Czy bezsenność w czasie ciąży to norma? Jakie są skuteczne sposoby na lepszy sen w okresie ciąży?

Połozna na medal
Połozna na medal
11 grudnia 2017
Fot. iStock / Martin Dimitrov
Fot. iStock / Martin Dimitrov
 

– radzi położna Anna Sapiejewska, Ambasadorka kampanii społeczno-edukacyjnej „Położna na Medal”

Zdarza się, że kobiety w ciąży cierpią na bezsenność spowodowaną wieloma czynnikami zewnętrznymi i wewnętrznymi. Czy jednak bezsenność w czasie ciąży to norma? Czy można jej przeciwdziałać i poprawić jakość snu przyszłej mamy? Jakie są skuteczne sposoby na lepszy sen w czasie ciąży? Czy stosowana dieta i pozycja do spania może mieć znaczenie? Jak odpowiednio przygotować się do snu w czasie ciąży i jakie techniki stosować, radzi położna – Anna Sapiejewska –  Ambasadorka kampanii „Położna na medal”

Bezsenność i jej przyczyny

Bezsenność w czasie ciąży bywa częstą i dość męczącą przypadłością. Przejawia się w postaci zaburzenia w zasypianiu, prawidłowego rytmu snu, głębokości i jego czasu trwania. Dotyka częściej kobiety w trzecim trymestrze ciąży, co nie wyklucza, że bezsenność może być utrapieniem od samego jej początku. W drugim i trzecim trymestrze organizm kobiety domaga się snu i jest to naturalne, ponieważ przygotowuje się m.in. do porodu. Bezsenność w ciąży może mieć rożne przyczyny, najczęstsze z nich to:

bóle pleców oraz dyskomfort związany z powiększonym brzuchem w zaawansowanej ciąży, który sprawia, że dobranie odpowiedniej pozycji do snu jest utrudnione. Okazuje się to wtedy dość dużym problemem, ponieważ pozycje w jakich dotychczas spała kobieta, nagle stają się niewygodne, plecy bolą, dokucza zgaga, a zdarza się nawet, że oddychanie podczas zaśnięcia bywa utrudnione.

Powiększona macica uciska na pęcherz, co sprawia, że kobieta częściej korzysta z wizyt w toalecie. Charakterystyczne dla trzeciego trymestru ciąży są także nocne skurcze łydek, których przyczyna nie jest do końca wyjaśniona. Przypuszcza się, że wywołują je niedobory wapnia lub magnezu, ucisk macicy na niektóre nerwy lub osłabienie krążenia.

Kolejną dość częstą przyczyną bezsenności są wahania hormonalne oraz podłoże psychiczne. Im bliżej porodu, tym bardziej kobieta boi się o to, czy wszystko pójdzie dobrze i czy sprosta wyzwaniu, jakim niewątpliwie jest poród oraz czy poradzi sobie jako mama. Wszystko to spędza sen z powiek przyszłej mamie.

Jak sobie radzić z bezsennością w czasie ciąży?

Dieta

W miarę możliwości ostatni lekkostrawny posiłek (kolacja), powinien być zjedzony na około dwie lub trzy godziny przed położeniem się do łóżka. Zapobiega to pojawieniu się uciążliwej zgagi. Aby zapobiec ewentualnym nocnym skurczom łydek i poprawić jakość snu, w ciągu dnia można przyjąć preparat magnezu lub wzbogacić dietę o żywność zawierającą orzechy, kaszę gryczaną lub banany, w których znajdują się dość spore ilości magnezu. Nie należy natomiast przed snem pić kawy, herbaty, coca-coli, ponieważ zawierają kofeinę, która ma działanie pobudzające i w żaden sposób nie wpłynie  pozytywnie na sen. Wskazane natomiast jest picie herbaty z melisy, rumianku czy ciepłego mleka, które mają właściwości  wyciszające i kojące, a tym samym wspierają łagodny sen.

Pozycja do spania

Najlepszą pozycją do snu jest ułożenie się na lewym boku, poprawia się wtedy przepływ krwi w żyle głównej dolnej, która biegnie po prawej stronie kręgosłupa. Pozycja na plecach lub prawym boku nie jest zakazana, ale może znacznie utrudniać krążenie. Krew  może w mniejszym stopniu docierać do serca, mózgu, czy macicy. Skutkiem tego mogą być omdlenia i zasłabnięcia przyszłej mamy lub niedotlenienie dziecka. Sen na lewym boku jest o wiele bezpieczniejszy. W dobraniu wygodnej pozycji bardzo pomocna staje się poduszka ciążowa. Jest ona skonstruowana w taki sposób, żeby niwelować w jak największym stopniu skutki bólu pleców. Można ją położyć zarówno pomiędzy nogi, pod głowę jak i pod plecy. Kobiety bardzo chwalą sobie takie rozwiązanie. Taką poduszkę można z powodzeniem wykorzystać w późniejszym etapie opieki nad dzieckiem np. podczas karmienia piersią.

