Jak stać się mniej toksyczną osobą? 10 sposobów, które mogą być początkiem prawdziwej zmiany

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
3 stycznia 2018
Fot. iStock / Ridofranz
 

Wiecie, jak to jest – najłatwiej oceniać innych, wytykać im błędy, wady, dzięki czemu samemu się trochę wybielić. Każdy z nas pewnie nie raz się na tym złapał. Cóż, prawda jest taka, że nikt z nas nie jest idealny, mamy swoją ciemną stronę  i albo się z tym zmierzy, albo zamieciemy pod dywan udając, że przecież pewne zachowania w ogóle nas nie dotyczą.

Może nowy rok to okazja do zrobienia prawdziwego rachunku sumienia, przyjrzenia się relacjom z innymi, bo przecież to one są naszym lustrem, wiele o nas mówią.

Z jednej strony możemy zupełnie nieświadomie wchodzić w rolę toksycznej osoby, ponieważ takie a nie inne emocje budzi w nas drugi człowiek. Z innej, często się zastanawiacie, czy toksyczności można się pozbyć, czy ktoś, kto jest dla was bliski, ale relacja staje się krzywdząca, może się zmienić?

Toksyczne osoby są manipulujące, krytykujące i wiecznie nieszczęśliwe. Jest jednak kilka sposobów, które mogą być początkiem prawdziwej zmiany.

Zapanuj nad pochopnymi komplementami

„Wow, w życiu bym się nie spodziewała, że dostaniesz ten awans”, „Jak chudniesz te kilka kilogramów, to zaczynasz pięknie wyglądać” – to przykłady komplementów, które zwyczajnie ranią i nie mają nic wspólnego z byciem szczerze miłym. Jeśli komplementom zawsze towarzyszy jakaś uszczypliwość – nie ma szans na zatrzymanie przyjaciół. Ważne, by nauczyć się mówić dobre rzeczy drugiej osobie bez ukrytych szpilek.

Naucz się przepraszać

Toksyczne osoby nie używają słowa przepraszam, ono nie przechodzi im przez gardło, a jeśli nawet, to robią to w taki sposób, że ta druga osoba czuje się winna. „Przykro mi, że się obraziłaś” – klasyczny przykład, który czas najwyższy porzucić, wziąć odpowiedzialność za to, co mówimy, robimy i szczerze przeprosić bez szukania winy w kimś innym, a tym samym usprawiedliwianiu siebie.

Przestań plotkować

Plotka, pomówienie, obgadywanie może zniszczyć każdą relacją, nawet najtrwalszą wydawałoby się przyjaźń. Nie ma nic bardziej obrzydliwego niż mówienie nieprawdy o kimś za jego plecami, kiedy ta osoba nie ma nawet szans, żeby się obronić. Toksycznej osobie przynosi to chorą satysfakcję, a rani kogoś innego.

Przestań oceniać inne

Każdy z nas żyje swoim życiem, którego nikt nie ma prawa oceniać, bo to nasze wybory, nasze decyzje. Więc może zamiast krytykować przyjaciół, lepiej wzruszyć ramionami i iść dalej, chociaż trudno ci się zgodzić z ich wyborami. Kiedy przestajemy oceniać innych, uczymy się siebie oceniać mniej surowo.

Znajdź hobby

Wiele toksycznych osób nie ma innego zajęcia poza rozmyślaniem, analizowaniem, kto co powiedział, co zrobił i jak się temu odgryźć. A może czas poszukać jakiegoś hobby, czegoś co wypełni wolny czas i pozwoli otworzyć się na nowe rzeczy?

Przestań narzekać

Zacznij mówić, co sprawia, że jesteś szczęśliwa w życiu, co daje ci satysfakcję, za co jesteś wdzięczna, zamiast skupiać się na negatywach. Warto spróbować, by zobaczyć swoje życie z zupełnie innej perspektywy.

