Jak wytrenować mózg, aby być bardziej kreatywnym i twórczym? Poznaj 8 prostych sposobów

Anna Wójtowicz
Anna Wójtowicz
8 czerwca 2017
5 zaskakujących rzeczy, które mogą obniżyć twoją inteligencję
iStock / Johannes Gerhardus Swanepoel
 

Kreatywność według definicji to zdolność tworzenia czegoś nowego. Jest pożądana w wielu zawodach oraz przydaje się w codziennym życiu, a osoby kreatywne są uznawane za bardziej intersujące i ciekawe. Jeśli czujesz, że nie należy ona do twoich mocnych stron i nie jesteś z tego powodu zadowolona, możesz nad tym popracować. Istnieje kilka sposobów, dzięki którym poszerzysz umiejętności twórcze umysłu. Nie wymagają wiele wysiłku, a ty szybko zobaczysz efekty.

Zapomnij o wyniku

Tworząc coś, nie myśl o wyniku. Skup się na samym procesie, poświęcaj uwagę każdemu etapowi zadania. W ten sposób dopracujesz szczegóły, więc dobre zakończenie jest bardziej prawdopodobne. Ciesz się procesem, rezultat przyjdzie sam:)

Nie krytykuj swojej pracy

Krytykowanie swojej pracy wpływa negatywnie na jakość. Kiedy coś tworzysz, nie myśl, że coś jest źle. Skupiając się na tym, możesz rzeczywiście zacząć popełniać błędy, stracisz zapał i przestaniesz się starać. Dlatego odrzuć od siebie negatywne myśli. Zobaczysz, że nowe pomysły zaczną pojawiać się same.

Zrelaksuj się

Stres jest jednym z najgorszych towarzyszy kreatywności. Dobre pomysły nie przyjdą, kiedy będziesz spięta. Dlatego zrób wszystko, aby się zrelaksować. Popracuj z oddechem, medytuj lub udaj się na spacer do parku bądź lasu. Wielu artystów docenia także moc spokojnego snu i odprężenia, podczas którego doznawali olśnienia i wstawali z gotowym pomysłem w głowie.

Zapisuj swoje pomysły

Zapisywanie pomysłów to świetna metoda. Jeśli masz fizyczny zapis tego, co chcesz wykonać,  staje się bardziej prawdopodobne, że coś z tego wyjdzie. Nie umyka, więc bardziej się na nim skupiasz i automatycznie zaczynasz się zastanawiać, jak go zrealizować. Poza tym czytając go rodzą się inne pomysły.

Czytaj, czytaj i jeszcze raz czytaj

Nic tak nie rozwija kreatywności jak czytanie. Podczas tej czynności w mózgu powstają nowe połączenia nerwowe – proces znany jako neuroplastyczność. Wystarczy pół godziny każdego dnia, a szybko pojawią się efekty.

Słuchaj muzyki

Kreatywnemu myśleniu sprzyja słuchanie niezbyt głośnej muzyki. Wyniki pokazują, że lecące w tle dźwięki lepiej wpływają na powstawanie pomysłów niż cisza. Według wielu badań najlepiej słuchać muzyki Mozarta, która może wywoływać krótkoterminową poprawę zdolności przestrzennych i inteligencji ogólnej.

Medytuj

Medytacja przynosi wiele korzyści. Sprzyja kreatywnemu myśleniu, wycisza i rozluźnia umysł. Wpływa na neuroplastyczność mózgu, dzięki czemu jesteśmy otwarci na nowe bodźce i wpadają nam do głowy nowe pomysły.

Ćwicz ciało i mózg

Ćwiczenia fizyczne pomagają w utrzymaniu zdrowia i energii. Wpływają pozytywnie nie tylko na kondycję ciała, lecz także na funkcjonowanie mózgu. Ale nie można zapominać, że ćwiczenie umysłu jest równie ważne. Zagadki i abstrakcyjne czynności zmieniają myślenie i pozwalają podejść do problemu od innej strony i z innego punktu widzenia.

Dzięki zwiększeniu kreatywności poprawi się jakość twojego życia. Zaczniesz patrzeć na niektóre sprawy z innej perspektywy i staniesz się osobą bardziej twórczą. Pomysły zaczną płynąć same, a ty będziesz czuć się spełniona i usatysfakcjonowana.