Relaksacja

Spokojne spacery, kąpiele, rozmowy z przyjaciółmi, słuchanie muzyki, wietrzenie sypialni, masaże przez partnera. Takie postępowanie ma za zadanie przygotowanie w ciągu dnia podłoża pod lepszy jakościowo sen i niwelowanie uczucia napięcia. Nie należy walczyć z zaśnięciem. Lepiej jest wstać, poczytać książkę, posłuchać muzyki, a organizm sam w końcu zmęczy się, a przyszła mama poczuje potrzebę snu. Jeżeli pojawi się możliwość drzemki w trakcie dnia, warto z niej skorzystać i zregenerować się, kiedy organizm się tego domaga.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Wszystkie te sposoby są bezpieczne dla mamy i dziecka oraz zapewniają prawidłową higienę snu. Pamiętajmy, że nie tylko czynniki wewnętrzne mogą decydować o jakości snu przyszłej mamy w ciąży. Należy skupić się również na tym, co sprawia mamie największą przyjemność w trakcie dnia.


Trzecia edycja kampanii Położna na medal_Partnerzy merytoryczni

Położna na Medal to prowadzona od 2014 roku kampania społeczno-edukacyjna zwracająca uwagę na kwestie związane z koniecznością podnoszenia standardów i jakości opieki okołoporodowej

w Polsce poprzez edukację i promocję dobrych praktyk. Istotną kwestią kampanii jest również podnoszenie świadomości społecznej na temat roli położnych w opiece okołoporodowej.

Jednym z kluczowych elementów kampanii jest konkurs na najlepszą położną w Polsce. Zgłoszenia do tegorocznej, czwartej edycji konkursu przyjmowane były od 1 kwietnia do 31 lipca 2017 r. Głosy na nominowane położne można oddawać od 1 kwietnia do 31 grudnia 2017 roku. Nominacje i głosy odbywają się na stronie www.poloznanamedal2017.pl

Patronat honorowy nad kampanią i konkursem objęła Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych. Patronat merytoryczny sprawują: Polskie Towarzystwo Położnych, Fundacja Rodzić po Ludzku oraz Stowarzyszenie Dobrze Urodzeni. Mecenasem kampanii jest marka Alantan Plus.


Ciąża w okresie świąt. Co kobiety w ciąży i młode mamy powinny jeść, a czego unikać podczas Wigilii i Świąt Bożego Narodzenia

Połozna na medal
Połozna na medal
15 grudnia 2017
Fot. iStock / Halfpoint
Fot. iStock / Halfpoint
 

Święta Bożego Narodzenia tuż, tuż. Wielkimi krokami zbliża się Wigilia. Stoły będą uginać się pod ciężarem wielu smakołyków. Pyszne pierogi z kapustą i grzybami, barszczyk z uszkami oraz smażony karp będą kusić aromatem. Każda ciężarna myśli, by na zapas najeść się pierogów z grzybami, bo gdy będzie karmić piersią po porodzie, to tylko chleb i woda – co oczywiście nie jest do końca prawdą – tłumaczy położna Arleta Kwiatkowska-Król, ambasadorka kampanii „Położna na medal”.

Matka karmiąca powinna odżywiać się zdrowo i według własnych upodobań. Odżywianie nie powinno generować stresu, zniechęcać do karmienia piersią i nie może być obarczone zakazami. Tak w ciąży, jak i po porodzie przy karmieniu piersią można jeść wszystko ze świątecznego stołu z zachowaniem podstawowych zasad:

– nie pić alkoholu

– nie jeść serów pleśniowych oraz serów na bazie surowego mleka, ze względu na ryzyko zakażenia się listeriozą

– nie jeść surowego, niedogotowanego mięsa i surowych wędlin, ze względu na ryzyko zakażenia toksoplazmozą

– unikać potraw smażonych, ciężkostrawnych i tych po których źle się czujesz   – jeść dla dwojga, a nie za dwoje

W ciąży, tak jak i na co dzień, warto dbać o racjonalne żywienie. Żyjemy w kraju, w którym bardzo celebruje się święta Bożego Narodzenia, które cechuje wiele tradycji i obowiązkowych dań na naszych stołach.

