3 maski narcyza, za którymi ukrywa swoje prawdziwe intencje

Redakcja
Redakcja
13 sierpnia 2018
Fot. iStock/EHStock
 

Maski patologicznego narcyzmu to mechanizmy manipulacji wykorzystywane przez narcyzów do ukrywania ich prawdziwych intencji. Osoby,  które je przywdziewają nie chcą pokazać się jako pretensjonalne ani aroganckie, nie chcą pokazać jakie są. Ukrywają zatem te cechy za owymi mechanizmami. Zazwyczaj niestety jest to na tyle skuteczna metoda, że dajesz się łatwo zmylić. 

Ci ludzie budują maski patologicznego narcyzmu, aby przekonać siebie i innych, że rzeczywistość wygląda inaczej.  Oto trzy najczęstsze przykłady ich zachowań:

1. Fikcyjne samodoskonalenie

Opiera się ono na „warunkowej samoocenie”, co oznacza,  że poczucie osobistej wartości narcyza nie rodzi się w jego wnętrzu  z naturalnych pobudek, ale zależy od tego, co myślą o nim inni. To dla nich będzie dążył do doskonałości, ale… nie naprawdę. Tego typu osoby upierają się, że są lepsze, niż w rzeczywistości, że w ogóle są kimś innym. Do mistrzostwa opanowały udawanie kogoś innego.

2. Samopoświęcenie

Jest to jedna z najbardziej mylących masek patologicznego narcyzmu. Rzekomo ponosi on jakieś koszty, aby pomóc innym w rozwiązywaniu ich problemów. Udaje, że czegoś się pozbawia w imię jakichś wartości i czyjegoś szczęścia. Że cierpi z powodu twojej bardzo trudnej, skomplikowanej sytuacji życiowej.

Problem polega na tym, że jego intencją wcale nie jest dokonanie czegoś pozytywnego dla innych. Tym, czego tak naprawdę szuka narcyz, jest osiągnięcie autorytetu w twoich oczach i emocjonalne uzależnienie od siebie innych, a wszystko to za zasłoną dobroci.

3. Mania wielkości

Narcyzi zwykle czują się naprawdę lepsi od innych. Lepsi, bardziej tolerancyjni i bardziej zdolni, nawet jeśli to nie jest prawda. Oprócz tego, jedną z najbardziej charakterystycznych cech tego typu osób jest poczucie, że mają one „prawo do gniewu”. Innymi słowy, myślą, że mają licencję na złość. Ich gniew jest „święty”. Wybuchają zawsze tylko dlatego, że inni ich sprowokowali.

Jeśli macie w swoim bliskim otoczeniu narcyza, zwróćcie uwagę na przedstawione powyżej zachowania. Strategią obrony jest tutaj umiejętność spojrzenia z dystansem oraz świadomość tych mechanizmów.


Na podstawie: nospensees.fr


5 części ciała, o które każdy powinien szczególnie zadbać. Zęby, oczy, stopy i nie tylko…

Redakcja
Redakcja
13 sierpnia 2018
Fot. iStock / LiudmylaSupynska
 

Dbamy o swoje ciała nie tylko ze względów estetycznych, ale i zdrowotnych. Zaniedbując naszą zewnętrzną powłokę, narażamy się na wiele nieprzyjemności. A przecież troska o siebie jest wpisana w byt każdego człowieka. Chcemy żyć lepiej, zdrowiej i dłużej. Uciekamy od przedwczesnej starości i pojawienia się kłopotów zdrowotnych.

Zdarza się, że dbając o ogólne samopoczucie i sprawność organizmu pomijamy na pierwszy rzut oka mniej istotne części ciała. Zazwyczaj wykonujemy codzienne minimum pielęgnacyjne, przyglądając się tej materii dokładniej dopiero wtedy, gdy już pojawią się kłopoty. A przecież wielu z nich można zapobiec.

1. Uśmiech proszę!

Oczywiście, zdrowe zęby są nam potrzebne nie tylko do pięknego uśmiechu. Mocne, kompletne zęby są potrzebne przede wszystkim do rozdrabniania pokarmu i poza względami estetycznymi, pełnią funkcję w wyrażaniu emocji i umożliwiają artykulację różnych dźwięków.

Jak postępować, by całe życie cieszyć się garniturem zdrowych zębów?

