11 rzeczy, które możesz powiedzieć dziecku, które płacze

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
27 października 2018
Fot. iStock/EvgeniiAnd
 

Kiedy nasze dzieci płaczą, jest nam smutno, czujemy się sfrustrowani, często zdenerwowani, ale nie umiemy efektywnie pomóc, ani zrozumieć istoty problemu. Te kilka wskazówek naprowadzą was na właściwe tory i ułatwią komunikację z cierpiącym maluchem, czy nawet nastolatkiem.

11 rzeczy, które możesz powiedzieć dziecku, które płacze

1. Jesteśmy w tej samej drużynie, pomogę ci.

Bo dziecko musi mieć poczucie, że nie jest samo, że ma wsparcie.

2. Widzę, że to dla ciebie trudne.

Każdy z nas pragnie, by ktoś zrozumiał jego uczucia.

3. Rozumiem, że czujesz się przytłoczony, nie ma w tym nic niewłaściwego, ani dziwnego.

Daj znać dziecku, że ma prawo czuć się gorzej.

4. To było naprawdę smutne, frustrujące.

Potwierdzasz jeszcze raz, że uczucia dziecka są zrozumiałe.

5. Zróbmy sobie przerwę.

Uczysz je dbania o siebie i swoje emocje.

6. Kocham cię, jesteś bezpieczny.

W trudnych, kryzysowych chwilach nie ma nic ważniejszego niż zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa.

7.  Czy potrzebujesz mojej pomocy/odpoczynku, by spróbować jeszcze raz?

Dziecko musi wiedzieć, że nie ma sytuacji bez wyjścia.

8. Widzę, że płaczesz, ale nie wiem, jak ci pomóc. Czy możesz powiedzieć mi, czego potrzebujesz?

Uczysz dziecko rozpoznawać i mówić o swoich potrzebach.

9. Pamiętam, kiedy…

Odwracasz uwagę dziecka od błahego problemu.

10. Razem poszukajmy rozwiązania.

Uczysz dziecko reagować, działać, zamiast pogrążać się w pasywnych zachowaniach.

11. Daj swój czas i miłość twojemu płaczącemu dziecku.

To nie jest coś, co możesz powiedzieć. To coś, co powinieneś pokazać, całym sobą. Jesteś – wysłuchasz, nie odrzucisz. Pokażesz akceptację i bezwarunkowe uczucie.


Na podstawie: The Gottman Institute


25 drobnych zmian, które sprawią, że w ciągu roku od dziś, staniesz się inną osobą

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
28 października 2018
Fot. iStock/vladans
 

Mówi się, że każda zmiana przynosi ostatecznie coś dobrego. Że każda nas czegoś uczy, w czymś nam pomaga. Jeśli od dziś, w ciągu roku, zaczniecie wprowadzać do swojego życia poniższe zmiany, z pewnością pozytywne skutki pojawią się szybciej, niż moglibyście się tego spodziewać… Do dzieła!

25 drobnych zmian, które sprawią, że w ciągu roku od dziś, staniesz się inną osobą

Przeczytaj co najmniej jedną książkę miesięcznie.

Zapisuj swoje cele na początku każdego tygodnia i każdego miesiąca.

Mierz i śledź te cele przez cały rok – właściwie analizuj każdy z nich i bądź z sobą szczery w kwestii tego, co już zrobiłeś i co mogłeś zrobić lepiej.

Poświęć tylko jeden dzień w tygodniu na to, aby nie jeść mięsa.

Wycisz telefon, zanim siądziesz do posiłku z kimś, na kim ci zależy.

Porozmawiaj z kimś, komu ufasz, gdy odczuwasz ból, nawet jeśli uważasz, że to „nic takiego”.

Spaceruj, kiedy tylko możesz i gdziekolwiek możesz.

Czyń wszystko, co w twojej mocy, aby być uważnym i świadomym innych ludzi.

Powiedz „tak” czemuś, co cię przeraża, jeśli wiesz, że to naprawdę będzie dla ciebie dobre.

Pisz codziennie w notesie kilka zdań, mając świadomość, że nie ma żadnych reguł, nikt nigdy tego nie zobaczy i że jest to po prostu narzędzie, dzięki któremu możesz wyrzucić myśli z głowy na kartkę papieru.

Stawaj się świadomym swoich emocji w sposób, jakiego nigdy wcześniej nie doświadczyłeś – po prostu starając je nazywać, zamiast traktować je jak cichego towarzysza, którego ignorujesz.

Słuchaj więcej niż mówisz. A potem wybacz sobie, gdy ci się nie uda. A następnie spróbuj ponownie.

Spójrz na wszystko inne niż ekran twojego telefonu czy komputera, kiedy będziesz kładł się spać. Książka, okno, twój partner, zwierzak, sufit. Wszystko, co nie spowoduje natychmiastowego powrotu do świata, od którego próbujesz odpocząć przez osiem godzin.