Pierogi i kapusta wigilijna

Kapusta kiszona jest źródłem witaminy C oraz składników mineralnych, niestety powoduje również wzdęcia i nie zaleca się jej kobietom w ciąży i karmiącym piersią. W Wigilię jest ona przygotowywana w wersji postnej, nie jest tłusta, ale ma groch -zdrowy, bogaty w kwasy tłuszczowe, błonnik, witaminy z grupy B – niestety jest ciężkostrawny. Dodawane do kapusty grzyby również nie są łatwe do strawienia. Jeżeli ciężarna ma ochotę na kapustę, może ją przygotować z duszonymi warzywami lub suszoną śliwką. Matka karmiąca powinna ograniczyć jedzenie kapusty, często wywołuje ona niepokój u dzieci. Pierogi i uszka nie zaszkodzą w małych ilościach, ale pamiętajmy, że farsz nie musi składać się tylko z kapusty i grzybów.

Barszcz czerwony

Buraki to źródło kwasu foliowego, żelaza, magnezu i błonnika. Wspomagają prawidłowy rozwój mózgu, zalecane są przy anemii i zaparciach. Barszcz można podawać z ziemniakami lub kluseczkami domowej roboty, nie muszą być wyłącznie uszka.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Ryby

W okresie ciąży podczas okresu świątecznego najlepiej zrezygnować z surowego mięsa, ryb, np. tatara z łososia, surowego mięsa marynowanego, np. śledzi, a także ryb wędzonych na zimno. Mogą one wywołać ryzyko zakażenia się listeriozą.

Bardzo dobrym pomysłem jest przygotowanie w czasie świąt ryby po grecku  (najlepiej dorsz lub mintaj) – co bardzo ważne, przy uprzednim uduszeniu ryby na parze. W taki sam sposób można przygotować z warzywami – wszystko razem da smaczną i bardzo zdrową potrawę.

Wigilijny kompot z suszu

Może mieć on działanie przeczyszczające. Suszone śliwki, morele, jabłka, gruszki to źródło składników mineralnych oraz cennego żelaza i błonnika. Niewielka ilość zadowoli karmiące mamy, a ciężarna, która ma problemy z zaparciami może na tym skorzystać.

Ciasto drożdżowe

Z drugiej strony nie ma co sobie zupełnie odmawiać przyjemności, w końcu idą święta. Nakładając słodkości na swój talerz warto jednak pamiętać, że najlepsze są własne wypieki, ponieważ nie ma w nich chemicznych polepszaczy. Kobiety w ciąży nie powinny też przesadzać z makiem w zjadanych potrawach, ponieważ działa on na układ nerwowy. Niemniej jednak jeden kawałek makowca, troszkę sernika i kilka pierniczków z pewnością nie zaszkodzi.

Owoce

Obecne na naszym stole cytrusy goszczą przez cały rok. Ogólnie przyjmuje się, że są silnie alergizujące, na co trzeba zwrócić szczególną uwagę u matek karmiących. Jeśli karmiąca mama nie może oprzeć się pokusie świątecznych smakołyków, a przerwy między posiłkami dziecka są cztero- lub pięciogodzinne, to może sobie pozwolić na mniej zdrowe dania tuż po karmieniu dziecka albo skorzystać z zapasów mleka odciągniętego przed kolacją wigilijną, jeżeli takie posiada.          Święta to rodzinne biesiadowanie, które ma być przyjemnością. Analizowanie składu naszych potraw wprowadzi dyskomfort psychiczny, co też niekorzystnie wpłynie na trawienie. Wzdęcia, czy przeciążony żołądek mogą popsuć przyjemność świętowania. Przed wieczerzą nie należy omijać posiłków, nie głodzić się, zjeść coś lekkostrawnego. Jeść powoli, kosztować wszystkiego po trochu. Nie przejadać się i odchodzić od stołu z poczuciem niedosytu. Udzielać się towarzysko, ponieważ śmiech to zdrowie, przy którym pracują wszystkie mięśnie. Między posiłkami warto wyjść na spacer – po powrocie zasiądziemy do kolacji wigilijnej z lżejszym żołądkiem. Ewentualną drogę powrotną z przyjęcia do domu pokonać na pieszo, unikniemy objawów przejedzenia i sen będzie lżejszy.

Święta to czas magiczny, ciąża jest stanem wyjątkowym, a okres karmienia przejściowy. Pamiętajmy, że wszystko jest dla ludzi, w granicach rozsądku, a przede wszystkim o tym, że za rok znów będą święta i wtedy możemy nadgonić braki kulinarne i poszaleć przy stole.


Trzecia edycja kampanii Położna na medal_Partnerzy merytoryczni

Położna na Medal to prowadzona od 2014 roku kampania społeczno-edukacyjna zwracająca uwagę na kwestie związane z koniecznością podnoszenia standardów i jakości opieki okołoporodowej w Polsce poprzez edukację i promocję dobrych praktyk. Istotną kwestią kampanii jest również podnoszenie świadomości społecznej na temat roli położnych w opiece okołoporodowej.