  • Należy szczotkować zęby przynajmniej 2 razy dziennie korzystając z pasty do zębów w celu usunięcia tworzącej się płytki nazębnej
  • Korzystaj z woskowanej nici dentystycznej aby usunąć płytkę nazębną z przestrzeni pomiędzy zębami i miejsc poniżej linii dziąseł, które są trudno dostępne dla włosia szczoteczki
  • Ograniczaj spożywanie pokarmów bogatych w cukier i skrobię, podjadania lepkich przekąsek.
  • Odwiedzaj raz na pół roku stomatologa.
  • Jedz produkty wzmacniające zęby, zawierające wapń (przetwory mleczne, ryby). Pamiętaj też, że pokarmy twarde (np. owoce i warzywa) i zawierające błonnik, pomagają utrzymać zęby i dziąsła w czystości.

2. Oczy są nie tylko zwierciadłem duszy

Oczy pozwalają nam widzieć świat, rozpoznawać twarze bliskich osób, uczyć się i zapamiętywać łatwiej wszystko to, co nas otacza. Zaniedbane mogą przynieść nie tylko uczucie dyskomfortu, bóle głowy, pogorszenie widzenia ale i utratę wzroku, który przecież jest zmysłem nie do zastąpienia.

Dbaj o swój wzrok każdego dnia, to łatwe:

  • Chroń oczy przed promieniowaniem słonecznym, używaj okularów z filtrem UV.
  • Rób przerwy podczas pracy przy komputerze. Co godzinę oderwij wzrok i popatrz w inne miejsce niż ekran komputera. Sprawdź czy monitor znajduje się przynajmniej 20 cm dalej od twarzy.
  • Jedz produkty, które pozwolą na zachowanie ostrego wzroku: warzywa i owoce bogate w witaminę A. Spożywaj tłuste ryby morskie bogate w  kwasy tłuszczowe omega3, produkty z zawartością cynku, luteiny oraz witaminy C i E.
  • Raz do roku badaj profilaktycznie wzrok u okulisty.
  • Lubisz czytać wieczorami? Kup żarówkę dającą wystarczająco jasne, ale nie rażące światło, która umożliwi czytanie bez nadwyrężania oczu.

3. Dłonie to podstawa samodzielnego działania 

Może się wydawać, ze dłonie w porównaniu ze wzrokiem, nie są aż tak istotne. A to przecież dzięki ich sprawności jesteśmy samodzielnie, ubieramy się, przygotowujemy jedzenie, pracujemy, przytulamy najbliższych.

Aby zachować je w sprawności oraz zadbać, by zbyt szybko nie zdradzały naszego wieku, należy zadbać o :

  • Jeśli pracujesz przy komputerze, rób przerwy i wykonuj ćwiczenia. zapobiegniesz dzięki temu ryzyku powstania bolesnego zespołu cieśni kanału nadgarstka. Zaciskaj dłonie na małej piłeczce, lub po prostu wykonuj relaksujące ruchy palcami.
  • Dbaj o mięśnie i stawy.
  • W pracy wymagającej kontaktu z różnymi substancjami korzystaj z rękawic ochronnych. W domu natomiast sprzątaj – szczególnie podczas użycia środków z silnie drażniącymi substancjami – w gumowych rękawicach.

4. Kręgosłup wspiera sylwetkę

Zdrowy kręgosłup to znakomite rusztowanie podtrzymujące nasze ciało. Zaniedbany lub dotknięty chorobami, przysporzy ogromnego bólu oraz kłopotów z poruszaniem się.

O kręgosłup należy dbać od najmłodszych lat:

  • Siadaj prosto, chodź nieprzygarbiona, nie śpij na zapadającym się materacu.
  • Nie noś ciężarów zarzuconych na ramię tylko z jednej strony ciała, rozkładaj je równo na każdą stronę, przyklękaj na jedno kolano aby podnieść cięższy przedmiot.
  • Rozciągaj mięśnie, uprawiaj sporty wpływające na stan kręgosłupa, np.: pływanie, Nordic Walking, ćwiczenia rozciągające.
  • Gdy pracujesz przy biurku, odrywaj się od niego raz w ciągu godziny
  • Jedz produkty zawierające fosfor, który wzmacnia kości. Znajdziesz go w ziarnach zbóż, rybach, roślinach strączkowych.

5. Stopy niosą cię przez całe życie

Stopy służą nam przez całe życie, pracują każdego dnia, nawet wtedy, gdy my jesteśmy na urlopie.  Poddawane są wielu bodźcom i mają wpływ na postawę naszego ciała. Zazwyczaj przypominamy sobie o nich, gdy w ruch idą lekkie sandałki lub gdy czujemy dyskomfort, a wreszcie ból.

