Gdzie moja moc?! Ratunku… Jak szybko odzyskać życiową energię

Małgorzata Gąsiorowska
Małgorzata Gąsiorowska
2 czerwca 2016
Fot. Pixabay / MihaiParaschiv / CC0 Public Domain
Fot. Pixabay / MihaiParaschiv / CC0 Public Domain
 

Królestwo za kawę! Albo za napój energetyczny który doda ci skrzydeł. Rano nie chce ci się wyściubić nosa spod kołdry, budzik to największy wróg? W ciągu dnia kilka efektownych kryzysów „odcina ci prąd”? Sięgasz po kolejną kawę, i kolejną. Potem energetyk, batonik, cola… Brr. Energii jak nie było tak nie ma, za to tobie kołacze serce, do domu wracasz nieprzytomna, marzysz tylko o jednym– łóżko. Stop!

Oczywiście, powodów dlaczego nie masz energii może być wiele. Trudno je wyeliminować nie przyglądając się swojej diecie, higienie snu, trybowi życia. Jest jednak kilka sposobów, by zapobiec spadkom energii albo pomóc sobie w kryzysie.

Zdrzemnij się

Paradoksalnie właśnie drzemka może nam dać ogromny zastrzyk energii. Tak, tak. Nie zawsze należy walczyć z sennością wszelkimi możliwymi sposobami. Czasem warto się jej poddać ale nie chodzi tu o rozleniwiające długotrwałe spanie w dzień (na które umówmy się, mało kto może sobie pozwolić), ale o krótkotrwałą, energetyzującą drzemkę. Badania przeprowadzone przez NASA w 1995 wykazały, że drzemiący piloci mieli szybszy czas reakcji. Drzemka obniża też poziom hormonu stresu, kortyzolu. Poprawia samopoczucie, koncentrację. Optymalny czas drzemki, która daje największy zastrzyk energii to 10-20 minut.

Poćwicz

Każdy ruch wpływa pozytywnie na organizm ale żeby podnieść poziom energii nie musisz się katować na siłowni czy biegać godzinę. Zastrzyk energii zapewni 15 minutowy rozruch poranny najlepiej na świeżym powietrzu lub przy otwartym oknie. Tak, jak na koloniach. Dzień zacznij od kilku głębokich oddechów, łagodnych skłonów, rozciągania. Poskacz na skakance, pokręć hula hop, wykonaj jogiczne „powitanie słońca”, potańcz. Zrób coś co sprawi ci przy okazji przyjemność, bo cel jest tylko jeden – dotlenić mózg. To nie tylko doda ci energii ale też zwiększy koncentracje na cały dzień.

Śmiej się

Śmiech to zdrowie. Nie masz powodów do śmiechu? Nie szkodzi. Nawet sztucznie wymuszony nasz mózg odbiera jako prawdziwy. Śmiech dotlenia mózg i wentyluje płuca, nabieramy podczas niego trzykrotnie więcej powietrza niż przy normalnym oddechu. Dotlenienie w połączeniu z wyrzutem endorfin (i jednoczesnym zahamowaniem wydzielania hormonów stresu – adrenaliny i kortyzolu) to potężny zastrzyk energii. Jeśli nie dasz rady się śmiać przynajmniej się uśmiechaj.

Napij się

Nie, nie. Nie zachęcam do lampki wina. Raczej do butelki wody. Według badań moment kiedy odczuwamy pragnienie jest już chwilą łagodnego odwodnienia i nie powinniśmy w ogóle do niego dopuszczać. Niewielkie, nawet 2% odwodnienie obniża nastrój, koncentracje i może powodować bóle głowy. Jeśli masz odwodniony organizm, odczuwasz senność i zmęczenie. Odwodnienie i zmęczenie są ze sobą ściśle powiązana, więc zamiast kawy sięgnij po szklankę wody. Szczególnie w tradycyjnej porze kawowej, czyli o poranku. Dzięki szklance wody szybciej pozbędziesz się nagromadzonych przez noc metabolitów.

