Niektórzy szczęśliwcy mają już ferie! Sprawdź, jak odpowiednio ubrać dziecko, żeby było mu ciepło i wygodnie

Ewelina Celejewska
Ewelina Celejewska
16 stycznia 2018
Fot. iStock/MilosStankovic
 

Ferie w Polsce już się zaczęły. Niektóre dzieci pojadą na obozy i zimowiska, inne na narty z rodzicami, ale znajdą się też takie, które zimową przerwę spędzą w mieście. Niezależnie od tego, jakie macie plany, warto przygotować się wcześniej. O tej porze roku najważniejszy bowiem jest odpowiedni ubiór. Śnieg, wiatr i mróz sprzyjają infekcjom. Podpowiadamy, w jaki sposób ubrać dziecko przed wyjściem na dwór – zarówno na zwykły spacer, jak i na kilkugodzinne szusowanie na nartach. 

Zasada jest prosta – trzeba ubrać dziecko ciepło i wygodnie. Te dwa określenia potrafią jednak spędzić sen z powiek wielu rodzicom. Wydaje nam się, że ciepło oznacza kilka warstw, czyli na cebulkę, a to przecież kłóci się z wygodnie. Spokojnie, to naprawdę można pogodzić.

Bielizna termoaktywna

Dzieci nie zwracają uwagi na to, czy się spocą. Potrafią godzinami biegać, skakać i bawić się, mając kompletnie mokrą bieliznę i ubranie. Ponieważ zimą termoregulacja organizmu jest nieco zaburzona z powodu kilku warstw ubrań, należy zadbać o to, aby odzież przylegająca bezpośrednio do ciała była wykonana z odpowiednich materiałów. Najlepsza będzie bielizna termoaktywna, która ułatwia regulację temperatury ciała i odprowadza wilgoć na zewnątrz. Dzięki temu można uniknąć zarówno przegrzania, jak i wychłodzenia. Warto więc wyposażyć dziecko w termoaktywne majtki, getry i koszulkę. Powinny one przylegać do ciała, by mogły spełniać swoje funkcje, dlatego nie kupujmy jej w myśl zasady wezmę większe, to będzie dobre też za rok. Pamiętajmy także o ciepłych skarpetach. Jeśli takich nie mamy, możemy założyć dziecku dwie pary zwykłych. Decydując się na wyjście na stok czy wyprawę na lodowisko warto rozważyć spakowanie skarpet na zmianę lub wyposażenie dziecka w parę grubszych, wełnianych. Buty narciarskie, snowboardowe czy łyżwy nie są tak ciepłe i wygodne jak zwykłe obuwie. Takie skarpety uchronią malucha nie tylko przed chłodem, ale i ewentualnymi obtarciami.

Polar

Na termoaktywną koszulkę zakładamy dziecku polar. Dobrze, gdyby był zapinany wysoko pod szyją. Cała sztuka polega na tym, żeby bluzka była lekka i nie krępowała ruchów. Można również wybrać golf, który dodatkowo będzie chronił szyję. Nawet cienka polarowa bluza będzie cieplejsza niż niejeden robiony przez babcię na drutach sweter, idealnie wpisując się w myśl zasady wygodnie. Właściwości polaru w połączeniu z termoaktywną bielizną zapewnią maluchowi optymalną ochronę.

Polar dla dziewczynki / 5.10.15.

Polar dla dziewczynki / 5.10.15.

