Jak rozpoznać udar mózgu? Szybka reakcja może uratować życie

Anna Wójtowicz
Anna Wójtowicz
25 maja 2017
Fot. iStock/the-lightwriter
 

Udar mózgu jest trzecią co do częstotliwości występowania przyczyną śmierci oraz powoduje trwałe kalectwo i utratę samodzielności osób dorosłych. Z wiekiem rośnie prawdopodobieństwo jego wystąpienia. Dlatego niezwykle ważna jest szybka reakcja, która może uratować kogoś przed śmiercią lub być szansą na wyleczenie. Zobacz, jak rozpoznać, czy ktoś ma udar i jak możesz pomóc.

Jest kilka podstawowych sygnałów ostrzegawczych, które powinny zwrócić uwagę. Reaguj, kiedy dostrzeżesz, że:

♦ osoba zaczyna mieć problemy z mówieniem lub traci zdolność rozumienia mowy,

♦ traci czucie,

♦ opadają jej kąciki ust,

♦ pojawia się osłabienie kończyny po jednej stronie,

♦ wystąpił piorunujący ból głowy,

♦ osoba porusza się w sposób niepewny, jakby była pijana, choć nic nie piła,

♦ osoba nie może utrzymać równowagi, nawet gdy siedzi.

 
Jeśli podejrzewasz, że osoba właśnie przechodzi udar, przeprowadź test. Poproś ją o: uśmiechnięcie się, powtórzenie wyrażenia „flanelowe kaftaniki” lub „kaloryfer w kratkę” oraz o uniesienie kończyn do góry w pozycji leżącej – osobno ręce i osobno nogi. Sygnały świadczące, że coś się dzieje, to: opadnięte kąciki ust, bełkotliwa mowa i problemy z powtórzeniem wyrażeń oraz opadanie kończyn od razu po próbie podniesienia.
W tej sytuacji zadbaj, żeby osoba jak najszybciej znalazła się w szpitalu. Jednak zanim pojawi się pomoc, musisz zareagować. Na początku zadbaj o zabezpieczenie czynności życiowych i ułóż chorego w pozycji bezpiecznej. Monitoruj oddech i krążenie.
Fot. iStock/stockdevil

Fot. iStock/stockdevil

Czym w ogóle jest udar? To obumarcie części mózgu, które jest skutkiem zatrzymania dopływu krwi do tkanki mózgowej. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia udaru, należy zapobiegać chorobom, które mu sprzyjają. Do takich należą ciśnienie tętnicze, cukrzyca i miażdżyca.


 

 

Źródło: poradnikzdrowie.pl


Jedz, śmiej się, pij alkohol, baw się i żyj. Poznaj receptę na długowieczność złożoną z 53 punktów

Anna Wójtowicz
Anna Wójtowicz
25 maja 2017
Fot. iStock / g-stockstudio
 

Czy istnieje recepta na długowieczność? Każda z osób, która skończyła 100 lat, ma swój sposób. W zeszłym roku swoje 102 urodziny świętowała pewna Brytyjka, która swój wiek zawdzięcza piciu wina, optymistycznemu podejściu do świata oraz… jedzeniu bananów. Co jeszcze może przyczynić się do tego, żebyś i ty mogła zdmuchnąć sto świeczek na torcie? Oto kilkadziesiąt rad na to, jak żyć, aby dożyć magicznych urodzin.

Bądź sumienna – według naukowców sumienność jest jedną z najlepszych cech, która prowadzi do długowieczności. Tłumaczą to tym, że osoby sumienne odnoszą większe sukcesy w pracy oraz w relacjach z innymi.

Szukaj powodów do śmiechu – śmiej się jak najwięcej, ciesz się z drobnych przyjemności. Oglądaj dobre komedie i czytaj zabawne książki. Śmiech sprawi, że będziesz dłużej młoda, a twoja radość będzie zarażać innych dookoła, którzy chętnie będą przebywać w twoim towarzystwie.

Znajdź powód do życia – znajdź coś, co będzie powodować, że będzie chciało ci się żyć, ruszać i cieszyć. Może to być rodzina, przyjaciele. Albo pies lub kot, którym będziesz się opiekować.

