Masz ciągle opuchnięte kostki? Sprawdź, które z 5 problemów ze zdrowiem, mogą być tego przyczyną

Redakcja
Redakcja
26 października 2017
Fot. iStock / Alija
Fot. iStock / Alija
 

Opuchlizna kostek pojawia się najczęściej wieczorem i jest traktowana jako problemem estetyczny, choć może świadczyć o istniejących kłopotach ze zdrowiem. Najczęściej, gdy opuchlizna się pojawi, marzymy wyłącznie o zrzuceniu uciskających butów i choćby krótkim odpoczynku lub chłodnej kąpieli dla stóp. Czasem jednak trzeba zrobić znacznie więcej, udając się do lekarza.

Gdy okolice kostek puchną, obrzęk obejmuje większą powierzchnię, choć uwidacznia się to przez zaniknięcie wyraźnych konturów kostek u stóp. Gdy mamy na stopie skarpetki, wyraźnie widać miejsce, w którym ich ściągacz wpija się w opuchnięty obszar skóry. Poza bólem, może towarzyszyć uczucie pieczenia i ciężkości nóg. Czy wiesz, jakie problemy ze zdrowiem mogą być tego przyczyną?

 5 problemów zdrowotnych, które mogą powodować opuchliznę kostek

1. Problemy z nerkami

W przypadku przewlekłej niewydolności nerek dochodzi do niemożności oddawania dostatecznej ilości moczu, przez co nadmiar wody gromadzi się w organizmie. To powoduje tworzenie się obrzęków w okolicy nóg i kostek.

2. Choroby serca

W wyniku niewydolności serca, w żyłach kończyn dolnych zalega nadmiar źle odprowadzanej krwi, przez co wzrasta w nich ciśnienie hydrostatyczne i pojawiają się obrzęki.

3. Niewydolność żylna

Tzw. żylaki, czyli niewydolność żylna, wpływają na zaburzenie odpływ krwi z żył kończyn dolnych. Gdy zastawki żylne, które przepuszczają krew w kierunku serca, nie działają prawidłowo, pojawiają się obrzęki. Podobnie dzieje się w chorobie zakrzepowo-zatorowej, w której formuje się materiał zatorowy w naczyniach, co skutkuje zastojem żylnym. Może towarzyszyć temu ból, zmiany koloru skóry i stan podgorączkowy.

4. Zaburzenia hormonalne

Wpływają one na gospodarkę wodną w organizmie i na ich skutek mogą pojawiać się obrzęki. Mogą wynikać głównie z niedoczynności tarczycy, zespołu napięcia przedmiesiączkowego oraz ciąży. Niektóre przyjmowane leki także przyczyniają się do tworzenia się obrzęków.

5. Uraz kostki

Taka opuchlizna jest chyba najłatwiejsza do określenia, bo występuje na skutek konkretnego urazu tej okolicy —  złamania kości, zerwania więzadła oraz naciągnięcia mięśni.

Jeśli coś cię niepokoi, udaj się do lekarza internisty, który skieruje cię do odpowiedniego specjalisty. Aby domowymi sposobami ulżyć stopom, należy podnieść je do góry, pod kątem 45 stopni w stosunku do tułowia, co ułatwia powrót krwi żylnej. Warto także ograniczyć spożywanie soli kuchennej, zrezygnować z obcisłych ubrań i gorących kąpieli, które rozszerzają naczynia żylne i potęgują problem.

źródło: wylecz.tozdrowie.gazeta.pl


8 sposobów na to, by przestać użalać się nad sobą i odzyskać kontrolę nad życiem

Redakcja
Redakcja
26 października 2017
Fot. iStock/LaraBelova
Fot. iStock/LaraBelova
 

Każdy z nas miał w życiu dość wszystkiego i chwilę zwątpienia we własne siły. Bywa, że nasze starania nie tylko nie przynosiły oczekiwanych rezultatów i wydawało się, że wszystko sprzysięgło się przeciwko nam. Niekiedy w takiej sytuacji nie pozostało nic lepszego, niż tylko usiąść i zapłakać przez chwilkę, żeby zrzucić ciężar nagromadzonych emocji.