Traktuj sen jako absolutną konieczność i niewiarygodnie ważny priorytet.

Zwróć uwagę na czynniki, które są niezbędne do tego, abyś dobrze wykonywał swoją pracę. Czy potrzebujesz muzyki? Czy potrzebujesz ciszy? Potrzebujesz więcej światła?

Czasami rozmawiaj z nieznajomymi. Porozmawiaj z kierowcą taksówki, nowym sąsiadem, kasjerem w sklepie. Ludzie mają najciekawsze rzeczy do powiedzenia, kiedy czują, że chcesz ich wysłuchać.

Kiedy wymyślisz sobie nowy cel i poczujesz ten znajomy dreszczyk, powiedz o tym komuś.

Naucz się wyciszać, gdy potrzebujesz się uczyć, skupić lub coś stworzyć, lub gdy potrzebujesz tylko trochę spokoju.

Zwróć uwagę na to, ile bezsensownych rzeczy robisz i ile minut marnujesz, w momentach lub godzinach tuż przed pójściem spać. Wyloguj się z Facebooka. Umyj zęby. I idź spać.

Kiedy zdecydujesz się zrelaksować, upewnij się, że zaangażujesz się w to psychicznie i emocjonalnie. Nie siadaj na kanapie i „odpoczywaj”, jednocześnie sprawdzając e-maile i robiąc „coś” do pracy oraz planując nadchodzącą podróż. Naucz się odpoczywać.

Noś zawsze takie ubrania, w których czujesz się komfortowo, pewnie.

Odpowiadaj na ważne wiadomości od razu. Odpowiedz, na co należy odpowiedzieć i odrzucaj wszystko, co jest niepotrzebne.

Mów ludziom, że jesteś z nich dumny, im wdzięczny, że cię inspirują.

Podejmuj każdą decyzję, zawsze niewielki wybór, kierując się swoim pragnieniem bycia osobą uczciwą.

Zastanów się, gdzie byłeś rok temu, pięć lat temu, dziesięć lat temu. Pomyśl o wszystkich rzeczach, które robisz teraz. Wcześniej nie uwierzyłbyś, że możesz to zrobić.


Na podstawie: thoughtcatalog.com


Jak odzyskać równowagę emocjonalną, czyli co robić gdy nic nie idzie tak, jak trzeba

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
27 października 2018
Fot. iStock/francescoch

Są takie dni, kiedy wydaje nam się, że wystarczy naprawdę niewiele, byśmy już więcej nie unieśli. Chwila i byle drobnostka wyprowadza nas z równowagi, powodując masę konfliktów i nieporozumień. Nie traćmy głowy. Niektóre, bardzo proste gesty czy działania przywracają porządek i pomagają nam odzyskać osobistą, wewnętrzną harmonię.

Jaki jest sposób na takie emocjonalne rozbicie? Kiedy wszystko jest trudne i nieznośne, wydaje się, że nie ma nic lepszego niż rzucenie się w wir codziennych przyjemności.Co jeszcze możesz zrobić?

Odrzuć przeszłość, żyj tu i teraz

To może zabrzmieć głupio, ale kiedy nasz umysł cierpi z powodu nadmiaru „przeszłości” i skrajnego strachu przed „przyszłością”, nie ma nic lepszego niż zakotwiczenie go w teraźniejszości poprzez proste i przyjemne czynności.

Wyjdź z domu, odłącz się od rutyny i codziennych nawyków: w ten sposób zobaczysz rzeczy w innym świetle.  Zrozum, że życie jest przede wszystkim podejmowaniem decyzji: w obliczu jakiegokolwiek dylematu jedyną rzeczą jaką możesz zrobić jest być odpowiedzialnym za siebie.

Aby podejmować decyzje, potrzebujemy spokoju. Krok po kroku, na spokojnie wprowadzaj zmiany i obserwuj, czy to przynosi spodziewane efekty. Jeśli wynik Ci odpowiada, zrób krok nieco większy, bardziej ryzykowny, a zobaczysz, na ile cię stać.

Wreszcie miej świadomość, nawet jeśli cię to zaskoczy, tak naprawdę nie powinniśmy się tak obawiać tych chwil emocjonalnego nieładu, one zawsze mają głębszy sens, pozwalają nam zobaczyć więcej, osiągnąć lepszą perspektywę. I nie bój się, jeśli pragniesz chwili samotności. Większość z nas ich potrzebuje od czasu do czasu.


Na podstawie: nospensees.fr


Zobacz także

Co kształt twojej dłoni ujawnia o twojej osobowości. Spójrz na obrazek i dopasuj swoją dłoń

„Stres, niepokój, nerwy. Powiedziałam dość, spełniłam marzenia”. Jak zmienić życie na lepsze

6 najgorszych rad, jakie dajemy naszym dzieciom. Nie zabijajmy w nich współczucia