Nie obwiniaj innych za to, co czujesz

Przestań atakować i szukać winnych tego, jak się czujesz. Jeśli jesteś zła, smutna, rozczarowana skup się na sobie, nie na innych. Pomyśl, skąd to uczucie się bierze, jaki jest jego głębszy sens, co chce tobie powiedzieć. Mów o swoich emocjach, ale ze twojego punktu widzenia, a nie z oceniania, kto jest temu winien.

Rozpoznaj swoje nieszczęście

Jeśli zdarza ci się być toksyczną osobą lub masz kogoś takiego w swoim otoczeniu warto zastanowić się, co sprawia, że tak się dzieje, że wyzwalają się takie a nie inne zachowania. Co jest przyczyną nieszczęścia, które wywołuje toksyczne reakcje. Taki wgląd w siebie może pokazać mechanizmy zachowań, pozwala zrozumieć własne uczucia.

Porzuć plany

Toksyczni ludzie bardzo często wbijają się na jednokierunkową ulicę. Mają w głowie wyobrażenie idealnego związku, rodziny, pracy, przyjaźni i tego się trzymają, te plany, które powstały w ich głowie chcą realizować, a przecież wiadomo, że to się nie udaje, że lepiej przyjmować to, co życie nam podsuwa. Nie jesteśmy w stanie wpłynąć na drugą osobę, by ta wpasowała się w nasze plany i wizje. Lepie otworzyć się na to, co dzieje się tu i teraz i dostrzegać wszystkie tego pozytywy.

Bycie toksycznym unieszczęśliwia, jest efektem jakiegoś większego problemu, którego nie chcemy dostrzec. Może czas się z tym zmierzyć i zacząć szczęśliwiej?


 

źródło: bustle.com


W jakim wieku kobiety stają się szczęśliwsze od mężczyzn? Badania są naprawdę zaskakujące

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
3 stycznia 2018
Fot. iStock/gruizza
 

Kiedy pytam moje przyjaciółki, znajome o to w jakim wieku, ich zdaniem kobiety, są prawdziwe szczęśliwie, najpierw bez mrugnięcia okiem mówią – 35 – 40 lat. Ale chwilę później przychodzi refleksja… że może jednak później. Może szczęśliwsze życie jest tuż za rogiem, kiedy dzieci stają się starsze, kiedy zyskujemy więcej czasu dla siebie. 

Okazuje się, że kobiety zazwyczaj są mniej szczęśliwe niż mężczyźni, dopóki nie osiągną UWAGA 85. lat. Według psychiatrów powodem takiego stanu rzeczy może być fakt, że w tym wieku zostają wdowami. Czyżby to mężczyźni, z którymi żyjemy, sprawiali, że jesteśmy mniej szczęśliwe? Czy przytłacza nas ciągłe poczucie obowiązku i odpowiedzialności za drugiego człowieka?

Odczuwanie szczęścia jest ściśle związane z naszą kondycją psychiczną. Przeprowadzone badania wykazały, że kobiety częściej niż mężczyźni zgłaszają poważne problemy zdrowotne. Rozbieżności  pojawiły się szczególnie w odniesieniu do zdrowia psychicznego. 28 procent kobiet w wieku 16-24 lat zgłasza problemy psychiczne w porównaniu z zaledwie 16 procentami mężczyzn. Te różnice zmniejszają się wraz z wiekiem, jednak aż 24% chorych psychicznie jest diagnozowanych wśród kobiet w wieku 45 – 54 lata. Badanie składało się z 12 pytań, które skłoniły uczestników do oceny ich poziomu pewności siebie, lęków, zaburzeń snu.

Według Kate Lovett, dziekan z Royal College of Psychiatrists, kobiety mogą być bardziej nieszczęśliwe niż mężczyźni, ponieważ mają poczucie obciążenia obowiązkami domowymi, które zmniejszają się na starość, gdy ich dzieci stają się dorosłe. I chociaż kobiety są bardziej podatne na depresję, to jednak o wiele lepiej radzą sobie w życiu, kiedy umiera ich partner. Mężczyźni w takiej sytuacji częściej chorują na depresję.

Co wy na to? Naprawdę trzeba dożyć 85 lat, zostać wdową, żeby poczuć, czym jest prawdziwe szczęście?