Odzież wierzchnia

Do wyboru mamy kombinezon lub zestaw, składający się ze spodni i kurtki. Ta druga opcja będzie dla dziecka znacznie wygodniejsza w trakcie korzystania z toalety. Warto więc kupić ocieplane spodnie narciarskie. Te wyposażone w szelki sprawdzą się najbardziej – dzięki temu spodnie nie będą się zsuwały i nie trzeba będzie ich ciasno zapinać w pasie. Ponadto nawet podczas największych wygłupów będziemy mieć pewność, że plecy dziecka są chronione i żadna koszulka nie wychodzi ze spodni. Wybierając kurtkę, warto sprawdzić czy ma wewnątrz wszyty ściągacz przeciwśniegowy. Niby nic, a jednak chroni w sytuacji, gdy dziecko się przewróci lub… robi orzełka na śniegu. Dobrze, gdyby przy rękawach również znajdowały się ściągacze. Wiele kurtek ma doszyte uchwyty na śniegowe rękawiczki, które zapobiegają ich zgubieniu. Do rozważenia jest również opcja odpinanego kaptura – to już do decyzji rodziców. Są maluchy, które kochają kaptury, inne uznają je tylko gdy pada deszcz.

Kurtka dla dziewczynki / 5.10.15.

Kurtka dla dziewczynki / 5.10.15.

Czapka i rękawiczki

Rękawiczki powinny być grube i nieprzemakalne. W przypadku młodszych dzieci lepiej kupić rękawiczki jednopalczaste – znacznie łatwiej je zakładać i zdejmować. Starsze dzieci może już wyposażyć w klasyczne rękawice narciarskie. Niezależnie od wieku, warto połączyć je tasiemką i wsunąć w rękawy. Dzieci mają tendencję do gubienia tego istotnego elementu zimowej garderoby. Dlatego warto zwrócić uwagę na wspomniane wcześniej zaczepy przy rękawach kurtki. Niektóre dzieci bowiem wspomniane tasiemki strasznie uwierają… Czapka powinna przylegać do głowy i obowiązkowo musi zakrywać uszy, ponieważ te są niezwykle podatne na odmrożenia. Maluchom lepiej kupić czapkę z troczkami wiązaną pod szyją. Nie jest może najwygodniejsza, ale z pewnością nadruk z postacią z ukochanej bajki sprawi, że kokarda pod szyją nie będzie tak niewygodna jak wydawało się na początku.

Rękawice narciarskie / 5.10.15.

Rękawice narciarskie / 5.10.15.

Obuwie

Wybór odpowiedniego obuwia na zimę jest niezwykle ważny. Zastanówmy się nad zakupem buta z odrobiną zapasu na ciepłe skarpety. Aby dobrze chroniło, musi być nie tylko nieprzemakalne, ale i oddychające. Stopa dziecka szybko się poci, dlatego istotne, by wkładki odprowadzały wodę. W przypadku intensywnych opadów śniegu najlepiej sprawdzą się śniegowce. W przypadku zwykłych, zimowych spacerów wystarczą zwykłe, nieprzemakalne i ocieplane buty za kostkę. Warto zrezygnować z rzepów czy suwaków, a co za tym idzie nauki samodzielności na rzecz sznurowadeł. Dzięki temu rozwiązaniu mamy pewność, że stopa dziecka jest stabilna i podczas zabaw i wygłupów choćby na ślizgawce Nasz maluch jest bezpieczny.

Spodnie narciarskie / 5.10.15

Spodnie narciarskie / 5.10.15

I obowiązkowo…

…krem ochronny! Aby uniknąć niebezpiecznych odmrożeń, należy dokładnie smarować twarz dziecka natłuszczającym kremem. Najlepiej zrobić to 20-30 minut przed wyjściem na dwór. Kolejną warstwę nakładamy na buzię dziecka po godzinie, ewentualnie dwóch w zależności od warunków atmosferycznych. Odmrożeniom sprzyja nie tylko mróz, ale także zimny wiatr czy sypiący śnieg.


 

Artykuł powstał we współpracy z marką 5.10.15.

 

 


Oczy wiele mówią o zdrowiu. Co wyczytasz ze swoich?

Redakcja
Redakcja
16 stycznia 2018
Fot. iStock/boggy22
 

Mówi się, że oczy są zwierciadłem duszy. Okazuje się, że nie tylko. Mogą równie wiele zdradzić na temat naszego zdrowia. Oto kilka przykładów zmian w obrębie powiek i gałek ocznych, które powinny skłonić cię do wizyty u specjalisty. Jeśli wiesz, czego szukać. Uda ci się samodzielnie dostrzec pewne nieprawidłowości. W niektórych wypadkach sztuczne łzy lub krótka drzemka nie wystarczą. 

