Chcesz uniknąć efektu jo-jo? Zapamiętaj pięć naukowo potwierdzonych sposobów utrzymania wagi po odchudzaniu

Redakcja
Redakcja
12 kwietnia 2018
Fot. iStock/ruslanshramko
 

Po wielu wyrzeczeniach związanych z procesem odchudzania marzymy o tym, by jego efekt okazał się trwały. Z tym w praktyce bywa jednak różnie i w wielu przypadkach pojawia się niechciany efekt jo-jo. Nie jest on ani dobry dla naszego samopoczucia, ani dla ciała, ponieważ częste wahania masy powodują problemy z jednością skóry, komfortem psychicznym, a także ze zdrowiem.

Niestety tak bywa, że im bardziej spektakularna utrata masy ciała, tym bardziej bolesny powrót do dawnej wagi. U wielu osób waga powraca, a niekiedy nawet tych kilogramów jest więcej, niż było początkowo.

Efekt jo-jo gwarantuje powrót do starych nawyków żywieniowych oraz brak ruchu. Co zrobić, aby uniknąć efektu jo-jo? Są na to naukowe potwierdzone sposoby.

5 naukowo potwierdzonych sposobów utrzymania wagi po odchudzaniu 

1. Zmień konieczność w zdrowy nawyk

Jeżeli do tej pory zielone warzywa zjadłaś z zaciśniętymi zębami nie przepadając za ich smakiem, wymyśl taką formę ich podania, aby konieczność zamieniła się w przyjemność. Postaw na różnorodność i eksperymentuj ze zdrowymi przepisami. Nie ograniczaj się do kilku dań, bo  jedzenie tego samego ci zbrzydnie. Wypracowanie dobrych nawyków dla zdrowia, a nie z konieczności, sprawi, że utrzymanie stałej wagi będzie łatwiejsze, bo mniej będzie ciągnęło cię do podjadania niezdrowych rzeczy.

2. Prowadź dziennik żywienia

Regularne uzupełnianie dzienniczka jest zajęciem dość czasochłonnym, ale wartym zachodu. Dzięki niemu będziesz mogła zaobserwować, kiedy i w jakich ilościach jesz, ile przyjmujesz kalorii. Po dłuższym czasie zapisywania będziesz mogła zauważyć, czy gdzieś po drodze nie popełniasz  błędu, który może kosztować cię tycie. Oczywiście nie zakłamuj i nie pomijaj pewnych faktów, bo dziennik nie spełni swojej roli.

3. Sięgaj po białko

Dieta niskokaloryczna, bogata w białko, jest jedną z tych rzeczy, którą warto kontynuować po odchudzaniu. Białko jest źródłem energii i materiałem, który buduje mięśnie. Organizm dłużej je trawi, dzięki czemu jest mniejsza ochota na podjadanie. Będziesz jadła mniej, ale lepiej, więc nie powinnaś przytyć.

4. Pamiętaj po śniadaniu

To konieczność, o której jednak często zapominamy. Jedzenie śniadania powoduje utrzymanie głodu w późniejszych godzinach w ryzach, daje dobrą energię, pozwala organizmowi wejść na wyższe obroty. Im bardziej wartościowe śniadanie, tym lepszy efekt. Nawet jeśli nie czujesz głodu, dobrze byś sięgnęła po jogurt lub owsiankę.

5. Ruszaj się

Bez ruchu nie spalisz odpowiedniej ilości kalorii. Regularna, choć niekoniecznie forsowna aktywność fizyczna pozwala utrzymać ciało w dobrej formie i spożytkować energię. Wystarczy 20 – 30 minut gimnastyki, spacer do miasta zamiast przejażdżki autem, aby nie mieć problemu z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. Gdy to jest niewystarczające, warto spróbować bardziej intensywną aktywność taką jak jazda rowerem lub pływanie.