Ładuj baterie pozytywną energią

Chociaż to ograny banał – naprawdę myśl pozytywnie. Nie chodzi tu o naiwne „happy go lucky” ale umiejętność łagodnej kontroli swoich myśli. Odsuwania lęków i negatywnych komunikatów, które sami sobie wysyłamy (nie uda się, to trudne, nie dam rady) powoduje, że nie dopadają nas spadki energii. Bo energii na negatywne myślenie wydatkuje się masę. Nie bez powodu mówi się, ze stres „spala” czy też „zżera”. Otaczajmy się życzliwymi ludźmi. Nic tak nie wyciąga z nas energii jak wiecznie poirytowani, niezadowoleni, nieżyczliwi nam ludzie.

 


Jak otworzyć się na drugiego człowieka. 7 kroków do uważności

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
2 czerwca 2016
Fot. Unsplash /
Fot. Unsplash / CC0 Public Domain
 

W ciągu dnia mijamy setki ludzi: na ulicy, w metrze, autobusie, sklepie. Ile twarzy osób, które dziś spotkasz, zapamiętasz? Czy jesteś wystarczająco uważny na innych, na ich potrzeby, problemy, z którymi się do ciebie zwracają? Wystarczająco, czyli nie sprawiając wrażenia osoby nieobecnej, ale będąc „tu i teraz” naprawdę. W natłoku codziennych spraw, przy coraz szybszym tempie życia, jest to trudne, ale jednocześnie coraz bardziej potrzebne byśmy nie czuli się tak bardzo samotni wśród ludzi.

Są sposoby na to, by pokazać innym, że jesteś, i że jesteś dla nich.

1.Powiedz „Dzień dobry” i uśmiechnij się

Myślisz, że to takie oczywiste? Wspólna, trwająca może 10 sekund podróż windą, kolejka w sklepie, zabawne wydarzenie w metrze to świetna okazja, by nawiązać, choćby na chwilkę kontakt z drugim człowiekiem. Zamiast wbijać wzrok w czubki swoich butów, uśmiechnij się szeroko do współpasażerów. Co ryzykujesz? Nic. Co możesz zyskać? Dobre samopoczucie, nie tylko swoje (ktoś z całą pewnością odwzajemni twój uśmiech), ale również przekonanie, że nie jesteś tylko trybikiem w maszynie, jedną z miliardów osób na świecie. Jesteś kimś niepowtarzalnym i wyjątkowym. Zauważasz innych.

2. Porozmawiaj

Nawet przez krótkie pięć minut, kiedy parzysz sobie kawę na zapleczu kuchennym w pracy. Przyjmij taką postawę, w której czerpiesz z tej rozmowy z drugim człowiekiem jak najwięcej dla siebie. Niezależnie od tego jakie są jego poglądy i czy się z nimi zgadzasz, czy nie. Zawsze możesz się czegoś z takiej rozmowy nauczyć (o swoim rozmówcy, o jego perspektywie, o ludzkich emocjach czy reakcjach). To jest właśnie uważność.

3. Słuchaj

Aktywnie. Nie tylko stój i kiwaj głową, od czasu do czasu. Zatrzymaj się, kiedy ktoś mówi, że chce ci powiedzieć coś ważnego. Nie lekceważ chwili, w której uznał cię za osobę na tyle wyjątkową by podzielić się z tobą czymś bardzo dla siebie istotnym. To kwestia szacunku dla drugiego człowieka. Jeśli masz w tym czasie do zrobienia coś, co naprawdę nie może zaczekać, przełóż tę rozmowę na lepszy moment i dotrzymaj danego słowa.

4. Zwracaj uwagę na uczucia innych

I znowu nie chodzi o to, by dbać o uczucia innych ludzi kosztem siebie, tłumionych emocji i nerwobóli wynikających z tego, że nie żyjesz w zgodzie ze sobą. Dbanie o uczucia innych, to także szczerość wobec nich i wobec samego siebie, ale wyrażana w taktowny, choć nie pozostawiający wątpliwości sposób. Wiedząc, że masz do czynienia z wrażliwcem, pomyśl zanim wyrazisz swoje uczucia, a mówiąc do niego skoncentruj na nim całą swoją uwagę.

5. Traktuj ludzi tak, jak sam chciałbyś być traktowany

Nikt nie lubi być lekceważony, pomijany, niezauważany. Każdy, czasem w skrytości ducha, marzy o tym, by być dla kogoś ważnym. Twoją rolą nie jest zbawianie świata i uszczęśliwianie wszystkich wokół. Twoją rolą jest wchodzenie w takie relacje z innymi, w których dostajesz w zamian to samo, co dajesz: życzliwość, uwagę, szacunek dla twoich uczuć.

