Jak utrzymać wagę przez święta? Znamy na to sposób

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
21 grudnia 2016
Fot. iStock / Mallivan
Fot. iStock / Mallivan

Święta, święta i kilka kilo do przodu…. Właśnie tak u wielu osób kończy się folgowanie przy stole zastawionym pysznościami. No bo jak tu się powstrzymać przed spróbowaniem (żeby tylko raz!) każdej z tradycyjnych 12 potraw, którym jednak daleko do lekkich, niskokalorycznych przekąsek? Poza tym umówmy się, że święta to nie jest dobry czas na diety, gdy biesiadnicy wokół stołu ani myślą się oszczędzać przy jedzeniu. 

No cóż, może wcale nie tak łatwo przetrwać te 3 dni ucztowania, ale znamy sposoby, by uczynić je i wesołymi i łaskawymi dla wypoconej na siłowni i wybieganej na dróżkach leśnych wagi.

Trzymaj się tych 8 kroków, a przetrwasz bez uszczerbku na dobrym humorze i wadze

1. Nie zapominaj o zdrowym rozsądku

Jeśli jesteś miłośniczką swojej dotychczasowej wagi i na co dzień robisz wiele, by ją utrzymać i doskonalić ciało, w święta nie zawracaj sobie tym przesadnie głowy. Odpuść pilnowanie kaloryczności poszczególnych dań, podczas gdy nas stołem las rąk wciąga na swoje talerze kolejne świąteczne pyszności. Nie bądź ascetką, nie musisz tłumić odgłosów burczącego brzucha, gdy inni cieszą się jedzeniem. Kosztuj pyszności ze smakiem, ale w umiarkowanych ilościach. Odrobina zdrowego rozsądku nie pozwoli ci na obżarstwo i zaprzepaszczenie dotychczasowych osiągnięć. Nie pozwól, by zły humor i frustracja popsuły ci wyjątkowy czas świąt.

2. Nie obiecuj sobie tego, czego nie masz szans dotrzymać

Chodzi dokładnie o twoje postanowienie, że w te święta nie tkniesz serniczka babuni, a z ulubionego makowca skubniesz jedynie kilka ziarenek maku. To nie zadziała i w dodatku zrobi z ciebie frustratkę z moralnym kacem spowodowanym złamaniem postanowienia. No cóż, święta nie są dobrym czasem na tego rodzaju obietnice. Takie rzeczy zakładaj sobie po  świętach, gdy rzeczywiście w biurze odmówisz sobie bez większego żalu tego pączka, niż makowca, którego wszyscy go chwalą pod niebiosa. I pogódź się z tym, że nie będzie to najbardziej satysfakcjonujący posiłek w twoim życiu. Za to będzie pyszny!

Fot. iStock / Sadeugra

Fot. iStock / Sadeugra

3. Skup się na towarzystwie, a nie samym jedzeniu

Nie musisz obsesyjnie wracać myślami do pełnych półmisków na stole ani obserwować, kto, po co akurat rękę wyciągał do stołu. Odpuść i korzystaj ze wspólnego czasu, rozmawiaj z bliskimi, ciesz się ich obecnością, która jest przecież głównym celem spotkania. Gdy będziesz zajęta innymi przyjemnościami, niż sztywne siedzenie przy stole, na pewno nie będziesz rozmyślała o tym, co mogłabyś, ale na pewno nie powinnaś jeszcze zjeść. Nie będziesz też z nudów wędrowała z talerzem wokół stołu.

4. Przewiduj przeszkody. Jedz powoli i uważnie

Nie siadaj obok największego żarłoka w rodzinie, który własnym przykładem i westchnieniami zadowolenia rozbudzi w tobie rządzę kolejnej porcji pierogów. Usiądź w lekkim oddaleniu od starszej ciotki, która nakładając sobie, z rozmachem dorzuci i do twojego talerza, bo przecież ktoś to wszystko musi zjeść. Pamiętaj też, żeby jeść powoli z dwóch powodów. Raz, pełen talerz powstrzyma innych przed próbą uszczęśliwiania cię na siłę kolejnymi dokładkami. Dwa, mózg dopiero po ok. 20 minutach wysyła informację, że jesteśmy już najedzeni. Jedząc szybko, nie najesz się szybciej, ale więcej!