źródło:  portal.abczdrowie.pl bonavita.pl


9 granic, które musisz postawić w życiu i dbać, by nikt ich nie przekraczał, nawet ty sam

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
12 kwietnia 2018
Fot. iStock/Sjale
 

Nie od dziś wiadomo, że życie – to dobre, szczęśliwe – jest sztuką podejmowania właściwych wyborów. Takimi najważniejszymi decyzjami są również te dotyczące granic, jakie stawiamy innym, określając na ile są w stanie ingerować w nasze życie i na ile sami chcemy ich do niego wpuścić. Ale ważne są również granice, które stawiamy sobie samym, ta samokontrola, której uczymy się by osiągnąć harmonię i szczęście.

Psychologowie wyróżniają 9 granic, o które powinniśmy w życiu dbać:

Nie jest moim zadaniem rozwiązywanie problemów innych ludzi

Jasne, że możesz i powinieneś pomóc bliskiej osobie, gdy tego potrzebuje. Chodzi bardziej o twój stopień emocjonalnego zaangażowania w rzeczy, na które nie masz wpływu. I o to, że nie przeżyjesz za kogoś życia, nie nauczysz się za niego na jego błędach.

Jest w porządku, jeśli inni wpadają w złość

Okazywanie emocji jest naturalne i zdrowe. Niezdrowe jest, gdy twoje emocje krzywdzą innych lub gdy inni krzywdzą cię swoimi emocjami.

Nie jest moim obowiązkiem branie odpowiedzialności za innych

Każdy musi wziąć odpowiedzialność za siebie samego. Nie „naprawisz” komuś życia, nie weźmiesz na siebie jego błędów i porażek, nie uratujesz go wyręczając go w radzeniu sobie z życiowymi problemami. Więcej w tym złego niż dobrego.

W porządku jest mówić „nie”

Nie w porządku jest tkwić w szkodliwej dla ciebie sytuacji bądź godzić się na coś, co ci nie odpowiada, jest dla ciebie niedobre czy krzywdzące, tylko po to, żeby zadowolić innych.

Nie muszę zaspokajać potrzeb innych ludzi

Nie mówimy tu rzecz jasna o podstawowych potrzebach, które zaspokajamy wzajemnie będąc w związku bądź o opiece nad dziećmi. Mowa o egoistycznych czy narcystycznych potrzebach naszych znajomych, a nawet partnerów czy członków rodziny, a także o ich oczekiwaniach wobec nas i podejmowanych przez nas decyzji.

Moim obowiązkiem jest dbać o moje szczęście

Bo tylko ja wiem, jaka jest jego definicja, co sprawia, że jestem szczęśliwy.

Nie wszyscy muszą się ze mną zgadzać

Nie o to chodzi, by żyć bez konfliktów. Kłótnie, różnice zdań są nieuniknione nawet między najbardziej kochającymi się partnerami i najlepszymi przyjaciółmi. Ważne, by postępować zgodnie ze swoimi wartościami, z tym, w co się wierzy i jednocześnie szanować prawo innych do odmiennego zdania.

Mam prawo czuć to, co czuję

I mam obowiązek poznawać swoje uczucia, dociekać skąd się biorą, cos sprawia, że jestem nieszczęśliwy, a co, że rozpiera mnie radość.

Jestem wystarczająco dobry…

…taki, jaki jestem. Jasne, powinieniem się rozwijać, zmieniać, poznawać siebie i swoje możliwości. Być ciekawym świata i ludzi. Ale prawdziwa miłość jest bezwarunkowa, wybiera mnie dokładnie takiego, jakim jestem, a nie takiego jakim mógłbym być.


Na podstawie: GottmanInstitute.com

 


10 ważnych znaków ze strony ciała, które potrzebuje pomocy

Redakcja
Redakcja
12 kwietnia 2018
Fot. iStock/spukkato
Następny

Ciało ludzkie jest genialnie pomyślaną przez naturę „maszyną”, która działa perfekcyjnie. Jeśli dbamy o nie, dostarczając potrzebne składniki odżywcze, zapewniając dawkę ruchu, ćwicząc także umysł, przez długie lata możemy cieszyć się sprawnym funkcjonowaniem. Jednak w przypadku zaniedbań, czy też świadomego działania na jego szkodę, na przykład palenia papierosów,organizm odczuwa tego skutki.