Jedz orzechy – według badań przeprowadzonych przez BioMed Central osoby w wieku 55-90 lat, które jadły orzechy, ważyły mniej i miały mniejszy obwód w talii. Ponadto badania wykazały, że ryzyko wcześniejszej śmierci u tych osób była o 39 proc. niższa.

Spaceruj – 123-letni Carmelo Flores Laura z Boliwii podał swój sposób na długowieczność. Jest nim ruch. Szczególnie polecał spacery ze swoimi zwierzętami.

Chodź na zakupy – która z nas nie kocha zakupów? Teraz mamy jeszcze jeden powód, by robić to jak najczęściej. W badaniu z 2011 roku stwierdzono, że codzienne zakupy obniżyły ryzyko śmierci u kobiet powyżej 65 roku życia o 23 proc.. I nie martw się, że twój portfel może tego nie wytrzymać. Korzyści przynosi samo wyjście do sklepu, nie musisz nic kupować.

Bądź szczęśliwa – choć czasami to trudne, to naprawdę warto, bo osoby szczęśliwe umierają później i dłużej cieszą się… życiem.

Fot. iStock/Martin Dimitrov

Fot. iStock/Martin Dimitrov

Wygraj… Oscara (albo inną ważną nagrodę) – bo podobno aktorzy i reżyserzy, którzy zdobywają Oscara, żyją o cztery lata dłużej niż osoby przegrane.

Zamieszkaj wśród wzniesień – jeśli chcesz żyć dłużej, powinnaś zamieszkać na terenach górzystych. Według naukowców z Kolorado osoby żyjące w górach umierają później niż osoby żyjące nad morzem.

Zrób coś dla innych – pomagaj innym, kiedy tego potrzebują. Wystarczy uśmiech, dobre słowo lub mały gest. Twoje życie stanie się bogatsze.

Ale nie zapominaj o sobie – dbaj o innych, ale nigdy nie zapominaj, że to ty powinnaś być dla siebie najważniejsza. I zawsze o tym pamiętaj!

Gotuj w domu – badania wykazały, że osoby po 65 roku życia gotujące w domu żyły o 47 proc. dłużej niż osoby, które jadały gotowe posiłki.

Uprawiaj jogę – joga przynosi wiele korzyści. Redukuje stres, sprawia, ze będziesz spokojniejsza i bardziej rozluźniona. A ciało staje się bardziej elastyczne.

Bądź optymistką – optymiści żyją dłużej. Bo widząc życie w jaśniejszych barwach, ono staje się prostsze. Przyszłość nie przeraża, a problemy nie są czynnikiem, który spędza sen z powiek

Ale zachowaj umiar w optymizmie – będąc skrajną optymistką możesz źle oceniać sytuacje i nie dostrzegać zagrożenia życia i zdrowia.

Odstaw mięso – bo u wegetarian zanotowano o 12 proc. niższe ryzyko wcześniejszej śmierci.

Zaręcz się – single umierają wcześniej niż ich rówieśnicy żyjący w związku. Taki wniosek został wysnuty po analizie 4800 osób urodzonych po 1940 roku.

Poślub młodszego partnera – okazało się, że te kobiety, które miały młodszego męża, żyły dłużej. Młodszy partner dba o nie i pilnuje, żeby żyły aktywniej i dobrze się odżywiały.

Unikaj niedobranych związków – bliska relacja z osobą, z którą się kłócisz, może sprawić, że szybciej umrzesz. Taki związek kosztuje cię wiele nerwów i zdrowia. Szkoda na nie życia.

Nie tkwij w toksycznym związku, rozwiedź się – więcej zdrowia stracisz męcząc się z toksycznym partnerem. Podejmij odważne kroki i korzystaj z życia rozwódki, które da ci nowe możliwości i szanse rozwoju oraz poznania kogoś odpowiedniego.

Myj zęby – higiena jamy ustnej jest niezwykle ważna. Regularne czyszczenie zębów, używanie nici dentystycznej i wizyty u dentysty mogą zmniejszyć ryzyko chorób serca i udaru mózgu.

