Pięć kroków do zdrowej skóry twarzy latem

Agnieszka Sierotnik
Agnieszka Sierotnik
12 czerwca 2016
Pięć kroków do zdrowej skóry twarzy latem
Fot. iStock / webphotographeer
 

Pierwsze fale upałów za nami. Długie górskie wędrówki, plażowanie, a może lato w mieście? Nieważne, czy czeka na ciebie rzeka, las czy długie miesiące w klimatyzowanym biurze. Twoja twarz bez odpowiedniej i odpowiedzialnej pielęgnacji skóry, może nie wyglądać znajomo.

Pięć kroków do zdrowej skóry twarzy latem

Oczyszczenie

Odpowiednie oczyszczenie skóry to podstawa, tak jak mycie zębów. Nie chodzi tutaj o szybkie przemycie twarzy nawilżoną chusteczką (choć opłaca się mieć je zawsze pod ręką). Pomimo chronicznego braku czasu,  warto wygospodarować 5 minut dziennie na dokładne oczyszczenie skóry. Latem najlepiej użyć specjalnych, chłodzących produktów do mycia. Ostatnio popularne stały się oleje, np. kokosowy, którymi bez trudu można pozbyć się całodziennego makijażu, nie wywołując zbędnego tarcia, powodującego zaczerwienienie skóry. Należy  pamiętać o „wystygnięciu twarzy”, czyli kilkunastu minutach po powrocie do domu, w których skóra twarzy obniży temperaturę. Nakładanie kosmetyków na rozgrzaną, bardzo delikatną, skórę twarzy może skończyć  się podrażnieniami.

Nawilżenie

Powtarzają to wszyscy i wszędzie, jak mantrę – picie wody jest najważniejszym elementem dbania o siebie, nie tylko latem.  Dbając o ogólne nawodnienie organizmu, nie powinnaś mieć większych problemów nie tylko  ze skórą twarzy, ale i z ogólnym samopoczuciem. Odpowiednie nawilżenie skóry to podstawa, o której bardzo często zapominamy, a przecież wystarczy zjeść porcję owoców czy warzyw, aby nasza skóra zaczęła wyglądać lepiej.

Wśród kosmetyków warto pamiętać o odpowiednich kremach nawilżających, najlepiej z filtrem, chroniącym przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym. Nieważne, czy masz cerę suchą, tłustą czy mieszaną, wybór jest ogromny, a twoja skóra ci podziękuje!

Minimalizm

Krem, serum, baza, podkład, korekt kryjący, korektor rozświetlający, puder… Gdyby zliczyć, ile gram produktów w skali roku nakładamy na twarz, żarty o szpachlach i kilogramach tapety, mogłyby okazać się prawdą. Lato to pora odpoczynku, a więc dajmy odpocząć naszej buzi!

Najlepiej byłoby skończyć poranne przesiadywanie przed lustrem na kremie nawilżającym z filtrem, ale makijaż jest dla ciebie koniecznością ze względu na pracę lub swój własny komfort psychiczny, podkład zastąp kremem BB; jest o wiele lżejszy, a dodatkowo nawilża i pielęgnuje. Do tego odrobina pudru i rozświetlacz, a letni makijaż będzie idealny!  Pamiętaj, że opalona skóra sama w sobie jest idealnym podkreśleniem naturalnego piękna.

Natura

Truskawki, szparagi, jagody… Świeże warzywa i owoce to jeden z najpiękniejszych aspektów lata. Może zamiast gotować obiad czy kolację, zrobić ucztę dla swojej skóry?
Maseczki i peelingi ze świeżych warzyw to eco hit, który podbija Internet. Zazwyczaj przygotowanie mikstury jest prostsze, niż przyrządzenie posiłku dla całej rodziny. Od czego zacząć?

Zielony tonik
– ogórek zielony
– napar z zielonej herbaty
– sok z cytryny

Wszystkie składniki miksujemy razem, do uzyskania konsystencji smoothies. Powstałą zawiesinę przecieramy przez gazę lub lnianą ściereczkę. Ogórkowy specyfik jest idealny na zaskórniki, a jednocześnie rozjaśnia przebarwienia i odświeża cerę. Tonik najlepiej przechowywać w lodówce.