Szybkim rzutem oka po stole, wybierz sobie najsmaczniejsze potrawy, albo na tyle zdrowe, na ile to możliwe. Sięgnij po karpia w galarecie, a nie po śledzia w śmietanie. Zacznij od dań bogatych w białko i o niskiej zawartości tłuszczu, ponieważ białko najszybciej daje uczucie sytości. Po dokonaniu wyboru jedz powoli i uważnie. Odpuść sobie puree ziemniaczane, szynki, schabowe czy chleb. Te rzeczy możesz mieć na co dzień, więc rezygnuj z nich bez żalu.

5. Bądź realistką

Bez wyrzutów sumienia załóż, że coś tam skubniesz więcej ponad program, niż oszukuj się, że kawałek rybki i szklanka wody wystarczą ci przy całej obfitości stołu. Nie tylko nie uda ci się wytrzymać ciśnienia, ale popsujesz sobie humor szybciej niż myślisz. I zła będziesz nie na siebie, tylko na tych, co tak siedzą i jedzą, bo oni mogą, a ty nie. Tobie to niepotrzebne. Bądź wobec siebie uczciwa w określaniu swoich ograniczeń. Nawet jeśli zjesz coś zakazanego, czego nie powinno być w twojej diecie – nic się nie stało, twój świat zdecydowanie nie runie.

Fot. iStock / PopoudinaSvetlana

Fot. iStock / PopoudinaSvetlana

6. Pamiętaj o dobrych nawykach

Jeśli na co dzień lekką nogą pokonujesz 10 km w biegu, nikt cię nie zmusza, byś kołkiem siedziała trzy dni w fotelu. Korzystaj z dobrych przyzwyczajeń i nie rezygnuj z ruchu w święta. A jeśli czujesz, że kiepsko ci pójdzie z oszczędnym jedzeniem, przed wigilią trenuj na nieco wyższych obrotach — ciut dłużej i intensywniej niż zwykle. Zrobisz miejsce dla dodatkowych kalorii.

7. Przyłóż się do świąt

Znając ciężką, tradycyjną polską kuchnię zaproponuj osobisty wkład w przygotowanie potraw. Zrób własną, odchudzoną wersję pierożków czy sałatki, nie będzie cię bolało serce, że jesz z poczuciem winy.

8. Doceń swoją wytrwałość

Nie żałuj sobie pochwał i uśmiechu, gdy uda ci się zrezygnować z bardzo kalorycznego deseru, a świąteczny obiad zjadłaś z umiarem. Drobne działania mają pozytywne znaczenie dla psychiki, więc w święta możesz nie tylko zachować swoją wagę, ale wzmocnić swoją samoocenę. Nawet najmniejszy sukces motywuje.


źródło: blog.myfitnesspal.com, www.guiltfree.pl


8 strategii radzenia sobie z toksycznymi ludźmi. Nie bądź łatwym celem

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
21 grudnia 2016
Fot. istock/SIphotography
Fot. istock/SIphotography

Jesteście przyjaciółmi od lat. Jego uwagi często cię raniły nigdy nie był specjalnie delikatny, ale teraz to wszystko staje się bardziej bolesne niż kiedykolwiek i coraz trudniejsze do zaakceptowania. Albo inna sytuacja. Masz współpracownika, który regularnie odrzuca twoje sugestie i pomysły,  a wszystkim wokół pokazuje lekceważenie. A może jeszcze inaczej. Twój partner odzywa się do ciebie w sposób niedopuszczalny, a kiedy protestujesz, kwituje słowami: „Jesteś zbyt wrażliwa” lub w ogóle nie chce o tym rozmawiać. Czy któraś z tych sytuacji wydaje ci się znajoma? Potrafisz sobie z nimi poradzić?