6. Doceniaj swoich bliskich

Okazuj im wdzięczność i miłość. To najlepszy sposób, by pokazać, że zależy ci na ich obecności w twoim życiu i że ich zauważasz. Rodzina, przyjaciele, partner czy partnerka, dzieci: jest tyle osób wokół ciebie, które czasem czekają nawet na chwilę rozmowy z tobą. Nie koncentruj się zbyt mocno na rzeczach, które nie są takie jak być powinny, pomyśl o radości jaka płynie z obecności tych ludzi w twojej codzienności. Zwracaj uwagę na ich potrzeby, zauważaj ich troski i emocje. Czasem mimika, gesty, sposób ubrania, a nawet ich bezceremonialne komentarze, mogą pomóc ci dopełnić obraz tego, co dana osoba naprawdę myśli i czuje.

7. Bądź taktowny

To znaczy dbaj nie tylko o swój komfort psychiczny, ale także staraj się nie zaburzyć tego poczucia u innych. Zanim podejmiesz jakieś działanie, które ingeruje w przestrzeń innych osób, upewnij się, że nie mają one nic przeciwko temu. A negatywne opinie na temat innych, wyrażaj w miarę nieszkodliwy sposób. Przecież twoim zamiarem nie jest zniszczyć drugiego człowieka, tylko przekazać swoje uwagi.

I nie narzekaj na samotność, jeśli nie potrafisz się otworzyć na drugiego człowieka. Zazwyczaj sygnały, które wysyłamy swojemu otoczeniu, wracają do nas przesyłając taką samą informację zwrotną…


Czwarta edycja Festiwalu KINO W TRAMPKACH

Redakcja
Redakcja
1 czerwca 2016
KINO W TRAMPKACH
Fot. Materiały prasowe
 

W dniach 1-12 czerwca w Warszawie odbędzie się czwarta edycja Festiwalu Filmowego dla Dzieci i Młodzieży Kino w Trampkach – na młodych widzów czeka mnóstwo niespodzianek i inspirujących filmowych wrażeń. Tegoroczna odsłona Festiwalu odbędzie się pod hasłem „Sięgaj gwiazd!” i po raz kolejny obejmie trzy kina z różnych części Warszawy. Filmy dla młodzieży zostały wybrane przy czynnym udziale młodych miłośników kina.

Festiwal Kino w Trampkach od początku istnienia konsekwentnie prezentuje szerokie spektrum najciekawszych tytułów z całego świata: filmów zabawnych, poruszających, mądrych, stworzonych z szacunkiem dla inteligencji i wrażliwości młodego widza. W tym roku motto festiwalu to „Sięgaj gwiazd!”: myślą przewodnią będą wyobraźnia oraz marzenia – nasze ograniczenia w ich realizacji, ale też pasja dająca siłę, by urzeczywistniać sny.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Gościem „Dziecięcych olśnień” będzie Monika Mrozowska, aktorka uwielbiana m.in. za rolę Majki w serialu „Rodzina zastępcza”. Zgodnie z kinotrampkową tradycją przyglądamy się dokumentom zrealizowanym o młodych i dla młodych. Jednym z nich będzie znakomity film „To ja, Malala” D. Guggenheima.

Filmowy wehikuł czasu – sekcja „Polska cyfrowa dla dzieci” – we współpracy z Filmoteką Narodową premierowo pokażemy animacje lalkowe Studia Se-Ma-For z lat 40’,50’ i 60’. Przedsięwzięcie zrealizowane dzięki współfinansowaniu w ramach Wieloletniego Programu Rządowego KULTURA+ w projekcie Filmoteki Narodowej „Digitalizacja mistrzowskiej kolekcji Studia SeMaFor”.

