Kiedy życiem rządzi lęk

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
23 maja 2018
Fot. iStock
Fot. iStock
 

Budzisz się w nocy zlany potem. Czujesz ogromny niepokój, wewnętrznie cały drżysz. Ale nie potrafisz zdefiniować swojego lęku. Co takiego się dzieje, przecież nie ma się czego bać? A jednak dziś już nie zaśniesz, chyba, że weźmiesz silną tabletkę na sen. Długo tak się nie da, wiesz? Zaburzenia lękowe są zespołem powiązanych stanów psychicznych, które obejmują: uogólnione zaburzenie lękowe, zaburzenie lękowe napadowe, zaburzenie obsesyjno-kompulsywne , zespół stresu pourazowego , fobię społeczną i inne, proste fobie. Cierpi na nie coraz więcej z nas. Cierpi i bagatelizuje, próbując żyć normalnie.

Niepokój, zmartwienie i stres są częścią codziennego życia większości ludzi. Ale samo odczuwanie niepokoju lub stresu samo w sobie nie oznacza, że ​​potrzebujesz profesjonalnej pomocy lub masz zaburzenie lękowe. W rzeczywistości niepokój, który odczuwasz jest ważnym i czasami niezbędnym sygnałem ostrzegawczym, że przeżywasz niebezpieczną lub trudną sytuację. Bez uczucia niepokoju nie moglibyśmy przewidzieć trudności i przygotować się na nie.

Lęk staje się zaburzeniem, gdy objawy stają się chroniczne i zakłócają nasze codzienne życie oraz zdolność do funkcjonowania. Osoby cierpiące na chroniczny lęk często zgłaszają następujące objawy:

  • Napięcie mięśni
  • Osłabienie fizyczna
  • Kiepska pamięć
  • Spocone dłonie
  • Strach
  • Nieumiejętność odpoczywania
  • Ciągłe obawy
  • Skrócony oddech
  • Kołatanie serca
  • Ściśnięty żołądek
  • Słaba koncentracja

Objawy te są na tyle poważne i nieprzyjemne, że czujemy, że życie wymyka nam się spod kontroli. Czujemy bezradność. Większość z nas doświadczyła „przelotnych” objawów związanych z zaburzeniami lękowymi w pewnym momencie swojego życia. Takie uczucia – duszność, przyspieszone bicia serca bez wyraźnego powodu, zawroty głowy – zwykle mijają tak szybko, jak przychodzą i długo nie powracają. Ale kiedy zaczynają się powtarzać regularnie raz po raz, może to być oznaką, że przelotne uczucie lęku zmieniło się w zaburzenie lękowe.

Przyczyny i diagnoza

Lęk może być spowodowany licznymi czynnikami, począwszy od bodźców zewnętrznych, emocjonalnego osamotnienia czy poczucia wstydu, po doznanie skrajnej reakcji, gdy po raz pierwszy zostaniesz narażony na coś potencjalnie wywołującego niepokój. Badania nie wyjaśniły jeszcze, dlaczego niektórzy ludzie doświadczają ataku paniki lub popadają w fobię, podczas gdy inni dorastający w tej samej rodzinie i dzielący podobne doświadczenia – nie. Jest prawdopodobne, że zaburzenia lękowe, podobnie jak wszystkie choroby psychiczne, spowodowane są złożoną kombinacją czynników, które jeszcze nie w pełni rozumiemy. Czynniki te prawdopodobnie obejmują indywidualny rozwój dzieci,  uwarunkowania genetyczne, neurobiologię, czynniki psychologiczne, rozwój osobowości oraz uwarunkowania społeczne i środowiskowe.

Leczenie lęku

Leczenie lęku skupia się na podejściu dwustopniowym: stosowaniu psychoterapii w połączeniu z okazjonalnym stosowaniem leków przeciwlękowych (w razie potrzeby). Większość rodzajów lęku można skutecznie wyleczyć jedynie za pomocą psychoterapii – okazało się, że techniki poznawczo-behawioralne i behawioralne są bardzo skuteczne. Leki przeciwlękowe działają szybko i krótko.

