Punkty rubinowe na skórze. Czy jest się czym martwić?

Redakcja
Redakcja
26 stycznia 2018
Fot. iStock/Obencem
Fot. iStock/Obencem
 

Punty rubinowe to zmiany skórne, które u wielu osób wzbudzają obawy. Tego rodzaju naczyniaki, choć są niewielkich rozmiarów, wyglądają niecodziennie i w zależności od lokalizacji na ciele, mogą szpecić. Na szczęście zmiany te są łagodne i nie zagrażają zdrowiu.

Punkty rubinowe — powszechny problem

Te charakterystyczne miękkie grudki o średnicy do kilku milimetrów, mogą mieć barwę intensywnie czerwoną, wręcz rubinową, bordową, a nawet siną. Zmiany, które wbrew innej ich nazwie — naczyniaki starcze — nie pojawiają się jedynie u osób w podeszłym wieku, mogą widnieć na skórze 30-latków, ale z wiekiem przybywa ich coraz więcej. Najczęściej uwidaczniają się na ramionach i tułowiu, ale mogą pojawić się na szyi czy twarzy, bez względu na płeć.

Naczyniaki starcze powstają z powodu rozrastania i poszerzania się sieci maleńkich naczynek znajdujących się płytko pod powierzchnią skóry, tworzących wybarwione zgrubienia. Wielu naukowców jest zdania, że stres, dieta bogata w ostre przyprawy, nadużywanie kawy czy przemęczenie organizmu mogą wpływać na ich tworzenie. Nie bez znaczenia jest również gospodarka hormonalna, ponieważ u wielu kobiet po raz pierwszy punkty rubinowe pokazują się w trakcie ciąży.

Ponieważ są one zmianami nienowotworowymi, o ile nie są podrażniane przez ubranie i nie krwawią, nie trzeba nic z nimi robić. Naczyniaki rubinowe nie powinny zmieniać swojego wyglądu ani powodować żadnych dolegliwości, takich jak np. swędzenie czy pieczenie. W przypadku gdy zaczynają się powiększać, krwawić, zmieniać barwę i kształt, dla pewności należy odwiedzić dermatologa, który w szybkim i bezbolesnym badaniu wykluczy groźne zmiany nowotworowe.

źródło: zdrowie.wp.plwylecz.to

 


O której godzinie jeść, by nie przytyć? To, o jakiej porze jesz mięso, owoce czy czekoladę ma znaczenie

Redakcja
Redakcja
26 stycznia 2018
Fot. iStock/evgenyatamanenko
Fot. iStock/evgenyatamanenko
 

Nie jest tajemnicą, że gdy jemy nieregularnie, w dodatku podgryzając to i owo pomiędzy posiłkami, nasza figura jest zagrożona tyciem. Nie bez znaczenia jest, o jakiej porze sięgamy po konkretne produkty, podobnie jak to, co ląduje na naszym talerzu. Na szczęście nie ma konieczności odmawiania sobie wszystkiego, by cieszyć się smukłą sylwetką.

Sekret tkwi w takim podejściu do komponowania posiłków, by nasz organizm w najlepszy sposób mógł skorzystać z tego, co mu dostarczamy w ciągu dnia.

Najlepsza pora posiłków dla różnych produktów:

Słodycze i białe pieczywo

Wszelkiej maści słodycze, ciastka, ciasta i białe pieczywo to złe węglowodany, dające przede wszystkim puste kalorie, które nie ułatwiają spalania tkanki tłuszczowej. Jeśli nie możesz się bez nich obejść, sięgaj po nie z samego rana, aby organizm miał szanse je spalić w ruchu.

Fot. iStock/YakobchukOlena

Fot. iStock/YakobchukOlena

Produkty pełnoziarniste i ryż

Pożywienie takie jak makarony czy pieczywo wypiekane z mąki z pełnego przemiału to wartościowe węglowodany, które powoli podnoszą poziom cukru we krwi i zapobiegają napadom głodu i podjadania. Najlepiej sięgać po nie do południa, by dostarczyły organizmowi dobrej energii.

