Vademecum początkującego biegacza: 5 sposobów na ratunek. Uśmiechnij się i biegnij dalej!

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
1 czerwca 2016
bieganie
Fot. Pixabay / Unsplash / CC0 Public Domain
 

Aktywność fizyczna idzie w parze z nowoczesną kobietą. Kochamy ruch, chętnie z niego korzystamy, bo łatwiej jest nam funkcjonować, gdy ciało zachwyca sprawnością i nie brakuje nam energii do podejmowania wyzwań codzienności. 

Moda na bieganie nie mija. Wręcz przeciwnie, z roku na rok alejki w parkach wypełniają się coraz większą ilością biegaczy i biegaczek w różnym wieku. A dla tych z was, które chciałyby spróbować biegania, mamy kilka wskazówek, co jest niezbędne by szczęśliwie i bez kontuzji zacząć przygodę z tym sportem.

Zanim wyjdziesz na ścieżkę, sprawdź, czego potrzebujesz, aby bezpiecznie biegać

Dobra wiadomość jest taka, że nie potrzebujesz kosztownych sprzętów, by biegać. Niestety zła jest taka, że nie możesz tego uczynić w byle jakich dresach i starych trampkach. To, w czym i gdzie chcesz biegać jest istotne dla twoje wygody i bezpieczeństwa. W zakupach bezpiecznego sprzętu i ubrań pomoże ci pracownik sklepu sportowego. Możesz też podpytać aktywnych znajomych, co mogą polecić oni z własnego doświadczenia. Ucz się na ich błędach, by popełniać jak najmniej własnych.

Niestety, bywa że niedoświadczony amator biegania popełnia błędy, które zniechęcają do podejmowania kolejnych prób ruchu. Zamiast poddawać się po pierwszych potknięciach, przeczytaj, co zrobić, żeby nie dopadły cię różne problemy na trasie.

Sprawdź, co może stać się twoim wybawieniem od kłopotów

1. Nie biegaj na czczo

To może skończyć się zawrotami głowy i utknięciem z dala od domu w połowie dystansu. Zjedz posiłek najpóźniej godzinę przed biegiem, abyś miała energię pokonywać zamierzony dystans. Jeśli dopadło cię niespodziewane zmęczenie, odpocznij i o ile masz możliwość, kup lekką przekąskę lub wodę i tym spróbuj podładować swój akumulator. Poczekaj kilka minut aż poczujesz się lepiej i spróbuj delikatnym truchtem wrócić na ścieżkę. Miej również telefon ze sobą, aby w razie kłopotów móc wezwać pomoc. Będziesz się czuła bezpieczniej. Pamiętaj również, by nie biegać tuż po jedzeniu, co może się to skończyć złym samopoczuciem i przedwczesnym zejściem z trasy.

2. Pamiętaj o rozgrzewce

Jeśli z zapałem nowicjuszki wybiegłaś prosto z domu na trasę bez rozciągnięcia, mogłaś spotkać się z przykrymi konsekwencjami. Skurcze mięśni, uczucie ciężkości oraz zwiększone ryzyko kontuzji. Nie wybiegaj z domu bez wcześniejszego, 5 minutowego przygotowania, daj sobie czas, aby wejść na wyższe obroty. Zadbaj o to, by rozgrzewka nie była ona zbyt męcząca, dobrze jest pochodzić przed biegiem lub porozciągać się delikatnie, by nie zrobić sobie krzywdy gwałtownymi ruchami nieprzygotowanego ciała. 

