Surimi to więcej niż danie, które „udaje” kraba. Czas obalić mit, że to niezdrowe jedzenie

SURIMI
SURIMI
3 lipca 2018
surimi
Fot. iStock/kiko_jimenez
 

Nie ma innych owoców morza, owianych tak wieloma tajemnicami i mitami. Żaden inny produkt, z wyjątkiem paluszków rybnych, nie był stawiany w tak złym świetle i prezentowany jako bezwartościowy.  Od wieków Japończycy używali mięsa chudych, świeżych ryb do produkcji surimi. W Japonii wytwarza się je bezpośrednio na łodziach rybackich. Stanowi to gwarancję najlepszej jakości produktu.

Opinie na temat surimi są podzielone. Japończycy, którzy znają i jedzą paluszki krabowe od wieków, są ich wielkimi fanami. Francuzi zaskakują świat mnogością sposobów, na jakie można je przygotować.  To dzięki Francuzom właśnie, rozumiemy, jak uniwersalne może być to danie. Tymczasem w wielu krajach uważa się je wciąż za „podejrzane”. I nikt nie wie, dlaczego.

Pierwszym powodem może być mylne rozumienie samej jego nazwy. Różne źródła tłumaczą to pojęcie inaczej –  od „siekanych / mielonych ryb” do „umytej masy rybnej”. W rzeczywistości  składa się ono z dwóch innych słów – „suru” (praca) i „mash / mi (filet).

Co więcej, w wielu przypadkach pojęcie „surimi” jest używane niewłaściwie. Tak naprawdę, surimi jest tylko podstawą do przygotowania paluszków krabowych, więc dobrym pomysłem byłoby nazwać je po prostu daniem zawierającym surimi.

Na przestrzeni ostatnich lat Europejczycy spożywają coraz większe ilości ryb i owoców morza, w tym surimi. Analitycy rynku tłumaczą to modą na zdrowe odżywianie i zdrowy styl życia.

Spożywanie paluszków krabowych  w żaden sposób  nie stanowi zagrożenia dla naszego zdrowia, ponieważ są pasteryzowane podczas procesu produkcyjnego. Łatwo się je trawi, a ilość kalorii, które zawierają, można porównać do wartości energetycznej chudych ryb, takich jak halibut czy okoń.

Gotowy do spożycia paluszek krabowy charakteryzuje się następującą wartością odżywczą:

  • Kalorie: 82- 108 kcal
  • Węglowodany: 10,2-18,6 g
  • Białka: 7,5-2,9 g
  • Tłuszcz: 0,3-1,3 g
  • Natrium: ~ 650 mg
  • Potas: ~ 90 mg
  • Wapń: ~ 7,7 mg
  • Cholesterol: ~ 20 mg
  • Żelazo: ~ 0,4 mg
  • Omega 3: ~ 0,6 0g

Ze względu na niski poziom węglowodanów, surimi są idealne dla osób z cukrzycą. Paluszki krabowe zawierające mięso z mintaja są najbardziej wartościowe, ponieważ posiadają duże ilości wysokiej jakości białka i cennych aminokwasów przy jednocześnie niskiej zawartości tłuszczu i cholesterolu.

Surimi to baza, z której można tworzyć różne smaki i kształty. Można je porównać do kawałka ciasta, z którego przygotujesz różne potrawy za pomocą dowolnych dodatków.

Produkty surimi na całym świecie znane są jako „imitacja mięsa kraba”, ponieważ wyglądają i smakują jak te właśnie przysmaki, ale na pewno nie są sztucznym tworem –  produkuje się je z ryb. Znalazły swoje własne miejsce na rynku, tuż obok owoców morza, a nawet bywają zaliczane do tej samej grupy.

W ciągu najbliższych tygodni pokażemy wam, jakie pyszne potrawy można przyrządzić z surimi, a może wy macie ochotę podzielić się swoimi pomysłami na kuchenne eksperymenty z paluszkami krabowymi w tle? Dla chętnych do podzielenia się swoimi przepisami będą czekać nagrody. Wkrótce podamy szczegóły!


Artykuł powstał przy współpracy z marką VICI