Jednym z kluczowych elementów kampanii jest konkurs na najlepszą położną w Polsce. Zgłoszenia do tegorocznej, czwartej edycji konkursu przyjmowane były od 1 kwietnia do 31 lipca 2017 r. Głosy na nominowane położne można oddawać od 1 kwietnia do 31 grudnia 2017 roku. Oddawanie głosów odbywa się na stronie www.poloznanamedal2017.pl

Patronat honorowy nad kampanią i konkursem objęła Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych. Patronat merytoryczny sprawują: Polskie Towarzystwo Położnych, Fundacja Rodzić po Ludzku oraz Stowarzyszenie Dobrze Urodzeni. Mecenasem kampanii jest marka Alantan Plus.


Już dziś powiedz dziękuję swojej Położnej

Połozna na medal
Połozna na medal
6 grudnia 2017
Położna z powołania
Fot. iStock / MartinPrescott

Ciąża to piękny i magiczny czas, podczas którego każda kobieta zaczyna myśleć nie tylko o sobie, ale i o malutkiej istocie, która się w niej rozwija. To czas kiedy wspaniałe emocje przeplatają się z niepokojem. Przyszła mama najczęściej boi się tego, jak będzie wyglądał jej poród i czy wszystko przebiegnie prawidłowo. Obecność i wsparcie bliskiej osoby podczas porodu sprawia, że każda przyszła mama czuje się bezpieczniej i lepiej radzi sobie na każdym jego etapie. Podczas porodu poza partnerem, mamą lub przyjaciółką towarzyszy jej jeszcze jedna wyjątkowa osoba – położna. Tylko do końca grudnia każda mama może podziękować swojej położnej i zagłosować w plebiscycie „Położna na Medal”.

W kwietniu 2017 wystartowała 4. edycja kampanii „Położna na medal” organizowana przez Akademię Malucha Alantan. Celem akcji jest podnoszenie świadomości w społeczeństwie, dotyczącej roli położnej w okresie okołoporodowym oraz pokazanie, że położna to także wsparcie, źródło rzetelnej wiedzy, a także osoba, do której należy mieć zaufanie.

Materiał_Heima_PR

www.poloznanamedal2017.pl

„Poród jest dla kobiety ogromnym przeżyciem, u wielu z nich budzi niepokój, a nawet lęk. Na szczęście każda rodząca kobieta może liczyć na wsparcie i doświadczenie położnej, która staje się jej przewodniczką podczas ciąży, porodu i połogu. Jednym z celów kampanii Położna na medal jest pokazanie jak cenne dla młodej mamy jest wsparcie, ciepło, zrozumienie i wiedza położnej. Cieszymy się, że 4. odsłona kampanii odnosi coraz większe sukcesy, poszerza grono osób na naszym profilu kampanii na Facebooku. Z dumą i wielkim zadowoleniem możemy powiedzieć, że przekraczając liczbę dziesięciu tysięcy fanów na naszym profilu, udało się nam stworzyć społeczność, która przyłączyła się do naszej idei, a komunikaty i rady publikowane na naszych mediach społecznościowych cieszą się coraz większym zainteresowaniem.” – mówi Iwona Barańska z Akademii Malucha Alantan, pomysłodawcy i organizatora kampanii Położna na medal.

Patronat honorowy nad czwartą edycją kampanii objęła Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych. Partnerami merytorycznymi zostali: Polskie Towarzystwo Położnych, Fundacja Rodzić po Ludzku, Stowarzyszenie Dobrze Urodzeni. Mecenasem kampanii jest marka Alantan Plus.


 

Trzecia edycja kampanii Położna na medal_Partnerzy merytoryczni

Położna na Medal to prowadzona od 2014 roku kampania społeczno-edukacyjna zwracająca uwagę na kwestie związane z koniecznością podnoszenia standardów i jakości opieki okołoporodowej w Polsce poprzez edukację i promocję dobrych praktyk. Istotną kwestią kampanii jest również podnoszenie świadomości społecznej na temat roli położnych w opiece okołoporodowej.

Jednym z kluczowych elementów kampanii jest konkurs na najlepszą położną w Polsce. Zgłoszenia do tegorocznej, czwartej edycji konkursu przyjmowane były od 1 kwietnia do 31 lipca 2017 r. Głosy na nominowane położne można oddawać od 1 kwietnia do 31 grudnia 2017 roku. Oddawanie głosów odbywa się na stronie www.poloznanamedal2017.pl

Patronat honorowy nad kampanią i konkursem objęła Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych. Patronat merytoryczny sprawują: Polskie Towarzystwo Położnych, Fundacja Rodzić po Ludzku oraz Stowarzyszenie Dobrze Urodzeni. Mecenasem kampanii jest marka Alantan Plus.