3. Nie narażaj się na niebezpieczeństwo, bądź widoczna

Nawet jeśli jesteś zadeklarowaną miłośniczką czerni, pamiętaj o odblaskowych, z daleka widocznych elementach, które zapewnią ci bezpieczeństwo. Jaskrawe akcesoria do biegania sprawdzą się na trasach po których poruszają się także rowery i samochody. Nie musi być ciemno, abyś stała się trudna do zauważenia, wystarczy deszcz, mgła lub szarówka by twoja sylwetka stopiła się z otoczeniem. Jeśli miałaś wątpliwą przyjemność potykania się o nierówności w terenie przy słabym oświetleniu ulicznych lamp, kup małą latarkę tzw. „czołówkę”. Będziesz miała wolne ręce, a jasne światło nie tylko oświetli nawierzchnię przed tobą, ale sprawi że będziesz z daleka zauważalna.

4. Ścisz muzykę

Muzyka motywuje do ruchu, łatwiej jest nam złapać rytm oraz pokonywać dystans, nawet gdy opadamy z sił. Musisz jednak być ostrożna, nie podkręcaj głośności muzyki tak, aby odcięła cię ona od dźwięków z zewnątrz. W innym przypadku możesz narazić się na stłuczkę z rowerzystą, lub nie usłyszeć trąbienia samochodu, gdy skręcasz w wąską uliczkę. Zanim przytrafi się tobie niemiła sytuacja, ścisz muzykę i obserwuj to, co się wokół ciebie dzieje. Najważniejsze jest twoje bezpieczeństwo.

4. Kontuzje się zdarzają. Lista rzeczy, które powinieneś zawsze mieć w apteczce biegacza

Maści:

  • ochronne, lub wazelina. To przydaje się osobom, które zapatrują się na pokonywanie długich dystansów oraz uczestnictwa w zawodach. Maściami warto przed startem posmarować wrażliwe miejsca (np. pachwiny, pachy). Wazelina zapobiega otarciom, które mogą się przytrafić podczas długich biegów.
  • rozgrzewające.  Sprawdzają się do masażu miejsc wcześniej kontuzjowanych. Warto o tym pamiętać szczególnie przed rozgrzewką.
  • ze środkami przeciwzapalnymi. Mogą pomóc podczas masażu i rozcierania obolałych miejsc po biegu.

Krople do oczu

Jeśli nie biegamy w okularach ochronnych, musimy się liczyć z tym, że do oka może się dostać ciało obce. Najczęściej są to małe owady, ale zdarza się, że oko boleśnie podrażnią większe pyłki z nawierzchni, po której biegamy. Wtedy krople, bądź zwykła sól fizjologiczna, pomoże w higieniczny sposób usunąć problem.

Środki odstraszające owady

Przydają się szczególnie w sezonie letnim, gdy biegamy po łąkach lub lesie. Należy je stosować przed biegiem, aby oszczędzić sobie przykrych ukąszeń przez komary oraz kleszcze, które bywają nosicielami niebezpiecznych chorób, np. boreliozy.

Lód bądź chłodzący żelowy okład

Zimny kompres skutecznie obkurcza naczynia zmniejszając obrzęk i krwawienie w przypadku kontuzji. Jeśli zostanie szybko zastosowany, wpływa na ograniczenie wielkości urazu. Ważne jest, by nie przykładać lodu bezpośrednio do skóry, ale przez ściereczkę, ponieważ istnieje ryzyko odmrożenia skóry.

Plastry

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Bez nich się nie da. Każdą z nas czekają nieprzyjemne otarcia spowodowane niewygodnym obuwiem lub ocierającymi skarpetkami. Niestety, bywa podczas biegu, że uszkodzimy skórę nie tyko podczas upadku, lub o gałązkę która uderzając rozetnie skórę. Wtedy płyn do dezynfekcji i mocny plaster są podstawą oczyszczenia i zabezpieczenia rany.
Warto mieć pod ręką zestaw plastrów dla osób aktywnych fizycznie. Praktyczny mix rodzajów i rozmiarów Sportowy Mix Viscoplast. W zestawie jest wszystko, czego potrzebujesz do opatrzenia niewielkiej rany:

  • 4 plastry idealnie wodoodporne
  • 8 plastrów wyjątkowo sprężystych, zapewniających swobodę ruchu
  • 3 plastry piankowe, bardzo wytrzymałe

Łącznie w razie potrzeby dysponujecie 15 sztukami plastrów, to wystarczająco by zabezpieczyć się jednym zakupem na różne przypadki.