Życie z partnerem z borderline jest jak życie na tykającej bombie. Kiedy przestać walczyć?

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
8 czerwca 2017
Fot. istock/Mixmike
 

Życiem z partnerem z  pogranicznym zaburzeniem osobowości  to jak przejażdżka kolejką górską, podczas której dowiadujesz się na przemian, że jesteś kimś wspaniałym i beznadziejnym, dobrym i złym, pięknym i brzydkim. Ukochana osoba, balansuje natomiast na granicy normalności i nieznośnego bólu psychicznego, a w ciężkich przypadkach, na pograniczu rzeczywistości i psychozy. Choroba zniekształca jej postrzeganie rzeczywistości, ciebie i własnych zachowań. Czy taki związek ma szansę przetrwać? Za jaką cenę?

Partner o osobowości bordeline

Cóż, niektórzy z nas, z jakiegoś (z reguły psychologicznie uzasadnionego) powodu podświadomie dążą do relacji, która zapewni im dużą dozę dramatycznych zwrotów akcji, niepewność, intensywność nie zawsze pozytywnych przeżyć. Ale nawet oni, w pewnym momencie przyznają, że życie z partnerem o osobowości borderline, jest po prostu ciężkie. Bo po namiętnym początku następuje burzliwy związek, oskarżenia i gniew, zazdrość, zastraszanie, kontrola oraz wiele rozstań i powrotów.

Dla osób z pogranicznym zaburzeniem osobowości, wszystko jest czarno-białe. Ich ocena partnera zmienia się nieustannie od idealizowania do dewaluacji, nawet kilka razy w ciągu dnia. Nigdy nie wiadomo, czego właściwie można się po nich spodziewać. Intensywność z jaką osoby typu borderline odczuwają emocje, sprawiają, ze „latasz”, gdy jesteś w dobrym nastroju, ale miażdżą, jeśli aktualnie jesteś w dołku. Jesteś księciem lub złodziejem, księżniczką lub wiedźmą. Twój partner może być mściwy i karać cię za pomocą słów, ciszy, lub innych manipulacji. W pewnym momencie zrozumiesz jak bardzo to jest destrukcyjne dla twojej samooceny. Zaczniesz się zastanawiać: Ile jeszcze jestem w stanie wytrzymać? Czy lojalność i moje uczucie są silniejsze niż miłość własna i instynkt samozachowawczy?

Odejść czy zostać

Temu związkowi daleko do stabilizacji, pewności, szczęścia. Twój partner ufa ci i nie uda jednocześnie, a kiedy nie ufa, postrzega cię jako wroga i manipulując albo doprowadzi do przekonania, że wszystko to twoja wina, albo do kwestionowania stanu zdrowia twojego stanu psychicznego. Ale co, jeśli naprawdę, szczerze kochasz? Czy odejście to jedyne rozwiązanie? Oczywiście, że nie. Możesz podjąć próbę pracy nad tą bardzo trudną relacją, możesz „spróbować”, jeśli czujesz, że twój partner jest gdzieś w głębi osobą, o którą walczyć trzeba. Jesteś jedyną osobą, która może podjąć tę decyzję. Jeśli jednak zdecydujesz się zostać, musisz pamiętać o kilku, podstawowych sprawach.

Przede wszystkim, dowiedz się wszystkiego na temat tej choroby, i to z „poważnych” źródeł. Borderline to poważna diagnoza, jak wszystkie zaburzenia psychiczne. Kup sobie kilka książek, poszukaj informacji w Internecie na specjalistycznych stronach poświęconych temu tematowi, i poszukaj osób, którym nie jest on obcy.

Zrozum, że to niekoniecznie jedyny problem, który występuje w waszej relacji. Twój partner może również cierpieć na zaburzenia osobowości narcystycznej , , może nadużywać jakiejś substancji, lub być uzależnionym od pornografii (te problemy występują równolegle przy zaburzeniach borderline). W każdym razie, diagnozę pozostaw specjaliście.