Budzisz się rano i już czujesz się zdołowany, nie radzisz sobie z problemami w relacji z kimś bliskim lub ważnym. To może być któreś z rodziców, współpracownik, przyjaciel, małżonek czy kochanek. Nie ma znaczenia, jeśli padasz ofiarą manipulacji, zastraszania. Liczy się to, że nie wiesz, co robić. Możesz nawet zdawać sobie sprawę z tego,  że ten związek nie jest ani zdrowy ani dobry, ale to jedynie sprawia, że czujesz się jeszcze gorzej. Utknąłeś. Co robić? Istnieje kilka skutecznych strategii radzenia sobie z toksycznymi ludźmi.

1. Poznaj te swoje cechy, które sprawiają, że jesteś „łatwym celem”

Czy to twoja potrzeba by wszystkich zadowolić, czy może strach przed wywołaniem awantury? Co sprawia, że nie reagujesz, gdy twój przyjaciel wyżywa się na tobie za swój zły nastrój? Na chłodno, bez emocji analizuj interakcje z osobą, która sprawia, że czujesz się kimś gorszym. Niekochane, wychowywane bez poczucia bezpieczeństwa córki często mylą czyjąś potrzebę kontrolowania i zaborczość z siłą i wytrwałością. Ławo padają ofiarami toksycznych partnerów.

2. Obserwuj swoje reakcje

Czasem wina leży w niedostatecznym uświadomieniu drugiej stronie, że nie podoba ci się jej zachowanie. Osoba kontrolująca lub zastraszająca uzna twoją niedostatecznie reakcję za zgodę na utrzymanie takiego stanu rzeczy, który jej odpowiada najbardziej, a dla ciebie jest krzywdzący.

3. Ufaj swoim osądom, bądź pewny swoich opinii

Jednym z powodów, dla którego tkwimy latami przy toksycznych osobach, jest nasz brak wiary w siebie. Jeśli zawsze dążysz do racjonalizowania niepożądanego zachowania i stale je sobie tłumaczysz („On naprawdę nie chciał tego zrobić.” „On tak naprawdę nie myśli”), najwyższa pora by zatrzymać się i zdjąć różowe okulary. Umiesz racjonalnie ocenić swoją sytuację, przestać szukać usprawiedliwienia dla słów i czynów, które bezdyskusyjnie, w ogóle nie powinny mieć miejsca.

4. Pozbywaj się złudzeń dotyczących danej relacji

Co trzyma cię w tym związku? Dobre momenty z przeszłości? Strach przed rozstaniem i samotnością? Nasz umysł ma taki nawyk, że koncentruje się i trwa uparcie przy tym, w co zainwestowaliśmy nasze emocje, czas, wysiłek, a nawet pieniądze, i utrzymuje cię w miejscu, tak aby nie stracić tej „inwestycji”. Zrób osobisty bilans. Strona kosztów zdecydowanie przeważy.

5. Nie przywiązuj się do nic nie znaczących, pojedynczych gestów i chwil

Kiedy toksyczna osoba robi coś miłego, coś czym zaskakuje cię pozytywnie , nabierasz optymizmu i myślisz: Teraz wszystko się zmieni. To takie właśnie blokuje cię w wiecznym oczekiwaniu na prawdziwy przełom. „Od czasu do czasu” nie znaczy na stałe, trzeba o tym pamiętać.

6. Pilnuj przestrzegania twoich granic

Nie musisz być niegrzeczny, agresywny lub oskarżycielski, ale powinieneś być zdecydowany mówiąc: „tego nie akceptuję”.

7. Bądź w stanie przewidzieć odwet

Toksyczni mają swoją własną wizję waszej relacji i nie zrezygnują tak łatwo z władzy nad tobą, z tych wszystkich wpływów i profitów, którymi cieszyli się dokąd byliście blisko. Istnieje duża szansa, że ​​on lub ona będą nadal manipulować, może nawet posuną się do bardziej drastycznych metod, by odzyskać przewagę nad tobą. Bądź tego świadomy.

