7 przyczyn kłucia i bólu w klatce piersiowej, które warto skontrolować

Redakcja
Redakcja
5 lutego 2018
Fot. iStock/PeopleImages
 

Uczucie kłucia, ucisku czy wręcz bólu w klatce piersiowej kojarzy się z najgorszą możliwością — zawałem serca. Kłucie w mostku raz na jakiś czas może się pojawić u ludzi w różnym wieku i w większości przypadków nie oznacza stanu zagrażającego życiu. Przyczyny takich sygnałów ze strony organizmu mogą być różne, ale zawsze warto sprawdzić, co je powoduje.

7 przyczyn kłucia i bólu w klatce piersiowej, które warto skontrolować 

1. Refluks

Refluks żołądkowo-przełykowy objawia się piekącym i gniotącym bólem w mostku, który może promieniować aż do pleców. Pozycja leżąca nasila dolegliwości.

2. Choroba wrzodowa

Wrzody żołądka lub dwunastnicy mogą skutkować odczuwaniem tępego kłucia w mostku, które może promieniować do nadbrzusza i nasilać się tuż po zjedzeniu lub na czczo.

3. Kamica żółciowa

Ból w okolicach mostka, promieniujący do prawego podżebrza, może wynikać z rozwoju kamicy żółciowej. Ból pojawia się najczęściej po bardzo tłustym posiłku i towarzyszą mu nudności i wymioty.

4. Choroba wieńcowa

Choroba wieńcowa wynika ze zwężenia światła naczyń wieńcowych, przez co serce otrzymuje mniejszą ilość tlenu. Ból i kłucie w okolicach mostka oraz serca pojawia się najczęściej podczas wysiłku, kiedy organizm zużywa więcej tlenu.

5. Zapalenie osierdzia

Zapalenie osierdzia, czyli błony okalającej serce, objawia się kłującym bólem lub uciskiem w klatce piersiowej. Ból zlokalizowany po lewej stronie, w okolicy serca, może promieniować do pleców, do łopatki lub barku. Nasila się w pozycji leżącej i zmniejsza się, gdy osoba chora usiądzie i pochyli się do przodu. Jednocześnie mogą towarzyszyć temu suchy kaszel i duszność.

6. Zawał serca

Kłucie lub ból w mostku, promieniujący do innych części ciała (żuchwa, barki i szyja), który trwa dłużej niż 20 min, może świadczyć o zawale serca. Mogą pojawić się duszności, zawroty głowy, zimny pot, blada skóra, zmiana ciśnienia tętniczego, kaszel, ból brzucha, strach o własne życie, pobudzenie lub osłabienie psychoruchowe. Objawy mogą być różne, ale podejrzenia zawału nie wolno ignorować.

7. Nerwica 

Kłucie w mostku i towarzyszące temu duszność, niepokój i obniżony nastrój mogą wynikać z nerwicy spowodowanej przykrymi sytuacjami życiowymi. Dolegliwości mogą mieć zmienny charakter i ustępują, gdy dotknięta nimi osoba odzyskuje równowagę psychiczną.

Ból i kłucie w mostku mogą wynikać z wielu innych powodów, takich jak nerwobóle czy problemy z kręgosłupem. Dla pewności dobrze jest skontrolować ten objaw u specjalisty, który w razie potrzeby pokieruje odpowiednim leczeniem.


 

źródło: zdrowie.tvn.pl


Dopiero zaczęliście się spotykać? Sprawdź, jak często powinniście się widywać, żeby tego „nie zepsuć”

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
5 lutego 2018
Fot. istock/Bobex-73
 

Rozpoczęcie nowej relacji to (poza wspaniałymi emocjami i nadzieją, że „to wreszcie to”) niemal nieskończona lista wyzwań. Niektóre znajomości przetrwają i znajdą się na następnym etapie, inne wygasną.  Jest jeden, ważny czynnik, który ma bardzo duży wpływ na powodzenie nowego związku – to ilość czasu, który spędzamy razem, kiedy zaczynamy się spotykać.

I jasne, że chcielibyśmy być ze sobą non stop, a najchętniej nie wypuszczać dłoni z dłoni. A jednak, zdaniem psychologów, to wcale nie jest dobre dla rodzącego się uczucia. Dlaczego? Chociaż dążenie do bycia z nowym partnerem jak najwięcej i jak najdłużej jest zrozumiałe, najlepszym sposobem na to, by pozwolić nowemu związkowi się spokojnie rozwijać, jest ostrożność i spotkanie raz w tygodniu,  a nie codziennie. Rozczarowani? Niepotrzebnie. Jeśli pragniecie czegoś głębszego, być może przekonają was logiczne argumenty.