Często na różne sposoby ciało sygnalizuje, że coś dzieje się z nim niedobrego. Czasem czujemy podświadomie, że coś dzieje się inaczej niż zazwyczaj, ale nie daje nam to motywacji, by sprawdzić przyczynę kłopotów. Organizm komunikuje się z nami na różne sposoby, wystarczy umieć odczytać i zinterpretować konkretne sygnały.

10 ważnych znaków ze strony ciała, które potrzebuje pomocy

1. Sucha skóra

Sucha skóra wydaje się być zwykłym problemem pielęgnacyjnym, ale zważywszy na to, że skóra jest największym organem, gdy zaczyna sprawiać problemy, nie powinniśmy tego ignorować. Przyczyny mogą leżeć w chorobach tarczycy oraz w istniejącej cukrzycy. Najczęstszą przyczyną suchości jest nie tylko niewłaściwa pielęgnacja i brak odpowiedniego nawilżania, ale również niedobór witaminy E w diecie. Wtedy może pojawiać się pękanie skóry, świąd, niedoskonałości. Aby załagodzić problemy należy sięgać po produkty bogate w witaminę E, takie jak: ryby morskie, orzechy, oraz zdrowe oleje roślinne.

2. Łuszczyca

Łuszczyca jest znacznie poważniejszym problemem od wyżej wspomnianej suchości skóry. Gdy na skórze pojawiają się łuski, wnętrz całe płaty łuszczące się na ramionach i łokciach, wskazuje to na niewystarczającą ilość składników odżywczych, szczególnie witamin A i C. Aby dostarczyć do je organizmu, dobrze sięgać po zielone warzywa, cytrusy, paprykę, natkę pietruszki, marchew, morele.

3. Łamiące się włosy i paznokcie

To kolejny nie tylko estetyczny problem, który uwidacznia się na zewnątrz. Przyczyną takich problemów mogą być choroby serca i układu krążenia oraz anemia, przez co skóra jest gorzej odżywiona. Istotne są także niedobory odżywcze, szczególnie niskiego poziomu wapnia i witaminy B12, powodujące łamliwość włosów i paznokci. Aby uzupełnić niedobory sięgaj po produkty pełnoziarniste, mleko i produkty mleczne, rośliny strączkowe.

4. Krwawienia z jamy ustnej

Najczęściej tego typu problemy świadczą o niedoborze witaminy C i lub stanów zapalnych, rozwijających się w jamie ustnej. Nie licząc prowadzenia odpowiedniej higieny zębów i dziąseł, dobrze jest uzupełnić dietę owocami, warzywami bogatymi w witaminę C, a także czosnkiem, który działa antybakteryjnie.

5. Problemy ze snem i kurczami łydek

Jeśli problemy ze snem, a nawet bezsenność, pojawiają się w towarzystwie bolesnych kurczów łydek, najpewniej organizm cierpi z powodu niedoboru magnezu oraz potasu. Te dwa ważne składniki odżywcze wpływają na funkcjonowanie mózgu, serca i mięśni. Aby uzupełnić ich niedobory warto sięgać po zielone, liściaste warzywa, migdały, orzechy, morele, śliwki, banany.

strona 1 z 2
druga część artykułu na następnej stronie

Zobacz także

Są piękne i modne, ale piekielnie szkodzą stopom. Sprawdź, których butów twoje stopy na pewno nie pokochają

7 niesamowitych zmian, które zajdą w twoim organizmie, gdy przestaniesz pić krowie mleko

Już wiem, kto jest winny temu, że nie chudniemy! I to wcale nie my