8. Nie przyjmuj nigdy zachowań, których zaakceptować nie można, za „normalne”

Jest to szczególnie ważne, jeśli pozostajesz w toksycznym związku przez dłuższy czas lub jeśli dorastałeś wśród ludzi, którzy używali słów jak broni. Możesz doświadczać bycia poniżanym, lekceważonym, odrzuconym przez innych członków rodziny, a potem racjonalizować ich zachowanie, mówiąc: „To są tylko słowa”. Dajesz sobie wmówić, że prawdziwym problemem jest twoja wrażliwość. Nigdy nie zapominaj, że emocjonalne i werbalne nadużycia są nie do zaakceptowania.


Źródło – psychologytoday.com


Jak nie dać sobą manipulować? 8 strategii, które nie zawodzą

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
21 grudnia 2016
Fot. iStock / RapidEye
Fot. iStock / RapidEye

Chyba nie ma osoby, która nie spotkałaby się z próbą manipulacji. Ogólnie możemy powiedzieć, że manipulacja to wywieranie wpływu na decyzję przez zainteresowaną osobę i próba jej nakłonienia do zrobienia czegoś. Nie zawsze orientujemy się sami, że coś się wokół nas dzieje, bowiem osoba, która wywiera na nas wpływ, jest niezwykle subtelna i skuteczna w działaniu.

Manipulacja bywa powszechna i znana od zarania dziejów

Manipulator, czyli ten, kto pociąga za sznurki, cudzymi rękoma próbuje ugrać dla siebie jak najwięcej. Zyskuje całkowitą władzę nad słabszą osobą, zgrabnie „wkłada” jej do głowy rzeczy, w które ona bezgranicznie wierzy.

Manipulatorzy potrafią bezbłędnie wychwycić słabości innych i wykorzystać je przeciwko wybranej osobie. W wyniku ich starań ofiara rezygnuje z czegoś na rzecz manipulatora, a ten z kolei korzysta tak długo, jak długo mu się na to pozwala.

„Ofiara” nie jest świadoma tych działań i za podszeptem manipulatora, prowadzi grę zgodnie z jego zasadami, w dodatku nie może liczyć na żadną gratyfikację za swoje starania. Przykładów manipulacji nie trzeba szukać daleko. Już we wczesnym dzieciństwie spotykamy się z manipulacją opartą na szantażu emocjonalnym. Dziecko ulega presji i robi to, czego wymagają od niego rodzice. Oto najprostszy przykład manipulacji, która u wyrachowanych dorosłych przybiera różną, ale jednakowo bezwzględną postać.

Kto się daje zmanipulować?

Najłatwiej kierować ludźmi, którzy nie mają wysokiego mniemania o sobie, a także są słabsze psychicznie i łatwo się poddają. Są łatwowierni, nie analizują faktów i przyjmują do wiadomości wszystko, co usłyszą. Najmniej podatni są ci, którzy są pewni siebie oraz wierzą we własne możliwości. Nawet jeśli manipulator już raz skutecznie się nimi wysłużył, kolejnym razem nie pozwalają sobie oni wejść na głowę. Osoby, które opierają się takiemu wpływowi, potrafią wyzbyć się poczucia winy i odeprzeć kolejny atak, mając w pamięci przebyte doświadczenia.

8 wskazówek, by skutecznie przeciwdziałać manipulacji 

1. Poznaj i korzystaj ze swoich praw

Próby manipulowania ludźmi w pracy, czy podczas zakupów w sklepie AGD przez sprzedawcę, mogą zostać złamane dzięki znajomości swoich praw. W momencie, gdy mamy świadomość tego, co nam przysługuje, łatwiej powiemy „nie” na sugestię, od której zgody oczekuje manipulator. Odmawiaj bez poczucia winy, bo przecież dbasz o własne dobro. Możesz mieć własny osąd i nie zgadzać się z grzeczności na to, co mówią inni.