Maseczka truskawkowa
– truskawki
– białko jajka kurzego

Truskawki rozgniatamy widelcem, a następnie dodajemy do nich białko. Jeżeli chcesz uzyskać konsystencję pianki – ubij wcześniej białko na sztywno, a truskawki zmiksuj blenderem. Przygotowaną miksturę nakładamy na twarz na około 15 minut; po upływie tego czasu, zmywamy letnią wodą.  Maseczka rozjaśnia cerę i zwęża pory, idealne rozwiązanie na lato!

Ochrona

Większość z nas lubi opaleniznę. Brązowo-złocisty odcień skóry sprawia, że wyglądamy na wypoczęte, ale także smuklejsze. Pomimo tego, warto pamiętać o podstawowych zasadach ochrony skóry podczas upałów.

Rano pamiętaj o wcześniej wspomnianym kremie z filtrem, co najmniej SPF 30. Nałóż krem pół godziny przed planowanym wyjściem, żeby miał czas się dokładnie wchłonąć.
W ciągu dnia miej przy sobie mgiełkę odświeżającą lub wilgotne chusteczki do twarzy. Dzięki nim, utrzymasz skórę na dobrym poziomie nawodnienia. Pamiętaj, żeby po każdym nawilżeniu twarzy, ponownie nałożyć krem z filtrem.

Wieczorem nie zapomnij o rytuale oczyszczania, który sprawia, że twoja skóra będzie miała chwilę odpoczynku.

Letnia pielęgnacja skóry to prawdziwe wyzwanie, ale warto poświęcić jej trochę czasu. Nie zapominajmy jednak o skórze szyi i dekoltu, to właśnie one zdradzają nasz wiek!

 


Uważasz, że jeden drink każdego wieczoru to nic wielkiego? Zobacz, jak naprawdę alkohol wpływa na ciało

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
12 czerwca 2016
Fot. iStock / wundervisuals
 

Mogłoby się wydawać, że drink wypijany każdego wieczoru na odstresowanie, to jedynie nieszkodliwe przyzwyczajenie. Bo przecież w jednym drinku tego alkoholu nie jest dużo, przynajmniej według naszej oceny. Bywa i tak, że przyzwyczajenie zmienia się w nałóg i przysłowiowy jeden drink dla relaksu przeistacza się w drugi i kolejne.

Alkohol, nawet w niewielkich ilościach ma destrukcyjny wpływ na nasz organizm. Przykre skutki dla serca, mózgu i wielu innych ważnych organów wewnętrznych, pojawiają się u każdej z nas, gdy tylko sięgamy po szklankę mocnego, wysokoprocentowego trunku.

W ten sposób na własne życzenie niszczymy nasz organizm:

Mózg

Alkohol zaburza funkcjonowanie poszczególnych ośrodków w mózgu, oddziaływając na neuroprzekaźnik GABA w mózgu, który „wyłącza” pewne komórki w mózgu. W wyniku tego następuje spowolnienie odruchów, zaburzenia koordynacji. Do tego uszkadza dendryty – wypustki neuronów, które odpowiadają za połączenia z innymi komórkami, co wpływa na procesy myślenia. Efekt? Szczególnie przy długotrwałym piciu następuje ograniczenie komunikacji między neuronami i zmiana ich struktury. Gdy w mózgu pod wpływem alkoholu występują mikrouszkodzenia z powodu pęknięć naczynek krwionośnych, na drugi dzień są one wydalane z organizmu z moczem. Po kliku latach otrzymujemy zaburzenia motoryki, kreatywności, wyobraźni i procesów sądzenia. Najprościej mówiąc, alkohol ogłupia.

Serce

Działanie alkoholu na układ krążenia wynika z jego wpływu na pracę mięśnia sercowego i napięcie ścian naczyń krwionośnych. Niszczy jego strukturę, pozbawia elastyczności i sprawia, że serce nie jest wstanie efektywnie przetaczać krwi. Z czasem organ traci zdolność efektywnej pracy i obrasta tłuszczem, powiększając się, skrzepy powstające w tętnicy powodują jego obumieranie. Mogą pojawić się objawy takie jak przyśpieszenie akcji serca, zaburzenia rytmu, przewlekle skrócony oddech. Po dłuższym czasie nastepuje powiększenie serca, nienormalne objawy sercowe, szmer oddechowy, anomalie EKG, zakłócenie rytmu serca, zawał.