 

źródło: The Times


Budzi cię w nocy ból głowy? Poznaj 8 możliwych przyczyn problemu

Redakcja
Redakcja
2 stycznia 2018
Fot. iStock/martin-dm

Bóle głowy, mimo że bywają dokuczliwe, najczęściej nie są objawem poważnej choroby. Wpływ na ich pojawienie się i intensywność ma wiele czynników. Wiedzą o tym zarówno migrenicy, których ból głowy wyłącza ze zwykłego funkcjonowania, jak i ci, którzy narzekają na niego podczas spadku ciśnienia lub przemęczenia.

Różne są sposoby zwalczania bólu głowy, a jednym z nich jest sen. I rzeczywiście, często po wypoczynku budzimy się w dobrym samopoczuciu, bez dokuczliwych objawów. Nie dla każdego jednak noc jest czasem wypoczynku i regeneracji. Wiele osób uskarża się na bóle głowy, które występują właśnie w nocy i uniemożliwiają normalny wypoczynek. Wynikać to może w kilku powodów, które w pewnych przypadkach wymagają wizyty u specjalisty.

8 przyczyn nocnych bólów głowy

1. Śródsenne bóle głowy

Śródsenne bóle głowy to przypadłość, która powoduje wybudzanie ze snu najczęściej między godziną 01.00 a 03.00 (w fazie snu REM). Ból jest regularny, może być jednostronny i pulsujący, ale częściej stwierdzany jest obustronny ból głowy, zlokalizowany w okolicy czołowej. Dolegliwość trwa około 30–60 minut, bez towarzyszących innych objawów (wymioty, nadwrażliwość na światło czy dźwięki). Najczęściej pojawia się u osób po 50. roku życia. Do podobnych, pierwotnych bólów głowy należą także pierwotne bóle głowy, np. migrena, napięciowe i klasterowe bóle głowy.

2. Nowotwór mózgu

Nowotwory umiejscowione w mózgu (a także krwiaki i torbiele) mogą powodować ucisk i wzrost ciśnienia śródczaszkowego. Bóle głowy i wymioty pojawiają się nad ranem i mogą wybudzać ze snu.

3. Neuroinfekcja

Infekcje takie jak zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych lub zapalenie mózgu, powodują ból głowy, a także towarzyszące mu objawy typu: wymioty, światłowstręt, gorączka, zaburzenia świadomości, sztywność karku.

4. Nadciśnienie tętnicze

Nadciśnienie tętnicze oraz przyjmowanie pewnych leków może powodować ujawnienie się bólu głowy w jej tylnej części.

5. Bóle od kręgosłupa

Choroby zwyrodnieniowe kręgosłupa często pogłębiane są spaniem na niewygodnym materacu i niekomfortowym położeniem ciała. To może skutkować w nocy bólem kręgosłupa promieniującym do tyłu głowy lub tylko z jej jednej strony (na dole i na górze w tylnej części głowy).

6. Zespół eksplodującej głowy

Ten rodzaj gwałtownego i bardzo nieprzyjemnego bólu głowy odczuwanego w porze nocnej, związane jest z zaburzeniami snu. Nie wiadomo, co go powoduje, ale może mieć związek z zakłóceniami w działaniu neuronów w momencie zasypiania. Nie ma reguły, kiedy i ile razy ten ból może się pojawić podczas zasypiania, ale zaobserwowano, że częściej dotyczy kobiet.

Jeżeli bóle są intensywne, powtarzają się regularnie i wybudzają ze snu, nie wolno ich bagatelizować. Wizyta u specjalisty pomoże rozwiać obawy i wdrożyć odpowiednie leczenie.

źródło: wylecz.tokrokdozdrowia.com


Zobacz także

Pokaż mi swój talerz, a powiem ci czy jesteś szczęśliwa. Akcja „To lato jest Twoje. Pierwszy krok do zmian”

„Bo w rodzinie siła…”. Milion powodów, dla których rodzina ważniejsza jest od znajomych

Boli? Przeklnij sobie soczyście! Doskonały, darmowy i dostępny od ręki środek przeciwbólowy