6 rzeczy, które spowalniają twój metabolizm

Hanna Szczygieł
Hanna Szczygieł
4 marca 2018
Fot. iStock / SolStock
Następny

Z wiekiem metabolizm każdego człowieka zaczyna zwalniać. Najważniejszym czynnikiem, który to powoduje jest zmniejszanie się masy mięśni, czyli tak zwanej masy beztłuszczowej, na rzecz przybywającego tłuszczyku. Choć  głównej mierze tempo metabolizmu warunkują geny, to olbrzymi wpływ na to, jak bardzo metabolizm zacznie spowalniać, ma tryb życia i dieta. Co zatem sprawia, że pewnego dnia odkrywamy boczki i nagle okazuje się, że wcale już nie tak łatwo przyjdzie nam zgubić 3 kilogramy (które wcześniej znikały jakby od niechcenia)?

6 rzeczy, które spowalniają twój metabolizm

#1 Wieczna i drastyczna dieta

Zaskoczeni? Nie dziwię się, ale fakty są takie: jeśli zbyt długo nie dostarczamy organizmowi odpowiedniej ilości energii, ten wchodzi w tryb oszczędzania. Czyli kilka razy się zastanowi zanim zużyje jedną marną kilokalorię. Zachowuje się tak, jak w stanie głodu.

Priorytetem jest utrzymanie się przy życiu i zaoszczędzenie jak  największej ilości energii na sytuację kryzysową.

Jeżeli zbyt restrykcyjnie utniecie kalorie, efekty wcale nie będą oszałamiające – i uwierzcie, zajmie trochę czasu, zanim zapewnicie swoje ciało, że śmiało korzystać z dostarczonych zasobów!

Taka drastyczna dieta wzmaga wytwarzanie kortyzolu, hormonu stresu, a ten z kolei powoduje obniżenie metabolizmu, zmniejszanie się masy mięśniowej, a nawet odkładanie tłuszczyku.

#2 Przewlekły stres

Długotrwały stres, jak już pisaliśmy powyżej, sprawia, że podnosi się poziom kortyzolu. Hormon ten podnosi poziom glukozy. Pierwotnie taki zastrzyk energii w sytuacji stresowej pomagał człowiekowi walczyć lub uciekać. Jednak w dzisiejszych czasach, gdy stres przybiera formę permanentną i zazwyczaj nie ma nic wspólnego z wysiłkiem fizycznym, skutki mogą być dotkliwe.

Jak działa kortyzol?

Podnosi poziom cukru we krwi .

Przetrwały stres → nadprodukcja kortyzolu → blokowanie spalania tkanki tłuszczowej / insulinooporność / rozwój cukrzycy

Nadprodukcja kortyzolu → nasilenie rozpadu białek   → spowolnienie metabolizmu

Nadprodukcja kortyzolu → odkładanie się tkanki tłuszczowej

#3 Za dużo cukrów prostych

Cukry proste, schowały się w:
♦ cukierniczce – cukier biały i brązowy
♦ biała mąka – i produkty z niej wykonane
♦ słodycze
♦ soki i napoje owocowe
♦ napoje gazowane
♦ desery mleczny (jogurty smakowe, serki itp.)

Gwałtowny wzrost cukru we krwi, powoduje wzrost poziomu insuliny i w konsekwencji spowolnienie metabolizmu.

 

strona 1 z 2
druga część artykułu na następnej stronie

11 subtelnych sygnałów świadczących o zaburzeniach odżywiania. Granica jest bardzo cienka…

Redakcja
Redakcja
5 marca 2018
Fot. iStock/agrobacter
Następny

Myśląc o zaburzeniach odżywiania, przed oczami mamy dwa obrazki. Na jednym widzimy wychudzoną kobietę przed lustrem, która stoi w samej bieliźnie i analizuje każdą fałdkę na swoim ciele. W jej wielkich oczach widać wyłącznie przerażenie i niechęć do siebie. Na drugim obrazku jest młoda kobieta z lekką nadwagą. Opycha się jedzeniem, ale ewidentnie nie czerpie z tego przyjemności. Ona już wie, jak skończy się ten kolejny napad głodu. Anoreksja lub bulimia – zawsze w skrajnych przypadkach. Tak postrzegamy zaburzenia odżywiania. Właśnie dlatego nie dostrzegamy u siebie pierwszych, niepokojących objawów. Wydaje nam się, że to nie nasz problem. Nas to nie dotyczy. My jesteśmy normalne.

A potem nagle, zupełnie przypadkiem i kompletnie nieoczekiwanie przekraczamy cienką, czerwoną linię, za którą spada się w dół. Niewiele potrzeba, żeby zamienić się w kobietę z pierwszego lub drugiego obrazka.

Zaburzenia odżywiania występują częściej niż nam się wydaje. To, jak i w którą stronę się rozwiną, zależy od naszej psychiki, pewności siebie, akceptacji otoczenia. Dowiedz się, czy ten problem dotyczy ciebie.

Cały czas myślisz o jedzeniu

Nie ma znaczenia, czy spędzasz cudowny weekend z dzieciakami, czy jesteś zarobiona w pracy – twoje myśli wciąż krążą wokół jedzenia. Wyobrażasz sobie, co byś zjadła, jak przygotowałabyś jedzenie. Zastanawiasz się, ile kalorii mają poszczególne produkty, z czego lepiej zrezygnować i czy stanie się coś złego, jeśli trzeci dzień z rzędu zjesz wieczorem coś bardzo niezdrowego. Gdybyś miała podliczyć, dobrych kilka godzin w ciągu dnia myślisz o jedzeniu. Bywasz z tego powodu zmęczona i poirytowana.

