkiem inną terapię. Pomijając już wzrost kosztów leczenia (a przecież to ty płacisz), musisz liczyć się z ryzykiem wystąpienia objawów niepożądanych lub niebezpiecznej interakcji między lekami.

„Niezdrowe jedzenie? Nigdy!”

No i co ci da to kłamstwo? Być może twoje problemy z nadciśnieniem, podwyższonym cholesterolem czy cukrzycą można zredukować, zmieniając nawyki żywieniowe. Ale skoro twierdzić, że tak zdrowo się odżywiasz, a twoje wyniki badań wciąż są złe, nie dziw się, że lekarz musi przepisać dodatkowe (często silniejsze) leki.

„Nie, nic mnie nie boli”

Pacjenci często boją się powiedzieć prawdę, bo podejrzewają, że ich stan zdrowia świadczy o jakiejś poważnej chorobie. Zdarza się też, że nie mówią o pojawieniu się skutków ubocznych jakiegoś leku, żeby nie przerwać kuracji. W efekcie może dojść do poważnych komplikacji ze zdrowiem.

„Oczywiście, kontroluję poziom cukru”

Osoby zmagające się z cukrzycą powinny dokładnie trzymać się wytycznych i mierzyć poziom cukru tak często, jak zaleci lekarz. Najlepiej, by prowadziły dziennik. Ci jednak często bagatelizują te zalecenia i albo mierzą cukier nieregularnie albo wpisują wyniki z kosmosu. Po co? „Żeby coś było, jak się lekarz przyczepi”. Jak w takim razie lekarz ma ci pomóc, skoro nie wie tak naprawdę, jak rozwija się twoja choroba?

„Nie palę od lat!”

A tak naprawdę ostatniego papierosa wypaliłaś godzinę temu… Nic dziwnego, że lekarz robi teraz wielkie oczy, słysząc twój kaszel. Skąd się wziął, skoro nie palisz? Hmm? Nikotyna spowalnia także procesy gojenia się ran, dlatego warto poinformować lekarza o swoim nałogu przed planowaną operacją.

„Zawsze nakładam krem przeciwsłoneczny”

Skoro kłamiesz, to znaczy, że wiesz, jak ważna jest ochrona przed szkodliwym działaniem promieni UV. Może więc lepiej szczerze porozmawiać z lekarzem, dlaczego nie stosujesz kremu.

„Czasem wypiję jeden kieliszek”

Lekarz nie pyta cię o alkohol po to, żeby zaraz wyzwać cię od alkoholików. Informacja, jak często i ile alkoholu spożywasz ma ogromne znaczenie. To właśnie to może być przyczyną twoich dolegliwości i nie są tu potrzebne żadne leki, a jedynie abstynencja.

„Zgubiłem moje leki. Mogę prosić nową receptę?”

Takie zdanie, usłyszane od pacjenta, który przyjmuje silne leki opioidowe, jest dla lekarza czerwoną flagą. Pacjenci, którzy uzależniają się od leków przeciwbólowych często kłamią, żeby wydębić kolejną receptę. Takie postępowanie może nie tylko znacznie odbić się na twoim zdrowiu, ale także zniszczyć zaufanie lekarza.

„Tak, dobrze słyszę”

Może ci się wydawać, że twój słuch wcale nie jest taki zły, albo to inni mamroczą i dlatego nie rozumiesz. Możesz kłamać z obawy, że czeka cię noszenie aparatu słuchowego lub długa i kosztowna diagnostyka. Warto jednak pamiętać, że wcześnie wykryta choroba zawsze jest łatwiejsza w leczeniu.

strona 1 z 2
druga część artykułu na następnej stronie

5 obszarów dbania o siebie, o które musisz… zadbać!

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
15 marca 2018
Fot. istock/Pekic
Fot. istock/Pekic
 

Czym jest dziś efektywne dbanie o siebie? Regularną praktyką, którą powinnaś uwzględnić w swoim codziennym życiu, a nie przypominać sobie o niej raz na jakiś czas. To coś, co sprawia, że czujesz się komfortowo i jesteś odprężona, a obowiązki schodzą na chwilę na dalszy plan. Co ważne, należy pamiętać, że istnieje wiele różnych sposobów dbania o siebie. Podczas gdy niektóre praktyki mogą świetnie działać dla innych, może się okazać, że nie są one odpowiednie dla ciebie. Obserwuj się uważnie i wybierz to, co dla ciebie najlepsze, w każdej z tych pięciu sfer.

