Co przyspiesza starzenie się skóry i jak skutecznie możemy temu zapobiec?

Joanna Fizia
Joanna Fizia
30 lipca 2016
Fot. iStock/alexandr_1958
Fot. iStock/alexandr_1958

Proces starzenia rozpoczyna się około 25 roku życia. Na jego przebieg wpływ ma wiele czynników – wewnętrzne, czyli predyspozycje genetyczne oraz zewnętrzne, na które składają się: tryb życia, dieta, ruch, sposób pielęgnacji, a także promieniowanie słoneczne, używki, stres i brak dostatecznej ilości snu.

Na uwarunkowania dziedziczne niestety wpływu nie mamy, ale na sposób pielęgnacji i styl życia owszem. Jeśli więc chcesz dłużej cieszyć się zdrowiem i młodo wyglądającą cerą wprowadź w życia kilka prostych zasad.

I. Właściwa pielęgnacja

składa się z trzech etapów: oczyszczania, złuszczania i odżywiania.

Oczyszczanie powinno być rutynową czynnością, wykonywaną codziennie, wieczorem – niedopuszczalne jest chodzenie spać w makijażu! Do mycia używaj mleczka i toniku lub płynu micelarnego. Produkty te dokładnie usuną resztki wydzielin gruczołów łojowych i potowych, zrogowaciałe części naskórka, cząsteczki brudu i kurzu, mikroorganizmy oraz makijaż. Tonik z kolei odświeży cerę i przywróci jej naturalne pH.

Złuszczanie pozwala na częściowe usunięcie rogowej warstwy naskórka, otwiera mieszki włosowe i pory, dzięki czemu zostają one oczyszczone z nadmiaru łoju oraz innych wydzielin. Skóra poddana peelingowi staje się gładka, miękka i promienna. Pozbawiona wierzchniej warstwy jest doskonale przygotowana do przyjęcia składników odżywczych zawartych w maskach czy kremach. Peeling można wykonywać nie częściej niż raz w tygodniu, by nie naruszyć naturalnej bariery ochronnej naskórka.

Odżywianie poprzez stosowanie kosmetyków, zawierających składniki aktywne, m. in.: kwas hialuronowy, kolagen, ceramidy, aminokwasy, witaminy, minerały, algi, oleje roślinne czy zioła. Ich głównym zadaniem jest nawilżanie, pobudzanie syntezy kolagenu i elastyny, przyspieszanie regeneracji komórek, wzmacnianie funkcji obronnych, pochłanianie promieni UV i opóźnianie procesów starzenia.

II. Odpowiednio zbilansowana dieta

to bez wątpienia połowa sukcesu w zachowaniu zdrowia, urody i przedłużania młodego wyglądu. W związku z czym, w codziennym jadłospisie nie powinno zabraknąć takich składników jak:

Białko – stanowi materiał budulcowy, niezbędny do budowy i odbudowy każdej komórki. Pełnowartościowe białko znajduje się w mleku, jajkach, serach, rybach i mięsie.

Tłuszcze – to źródło energii. Znajdziesz je w: oliwie, olejach roślinnych, żółtkach jaj, serach, mięsie i maśle.

Cukry (glukoza i galaktoza) – stanowią 2% składników NMF, wiążą się z keratyną i uplastyczniają ją. Przyczyniają się do utrudnienia parowania wody z naskórka. Głównym ich źródłem są warzywa i owoce.

Sole mineralne – niezbędne do życia, pełnią funkcje budulcowe, biorą udział w przemianie materii, odpowiadają za właściwą pracę narządów i tkanek. Podzielić je można na dwie grupy:

– makroelementy – węgiel, azot, tlen, wapń, chlor, magnez, fosfor, potas, sód,

– mikroelementy – żelazo, mangan, molibden, jod, miedź, cynk, fluor, chrom, selen.

Witaminy – biorą udział we wszystkich podstawowych czynnościach organizmu, zapewniają właściwy rozwój i funkcjonowanie. Dla skóry najważniejsze są tzw. przeciwutleniacze, które wymiatają wolne rodniki, chronią przed promieniowaniem UV, przyczyniają się do odnowy naskórka – aktywują zachodzące w nim procesy, wspomagają syntezę kolagenu, zwiększają nawilżenie skóry, wygładzają, poprawiają sprężystość i elastyczność, spłycają zmarszczki.

Do przeciwutleniaczy zaliczamy:

Witaminę A (betakaroten)– źródło: tran, wątroba, zielone, żółte i pomarańczowe warzywa, żółtka jaj, sery, owoce, masło i mleko.

Witaminę C – źródło: owoce dzikiej róży, czarna porzeczka, cytrusy, papryka, brukselka, natka pietruszki, kalafior, brokuły, pomidory, ziemniaki i kapusta.

Witaminę E – źródło: kiełki zbóż, sałata, warzywa liściaste, orzechy laskowe, owoce dzikiej róży, olej z kiełków pszenicy, olej słonecznikowy i kukurydziany.

Koenzym Q10 –do 25 roku życia, organizm sam go wytwarza w ilości wystarczającej do prawidłowego funkcjonowania.

Flawonoidy (witamina P) – źródło: aronia, borówki, czarna porzeczka, żurawina, owoce dzikiej róży, cytrusy, papryka, brokuły, pomidory, kakao, zielona herbata, gorzka czekolada, czerwone wino i zioła.

III. Ruch

wpływa korzystnie nie tylko na stan zdrowia, ale również na kondycję skóry i włosów. Regularna aktywność fizyczna usprawnia przepływ krwi w organizmie, dzięki czemu komórki i tkanki są lepiej dotlenione oraz odżywione. Warto więc zaprzyjaźnić się ze sportem – na dobry początek, wystarczą codzienne spacery.