I o ile kryzys jest rzeczywiście chwilowy, taki bezruch pozwala nam nabrać dystansu do wielu spraw. Z pewnej odległości, chłodnym okiem widać lepiej to, czego do tej pory targani emocjami nie zauważyliśmy. Użalanie się nad sobą pozwala również zwrócić uwagę bliskich na problem, by wspólnie znaleźć jego rozwiązanie. Ale jeśli zamiast wstać i iść dalej, zostajemy w miejscu powtarzając, jak to jest nam źle i niedobrze, dokładnie tak będzie się działo. Użalanie się nad sobą to zabójca życiowej energii i optymizmu, bez których trudno jest osiągnąć szczęście. Są jednak proste sposoby, które umożliwiają zmianę destrukcyjnego przepraszania za to, że żyjemy – na zdroworozsądkowe podejście do życia.

8 sposobów na to, by przestać użalać się nad sobą i odzyskać kontrolę nad życiem

1. Wyloguj się z portali społecznościowych

To jedna z tych rzeczy, które należy zrobić, by odciąć się od atakujących zewsząd postów i zdjęć dokumentujących cudowne życie innych ludzi. Perfekcja, uroda i bogactwo prezentowane przez wiele osób, często jedynie na pokaz, może rzeczywiście psuć humor, jeśli masz w zwyczaju porównywać swoje życie, do życia innych. Nie wierz we wszystko, co widzisz. Wyloguj się, bo czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal…

2. Policz to, co ci się w życiu udało

Gdy dopadają cię pesymistyczne myśli, w kontrze do nich przypomnij sobie, a nawet wypisz na kartce i powieś w widocznym miejscu te rzeczy, które są dla ciebie powodem do dumy. Wcale nie muszą być spektakularne, chodzi raczej o to, by pamiętać nawet o drobnostkach, które czyniły cię prawdziwie szczęśliwą.

3. Ustal nowe priorytety

Skoro to, co masz, nie przynosi ci satysfakcji, może przyszedł czas, by coś w życiu zmienić? Odrzuć działania, które niczego dobrego ci nie przyniosły i przemyśl, czego tak naprawdę potrzebujesz i jak chcesz to osiągnąć.

4. Zmieniaj pojedyncze rzeczy

Czasem wywrócenie życia do góry nogami zamiast zbawiennej rewolucji przynosi totalny chaos. Zmiana pojedynczych rzeczy wydaje się czasochłonna, ale poruszanie się małymi krokami pozwala docenić własny trud i modyfikować działania, aby były efektywne. Mała zmiana może stanowić ogromną różnicę. Możesz zacząć od zamiany czasu przed telewizorem na czas dla książki, czy odświeżyć dobre, ale zaniedbane przyjaźnie.

5. Zrób coś dla innych

Jeśli jesteś przekonana, że to twoje życie jest beznadziejne, zrób coś dla siebie i innych i zostań wolontariuszką. Wolontariat ma ogromny sens, ponieważ pomagając osobom, które potrzebują wsparcia, uświadomisz sobie, że być może wcale nie masz powodów do zamartwiania się.

6. Wyzwól dobro

Dobro powraca, to należy przypomnieć nie tylko w wyżej poruszonym temacie wolontariatu. Zrób coś miłego dla kogoś, a pozytywnie rozbudzisz własną energii, które może wyciągnąć cię z poczucia beznadziei. Nie tylko sprawiasz, że ktoś inny będzie miał dobry dzień, ale sama będziesz miała lepszy humor długo po tym.

7. Spędzaj czas z kimś wyjątkowym

Przyjrzyj się swoim znajomym, być może jest w twoim otoczeniu ktoś, kto negatywnie wpływa na twoje samopoczucie? Trudno być optymistą wśród ludzi, którzy sami się dołują i kochają narzekać na wszystko. Jeśli jakiś energetyczny wampir wysysa z ciebie energię i sprawia, że postrzegasz swoje życie w sposób negatywny, jak najszybciej odetnij się od tego. Spędzaj czas z ludźmi, którzy zasługują na twoją uwagę i budują, a nie niszczą twoje dobre samopoczucie.

8. Wygadaj się 

Zatrzymywanie w sobie zarówno dobrych, jak i złych emocji szkodzi. Jeśli masz osobę zaufaną, której możesz się wygadać, dla własnego zdrowia psychicznego korzystaj z uwagi i zrozumienia tej osoby. Jeśli nie masz kogoś takiego, poszukaj grup wsparcia, których uczestnicy doskonale będą rozumieli, co przechodzisz.