Życie z lękiem

Jak to jest żyć z zaburzeniami lękowymi na co dzień? Czy jest to zawsze przytłaczające, czy też istnieją konkretne strategie, które można wykorzystać, aby ułatwić sobie „przetrwanie dnia” i skutecznie radzić sobie z lękiem? Zaburzenia lękowe są tak powszechne, że jest dość oczywiste, że większości ludzi udaje się je jakoś opanować, na tyle, by nie paraliżowały ich codzienności. Olbrzymie znaczenie ma tutaj samoświadomość – znajomość naszych reakcji i tego, co się z nami dzieje w momencie ataku paniki – oraz wsparcie i zrozumienie najbliższych. Poza terapią i leczeniem farmakologicznym pozostają metody mniej konwencjonalne, takie jak medytacja i regularne ćwiczenia oddechowe, które mogą złagodzić objawy zaburzeń lękowych.

Pamiętajmy, że w naszej głowie, w naszej podświadomości nic nie „ginie’. Jeśli ataki paniki nie są ci obce, jeśli czujesz się wiecznie zaniepokojony, niespokojny, jeśli strach cię przytłacza, zgłoś się po pomoc do specjalisty.


Na podstawie: psychcentral.com

 


10-dniowy plan samoopieki. Wystarczy prosta strategia, by o siebie prawdziwie zadbać

Redakcja
Redakcja
24 maja 2018
Następny

Na co dzień w pierwszym odruchu myślimy o najbliższych nam osobach, często skupiamy się na obowiązkach i pracy, zapominając, jak ważna jest troska o nas samych. I mimo że wydaje się to nieco egoistyczne, należy się sobą zaopiekować, zamiast spychać na margines spraw mniej ważnych. Nikt nie odpowie na nasze potrzeby lepiej, od nas samych. 

Samoopieka to nic innego niż wsłuchiwanie się we własne ciało, jak i psychikę. To zadanie nie jest trudne i nie musi zabierać lwiej części naszego czasu. Niekiedy wystarczy poświęcić kwadrans, by poczuć się lepiej.W tym może pomóc plan, który można modyfikować, zgodnie z własnymi potrzebami.

10-dniowy plan samoopieki

Dzień 1. Wypracuj rutynę snu

Wbrew pozorom rzecz tak prosta do osiągnięcia jak sen wcale nie przychodzi nam zbyt łatwo. Natłok obowiązków, informacji, a także problemów sprawia, że trudno jest po prostu zamknąć oczy i zasnąć głębokim, relaksującym snem. A dobry wypoczynek w nocy sprawia, że łatwiej przetwarzamy i radzimy sobie z trudnymi sytuacjami, utrzymujemy emocje w ryzach, jesteśmy bardziej produktywni i wyszukujemy bardziej twórcze rozwiązania.

Dziś odłóż telefon i laptop, zrelaksuj się i wcześniej połóż spać.

Dzień 2. Pij więcej wody

W tym dniu zapomnij o istnieniu napojów energetycznych, kawy, słodkich napojów gazowanych, a przeproś się z butelką wody. Woda jest niezbędnym składnikiem ciała, bez którego także mózg nie jest w stanie dobrze funkcjonować. Poczujesz się lepiej, wzrosną twoje możliwości intelektualne.

Dziś noś przy sobie butelkę wody i popijaj ją małymi łykami.

Dzień 3. Ćwicz

Kolejnym krokiem niech będzie wypracowanie nawyku ćwiczenia. Wybierz dla siebie taki rodzaj ruchu, który jak najbardziej tobie odpowiada i da ci wiele radości. Nie chodzi o to, by coś było przykrą koniecznością, ale by faktycznie dawało radość i satysfakcję. Ruch pozwala zachować zdrowie i zgrabną sylwetkę oraz wyzwala dobry humor

Dziś zacznij od 10 minut ćwiczeń. To dobry początek na zmiany.