Z takim zabezpieczeniem oraz odpowiednio dobranym obuwiem i ubraniem, możesz cieszyć się ruchem każdego dnia.


Wpis powstał we współpracy z firmą Viscoplast


„Chciałabym Ci przekazać żebyś zawsze szła swoją ścieżką, która doprowadzi cię do szczęścia”. Akcja „List do dziecka”

Listy do redakcji
Listy do redakcji
1 czerwca 2016
Fotomontaż istock / Pixabay CC0
Fotomontaż istock / Pixabay CC0
 

Kochana córeczko, gdy będziesz czytała ten list już będziesz dorosła, sama będziesz podejmować decyzje raz dobre, raz złe jak to bywa w życiu. Chciałabym Ci przekazać żebyś zawsze szła swoją ścieżką, która doprowadzi cię do szczęścia i w przyszłości otworzy ci okno na dobre i szczęśliwe życie. Nieważne kim będziesz, ważne żebyś robiła to co kochasz i się w tym spełniała. Chciałabym abyś miała szczęśliwy dom, kochającego męża i cudowne dzieci.

Mam nadzieje, że dobrze Cię wychowałam, wkładałam w to cale serce, może czasami wydawało Ci się, że to co robię – robię nie tak, ale ja robiłam wszystko, żeby zapewnić ci szczęście w przyszłości i wychować Cię na rozsądną kobietę, która będzie podejmować dobre i uczciwe decyzje. Wszystkiego najlepszego na dorosłej drodze życia.

MAMA

BASIA K.


„Kochana córeczko, najdroższy synku, chcę ci powiedzieć, że…”.
„List do dziecka” – nasza nowa akcja na Dzień Dziecka z super nagrodami

AKCJA DD BANER DO LISTOW

Co trzeba zrobić?

„Napisz list do swojego dziecka (dzieci) i prześlij go do nas. To może być podziękowanie, dobra rada, a może powiedzenie tego, co nie przechodzi przez gardło ze wzruszenia w ważnych dla was momentach. Wszystko co tylko chcesz i czujesz. Miłość rodzica bywa trudna, a rodzicielstwo to jedno z najbardziej bogatych (i w upadki i wzloty) doświadczeń w życiu. To może być list „na tu i teraz” lub taki, który chciał(a)byś, żeby twoje dziecko przeczytało w przyszłości. Czasem taki list do bliskiej osoby pomoże nie tylko jej, ale też tobie.Wszystkie listy opublikujemy. Wybrane nagrodzimy!”. ♥WEŹ UDZIAŁ W ZABAWIE TUTAJ ♥

Zobacz wszystkie listy biorące udział w akcji


Podstawowe wyposażenie kobiety aktywnej ruchowo. Bez tych rzeczy nie możesz się obejść!

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
1 czerwca 2016
plastry
Fot. Pixabay / Picography / CC0 Public Domain
 

Aktywność fizyczna, której z coraz większym zapałem oddają się kobiety na całym świecie, nie omija także Polek. Cenimy sobie sport z powodu jego dobroczynnego wpływu na sylwetkę i zdrowie oraz fantastyczne samopoczucie, które gwarantują nam endorfiny. Ile kobiet, tyle powodów, by zacząć się ruszać. Bez względu na to, jakim rodzajem aktywności chcesz się zająć, czy będziesz ćwiczyć w pojedynkę lub w większej grupie, musisz być przygotowana na każdą ewentualność. Powiadają, że przezorny zawsze ubezpieczony, więc zanim wybierzesz się na trening sprawdź, czy masz pod ręką wszystko to, bez czego nie można się obejść w ruchu.