Natomiast pokazy konkursowe to często niepowtarzalna okazja zobaczenia perełek kinematografii: utworów na długo pozostających w pamięci, dostarczających prawdziwych emocji. Wśród propozycji znajdą się zwycięzcy międzynarodowych festiwali (m.in. Cinekid, Berlinale, TIFF Kids). W konkursie dziecięcym będzie można zobaczyć „Małego gangstera” A. Toonena, „Cały nasz świat” Y. Ga-eun czy „Mini i komary” F. Q. Møllera i J. Hastrupa. W konkursie młodzieżowym obejrzymy m.in. „Chyba śnisz” P. Oukropeca oraz wyjątkowy dokument „Wataha” C. Moselle.

Festiwal jest dla młodych atrakcyjnym miejscem spotkań, po projekcjach mają możliwość uczestnictwa w dyskusji, wymiany doświadczeń i opinii. Kino w Trampkach to również przestrzeń umożliwiająca poznanie różnorodnych kultur, często bardzo odległych. Losy rówieśników pochodzących z różnych części kuli ziemskiej widzowie będą mogli skonfrontować z własną rzeczywistością, w filmowych opowieściach rozpoznać swoje problemy, lepiej zrozumieć siebie i innych. Specjalnie wyselekcjonowane filmy są zachętą do głębszego przyjrzenia się światu. Są nie tylko niezwykłym przeżyciem, ale też świetną rozrywką.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Festiwal ponownie odbędzie się w trzech dogodnie zlokalizowanych warszawskich kinach: Lunie, Wiśle oraz w Multikinie Ursynów. O swoim festiwalu decydują młodzi. Młodzieżowe filmy konkursowe wybiera Młodzieżowa Grupa Programowa, stawiając na różnorodność i autentyczność filmowych propozycji. Dziecięce i Młodzieżowe Jury przyzna nagrody twórcom najlepszych filmów. Dla wielbicieli dobrego kina przewidziane są różne konkursy z nagrodami. Oprócz pokazów odbędą się także interesujące spotkania, warsztaty, wystawy, gry uliczne i tematyczne spacery.

Za koncepcję wizualną 4. edycji Kina w Trampkach odpowiada grupa Dziki Bez.

To ja, Malala (He named me Malala), reż. D. Guggenheim, 2015 – zwycięzca nagród: Annie Awards, Phoenix Film Critics Society Awards, San Diego Film Festival, Women Film Critics Circle Awards. Polska premiera kinowa.

Mały gangster (The Little Gangster), reż. A. Toonen, 2015 – zwycięzca nagród na festiwalach:
Cinekid, Hamburg Film Festival, Netherlands Film Festival, Oulu International Children’s Film Festival, Seoul International NewMedia Festival (NeMaf).

Chyba śnisz (In Your Dreams), reż. P. Oukropec, 2015 – nominowany do Kryształowego Niedźwiedzia (Berlinale Generation 2016). Premiera polska

Wataha (The Wolfpack), reż. C. Moselle, 2015 – zwycięzca nagród na festiwalach: Edinburgh International Film Festival, Nantucket Film Festival, T-Mobile Festiwal Nowe Horyzonty, Traverse City Film Festival, Cinema Eye Honors Awards, Sundance Film Festival.

Cały nasz świat (The World of Us), reż. Y. Ga-eun, 2016 – nominowany do Kryształowego Niedźwiedzia Berlinale Generation 2016. Premiera polska

Mini i komary (Mini and the Mozzies), reż. F. Q.Møller, J. Hastrup, 2014.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Sięgaj gwiazd to hasło tegorocznej edycji Kina w Trampkach! Rusza sprzedaż biletów! 

  1. edycja Kina w Trampkach zaprasza do tego, by sięgać gwiazd! Warto marzyć i walczyć o własne, nawet najbardziej nieprawdopodobne projekty i plany. Za każdym wielkim dziełem i odkryciem kryje się bowiem marzenie dziecka.

Ogłaszamy program

Przygotowaliśmy, niesłychanie bogatą, wyjątkową ofertę. Do Warszawy przyjedzie cały świat! Mamy filmy z Europy, a także z Argentyny, Kolumbii, Brazylii, Japonii, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Iranu, Indii, Korei Południowej, Australii, Filipin czy Rosji.