Dzień 4. Spędź więcej czasu z przyjacielem

Spędzamy dużo czasu w przestrzeni wirtualnej, co sprawia, że mamy mniej okazji na rzeczywiste spotkania z bliskimi osobami. A trzeba pamiętać, że to nie internet, ale prawdziwi ludzie trzymają nasze dłonie, gdy jesteśmy smutni, wspierają nas, gdy problemy sypią się na nasze głowy. Nie czekaj do następnego kryzysu, aby wyciągnąć rękę do przyjaciela.

Dziś zaproś go na kawę i cieszcie się wspólnym czasem.

Dzień 5. Przeczytaj książkę

A przynajmniej zacznij czytać. Aktywny umysł lepiej sobie radzi z różnymi wyzwaniami życia codziennego i stresem, którego nam nie brakuje. Wybierz książkę optymistyczną, by pozbyć się ciężkich myśli i łaskawiej spojrzeć na swoje życie.

Dziś wybierz książkę, którą zawsze chciałaś przeczytać, zaparz herbatę, wyłącz telewizor i oddaj się przyjemności.

strona 1 z 2
druga część artykułu na następnej stronie

Mężczyźni, którzy boją się zaangażowania. Zastanów się, czy warto czekać

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
23 maja 2018
Wieczny Piotruś Pan, który za nic nie bierze odpowiedzialności
Fot. iStock / Geber86

Czy kobiety powinny poświęcać swój czas, energię i emocje mężczyźnie, który może nigdy nie będzie częścią ich przyszłości? Ile razy słyszałaś od niego: „nie mogę ci nic obiecać, boję się?” Ile razy pomyślałaś „może po prostu nie spotkał jeszcze odpowiedniej kobiety, ale ja mogę mu pomóc?” Zastanów się porządnie czy nie straciłaś umiejętności logicznego myślenia.

Zanim zaczniesz zbytnio angażować się w związek z facetem, który ma paniczny lęk przed zaangażowaniem, zapoznaj się z czterema głównymi zagrożeniami, który niesie dla ciebie taka relacja.

Iluzja wygrywa z rozsądkiem

Kiedy wchodzicie w coraz bardziej intymną relację, zaczynasz myśleć: „Wiem, że on mnie naprawdę lubi, przecież daję mu nieograniczoną przestrzeń, dobry seks, przy mnie dużo się śmieje .” Uszczypnij się. Masz urojenia. Zaangażowałaś się w związek, który dla niego jest oparty jedynie na bliskości fizycznej.

Poczucie własnej wartości jest zagrożone

Kiedy pokazujesz mu jak bardzo kochasz,  a on tego nie odwzajemnia, zaczynasz czuć się niegodna miłości.  Kwiaty lub małe prezenty bez powodu… Marzysz o takich drobnych „radościach”? Z tym facetem to się raczej nigdy nie wydarzy.

Tracisz czas 

Czas, w którym inwestujesz w człowieka, którego pragniesz w tej chwili, jest czasem, którego będziesz miała coraz mniej na znalezienie kochającego towarzysza.

Będziesz cierpieć

Jeśli chcesz zaryzykować, upewnij się, że on na pewno jest godny twoich łez. Kiedy nadejdzie taki dzień, w którym przyznasz się sama przed sobą, że był jedynie twoją fantazją, iluzją partnera, zaboli.

Czy tacy mężczyźni mogą się zmienić? To oczywiście kwestia indywidualna. Czasem lęk przed zaangażowaniem to wierzchołek olbrzymiej góry lodowej – „suma wszystkich strachów”. To, czy on naprawdę chce pozostać singlem bez zobowiązań, czy się ustatkować, zależy od bardzo wielu czynników. Ale ty nie jesteś jego terapeutą. Jesteś kobietą, która zasługuje na pełnowartościową, bezwarunkową miłość.


Na podstawie: psychologytoday.com

 


Zobacz także

Fot. iStock / stock_colors

Kobiety ogarnijcie się! Czy naprawdę musicie się przeglądać w JEGO oczach, żeby znać swoją wartość?

Fot. istock/Martinan

Jak wychować dobrego człowieka. Przestań straszyć i nie wymuszaj pożądanych zachowań

Fot. iStock/stevecoleimages

Młodość od zawsze ma swoje prawa! Przepiękne zdjęcia z początku ubiegłego wieku