Pij filiżankę ulubionej kawy – niech to stanie się twoim rytuałem. Filiżanka dobrej jakościowo kawy pobudzi cię, podkręci metabolizm. Niech to będzie chwila tylko dla ciebie, podczas której się rozluźnisz i rozładujesz stres.

Fot. iStock / Klikovic

Fot. iStock / Klikovic

 

Jeźdź na rowerze – energiczne pedałowanie wydłuży twoje życie. Oczywiście zachowaj bezpieczeństwo i wsiadaj na rower w kasku.

Rzuć palenie – według badań rzucenie palenia może pomóc kobietom żyć nawet 10 lat dłużej niż gdyby dalej sięgały po papierosa.

Jedz błonnik – spożywanie 25 gramów błonnika dziennie może zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób serca, ponieważ wymiata z organizmu zbędne produkty przemiany materii.

Załóż rodzinę – bo rodzina daje szczęście. I zawsze masz kogoś, do kogo możesz się przytulić.

Ale nie musisz się spieszyć – kobiety, które rodzą dzieci po 40-tce, mają większe szanse żyć dłużej niż kobiety, które urodziły wcześniej.

Kształć się – osoby, które chodzą na kursy bądź studia, żyją dłużej niż ci, którzy szybko rezygnują z nauki.

Wprowadź zdrowe nawyki w swoim życiu – choćby dzisiaj. Wprowadź do swojego życia zdrowe jedzenie, ćwiczenia i medytację. Pozwoli ci to na redukcję stresu, nabierzesz więcej dystansu i będziesz po prostu zdrowsza.

Nie bój się starości – nie cieszysz się z urodzin, ponieważ jesteś coraz starsza i boisz się starości? Zmień swoje nastawienie. Ciesz się tym, że możesz je świętować.

Weź przykład z Latynosów – chodź narzekają na zarobki i poziom życia, żyją średnio o 2,5 roku dłużej niż osoby z USA. Dlaczego? Bo dla nich najważniejszą wartością jest rodzina.

Chodź do kościoła – albo innego miejsca, w którym poczujesz spokój i ukojenie.

Pij alkohol – jedna lub dwie szklanki bądź lampki alkoholu dziennie mają pozytywny wpływ na zdrowie. Sięgaj głównie po czerwone wino, które wpływa także na zachowanie młodości.

Fot. iStock / ViewApart

Fot. iStock / ViewApart

Jedz ryby – spożywanie kwasów omega-3 pozytywnie wpływa na organizm i może pomóc w zapobieganiu ryzyka wystąpienia wielu chorób.

Pomóż innym – pomagając komuś, pomagasz także sobie.

Weź urlop – ale taki, podczas którego będziesz odłączona od telefonu służbowego, maili i nie będziesz myśleć o pracy. Zajmij się sobą i rób to, co sprawia ci przyjemność.

Uprawiaj seks – o korzyściach chyba nie trzeba przypominać.

Wysypiaj się – osoby, które śpią za mało, umierają szybciej i są bardziej podatni na choroby.

Ale nie śpij za dużo – tak jak za mała dawka jest szkodliwa, tak za dużo snu także może wpłynąć negatywnie na twoje zdrowie. Pilnuj, żebyś nie spała 9 h i dłużej.

Fot. Istock/Geber86

Fot. Istock/Geber86

Miej zwierzaka – będziesz kochana bezinteresownie, już nie będziesz samotna i zawsze będziesz miała powód, żeby się ruszyć z domu.

Bądź bogata – bogaci ludzie żyją dłużej (oczywiście, jeśli nie wykończy ich biurokracja i stres). A to dlatego, że mają lepszy dostęp do opieki zdrowotnej, edukacji i miejsc, w których mogą naprawdę wypocząć. Poza tym nie czują stresu związanego z tym, za co wykarmić rodzinę i za co opłacić rachunki.

Jedz brokuły – bo mają dużo witaminy C i składników odżywczych.