Poczucie beznadziei potęgowane przez użalanie się nad sobą ogranicza. Spójrz realistycznie na sytuację, w której się znalazłaś i poczuj wdzięczność za to, co masz. Odrzucenie myślenia osoby pokrzywdzonej przez życie pozwoli znów przejąć nad nim kontrolę.

źródło: www.powerofpositivity.comwww.hellozdrowie.pl

 


11 zalet herbaty imbirowej, które sprawią, że zaczniesz ją pić codziennie

Redakcja
Redakcja
26 października 2017
Fot. iStock/NoirChocolate
Fot. iStock/NoirChocolate
 

Po herbatę imbirową sięgamy najczęściej jesienią i zimą, gdy szukamy szybkiego sposobu na przyjemne rozgrzanie ciała. Imbir ma wiele cennych dla zdrowia właściwości, więc warto parzyć go jak najczęściej.  Co prawda nie każdy lubi ten specyficzny, ostry smak, jednak można go załagodzić dodatkiem mięty, miodu czy cytryny.

Imbir to stara roślina lecznicza, wykorzystywana od ponad 2700 lat. Jest bogaty w potas, wapń, fosfor oraz magnez, zawiera olejki eteryczne, które nadają smak i aromat. Przepis na herbatkę imbirową jest prosty. Po zagotowaniu szklanki wody w małym garnku, dodajemy drobno pokrojony imbir (ok 3 cm) i gotujemy na średnim ogniu przez około 20 minut. Po przestudzeniu, przelewamy napar do kubka i wyciskamy do niego sok z cytryny. Następnie dodajemy miód i cynamon, po czym mieszamy. Wypijanie takiej herbatki ma wiele zalet.

1. Zmniejsza nudności

Imbir pomaga podczas choroby lokomocyjnej, ale także w przypadku nudności ciężarnych. Wystarczy wypić godzinę przed podróżą, a nawet w trakcie złego samopoczucia herbatę, by załagodzić dolegliwości, które już wystąpiły.

2. Ułatwia trawienie

Herbata imbirowa ułatwia trawienie i zwiększenia wchłanianie pokarmu, zapobiega odbijaniu i wzdęciom po jedzeniu.

3. Zmniejsza duszności

Ułatwia nie tylko walkę z przeziębieniem i dusznościami towarzyszącemu kaszlowi, ale pomaga także podczas alergii oddechowych.

4. Poprawia krążenie krwi

Imbir poprawia krążenie krwi i spowalnia osadzanie się tłuszczu z naczyń krwionośnych, zapobiegając atakom serca i udarom mózgu.

5. Rozgrzewa

Picie herbaty imbirowej może wpływać na podwyższenie temperatury ciała.

6. Zmniejsza stany zapalne stawów

Imbir można wypijać w herbacie, jak i przykładać ciepły okład z jego wywarem do bolesnego miejsca, łagodząc stany zapalne stawów i innych części ciała.

7. Działa antynowotworowo

Duża ilość antyoksydantów w imbirze wymiata z organizmu szkodliwe wolne rodniki, które mają wpływ na powstawanie nowotworów.

8. Łagodzi stres

Imbir zawiera związki rozluźniające i relaksujące, dzięki czemu wpływa na łagodzenie skutków codziennego stresu. Nie powinno się go jednak pić wieczorem, gdyż posiada właściwości rozbudzające.

9. Odświeża oddech

Zarówno herbata imbirowa jak i żucie plasterka świeżego imbiru odświeża oddech i łagodzi stany zapalne jamy ustnej.

10. Poprawia przemianę materii

Przyspiesza proces metabolizmu, a zawarte w nim związki aktywne usprawniają pracę żołądka i jelit, co jest ważne podczas procesu odchudzania.

11. Zapewnia uczucie sytości 

Imbir wpływa na zwiększenie uczucia sytości, więc zaleca się wypijać herbatę z imbiru nawet po niewielkim posiłku, by dłużej nie czuć głodu.

źródło: www.olej.edu.pl


Zobacz także

Mat, prasowe

Zakochana w zdrowiu. Jak dbać o siebie naturalnie

Mleko roślinne

Mleko roślinne. 4 przepisy na domowe mleko: sojowe, ryżowe, owsiane i migdałowe

Seksu chłopaki, seksu Wam życzymy! I sobie też!

Seksu chłopaki, seksu Wam życzymy! I sobie też!