Żołądek

Wysokoprocentowe napoje drażnią żołądek i powodują pobudzanie wytwarzania kwasu solnego, przekrwienie śluzówki i stan nieżytowy. Obniża odporność tkanek, powoduje ruch w górę soku żołądkowego do przełyku, co podrażnia tkanki, oraz powoduje nadżerki. U osób pijących nałogowo, żołądek zaczyna trawić sam siebie, pojawiają się na skutek działania kwasu wrzody, krwotoki a często także nowotwory.

Wątroba

Wątroba pracuje intensywnie, ponieważ jest głównym miejscem metabolizowania alkoholu, podczas którego powstaje trujący aldehyd octowy, a także wolne rodniki. Pojawiają się blizny na zdrowej tkance wątroby, powodując zmniejszanie się tego organu. Blizny blokują normalne funkcjonowanie wątroby. W efekcie może pojawić się żółtaczka, stłuszczenie, marskość.

Układ pokarmowy

Długotrwałe oddziaływanie alkoholu na błonę śluzowa niszczy jej  strukturę, powoduje powstanie żylaków, które pękając, powodują krwawienie zagrażające życiu. Alkohol powoduje niedobory witaminowe wit. B1, kwasu foliowego, witaminy A, a także wit. B6.

Trzustka

Alkohol zamyka kanały trzustki i doprowadza do tego, że zaczyna enzymy trawienne zaczynają ją niszczyć. Przewlekła niewydolność powoduje upośledzenie trawienia i wchłaniania wszystkich składników pożywienia. Może też rozwinąć się w cukrzycę na skutek niedoborów insuliny, która jest produkowana przez trzustkę.

Jelita

Uszkodzenie śluzówki jelit upośledza trawienie i wchłanianie substancji odżywczych, powodując niedożywienie i utratę wagi. Upośledza pracę jelit, niszczy mikroflorę bakteryjną, co powoduje m.in. biegunkę. Niszczona jest wyściółka jelit, następują jej mikrouszkodzenia i krwawienia.

Krew

Alkohol wpływa na czerwone ciałka krwi i zlepia je, w wyniku czego powstają skrzepy gromadzące się i zatykające naczynia krwionośne. W efekcie tego, naczynia krwionośne pękają, ulegając unicestwieniu. Szczególnie boleśnie odbija się to na naczyniach krwionośnych mózgu, nawet po każdorazowej obfitującej w alkohol imprezie. Krew transportuje alkohol po całym organizmie, zatruwając go.

Koniecznie obejrzyj ten film:


źródło: morawica.com.plkobieta.onet.pl


7 produktów pozornie zdrowych, które kryją w sobie niemiłe niespodzianki

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
12 czerwca 2016
Fot. Pixabay / Unsplash / CC0 Public Domain

Moda na bycie „fit” i świadomość własnego zdrowia sprawia, że baczniej przyglądamy się temu, co trafia na nasze talerze. Szukamy alternatyw dla zwykłego śniadania, sięgamy po różne płatki, nie chcemy pić zwykłej wody, sięgamy po smakowe. Tylko czy zawsze te z pozoru zdrowe produkty, wychodzą nam na zdrowie? 

Sprawdź, czy w twoim menu nie znajdują się produkty, których nie powinniśmy jeść w większych ilościach

1. Tucząca granola

Granola wydaje się być śniadaniem idealnym. Można ją określić jako mieszaninę płatków zbożowych, orzechów i suszonych owoców.Ale możemy w niej znaleźć również dodatek miodu i tłuszczu. Sposób jej produkcji powoduje, że zawiera ona większą ilość kwasów tłuszczowych nasyconych i jest bardziej kaloryczna – 100 gramów granoli ma ok. 410 kalorii.