Białe plamki

Jeżeli zamiast okularów nosisz szkła kontaktowe i jednocześnie zauważyłaś u siebie białe plamki na rogówce (mowa o tej przezroczystej błonce), bardzo możliwe, że zmagasz się z infekcją. Bakterie i zarazki mogą szybko mnożyć się pod soczewką kontaktową, jeśli nie stosuje się odpowiednich zasad higieny. Konieczna jest wizyta u okulisty.

Drganie powieki

To dość częste zjawisko. Może być spowodowane stresem i przemęczeniem, a także niedoborem magnezu. Jest bardzo uciążliwe i powoduje dyskomfort. U niektórych osób drganie jest tak intensywne, że zauważają je także inne osoby. Warto zadbać o sen i rozpocząć suplementację. Jeśli drganie mimo to wraca, konieczna może być wizyta u okulisty lub neurologa.

Niewyraźne widzenie

Problemy z ostrością z reguły świadczą o tym, że potrzebujesz okularów. Nie oznacza to jednak, że twoje oczy powinny zostać dokładnie zbadane. Rozmazany obraz może sygnalizować nie tylko problemy z samym okiem (zaćma czy zwyrodnienie plamki żółtej), ale także może być oznaką poważniejszej choroby przewlekłej np. cukrzycy. Jeśli skarżysz się na niewyraźne widzenie, lekarz powinien przeprowadzić szczegółowy wywiad.

Biały pierścień

Jeśli wokół rogówki zauważyłaś biały pierścień, warto odwiedzić nie tylko okulistę, ale także internistę, który zleci badanie poziomu cholesterolu we krwi. Chociaż zmiana ta najczęściej wynika ze starości, zdarza się, że chodzi właśnie o cholesterol, wyjaśnia Natasha Herz, rzecznik prasowy „American Academy of Ophthalmology”.

Wysokie ciśnienie

Oprócz zwiększonego ryzyka wystąpienia chorób serca i udaru mózgu, nieleczone nadciśnienie może także uszkadzać naczynia krwionośne, znajdujące się w siatkówce oka. Skutków nie zobaczysz w lustrze, ale okulista w trakcie badania już tak. Możesz nawet nie wiedzieć, że zmagasz się z nadciśnieniem, dlatego nie bagatelizuj słów okulisty, gdy namawia cię na wizytę u internisty lub kardiologa.

Alergia

Swędzące, zaczerwienione oczy i powieki mogą świadczyć o alergii. Często występuje także suchość oka. Uczucie dyskomfortu nasila się, gdy dodatkowo pocieramy oczy. Po pierwsze, dodatkowo podrażniany oczy i skórę wokół nich. Po drugie, pocieranie suchej skóry przyspiesza powstawanie zmarszczek w wyniku rozciągania.

Drobne niteczki

Zdarza ci się widzieć drobne niteczki, które zmieniają swoje położenie, w zależności od ruchów gałki ocznej? Mogą to być tzw. „męty”, które pojawiają się w ciele szklistym oka. Najczęściej widać je, gdy patrzymy na jasny punkt – niebo, sufit, śnieg, ekran komputera. Najczęściej są to włókna kolagenowe. Choć można z tym żyć, warto udać się na konsultację okulistyczną. Lekarz oceni zmiany w ciele szklistym i zadecyduje, czy konieczne jest ich usuwanie.

Przemęczenie

Opuchnięte powieki i przekrwione oczy nie muszą świadczyć o infekcji lub alergii. Najczęściej objawy te mówią o przemęczeniu i niewyspaniu. Jeśli sen pomaga, nic złego się nie dzieje.

Żółtaczka

Jeżeli białka oczu przybierają odcień starej kartki papieru, najprawdopodobniej chorujesz na żółtaczkę. Może się też okazać, że chodzi o stan zapalny wątroby, spowodowany nadmiernym spożyciem alkoholu lub doszło do zatkania dróg żółciowych. Jeśli zauważysz, że twoje oczy żółkną, musisz pilnie skonsultować się z lekarzem.