Seks lub fizyczne interakcje nasilają emocje

Głównym powodem, dla którego pary nie powinny spędzać zbyt wiele czasu razem zbyt wcześnie, jest to, że częste spotkania zwiększają pragnienie bliskości i zbliżeń seksualnych.  Nie ma w tym nic złego ani niezdrowego, ale jeśli idziesz do łóżka na samym początku znajomości, reakcje fizjologiczne w twoim ciele często powodują również odczuwanie intensywnych reakcji emocjonalnych. Jeśli tak naprawdę nie znasz osoby wywołującej te intensywne reakcje emocjonalne, możesz narazić się na ryzyko. Może być tak, że ta osoba jest dobra i chce tego samego, co ty, ale jeśli macie różne cele związane z tą relacją, możesz spodziewać się rychłego rozczarowania

Wymuszasz zażyłość emocjonalną z kimś, kogo prawie nie znasz

Kiedy spotykasz kogoś, kto ci się podoba i czujesz, że go pociągasz, normalne jest, że chcesz widzieć tę osobę przez cały czas. Ale, oczywiście, to wcale nie musi być dla ciebie dobre.  Częste spotkania powodują, że szybko rodzi się między nami emocjonalna więź, iluzja intymności i zależności, mimo że każdy wie, że potrzeba miesięcy, a nawet lat, aby naprawdę kogoś poznać.

Oczywiście, od każdej reguły są wyjątki i nie ma jednego, pewnego przepisu na powodzenie nowej znajomości. Niemniej jednak, miłości pośpieszać nie należy. A ci, którzy mają być ze sobą, po prostu ze sobą będą, prędzej, czy później. Dajcie sobie czas.


Na podstawie: psychologytoday.com

 


5 sposobów, by wreszcie zaakceptować i polubić swoje niedoskonałości

Ewelina Celejewska
Ewelina Celejewska
5 lutego 2018
Fot. iStock/freemixer

Jesteś swoim największym wrogiem, wiesz? To ty każdego dnia niszczysz swoje poczucie własnej wartości, wmawiając sobie, że na coś nie zasługujesz albo po prostu nie dasz rady czegoś osiągnąć. Bo może gdybyś była ładniejsza… albo szczuplejsza… Gdybyś więcej zarabiała albo miała więcej ogłady… Kimkolwiek jesteś i cokolwiek już w życiu zdobyłaś, wciąż wydaje ci się, że nie jesteś „wystarczająco ………” (tu wstaw odpowiedni przymiotnik)? Najwyższa pora to zmienić! Lianne Avila, licencjonowana terapeutka, twierdzi, że wystarczy tylko pięć kroków, by raz na zawsze uporać się ze swoimi negatywnymi myślami i zaakceptować siebie. 

Przestań przepraszać

Za co? Ano za to, że nie jesteś perfekcyjna. Wszystkie mamy jakieś wady, żadna z nas nie jest doskonała. Jeśli masz tego świadomość, możesz nad tym pracować. I zrozum wreszcie, że nie musisz być perfekcyjna we wszystkim. To po prostu niemożliwe.

Powiedz „NIE” negatywnym myślom

Nie pozwól, żeby strach i niezadowolenie z siebie cię hamowały. Przestań skupiać się na mankamentach swojej urody lub nakręcać się, że coś pójdzie źle. Skoncentruj się na swoich zaletach i mocnych stronach. Myśl o sobie pozytywnie.

Przestań się porównywać

Nie jest tak, że w twojej ocenie na tle innych zawsze wypadasz słabo? Bo tamta druga jest ładniejsza, zgrabniejsza, mądrzejsza lub po prostu ma w życiu łatwiej? Jesteś sobą, więc bądź sobą. Przestań patrzeć na siebie przez pryzmat wizji osoby, którą nigdy nie będziesz.

Nie martw się o to, co inni pomyślą

Boimy się negatywnej oceny naszego wyglądu lub zachowania, więc często rezygnujemy z bycia sobą. Strach przed tym, co pomyślą inni hamuje twoje działania. Do czego ci to potrzebne?

Żyj tu i teraz

Kobiety uwielbiają planować. Wolą skupiać się na przyszłości, chociaż niewielki mają na nią wpływ, bo nigdy nie wiadomo, co się wydarzy. Lepiej żyć tu i teraz. Teraźniejszość łatwiej kreować.

Pamiętaj, że sposób, w jaki o sobie myślisz, ma wpływ na to, jak jesteś postrzegana przez otoczenie. Czas więc przerwać to błędne koło.

Źródło: Your Tango


Zobacz także

Jedzenie szparagów zwiększa ryzyko raka piersi? Czy to przełomowe badania?

Czy można uprawiać seks w trakcie grypy?

Zdrowie Kobiety – pamiętaj Twoje zdrowie jest najważniejsze!