Owoce

Owoce są pełne witamin i błonnika, więc warto jeść je na drugie śniadanie lub jako lekkie przekąski. Lepiej unikać spożywania ich wieczorem, ponieważ cukry w nich obecne muszą zostać spożytkowane przez organizm, szczególnie gdy są to owoce o wysokim indeksie glikemicznym.

Orzechy

Są doskonałe na drugie śniadanie lub lunch. Orzechy są bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, białka i magnezu. Są sycące i dają dużo energii na najbliższe godziny. Trzeba pamiętać, że są dość kaloryczne i lepiej unikać ich wieczorem.

Fot. iStock/grafvision

Fot. iStock/grafvision

Produkty białkowe

Ryby, mięso, mleko czy jaja mogą być spożywane o każdej porze dnia. Wspomagają one budowę mięśni, a im więcej mięśni, tym lepsze spalanie tkanki tłuszczowej.

Warzywa i zdrowe oleje

Oleje tłoczone na zimno oraz warzywa są doskonałe na posiłki w trakcie całego dnia. Bogate w witaminy i substancje niezbędne dla zdrowia, wspierające szczupłą figurę, powinny pojawiać się na talerzu w pięciu porcjach dziennie.

Napoje

Jedynie wodę powinno się pić przez cały dzień. Jest niezbędna do prawidłowej pracy całego organizmu i nie zawiera kalorii. Soki owocowe i warzywne są również zdrowe, ale te dosładzane mogą dostarczać niepotrzebnych kalorii. Kolorowe gazowane napoje najlepiej odstawić zupełnie.


 

źródło: www.apetyt-na-zdrowie.pl, zdrowie.gazeta.pl

 


7 zachowań, które świadczą o emocjonalnym uzależnieniu od stresu

Redakcja
Redakcja
26 stycznia 2018
Fot. iStock/Viktor_Gladkov
Fot. iStock/Viktor_Gladkov

Stres towarzyszy nam każdego dnia i można nawet pokusić się o stwierdzenie, że bez tego dzikiego pędu wielu z nas nie może się w życiu odnaleźć. Z jednej strony narzekamy na nadmiar obowiązków i absolutny brak wolnego czasu dla siebie, a z drugiej, gdy przychodzi wolny weekend, kręcimy się po domu, nie umiejąc odpocząć. 

Okazuje się, że ten stres, który najczęściej głośno przeklinamy, tak bardzo wchodzi nam w krew, że nie umiemy bez tego ciśnienia i ciągłego ruchu zwyczajnie funkcjonować.

Tęsknota za stresem 

Stres bywa przydatny, bo gdy trzeba, pozytywnie mobilizuje nas do intensywnego działania. Jednak długotrwały stres ma bardzo negatywny wpływ na organizm. Osoby przewlekle zestresowane cierpią mi.in. na problemy z zasypianiem, zaburzeniami snu, problemy z koncentracją i pamięcią, nerwowością czy obniżoną odpornością i podatnością na zachorowania. Życie pod naciskiem może spowodować zawał serca czy udar, depresję, problemy psychiczne. Tym bardziej może dziwić, że w wolnym czasie, zamiast uciekać jak najdalej od takiego ciśnienia, niektórzy szukają pretekstu, by cały czas funkcjonować na wysokich obrotach. Kortyzol i adrenalina na wyższym poziomie niż zazwyczaj, wpływają destrukcyjnie na przeciętnego człowieka, ale osoby uzależnione od adrenaliny, szukają dodatkowych bodźców, by być na tym specyficznym haju.

Co więcej, na tę sytuację składa się również to, że osoby, które nie próżnują i wciąż dokładają sobie obowiązków, cieszą się większym respektem niż ci, którzy korzystają z życia i wolności. Łączenie wielu różnych funkcji przez jedną osobę staje się cechą wyróżniającą z tłumu. W opinii wielu, jeśli ktoś potrafi funkcjonować w ciągłym zaganianiu, musi być twardy i wie, czego od życia oczekuje. Sam „człowiek orkiestra” dzięki świadomości wielkiego poświęcenia i osiągania celów, które podziwiają inni, czuje się bardziej dowartościowany i ważny.