Sukcesy dietetyczne dają ci satysfakcję

Czujesz się lepsza, mądrzejsza, ładniejsza, gdy uda ci się przestrzegać diety? Jeden kilogram mniej na wadze powoduje, że nagle inne problemy stają się mniejsze lub wręcz znikają? Dostajesz jakiejś dziwnej mocy, kiedy potrafisz kontrolować swoją dietę? Zaburzenia odżywiania często zaczynają się bardzo niewinnie. Właśnie od zdrowego jedzenia, zwykłego jedzenia. Później przestrzeganie diety staje się sensem istnienia.

Unikasz rozwiązywania problemów

Nie radzisz sobie z poważnymi problemami, które się pojawiły i starasz się je od siebie odsunąć. Uciekasz w dietę i dbanie o wygląd fizyczny. Dzięki temu masz poczucie władzy nad swoim życiem. Wydaje ci się, że wszystko ogarniasz, triumfujesz. W rzeczywistości staczasz się w dół.

Analizujesz wszystkie etykiety

Nie ma nic złego w czytaniu etykiet spożywczych. Ba! To całkiem dobry nawyk. Problem w tym, że ty robisz to bardzo skrupulatnie i dokładnie. Znasz każdy składnik, wiesz, czego unikać, co szkodzi, co tuczy. Zaczynasz dzielić produkty na „dobre” i „złe”, przy czym z czasem coraz więcej z nich znajduje się na tej drugiej liście. Być może są to początki ortoreksji – zaburzenia, które wiąże się z jedzeniem wyłącznie „zdrowych” rzeczy, przy czym „zdrowe” są zdefiniowane przez samego chorego.

strona 1 z 2
druga część artykułu na następnej stronie

5 zaskakujących sposobów na wykorzystanie kostek lodu, by wyglądać lepiej! Najlepsze triki

Hanna Szczygieł
Hanna Szczygieł
4 marca 2018
Fot. iStock / ValuaVitaly
Następny

Chcemy być piękne. Nie po to, by zaliczyć aktualnie najważniejsze trendy z okładek, nie po to, by jakiś nadgorliwiec wycmokał nas na ulicy – chcemy wyglądać pięknie, by tak się właśnie czuć. A jak wiemy bywa to niełatwe zadanie. Niedoskonałości, zmęczenie i dowody upływającego czasu, skutecznie nam to utrudniają. Owszem możemy się umalować, ale czy o to chodzi? Nic nie jest lepszym sposobem na piękno i dobre samopoczucie, niż naturalne piękno!

Przeczytajcie, jakie są najlepsze urodowe triki z wykorzystaniem kosmetyku wszech czasów… kostek lodu!

5 zaskakujących sposobów na wykorzystanie kostek lodu, by wyglądać lepiej!

#1 Nieskazitelny i długo utrzymujący się makijaż

To jedna z najlepszych porad kosmetycznych. Marzysz o idealnym makeupie, ułatw to sobie! Dlaczego kostka lodu miałaby pomóc – ano dlatego, że zimno doskonale zwęża pory. Wymasuj twarz kostką lodu, dokładnie, bez pośpiechu. Dzięki temu zabiegowi, skóra będzie natychmiast lepiej wyglądała, będzie gładsza, bardziej zwarta i dużo łatwiej nałożysz na nią fluid. Pamiętaj tylko o tym, aby wytrzeć ją przed nałożeniem kosmetyku.

#2 Znieczulenie przy regulacji brwi

Nie lubimy tego! Nie dość, że zazwyczaj działamy pod presją „jeden ruch za dużo i zostanę bez brwi”, to w dodatku jest to dość bolesne zajęcie. Pamiętacie, gdy były modne depilatory z nakładką chłodzącą? Tu zadziała to dokładnie tak samo. Użyj kostki lodu, żeby znieczulić depilowaną skórę. Przy tak małej powierzchni kostka lodu, to idealny sposób.

#3 Walka z pryszczami

Zaskoczone? Pokusa wyciskania bywa silna, ale skutecznie hamują nas przed tym konsekwencje, zwłaszcza, gdy świecąca dioda pojawia się rano przed ważnym wyjściem. Przyłóż do pryszcza kostkę lodu, niektórzy rekomendują trzymanie jej aż do całkowitego rozpuszczenia. Nie zostaną ślady po histerycznym wyciskaniu, a pryszcz… jakby się „zapadł w sobie”. Zdecydowanie zmniejszy się zaczerwienie i obrzęk. Z pewnością ułatwi ci to zatuszowanie niechcianej niespodzianki korektorem!

strona 1 z 2
druga część artykułu na następnej stronie

Zobacz także

10 dowodów na to, że „roztrzepani” ludzie są bardzo inteligentni

Jaki jest twój przepis na święta jak z bajki? Rusza nasza akcja „Wielkanoc pachnąca tradycją z babcinymi przepisami oraz dekoracjami”

Najlepsze kolory dla każdego znaku zodiaku. Jaki jest twój ulubiony?