Biegaj, ale nie za dużo – regularne bieganie w umiarkowanym tempie może wydłużyć życie o 5 lub 6 lat.

Myj ręce – mycie rąk może ocalić twoje życie. Może być skuteczniejsze niż szczepionka.

Miej dobry kontakt ze współpracownikami – dobre relacje z osobami, z którymi pracujesz, pozytywnie wpływają na twoją wydajność i samopoczucie.

Nie rezygnuj z pracy na emeryturze – choć nie możesz się doczekać odpoczynku po zakończeniu pracy, nie rezygnuj tak do końca z aktywności zawodowej. Będziesz czuła się potrzebna i będziesz miała motywację, żeby o siebie dbać.

Nie prowadź siedzącego trybu życia – osoby, które prowadzą aktywny tryb życia, żyją średnio dłużej o 2 lata.

Uprawiaj ogród – hodowanie roślin pomaga rozładować stres, jest świetną terapią i zmusza do przyjemnej aktywności.

Chodź szybciej – zwiększ tempo swojego chodu. Spokojny spacerek nie doprowadzi cię do setnych urodzin.

Uśmiechaj się szeroko – według badań sportowcy, którzy mieli szeroki uśmiech, żyli dłużej niż ci, którzy się nie uśmiechali.

Ćwicz – 150 minut umiarkowanych ćwiczeń tygodniowo to dodatkowe 4 lata twojego życia.

Miej trochę ciałka – osoby z lekką nadwagą żyją dłużej niż osoby chudsze. Jednak mowa tu o kilku kilogramach więcej. Ludzie otyli umierają szybciej.

Myśl o śmierci – nigdy nie zapominaj o śmierci. Świadomość, że możesz umrzeć, sprawia, że stajesz się ostrożniejsza, nie bagatelizujesz tego, co chce przekazać ci organizm oraz cieszysz się życiem, bo wiesz, że nie masz czasu do stracenia.

 

A wy co byście dodały? Znacie jakieś rady na długowieczność? 🙂

Źródło: huffingtonpost.com


11 bardzo ważnych powodów, aby rozpocząć terapię

Redakcja
Redakcja
25 maja 2017
Fot. iStock / lolostock

Nie ma ludzi idealnych, nasze niedoskonałości są zupełnie naturalne i zazwyczaj wystarczy po prostu je zaakceptować a niekiedy polubić. W wielu przypadkach problemy napotykane na naszej drodze mogą nas przerastać i by się nie pogubić, potrzebna jest pomoc specjalisty. Nie wszyscy jednak chcą sięgnąć po pomoc terapeuty, mając błędne wyobrażenie o samej terapii.

Może się wydawać, że psychoterapia to spotkanie tylko dla osób mających problemy psychiczne. Kojarzymy ją trochę jako spowiedź, konieczność przyznania się do wszelkich win, za które zostaniemy osądzeni. A psychoterapeuta nie jest od tego, by wydawać wyrok, ale by w sposób neutralny nakreślić, w czym tkwi problem i jak można go naprawić.

Terapia jest niezwykle przydatnym narzędziem, którego wiele osób nie bierze pod uwagę. Sama myśl, że potrzebna jest pomoc specjalisty, powoduje uczucie strachu, wstydu i lęku. Ale jeśli istnieją ku temu przesłanki, należy przynajmniej spróbować skorzystać z profesjonalnej terapii.

11 bardzo ważnych powodów, aby rozpocząć terapię

1. Odczuwasz wahania nastroju

W jednej chwili od śmiechu aż po łzy — emocjonalna huśtawka jest bardzo męcząca. Jeśli doskonale znasz te stany i nie potrafisz nad nimi zapanować, to znak, że terapia będzie rozwiązaniem dla ciebie. Psychoterapeuta pomoże ci uporządkować emocje i odzyskać równowagę.

2. Czekają cię wielkie zmiany

Terapia to nie tylko pomoc w chwilach słabości i problemów, ale również wsparcie w rozwoju umiejętności i strategii w celu zmniejszenia stresu. Jeśli czekają cię ważne zmiany wiążące się z niepewnością, stresem (przeprowadzka do nowego miasta, awans zawodowy, małżeństwo), możesz skorzystać ze wsparcia terapeuty, by czerpać z nich jak najwięcej dobrego.