7 zachowań, które świadczą o emocjonalnym uzależnieniu od stresu

1. Lubią czekać do ostatniej chwili

Ryzykują czekając na ostatni gwizdek do wykonania zadania. Lubią czuć napięcie spowodowane pracą pod silną presją i odczuwają wielką satysfakcję, gdy udaje im się ukończyć projekt w ostatniej możliwej chwili. Osoby uzależnione od stresu kochają odczuwać emocje związane z ryzykowną grą, chcąc sprawdzić, czy dadzą radę trudnemu zadaniu.

2. Nie uznają odpoczynku

Dla nich mogłyby nie istnieć wolne wieczory i weekendy, ponieważ nie potrafią się podczas tych chwil głęboko zrelaksować. Zamiast tego odczuwają przymus działania, więc chętnie zostają w pracy po godzinach, organizują aktywności, które nie pozwalają na zwolnienie tempa życia. To oni najczęściej powtarzają, że odpoczną po śmierci, bo szkoda im życia marnować na lenistwo.

3. Ryzykują zachowaniem

Osoby uzależnione od stresu mają tendencję do podejmowania ryzykownych zachowań zdrowotnych, na przykład picie alkoholu w nadmiarze i robienie nieprzemyślanych rzeczy lub uprawianie seksu bez zabezpieczenia. To może wynikać z niskiego poziomu dopaminy w ich mózgach. Naukowcy uważają, że osoby z niższą czynnością dopaminy w mózgu narażają się na niebezpieczeństwo, aby osiągną satysfakcję, podobnie jak w przypadku ludzi uzależnionych od np. narkotyków.

4. Przejmują kontrolę

Oczekują natychmiastowych wyników i z tego powodu często przejmują kontrolę i porządkują innych. To powoduje napięcie u innych, bo osoba uzależniona od stresu zachowuje się apodyktycznie, by wywierać presję, która przynosi efekty.

5. Żyją na czas

Cały czas spoglądają na zegarek poganiając siebie i innych. Potrafią bez pudła zgadnąć, która jest godzina, bo wszystkie ich czynności są zaplanowane na czas. Jedno musi następować po drugim, a wszelkie zaburzenia tego rytmu powodują w nich frustrację.

6. Narzucają podkręcone tempo 

Jeżeli w danej chwili nie biorą udziału w żadnej rywalizacji i nie czują nacisku z zewnątrz, sami go wytwarzają. Im wyższe tempo narzucą sobie i otoczeniu, tym większą mają satysfakcję z działania. Mimo masy istniejących obowiązków, nadal dokładają sobie nowych, jakby ich nie obejmowała 24-godzinna doba.

7. Zamartwiają się o przyszłość

Osoby uzależnione od stresu rozmyślają ciągle, co przyniesie przyszłość, ponieważ nie mają na nią większego wpływu, co ich w pewien sposób negatywnie nakręca. Nie mogą wpisać do swojego organizera rzeczy, których nie są w stanie przewidzieć, więc zawczasu planują wyjścia awaryjne, na wypadek utraty kontroli.

Jeśli zauważysz u siebie lub kogoś bliskiego 3, lub więcej z 7 oznak emocjonalnego uzależnienia,  prawdopodobne jest, że problem w tym przypadku faktycznie istnieje i warto udać się po pomoc do specjalisty.

źródło: www.powerofpositivity.comwww.psychiatria.plzdrowie.wp.pl


Zobacz także

Fot. Materiały prasowe

Wyciskarka do owoców – czym się kierować przy wyborze?

Fot. iStock/Mladen Zivkovic

5 rzeczy, które warto wiedzieć przed zastosowaniem serum do twarzy

Fot. iStock / Jasmina007

50 SPOSOBÓW NA SZCZĘŚLIWE ŻYCIE. SPOSÓB #12 – Zaakceptuj, że nie masz wpływu na wszystko, co się wydarza