Pracuj nad komunikacją w waszym związku. Istnieje pięć umiejętności, na których powinny skupić się osoby pozostające w bliskiej relacji z cierpiącymi na zaburzenia borderline. Są to (ważna jest tutaj właśnie taka kolejność!):

1.Dbanie o samego siebie

2. Odkrywanie tego, co sprawia ci trudność w tej relacji

3. Komunikowanie się w taki sposób, by zostać wysłuchanym

4. Ustanowienie granic

5. Wzmacnienie właściwych zachowań u partnera

Przyjmij do wiadomości, że jeśli zdecydujesz się pozostać w tym związku, niektóre zachowania twojego partnera powinnaś nauczyć się tolerować. Jego zniekształcone emocje, myśli, zachowania, wahania nastroju, niekontrolowane uczucia, poczucie wyższości, a czasem i samobójcze gesty, to nic innego niż objaw choroby.

Z drugiej strony, musisz trzymać się ustalonych wcześniej granic i wiedzieć, kiedy powiedzieć: „dość”. W każdym związku, sytuacja w której jedna ze stron wykorzystuje i krzywdzi drugą jest nie do przyjęcia. Trzeba umieć rozróżnić to, co jest procesem chorobowym, a co jest nieprzyzwoitym zachowaniem, pamiętaj o tym.


Na podstawie: psychologytoday.com

 


Jak wyzwolić odwagę? Bój się i rób!

Gościnnie w Oh!me
Gościnnie w Oh!me
8 czerwca 2017
Fot. iStock / PeopleImages

Fragment książki Patrycji Załug – „Codziennie Pewna Siebie. 8-tygodniowy trening budowania pewności siebie dla kobiet” dostępnej na stronie: codzienniepewnasiebie.pl.

Lęk nie powstrzyma Cię przed działaniem, dopóki mu na to nie pozwolisz. Umówmy się, jeśli chcesz zrobić coś nowego i ważnego dla siebie, to oznacza, że lęk na pewno się pojawi. Nie chodzi więc o to, aby go uniknąć, bo to niemożliwe, ale aby wiedzieć, jak stawić mu czoła. Wiele osób ucieka przed lękiem. Boimy się bać. Kiedy pojawia się pierwszy dyskomfort, chowamy się jak mysz pod miotłę. Przestajemy działać i stajemy w miej­scu, byle tylko go nie czuć. Nagle pasjonuje nas sprzątanie domu. W głowie pojawia się pełno pilnych rzeczy, które mu­ simy zrobić natychmiast. Oczywiście ich jedynym celem jest odciągnięcie nas od tego, co sobie zamierzyłyśmy. W głowie pojawia się głos, który mówi, że przecież ten pomysł jest bez sensu, bo i tak nie damy sobie z tym rady. Wiesz, czym jest to wszystko? To tylko sposoby uniknięcia lęku.

Jeśli chcesz sięgnąć po to, czego pragniesz, musisz być gotowa znieść odrobinę dyskomfortu

Najważniejsze jest, abyś nauczyła się rozpoznawać, co się w Tobie naprawdę dzieje. Powiedzmy, że masz zadzwonić do ważnego klienta, od którego decyzji zależy duże zamówienie dla Twojej firmy lub pracodawcy. Zależy Ci na tym, żeby się udało. Jednak przez kilka godzin nie udaje Ci się tego zrobić, bo pojawiają się inne pilne sprawy. Musisz być świadoma, że te inne sprawy to tylko zasłona dymna, pod którą siedzi lęk. Bo tak naprawdę boisz się zadzwonić do tego klienta i uni­kasz tego jak ognia.