2. Zachowaj dystans emocjonalny

Spokój i trzymanie emocji na wodzy pozwala na chłodniejszy osąd zaistniałej sytuacji. Bądź ostrożna w przypadku, gdy ktoś wobec jednych jest nadzwyczaj miły, a zupełnie inaczej podchodzi do pozostałych osób. Na pierwszy rzut oka można sądzić, że dana osoba ustawia relacje wg klucza swoich potrzeb. Nie jesteś od tego, by zbawiać świat i naprawiać relacje międzyludzkie, więc oceniaj taką postawę z boku, nie pozwalając wciągać się w gierki manipulatorowi.

3. Nie bierz na siebie winy

Nie daj się wpędzać w poczucie winy i nie decyduj się na ustępstwa w nadziei, że druga strona odstąpi od oczekiwań i problem minie. Przyjęcie na siebie wszystkich zastrzeżeń czy pretensji manipulatora, który wyciąga na wierzch twoje słabe cechy, jest jak szersze otwarcie drzwi dla jego praktyk. Poczucie winy zmusi cię do współdziałania i poddania swojej woli. Żądaj dla siebie szacunku i sprawdź, czy ten „układ” polega na współpracy czy jedynie na oddawaniu przez ciebie komuś przysług.

4. Nie milcz i zadawaj własne pytania 

Jeśli czujesz, że rozmowa wchodzi na niespodziewany tor i rozmówca stosuje manipulację, powiedz stop. Przerwij toczącą się rozmowę, wyjaw własne odczucia, doprecyzuj, o co tak naprawdę chodzi. Ukróć bezowocną rozmowę, jeśli nie masz w niej nic do powiedzenia lub masz wątpliwości, czy ktoś cię prosi, czy wymaga danej „przysługi”.Wymagaj konkretnych argumentów, a nie mydlenia oczu.

5. Zastanów się dwa razy

Osoba, która próbuje tobą manipulować, będzie oczekiwała natychmiastowej deklaracji podczas rozmowy. Nie pozwalaj przyciskać się do muru, poproś o czas do namysłu i chłodno przemyśl rzuconą propozycję. Zadaj sobie pytanie, czy to jest fair i czy ty będziesz miała coś z tego. Czas do namysłu pozwoli spojrzeć na sprawę z dystansu.

6. Polub słowo „NIE”

Bądź asertywna i gdy zajdzie potrzeba, stanowczo, ale grzecznie odmów wykonania prośby. Bez nerwów i na spokojnie możesz obronić swoje przekonania, bez wchodzenia w otwarty konflikt.

7. Postaw na konfrontację

Osoby stosujące techniki manipulacyjne, wybierają na ofiary osoby, które uważają za słabsze od siebie. W przeszłości, co pokazały badania, często sami byli wykorzystywani i manipulując innymi, rekompensując swoją krzywdę. W związku z tym, dopóki ich ofiara jest pasywna, będą to wykorzystywać i pastwić się nad nią. Kiedy ofiara wybiera konfrontację, odpuszczają.

8. Wyznacz granice

Określ od razu konsekwencje ich przekroczenia. Ostrzeż manipulatora, że w przypadku gdy on nie odpuści, wyciągniesz wobec niego konsekwencje. W takim przypadku osoba niedająca spokoju swoimi działaniami powinna ostatecznie odpuścić. A jeśli nie bądź konsekwentna i zrób to, co zapowiedziałaś głośno. Gdy się wycofasz, przegrasz.


źródło: charaktery.euwww.exitdoor.plcharakterownia.pl


Zobacz także

Picie filiżanki herbaty dziennie zmniejsza ryzyko zawału serca

Picie filiżanki herbaty dziennie zmniejsza ryzyko zawału serca

Fot. iStock / Voyagerix

Koenzym Q10. Prawdziwy eliksir młodości?

Fot.  Screen z Youtube  /

Scyzoryki na mocny brzuch