Łzawienie oczu

Suchość oczu najczęściej kojarzy nam się z uczuciem pieczenia. Tymczasem intensywne łzawienie również może być tym spowodowane. Kanaliki łzowe próbują nawilżyć wysuszone spojówki i dlatego produkują łzy. Jeżeli spędzasz dużo czasu przed komputerem lub telewizorem, możesz zmagać się z problemem suchego oka. W aptece dostaniesz specjalne krople nawilżające.

Pęknięte naczynia krwionośne

Jeśli dostrzegasz u siebie wyraźne, czerwone nitki, najprawdopodobniej powstały w wyniku przemęczenia. Czasem jednak zdarza się, że naczynie krwionośne pęknie podczas kaszlu lub wysiłku fizycznego.

Źródło: Good House Keeping


Objawy niedoboru magnezu

Redakcja
Redakcja
16 stycznia 2018
Fot. Materiały prasowe

Magnez jest pierwiastkiem chemicznym, który pełni w organizmie człowieka wiele bardzo ważnych funkcji. Przede wszystkim jest niezbędny do prawidłowego przebiegu biosyntezy kwasów nukleinowych i białek.

Nazywany bywa pierwiastkiem życia, gdyż jest aktywatorem ponad 300 enzymów koniecznych dla funkcjonowania naszych komórek. Ponadto magnez odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie systemu immunologicznego, wydolności układu nerwowego, kostnego, trawiennego, a także krążenia. Magnez dodatkowo zmniejsza ciśnienie krwi, odpręża, i odmładza. Co więcej, gwarantuje zdrowe potomstwo, zapobiegając poronieniom. Magnez kontroluje wszystkie procesy zachodzące w naszym organizmie, dbając o nasze zdrowie.

Rola magnezu w organizmie

Dorosły człowiek ma w swoim organizmie do 28 g magnezu. Umiejscowiony jest on głównie w mięśniach i kościach i zaopatruje komórki w energię. Istotną rolą magnezu jest jego udział w procesach trawiennych. Magnez również bierze udział w syntezie adrenaliny, co z kolei korzystnie wpływa na nasz układ nerwowy. Dzięki magnezowi zachowujemy równowagę fizyczną, jak i psychiczną. Dzięki odpowiedniej ilości magnezu w organizmie spada ryzyko zachorowań naczyń krwionośnych i chorób serca, co z kolei chroni przed zawałem. Magnez wzmacnia także szkliwo zębów i kości oraz dba o układ odpornościowy.

Niedobór magnezu objawy

Niedobór magnezu objawia się zmęczeniem organizmu. Brak magnezu w organizmie odczujemy natychmiast. Ociężałość, zdenerwowanie, rozdrażnienie, płaczliwość – nasza psychika natychmiast zareaguje. Gdy niedobór magnezu jest duży, można spodziewać się napadów nerwicowych, a nawet histerii. Do innych, spotykanych objawów niedoboru magnezu możemy zaliczyć:

  • bezsenność
  • problemy z koncentracją
  • problemy z oddychaniem
  • zahamowanie wzrostu
  • brak łaknienia
  • przebarwienia szkliwa zębów
  • brak koordynacji ruchowej
  • migotanie przedsionków
  • częstoskurcz
  • depresja
  • omdlenia
  • wypadanie włosów
  • łamliwość paznokci
  • próchnica
  • nadpobudliwość nerwowo-mięśniowa (drżenie powiek, skurcze łydek itp.)
  • zespół niespokojnych nóg
  • obniżenie sprawności mięśni

Znaczny niedobór magnezu może powodować także:

  • nadciśnienie
  • miażdżycę
  • kamice nerkową
  • astmę oskrzelową
  • zatrucie ciążowe
  • rzucawkę okołoporodową

Jak widzisz, objawy niedoboru magnezu mogą być bardzo dokuczliwe i mogą poważnie rujnować nasze zdrowie. Należy zawsze pamiętać o tym, by zdrowo się odżywiać, skupiając uwagę na produktach bogatych w magnez. Jeśli podejrzewasz u siebie niedobór magnezu, warto zrobić badania i w razie konieczności przyjmować magnez również w postaci suplementów.