Podpowiadamy, jak dbać o stopy każdego dnia:

  • Stosuj regularną, delikatną pielęgnację stóp w domu. Korzystaj z peelingów raz w tygodniu, by usunąć nadmiar nieestetycznego naskórka.
  • Pamiętaj o regularnym nawilżaniu. Skóra stóp ma tendencje do szybkiego rogowacenia. Wybierz krem przeznaczony tylko do stóp i stosuj go codziennie, wmasowując w skórę, tak aby poprawić krążenie, a tym samym wchłanianie substancji aktywnych. Zwróć uwagę, aby preparat był bogaty w takie składniki jak: mocznik, alantoina, aloes, masło Shea, Dpanthenol, lanolina.
  • Zanim rozpoczniesz przygodę ze sportem, np. bieganiem, fitnessem, wykonaj komputerowe badanie stóp i pomyśl o indywidualnych wkładkach ortopedycznych, aby zapobiegać ewentualnym urazom.  Takie wkładki korygują  i stymulują prawidłową pracę mięśni, zwiększają amortyzację, odciążają miejsca bolesne.
  • Zwróć uwagę na dobór obuwia. Najczęstszym błędem jest kupowanie butów za małych lub zbyt wąskich. Noś wygodne obuwie, które nie przyczyni się do powstawaniu odcisków, modzeli, halluksów oraz innych kłopotów natury estetycznej, które mogą przerodzić się w poważny kłopot natury zdrowotnej.

Gdy zauważysz niepokojące zmiany na stopach, m.in. odciski, modzele, wrastające paznokcie, czy dyskomfort i ból, skorzystaj z możliwości oferowanych przez podologię.

Dbajmy o nasze ciała, jeśli chcemy dłużej cieszyć się dobrą kondycją i zdrowiem.


Syndrom Otella, czyli więcej niż patologiczna zazdrość

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
13 sierpnia 2018
„Nie rozumiesz, że cię kocham i chcę mieć ciebie tylko dla siebie?”. Życie z zazdrością
Fot. iStock / SilviaJansen

Syndrom Otella jest patologią, która może mieć dramatyczne konsekwencje. Wszystko z powodu irracjonalnej i niekontrolowanej zazdrości, takiej, która w niektórych przypadkach może nawet sprawić, że uwierzysz, że jest ofiarą konspiracji, że poczujesz się zdradzona przez partnera.

Oto niektóre sygnały, które mogą pomóc zadecydować, czy dana osoba cierpi na ten syndrom:

  • Powtarzające się zachowania kontrolujące i ciągłe kwestionowanie nawyków partnera
  • Ciągłe podejrzenia o brak lojalności, o zdradę, o relację pozamałżeńską
  • Niezdolność do kontrolowania zazdrości, brak świadomości problemu
  • Niemożliwość sterowania impulsami
  • Ciągłe żądania wyjaśnień, poszukiwanie uzasadnienia dla swojego podejrzenia i niewłaściwe interpretacje zachowania współmałżonka

Przyczyny

Obecnie brak jest badań wykazujących w 100%, czym ten syndrom jest spowodowany, chociaż wiadomo, że istnieje wiele czynników, które mogą wpływać na jego rozwój. Niektóre z nich to alkoholizm, schizofrenia lub uzależnienia.

Niektóre badania wiązały zespół Otella z chorobami neurodegeneracyjnymi, takimi jak choroba Alzheimera lub choroba Parkinsona. Jeszcze inne wykazują związek między zespołem Otella a uszkodzeniem mózgu.

Czy można leczyć patologiczną zazdrość? Można, ale tylko przy profesjonalnej pomocy. Dzięki temu dana osoba nauczy się kontrolować, odnajdywać spokój osobisty, a wreszcie harmonię we własnej relacji.  Najczęściej stosowanym i najskuteczniejszym podejściem do zespołu Otella jest terapia poznawczo-behawioralna. Ważna jest również terapia rodzinna i małżeńska, ponieważ zazdrość może czasami być związana z bardzo osobistą historią pacjenta.


Na podstawie: nospensees.fr


Zobacz także

Lubisz sobie popłakać przy telenoweli? Sprawdź, o czym to świadczy

On nie rozumie, co do niego mówisz. Czyli 7 powodów, dla których mężczyzni nas nie słuchają

On nie rozumie, co do niego mówisz. Czyli 7 powodów, dla których mężczyzni nas nie słuchają

Syndrom pustego gniazda