Niezbędnik aktywnej kobiety, czyli o tym nie możesz zapominać

1. Chroń swoje stawy dzięki odpowiednim butom

Nie kupuj pierwszych butów przez internet. Koniecznie odwiedź sklep z obuwiem sportowym i zapytaj o radę profesjonalistę. Źle dobrane buty nie tylko zniechęcą cię do ruchu, ale zagrażają poważną kontuzją – otarciami, obciążeniem i bólem stawów i mięśni, a nawet kręgosłupa! Najlepiej załóż w sklepie dwie pary poleconych butów – but o grubej podeszwie z mocną amortyzacją i but o cienkiej podeszwie, słabiej amortyzowany. Wypróbuj oba w ruchu po twardym podłożu w sklepie i zdecyduj, w których butach jest ci lepiej. Wybierz buty w których palce czują się swobodnie i nie dotykają przodu buta. Pamiętaj, że twoja stopa będzie pracowała nawet kilkadziesiąt minut biegu, marszu lub innej aktywności. Zwróć uwagę na skarpetki, ponieważ w wykonanych z syntetycznego materiału, noga będzie się pocić, ślizgać oraz ocierać. Najlepiej by były one bezszwowe. Bezpieczeństwo i wygoda to podstawa podczas każdej aktywności.

2. Ubranie musi być wygodne

Wybór odzieży dla miłośniczek ruchu jest ogromny. Ubrania dostępne w większości sklepów są modne, kolorowe, funkcjonalne. To, w czym zechcesz się ruszać, powinno być uszyte z materiałów lekkich, z systemami odprowadzającymi pot, chroniącymi przed przegrzaniem lub wychłodzeniem. To znacznie poprawia komfort podczas ruchu, czego nie można powiedzieć o zwykłej, bawełnianej koszulce, która ekspresowo nasiąka potem, przyklejając się do ciała i dając uczucie mokra oraz zima. Ponadto zwykłe materiały nasiąkają przykrym zapachem i nie współpracują z ciałem tak, jak ubrania wykonane z profesjonalnych materiałów. To, czy ubranie będzie luźne czy obcisłe, zależy jedynie od twoich predyspozycji, ale pamiętaj, że ciągłe poprawianie ubrania nie pozwoli na skupienie się na wykonywanej czynności.

3. Biustonosz idealnie dopasowany

Jeśli myślisz, że on jest najmniej istotny, jeszcze nie wiesz, jak bardzo się mylisz! Idealnie dopasowany biustonosz sportowy, zapobiegnie nie tylko bolesnemu obijaniu się piersi, ale także ich deformacji. Zadbaj o to, by biegać w staniku z pełnymi, usztywnianymi miseczkami, oraz szerokimi ramiączkami, tak aby nie powodowały one bolesnych otarć i nie wpijały się w skórę.

4. Sprawdzony sprzęt do ćwiczeń

W zależności od tego, jakiej aktywności planujesz poświęcić czas, musisz zaopatrzyć się w niezbędne sprzęty – kijki do nordic walkingu, rakiety do squasha czy hula-hoop do ćwiczeń w domu. Najlepiej zapytać specjalistę lub osobę doświadczoną w treningach, na czym się skupić, by sprzęt spełnił nasze oczekiwania i przede wszystkim gwarantował bezpieczeństwo. Zwróć uwagę na to, czy przyrząd pracuje cicho, jest stabilny i solidny. Nawet jeśli kuszą cię niskie ceny, przemyśl zakup ponownie. Może się okazać, że zapłacisz mniej, ale sprzęt wyląduje w kącie ponieważ nie spełni oczekiwań. Nie zapomnij także o instruktażu prawidłowej techniki ćwiczeń ze sprzętem, by nie zrobić sobie krzywdy.