Produkty spożywcze bogate w magnez

Kasza gryczana – produkt bogaty w magnez, a także krzem, dzięki czemu skutecznie pomaga w walce ze złym krążeniem.

Orzechy laskowe – orzechy posiadają wiele wartości odżywczych oraz leczniczych. W orzechach oprócz magnezu spotykamy witaminę E – witaminę młodości, a także witaminy z grupy B, wzmacniające nerwy, potasu, obniżającego ciśnienie, oraz fosforu i wapnia, dzięki którym cieszymy się mocnymi kośćmi i zdrowymi zębami.

Kakao – oprócz magnezu, kakao bogate jest w wapń, chrom, cynk, oraz żelazo. Kakao chroni przed nowotworem jelita grubego, chorobami skórnymi i pozytywnie wpływa na samopoczucie. Redukuje stres i wzmacnia koncentrację.

Pestki dyni – pestki dyni to źródło magnezu. Oprócz magnezu w dyni znajdziemy potas, fosfor, cynk, oraz witaminy z grupy B. Pestki dyni leczą nadciśnienie, mają działanie odkwaszające organizm, wzmacniają odporność i wspomagają odchudzanie.

Migdały – bogate w magnez, błonnik, nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy E i B2, potas. Zapobiegają cukrzycy i chorobom serca. Migdały uspokajają, łagodzą stres, obniżają poziom cholesterolu i cukru we krwi.

Otręby pszenne – bogate źródło błonnika, białka, węglowodanów i soli mineralnych. Aktywizują metabolizm, pomagają w odchudzaniu, obniżają cholesterol.

Banany – nie ma bogatszych w magnez owoców. W bananach jest go najwięcej. Banany dbają o układ krążenia, potas zawarty w bananach obniża ciśnienie tętnicze krwi. Obniżają cholesterol, chronią przed miażdżycą. Częste jedzenie bananów pozwala naturalnie oczyścić przewód pokarmowy.

Groch – oprócz magnezu, groch bogaty jest w witaminy A, B1, B2, B3, B6, C, E, K. Ponadto to również źródło potasu, fluoru, sodu, miedzi, żelaza, chloru, wapnia, kwasu foliowego, tłuszczy, węglowodanów, błonnika, biotyny. Wzmacnia żołądek, trzustkę, śledzionę, zapobiega kamicy nerkowej i wątrobowej, obniża cholesterol, chronią przed miażdżycą, zapobiega chorobom reumatycznym.

Dobrym źródłem magnezu są też niektóre słodycze. Chałwy, czekolady gorzkie, sezamki. Oczywiście należy wspomnieć także o wodzie pitnej, która może być bogatym źródłem magnezu.

Jakie ilości magnezu powinniśmy przyjmować?

Według przyjętych norm żywieniowych obowiązujących w Polsce, mężczyźni powyżej 30 roku życia powinni dziennie przyjmować średnio 350 mg magnezu, a kobiety do 320 mg magnezu. Zawartość pochodząca z diety zwykle pokrywa do 80% zapotrzebowania na magnez, dlatego tak ważna jest dodatkowa suplementacja tego pierwiastka.

Czy magnez można przedawkować?

Przedawkowanie magnezu ma działanie przeczyszczające, które może doprowadzić do odwodnienia organizmu. Podczas przyjmowania magnezu należy zwrócić szczególną uwagę na to, by nie przekraczać dziennej, zalecanej dawki.


Zobacz także

Za co kochamy Jurka Owsiaka. W końcu nie tylko za WOŚP!

JA / Hallo! Muszę się sKUPić…

Jak rozpoznać zaburzenia odżywiania u twojej dorastającej córki. Kilka sygnałów, które powinny cię zaniepokoić