IV. Ochrona przeciwsłoneczna

promieniowanie UV uszkadza DNA komórek, zaburza ich funkcję, powoduje powstawanie komórek nowotworowych oraz wolnych rodników. Dlatego w profilaktyce przeciwstarzeniowej tak istotne jest by chronić skórę, stosując kremy z filtrami UV.

V. Sen

to bardzo ważny czas na regenerację i odpoczynek, dla całego organizmu. Niedostateczna ilość snu w znacznym stopniu odbija się na jego funkcjonowaniu oraz wyglądzie skóry, która staje się blada, a pod oczami pojawiają się brzydkie sińce lub tzw. worki.

VI. Walkę z procesami starzenia

można również wspomóc stosując różnego rodzaju zabiegi kosmetyczne, takie jak: mikrodermabrazja, peeling kawitacyjny, mezoterapia (bezigłowa i mikroigłowa), wstrzykiwanie kolagenu, kwasu hialuronowego, kwasu polimlekowego lub toksyny botulinowej, terapia osoczem bogatopłytkowym, fale radiowe, lasery, a także masaże – zarówno ręczne, jak i mechaniczne (endermologia).

Jak widać pole do popisu mamy ogromne, a klucz do sukcesu stanowi regularna pielęgnacja oraz zdrowy tryb życia. Pomijając aspekt genetyczny, w dużej mierze od nas samych zależy w jakim tempie będziemy się starzeć.


Być jak gwiazda. Celeste Barber podbija Internet parodiując najsłynniejsze gwiazdy

Redakcja
Redakcja
30 lipca 2016
Fot./
Fot./ Facebook

Żeby nie było, że tylko mężczyźni potrafią parodiować kobiety. Internet zwariował w ostatnim czasie na punkcie Celeste Barber. Ona z zawodu jest aktorką komediową, a swoje niewątpliwe poczucie humoru postanowiła przenieść do sieci parodiując zdjęcia celebrytów, a dokładnie odtwarzając konkretne zdjęcia w swojej codziennej rzeczywistości. Zestawienia robią piorunujące wrażenie. Naprawdę trudno się nie roześmiać. A że uśmiechu nigdy za wiele – kto nie widział (a pewnie ci co znają chętnie zobaczą jeszcze raz) – zapraszamy do oglądania. Naprawdę warto. :) I obejrzeć i uczyć się dystansu do siebie od najlepszych.

 

 

Gooood morning Saturday!!! #celestechallengeaccepted #victoriasecret #funny #stretch

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Celestebarber (@celestebarber)

Getting match fit for the #ausopen2016 finals. #celestechallengeaccepted #funny #serenawilliams Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Celestebarber (@celestebarber)

I woke up like this. #celestechallengeaccepted #funny #kimkardashian

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Celestebarber (@celestebarber)

HAPPY NEW YEAR! From Me and Cindy ? @cindycrawford #celestechallengeaccepted #funny #bffs #cindycrawford #celesteonellen Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Celestebarber (@celestebarber)

@coco 1 week post baby. Celeste 20months post baby. Both HOT both VERY CONFIDENT! #celestechallengeaccepted #funny #coco Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Celestebarber (@celestebarber)

Just a couple of cows. ?? #celestechallengeaccepted #parishilton #thesimplelife #funny #bali.

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Celestebarber (@celestebarber)

Bey and I vacay the same way. Loving #bali @baliretreats #beyonce Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Celestebarber (@celestebarber)

Post workout narcissistic selfie. #celestechallengeaccepted #nailedit #kourtneykardashian #funny #selfie #joycebonelli Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Celestebarber (@celestebarber)

Coming for you @sunriseon7 #sun7 #celestechallengeaccepted #workingmum #morningtv #nailedit #funny #TUNEIN

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Celestebarber (@celestebarber)

#tbt. Summers coming. #celestechallengeaccepted #gisele #nailedit #funnywomen #beach #bikinibody Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Celestebarber (@celestebarber)

@yolanda.hadid and I are being true to our authentic selves. #celestechallengeaccepted #celestebarber #funny #yolandahadid #celesteonellen

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Celestebarber (@celestebarber)

źródło:Instgram


Jak wybrać dobrego arbuza?

Hanna Szczygieł
Hanna Szczygieł
30 lipca 2016
Jak wybrać dobrego arbuza
Fot. iStock / Color_Brush

Jak wybrać dobrego arbuza?

1. Miejsce, w którym wyrastała łodyga powinno być jasnożółte. Biała plamka oznacza, że owoc jest niedojrzały.

2. Rozmiar ma znaczenie – mały zazwyczaj znaczy niedojrzały.

3. Arbuz po zerwaniu już nie dojrzewa – nie kupuj niedojrzałego z myślą, że „doleżakuje” sobie w domu na potem.

4. Postukaj w arbuza – powinien wydać dudniący dźwięk.

5. Arbuz powienien być jędrny i twardy (wszędzie!). Nie kupuj uszkodzonych owoców.

6. Owoce sprzedawane w częściach: wybieraj te o ciemnym, soczystym kolorze z ciemnymi pestkami. Unikaj tych, których miąższ wygląda na wyschnięty.

7. Arbuz powinien być ciężki – ponieważ składa się głównie z wody.

Jak wybrać dobrego arbuza

Fot. iStock / Color_Brush


Zobacz także

Fot. Materiały prasowe

Ruszamy z XVI edycją Konkursu. Świat przyjazny dziecku!

Fot. iStock / fzant

Kino i Sztuka, czyli dobry seans na wakacje. Ruszyły projekcje największego wydarzenia filmowego w Polsce

© MamaM&M Nasza sala szpitalna - nawet ja nie mam się czego przyczepić

W jakich warunkach leczy się dzieci w Polsce?