5. Akcesoria które umilą trening i zapewnią kontakt ze światem

Przyjemniej jest ćwiczyć z muzyką, to fakt. Stwórz więc playlistę, która zmotywuje cię do działania. Energetyczne rytmy pozwalają oderwać myśli od problemów, ułatwiają skupienie się na ćwiczeniach, pozwalają złapać określony rytm w ruchu. Zaopatrz się w lekką, najlepiej wodoodporną mp3 z wygodnymi słuchawkami, które nie będą uwierały i przeszkadzały w skupieniu się na czynności. Możesz korzystać także z telefonu, w którym warto zainstalować przydatne aplikacje, które zmierzą dystans, czas aktywności, ilość spalonych kalorii, oraz posumują inne parametry i zapiszą skończony trening. Dzięki założeniu konta na sportowych stronach, możesz podejmować rywalizację, porównywać swoje osiągnięcia z postępami innych sportowców. Urządzenia nadające sygnał GPS umożliwiają lokalizację, dają poczucie bezpieczeństwa szczególnie biegaczom lub rowerzystom, pokonującym dłuższe dystanse. Telefon w specjalnym etui na ramię, umożliwi także wezwanie pomocy, gdy – co niekiedy się zdarza- nabawimy się podczas ruchu kontuzji.

6. Pierwsza pomoc pod ręką

Tak jak warto mieć zawsze przy sobie telefon, by mieć kontakt ze światem w przypadku kontuzji, warto mieć pod ręką (w szatni, aucie lub podręcznej saszetce tzw”nerce”) przynajmniej bandaż (także elastyczny), środki do odkażenia i  opatrzenia ran oraz otarć, oraz różnego rodzaju plastry. Ważne, by były one w rożnych rozmiarach, tak, by pozwoliły opatrzyć drobne otarcia jak i poważniejsze skaleczenia.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Jeśli jesteś miłośniczką ekstremalnych sportów i potrzebujesz wyjątkowego zabezpieczenia, wybierz zestaw ekstremalnych plastrów dla aktywnych Viscoplast. Znajdują się w nim wyjątkowo elastyczne plastry, które sprawdzą się nawet w najtrudniejszych warunkach, dzięki swoim właściwościom:

  • są sprężyste, zapewnia swobodę ruchu
  • nie odklejają się od spoconej skóry
  • idealnie dopasowują się do anatomicznych kształtów ciała
  • zestaw zawiera 8 plastrów

Plastry dla aktywnych Wodoodporny Max . Plastry z tego zestawu sprawdzą się idealnie podczas pływania i kąpieli w każdych warunkach:

  • są idealnie wodoodporne
  • doskonale przylegają i nie przesuwają się
  • pozwalają skórze oddychać
  • zestaw zawiera 8 plastrów w 2 rozmiarach: 4 szt. 76 x 51 mm, 4 szt. 38 x 38 mm

    Fot. Materiały prasowe

    Fot. Materiały prasowe

Plastry dla aktywnych Sportowy Mix to praktyczny mix rodzajów i rozmiarów, wśród których znajdziemy:

Fot. Materiały prasowe

  • plastry idealnie wodoodporne (4szt)
  • plastry wyjątkowo sprężyste, zapewniają swobodę ruchu (8szt)
  • plastry piankowe, bardzo wytrzymałe (3szt)
  • zestaw zawiera 15 plastrów

Takie wyposażenie apteczki, oraz zakup dobrej jakości sprzętowi funkcjonalnych ubrań, pozwoli cieszyć się ruchem i aktywnością fizyczną każdego dnia.


Wpis powstał we współpracy z firmą Viscoplast



Zobacz także

Fot. Flickr / Donnie Ray Jones/a> / CC BY

5 typów rodziców na placu zabaw. Spotkasz ich uciekaj! Czyli ukryte demony dorosłych… sprawdź, którym sam jesteś

Fot. Pixabay / palichka / CC0 Public Domain

Pierwsza pomoc na placu zabaw – czy wiesz jak jej udzielić? [QUIZ]

Fot. Flickr / Thierry Draus / CC BY

Sport, to się dziedziczy. Jak wychować odpowiedzialnego i aktywnego młodego człowieka