 Fot. Pixabay / rosegold / CC0 Public Domain


Fot. Pixabay / rosegold / CC0 Public Domain

2. Płatki kukurydziane pełne cukru

Zwykłe płatki śniadaniowe mogą się wydawać bezpieczną alternatywą, dla tych wszystkich chrupiących płatków, oblanych miodem lub innymi dodatkami. Często sięgamy po nie na śniadanie i hojnie sypiemy je do miseczek dzieci. W końcu są lekkie, chrupiące i z kukurydzy, muszą być zdrowe. Niestety, żywność wysoko przetworzona nie sprzyja naszemu zdrowiu, a płatki po przeróbce nie mają wiele wspólnego z kukurydzą. W rzeczywistości nie mają substancji odżywczych, za to zawierają bogactwo cukrów prostych, które w nadmiarze nikomu nie służą. Zamiast płatków kukurydzianych, wybierajcie owiane, ale nie te błyskawiczne, bo one  są pozbawione błonnika.

 Fot. Pixabay / tookapic / CC0 Public Domain


Fot. Pixabay / tookapic / CC0 Public Domain

3. Wody pełne sztucznego smaku

Bierzesz w półki wodę smakową, bo liczysz na dodatek naturalnego soku z owoców? Lepiej zerknij na etykietę, bo soku może być tyle co kot napłakał, za to sztuczne aromaty rekompensują braki naturalnych składników. Jeśli producent dodał syntetyczne witaminy, mogły się tam również znaleźć konserwanty i cukier. Jeśli masz wątpliwości co do zdrowego składu, zrób własną wodę smakową, to naprawdę proste.

woda gazowana

Fot. Pixabay / yunjeong / CC0 Public Domain

4. Napoje typu cola light

Mimo kuszącego w nazwie hasła „light” wcale taka zdrowa ona nie jest. Owszem, zawiera nieporównywalnie mniej kalorii od oryginału, ale zamiast cukru, w składzie ma kontrowersyjny słodzik – aspartam. Podobnie jak w zwykłej coli, tak i tutaj znajdziemy kwas fosforowy, który może być przyczyną niedoboru wapna w kościach, co prowadzi do rozwoju osteoporozy.

5. Odtłuszczone jogurty

Wydają się być idealną przekąską dla osób będących na diecie. Owszem, jogurty są bardzo zdrowe, ale te odtłuszczone kryją za swoim 0% niechlubne sekrety. Odtłuszczone produkty mleczne hamują wchłanianie witamin A, D, E i K (rozpuszczalne właśnie w tłuszczach), mogą również powodować fermentację w jelitach. Bez tłuszczu pokarmy są uboższe, ponieważ różne związki nie są wchłaniane przez organizm.

Fot. Pixabay / LeFox / CC0 Public Domain

Fot. Pixabay / LeFox / CC0 Public Domain

6. Ciemne pieczywo

Jeśli wydaje się tobie, że każde ciemne pieczywo jakie wrzucasz do koszyka z zakupami, jest zdrowe, to nie prawda. Zdrowe i pełnowartościowe pieczywo jest wypiekane z mąki pełnoziarnistej, jak najmniej oczyszczonej. Widać że taki chleb ma inną strukturę i ciężar, napakowany jest często zdrowymi ziarnami zbóż. A jego podróbka, to zwykły chlebowy „zapychacz”, wypiekany z mąki oczyszczonej, jedynie zabarwiany karmelem. Tu nie ma wiele wspólnego ze zdrowym jedzeniem.

 Fot. Pixabay / condesign / CC0 Public Domain


Fot. Pixabay / condesign / CC0 Public Domain

7. Suszone owoce z siarką

Owoce suszone są cenne, ponieważ stają się skoncentrowanym źródłem witamin i minerałów, ale są także kaloryczne. Zawierają  dużo więcej cukru, a przez to kalorii- 100 gramów dostarcza średnio około 250 – 300 kcal. Owoce konserwuje się poprzez dodatek dwutlenku siarki, który chroni przed rozwojem bakterii, drożdży i pleśni. W niewielkich ilościach nie jest on toksyczny, ale u niektórych osób może wywoływać reakcje alergiczne.

 

 


Zobacz także

3 typy narcyzów, których możesz spotkać podczas randki. Nie polecamy!

Śmierć nie ma litości, nie wzrusza jej młody wiek. Nie słucha historii o ciężkim życiu

5 zaskakujących sposobów na wykorzystanie kostek lodu, by wyglądać lepiej! Najlepsze triki