Pięć obszarów dbania o siebie

Psychiczny

Polega on na znalezieniu równowagi między pobudzaniem umysłu a „wyłączaniem” go na chwilę, by odpocząć.  Może nam to pomóc w odzyskaniu kreatywności i zacheca do ciągłego rozwijania się.

 Przykłady :

  • Czytanie książki
  • Udział w jakimś kursie, szkoleniu
  • Słuchanie muzyki
  • „Detoks” od mediów społecznościowych
  • Nauka nowego języka

Fizyczny

Ten obszar dbania o siebie obejmuje bezpieczeństwo, zdrowie, prawidłowe odżywianie, ruch, fizyczny dotyk i potrzeby seksualne. Pamiętaj, że kiedy podejmujesz aktywność fizyczną, podnosisz nie tylko swój poziom energii, ale również swoją samoocenę.

Przykłady:

  • Kąpiel lub długi prysznic
  • Dobry, pełnowartościowy posiłek
  • Taniec dookoła pokoju w bieliźnie :)
  • Drzemka
  • Głośny, swobodny śmiech
  • Seks

Duchowy

Obejmuje on osobistą praktykę, która pozwala ci podążać za wartościami i przekonaniami, które nadają twojemu życiu cel. Poświęcenie czasu na ten obszar może pomóc ci znaleźć sens życia, rozwinąć poczucie przynależności i znaleźć jakiś większy związek z resztą świata. Nawet jeśli nie jesteś religijny.

Przykłady:

  • Spacer na łonie natury, odkrywanie przyrody
  • Joga
  • Wolontariat w lokalnej organizacji
  • Próby medytacji lub innej praktyki uważności
  • Udział w jakimś obrządku religijnym

Społeczny

Więzi społeczne pomagają stworzyć poczucie przynależności i akceptacji, których tak bardzo potrzebujemy.

Przykłady:

  • Wspólny trening
  • Spotkanie z przyjaciółmi
  • Dołączenie do jakiegoś koła zainteresowań
  • Wizyta w kawiarni
  • Organizowanie rodzinnego obiadu
  • Poznanie kogoś nowego

Emocjonalny

Pomaga nam lepiej zrozumieć siebie, radzić sobie z wyzwaniami oraz rozwijać i pielęgnować zdrowe relacje. Kiedy mierzymy się z naszymi emocjonalnymi potrzebami, rozwijamy wewnątrz większe poczucie współczucia, dobroci i miłości dla siebie i innych.

Przykłady:

  • Pisanie pamiętnika
  • Pozytywne afirmacje
  • Mówienie „nie”
  • Pisanie listu do samego siebie (oczyszcza)
  • Spotkanie z przyjacielem
  • Wizyta u terapeuty.

Powodzenia! Dbajcie o siebie „po trochu” każdego dnia.


Na podstawie: theblissfulmind.com


4 zioła oczyszczające organizm. Przygotuj się do wiosennego detoksu

Redakcja
Redakcja
15 marca 2018
Fot. iStock/Vera_Simon
Następny

Z pewną ulgą żegnamy zimę, wyglądając tęsknie za długimi, słonecznymi dniami. Poprawia się nasze samopoczucie i przybywa energii oraz gotowości do zmian. Wiosna to dobry czas na oczyszczenie organizmu i zmianę nawyków na lepsze. Zdecydowanie łatwiej, niż zimą, jest dbać o swoje zdrowie.

W komórkach organizmu gromadzą się szkodliwe substancje, pestycydy, konserwanty i wiele innych, które obniżają odporność i szkodzą zdrowiu i należy temu przeciwdziałać. Najlepszym rozwiązaniem dla zdrowia i urody jest przeprowadzenie detoksu. Już niebawem będziemy mogli wybierać w świeżych owocach i warzywach oraz ziołach. Szczególnie na zioła warto zwrócić uwagę, bo są one naturalnymi i skutecznymi sprzymierzeńcami do walki z toksynami. A więc jeśli planujesz wiosenny detoks, koniecznie sięgnij po 4 zioła oczyszczające i odtruwające organizm.


 

źródło:  bonavita.pl

Zobacz także

Fot. iStock / michellegibson

Sprawdź, jakich witamin brakuje organizmowi jesienią najbardziej (i jak je uzupełnić)

Fot. iStock/Remains

Infekcja gardła. Jak rozpoznać, czy spowodowały ją wirusy czy bakterie?

Banner_Zycie Seniora

Kampania „Życie Seniora”