3. Masz destrukcyjne myśli

Pojawiające się myśli o samookaleczeniu lub samobójstwie, zawsze wymagają konsultacji ze specjalistą. Nie czekaj, pozwól sobie pomóc!

4. Utraciłaś radość życia

Gdy to, co do tej pory sprawiało ci radość stało się obojętne, powinno być jasnym sygnałem, że coś dzieje się nie tak. Terapeuta pomoże ci odkryć i usunąć przyczynę apatii, pomagając przywrócić równowagę.

5. Czujesz się samotna

Izolacja społeczna lub brak zrozumienia, składają się na bolesną samotność. Trudno jest tak funkcjonować i radzić sobie z doświadczeniami, nie mogąc się wesprzeć na przyjaznym ramieniu. Terapia (indywidualna lub grupowa) może przynieść odpowiedź na pytanie o przyczyny twojej samotności.

6. Masz nałogi

Nałogi są bardzo destrukcyjne, przyczyniają się do rujnowania zdrowia fizycznego, psychicznego oraz funkcjonowania w społeczeństwie. W momencie, gdy alkohol lub narkotyki stają się sposobem na radzenie sobie z tym, co dzieje się w twoim życiu, potrzebujesz pomocy.

7. Odczuwasz niepokojące objawy

Jeśli odczuwasz przygnębienie, niepokój, stany depresyjne, powinnaś skonsultować się ze specjalistą. Objawy, szczególnie apatia, dołujące myśli i niepokój nigdy nie powinny być ignorowane. Wbrew pozorom choroby psychiczne nie są rzadkością, ale szczęśliwie z powodzeniem można je leczyć.

8. Straciłaś kontrolę nad życiem

Wszystko dzieje się tak jakby obok ciebie, a ty jedynie się przyglądasz efektom przypadku i własnej bierności. Brak kontroli oraz odrzucenie odpowiedzialności za własne wybory i życie, są wystarczającym powodem, by skorzystać z terapii.

9. Masz problem w związku

Terapia dla obojga partnerów jest dobrym rozwiązaniem, gdy narastają trudności w komunikacji pary. Wzajemne relacje wymagają zaangażowania i ciężkiej pracy. Terapia może pomóc wypracować lepsze sposoby komunikacji oraz wyjaśnić wszelkie inne kwestie.

10. Cierpisz na bezsenność

Bezsenność i problemy z głębokim regenerującym snem, bezpośrednio rzutują na samopoczucie i jakość życia. Często za takimi problemami stoją emocje, które uniemożliwiają relaks i spokojny sen. Nie zawsze tabletki nasenne są dobrym pomysłem, za to terapeuta pomoże odnaleźć sedno problemu i rozwiązać go.

11. Nie masz komu się wygadać

Jeśli nie masz komu się wygadać lub nie chcesz być osądzana przez kogoś innego, terapeuta będzie doskonałym adresatem twoich problemów. Nie ma nic złego w poszukiwaniu sposobu rozwiązania problemów, a terapia jest całkowicie normalnym i cennym doświadczeniem.

Psychoterapia pozwala uświadomić i przepracować problemy, pomaga zbudować poczucie wartości oparte o realny potencjał i ograniczenia. Dzięki uczestnictwu w terapii poznasz zarówno zalety, jak i swoją „ciemną stronę”, dostaniesz szansę zaakceptowania siebie i budowania wewnętrznego poczucia bezpieczeństwa i wpływu na życie. Warto z niej skorzystać.

źródło: www.huffingtonpost.comeuphonia.pl


Zobacz także

WOŚP, Kamil Stoch, afery w sejmie – jak to wszystko wpłynęło na nasze zadowolenie z życia? Wyniki ankiety

Myślisz, że już nic cię w życiu nie czeka? Koniecznie obejrzyj ten film!

Co się dzieje z dorosłymi, którym rodzice „helikopterowali” w dzieciństwie