Pokażemy 104 filmy – aż 55 polskich premier! Dodatkowo 8 premier specjalnych: zrekonstruowane cyfrowo bajki lalkowe Studia Małych Form Filmowych Se-Ma-For, pokaz specjalny filmu „To ja Malala“ D. Guggenheima oraz polską premierę kinową słynnego „Bugsy Malone“ A. Parkera.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Zaprezentujemy 4 sekcje konkursowe: 2 konkursy filmów dziecięcych, pełno- i krótkometrażowych, oraz 2 konkursy filmów młodzieżowych, pełno- i krótkometrażowych. Nagrody główne, statuetki „Filmu-Wędrowca“ – projekt wykonał 11-letniego Marcin Marciniak   – przyznają młodzi jurorzy, dzieciaki w wieku od 11 do 19 lat.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

W tym roku swoje Dziecięce Olśnienia, ulubione filmy z dzieciństwa, zaprezentuje Monika Mrozowska, aktorka znana m.in. z serialu „Rodzina Zastępcza“. Jako dziecko śpiewała w kultowym zespole dziecięcym „Fasolki“. Nasz wyjątkowy gość opowie o filmie „Rumburak“ V. Vorlícka (o przygodach słynnego czarodzieja, który każdego poranka zamienia się w gawrona) oraz o „Wodnych dzieciach“ L. Jeffriesa (film o zwariowanej podróży Toma i jego psa Tobiego po tajemniczym podwodnym świecie).

Tegoroczny Filmowy Wehikuł Czasu zabierze małych widzów w przepiękny świat lalkowych animacji stworzonych w Studio Małych Form Filmowych Se-Ma-For. Niepowtarzalna okazja, by zobaczyć na dużym ekranie klasyczne, dopracowane w najdrobniejszym szczególe i wzbogacone wspaniałą muzyką polskie bajki z lat 50. i 60-tych.

W ramach sekcji specjalnej zapraszamy na Rozśpiewane filmy: „Akademię Pana Kleksa“ K. Gradowskiego, „West Side Story“ R. Wise‘a, J. Robbinsa, „Dźwięki muzyki“ R. Wise’a,       „Pierścień i Różę“ J. Gruzy, „Krainę lodu“ Ch. Bucka, J. Lee – i nie tylko. W ramach międzypokoleniowych muzycznych seansów będzie można wspólnie głośno śpiewać!

W sekcji Przegapiłeś? Musisz zobaczyć! będzie szansa obejrzenia pełnej przygód komedii T. Szafrańskiego „Klub włóczykijów“ (tam, gdzie pojawia się legendarny wujek Dionizy, zwany łysym wariatem, nie może być mowy o nudzie). Po seansie spotkanie z reżyserem! Pokażemy także znakomity film „Moja chuda siostra“ S. Lenken (sztubacka miłość, anoreksja, siostrzane więzi w przykuwającym uwagę filmowym dramacie).

W Dzień Dziecka, 1 czerwca, festiwal otworzy węgierski film „Łapa“ R.A. Pejo. To opowieść o wielkiej przyjaźni między człowiekiem i psem, którym niegroźne są zarówno ziemskie, jak i domowe kataklizmy. Odwiedzi nas reżyser filmu! Dodatkową atrakcją będzie spotkanie z podopiecznymi Akademii 4 Łapy. 

Konkurs młodzieżowy rozpoczynamy 3 czerwca filmem „Chyba śnisz“ P. Oukropeca. Historia Laury, niezwykłej dziewczyny kochającej parkour. Spośród wielu atrakcji czeka nas m.in. rozmowa z reżyserem. 

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Rusza sprzedaż biletów

Bilety na film otwarcia, seans inaugurujący młodzieżowy konkurs oraz pozostałe pokazy festiwalowe można nabyć w kinach festiwalowych: w Kinie Wisła, Kinie Luna. Multikinie Ursynów. Bilety na wszystkie seanse kosztują 12 zł.  Na stronie internetowej festiwalu ruszają zapisy na warsztaty towarzyszące projekcjom kinowym.

www.kinowtrampkach.pl


Zobacz także

joga dla oczu

Joga dla oczu? Sprawdź, czy warto w ten sposób wzmacniać wzrok

Foy. iStock / gregory_lee

Tampon, podpaska lub kubeczek menstruacyjny – co wybrać? Sprawdzamy, za co je lubimy i jakie mają wady

Fot. Unsplash/Jean Gerber / CCO

„Chcesz coś osiągnąć? Tylko ty możesz sobie w tym przeszkodzić. Ja wygrałam”