Pierwszy krok to przyznanie się przed sobą, że się bo­isz. Zatrzymanie się we wszystkim, co robisz (co oczywi­ście wcale nie będzie takie łatwe, bo skoro czujesz niepo­kój, to dużo łatwiej jest działać, niż się zatrzymać. Ale jest to wysiłek, który warto podjąć, bo dzięki niemu stawisz czoła lękowi zamiast przed nim uciekać). No więc zatrzy­mujesz się i skupiasz całą uwagę na ciele – badasz, jak lęk manifestuje się w fizycznych doznaniach w ciele. To właś­nie z powodu tych doznań nie robisz tego, co jest dla Ciebie ważne.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Obserwuj te doznania i oddychaj. To może nie być przy­jemne. Może będzie waliło Ci serce, może będziesz czuła się cała rozdygotana w środku. Po prostu przez kilka chwil czuj ten lęk, obserwuj go bez opierania się mu, rozumiejąc, że w ten sposób umysł broni się przed nieznanym. Wiesz, co się stanie dzięki temu? To będzie tak, jak kiedy byłaś małą dziewczynką i bałaś się wejść na strych, aż pewnego dnia dorosłaś, postanowiłaś tam wejść, zapaliłaś światło i okaza­ło się, że nie było się czego bać. Albo jak wtedy, gdy miałaś trudny egzamin, z którego chciałaś uciec, ale odważyłaś się pójść i zdałaś. Albo jak wtedy, gdy wsiadałaś pierwszy raz za kierownicę auta i miałaś poczucie, że nigdy, ale to ni­ gdy w życiu nie nauczysz się robić tego wszystkiego naraz, i czułaś panikę, słysząc dźwięk odpalanego silnika. A w jakiś czas potem zaczęłaś jeździć po mieście. Sama! Właśnie tak się dzieje, kiedy odważysz się zatrzymać i spojrzeć w oczy lękowi. Mówisz sobie: „Tak, boję się”, oddychasz, a potem podnosisz słuchawkę, wybierasz numer i masz ten kontrakt. Albo nie. Ale to i tak nie ma takiego znaczenia, bo już wiesz, że niezależnie od rezultatów Ty zawsze możesz na siebie liczyć.

Całą książkę możesz zamówić z osobistą dedykacją od serca na stronie Patrycji Załug: codzienniepewnasiebie.pl.

Codziennie pewna siebie 3D 300 dpi

PS: Rób to, czego bardzo pragniesz, NAWET jeśli się tego boisz. Kiedyś sobie za to podziękujesz.

37da70bb


 

_F4A6689

Fot. Materiały prasowe

Patrycja Załug – pierwsza w Polsce dyplomowana trenerka specjalizująca się w temacie kobiecej pewności siebie. Przez ostatnie 7 lat pomogła ponad 2000 kobiet wzmocnić się, uwierzyć w siebie i poczuć się pewnie, w życiu i w biznesie.

Absolwentka studiów trenerskich w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej i Laboratorium Psychoedukacji oraz Szkoły Coachów Grupy Trop i Uniwersytetu Marii Skłodowskiej Curie na wydziale prawa.

Od 7 lat z sukcesem prowadzi własny biznes ucząc kobiety przedsiębiorczości i autentycznej kobiecej pewności siebie w życiu i w biznesie. Współzałożycielka Akademii Kobiet Sukcesu oraz Szkoły Liderek, interdyscyplinarnego studium przedsiębiorczości dla kobiet.

Autorka projektu „Codziennie Pewna Siebie”, w ramach którego prowadzi warsztaty, treningi dla kobiet oraz fan page pod tym samym tytułem. To właśnie te warsztaty stały się inspiracją do powstania jej najnowszej książki „Codziennie Pewna Siebie. 8-tygodniowy trening budowania pewności siebie dla kobiet”.

Prowadzi indywidualne i grupowe szkolenia dla kobiet z budowania pewności siebie, także w wystąpieniach publicznych, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem, które zdobyła m.in.  jako prezenterka regionalnej telewizji, mówczyni na konferencjach dla kobiet oraz dziennikarka prowadząca autorską audycję w Radio KOLOR. Posiada prestiżowy tytuł Competent Communicator oraz Competent Leader nadawany przez Toastmasters International.

Autorka książki „100 pomysłów jak być dla siebie dobrą”. Regularnie praktykuje Vipassanę.

Jako ekspertka wypowiadała się m. in. dla Radia Kolor, Polskiego Radia, Radia Chili Zet, Pracuj.pl, Polsat News, Magazynu Coaching, Magazynu Vita, Poradnika Domowego, Olivii.


Zobacz także

Choinka, pierniki i zapach herbaty… Czyli bardzo świąteczne prezenty z szczerego serca! Prezentownik Oh!me 2018

5 rad terapeuty które okazują się naprawdę pomocne w życiu

Dlaczego terapeuta zapyta cię o twoje dzieciństwo

5 wskazówek, jak zdrowo przytyć. Mini poradnik dla chudzielców