Rozpoczęcie szkoły wcale nie 1 września! Co jeszcze trzeba wiedzieć? Zobaczcie kalendarz roku szkolnego 2017/2018

Agnieszka Dyniakowska
Agnieszka Dyniakowska
30 sierpnia 2017
Fot. iStock / dolgachov
Fot. iStock / dolgachov
 

Kiedy rozpoczyna się nauka w szkole, jakie są terminy ferii zimowych i od kiedy rozpoczynają się wakacje? Jak co roku Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało kalendarz z ważnymi datami na nadchodzący rok szkolny.  Każdy rodzic powinien się z nim zapoznać, by w miarę możliwości pomyśleć wcześniej o opiece i zaplanować urlop.

Boże Narodzenie

Choć z początkiem roku szkolnego wiążemy pierwszy dzień września, to tym razem wakacje potrwają nieco dłużej – do szkoły uczniowie powędrują dopiero 4 września, w poniedziałek. Kolejna okazja do odpoczynku dopiero w okresie świąt – zimowa przerwa świąteczna potrwa od 23 grudnia (sobota) do 1 stycznia (poniedziałek), więc dzieciaki będą miały ponad tydzień wolnego.

Ferie zimowe

Ferie zimowe jak zawsze zostały podzielone pomiędzy województwa na kilka terminów. Od 15 do 28 stycznia obejmą województwa: dolnośląskie, mazowieckie, opolskie, zachodniopomorskie. Od 22 stycznia do 4 lutego 2018  wypoczywać będą uczniowie z województw: podlaskiego i warmińsko-mazurskiego. 29 stycznia do 11 lutego to termin ferii zimowych w województwach: lubelskim, łódzkim, podkarpackim, pomorski, śląskim. Od 12 do 25 lutego natomiast wolne od szkoły mają województwa: kujawsko-pomorskie, lubuskie, małopolskie, świętokrzyskie, wielkopolskie.

Wielkanoc, egzaminy i wakacje

Przerwa wielkanocna potrwa w bieżącym roku szkolnym od 29 marca (czwartek) do 3 kwietnia (wtorek). Nie podano jeszcze terminów egzaminu gimnazjalnego, matury oraz egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie – konkretne daty ustali dopiero dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Szkoły zamkną swoje bramy w piątek, 22 czerwca i do 31 sierpnia potrwają przyszłoroczne wakacje, a co za tym idzie, rozpoczęcie roku odbędzie się w poniedziałek, 3 września.

Na podstawie:www.portaloswiatowy.pl


Do kawy zawsze musisz mieć coś słodkiego? Wszystko przez kofeinę (a nie przez twoją miłość do słodkości)

Anna Wójtowicz
Anna Wójtowicz
30 sierpnia 2017
Fot. iStock/psphotograph
Fot. iStock/psphotograph
 

Zwróciłaś kiedyś uwagę na to, że po filiżance ulubionej kawy masz większą ochotę na słodycze? I to nie wynika z twojej miłości do słodkości. Spowodowane jest to tym, że kofeina czasowo zmniejsza zdolność kubków smakowych do wykrywania słodyczy, przez co napoje i pokarmy wydają się mniej słodkie. A to powoduje, jak na ironię, że właśnie na takie produkty mamy większą chęć.

„Jeśli jesz coś bezpośrednio po wypiciu kawy lub innego kofeinowego napoju, prawdopodobnie będziesz inaczej postrzegać smak tego produktu/potrawy” – podkreśla prof. Robin Dando, jeden z grupy badaczy z Uniwersytetu Cornella. Wszystko za sprawą kofeiny, która jest silnym antagonistą receptorów adenozynowych.

Fot. Pixabay / shixugang / CC0 Public Domain

Fot. Pixabay / shixugang / CC0 Public Domain

Przypomina ona endogenną adenozynę, dlatego łączy się z jej receptorami, prowadząc do ich zablokowania. Naukowcy dodają, że wtedy stajemy się pobudzeni, ale jednocześnie zmniejsza się zdolność do wyczuwania słodyczy, przez co później mamy znacznie większą ochotę na ich większą porcję.

Autorzy publikacji z Journal of Food Science uważają, że uzyskane wyniki pozwalają na stwierdzenie, że receptory adenozynowe modulują smak.

Takie wnioski wysnuli na podstawie przeprowadzonego eksperymentu. Podzielili ochotników na dwie grupy. Wszyscy pili kawę bezkofeinową, z tą różnicą, że jedna grupa miała dosypane w laboratorium 200 mg kofeiny. Wszystkie napoje były posłodzone. Okazało się, że ci, którzy pili kawę z dodatkiem kofeiny, oceniali ją jako mniej słodką.

Dlatego nic dziwnego, że nie możesz się powstrzymać od słodkiego ciastka lub rogalika do kawy. W końcu to jest niezależne od ciebie:)


 

Źródło: mediarelations.cornell.edu


Dieta przeciwdziałająca zaparciom. 10 zaleceń, które warto przestrzegać

Redakcja
Redakcja
30 sierpnia 2017
Fot. iStock/agrobacter
Następny

Trudności w wypróżnianiu się zdarzają się często i najczęściej są przemijające. Mogą wynikać ze zbyt niskiej ilości błonnika w diecie, braku ruchu i spożywania żywności wysoko przetworzonej. Inną przyczyną problemów z wypróżnieniem może być choroba, dlatego, gdy są one problemem długotrwałym, wskazana jest konsultacja lekarska. 

Wprowadzając do diety odpowiednią ilość błonnika oraz modyfikując nawyki żywieniowe, można w prosty sposób poprawić procesy trawienne oraz pozbyć się dokuczliwego i bolesnego problemu z zaparciami.

Poznajcie zalecenia, których przestrzeganie pozwoli zapobiegać problemom w toalecie.


 

źródło: dieta.mp.pl, www.naturalneoczyszczanie.plwww.medonet.pl

Zobacz także

Fot. Screen / You Tube

Oni z pewnością zasługują na miano super ludzi!!! Obejrzyj koniecznie

Fot. iStock / ozgurdonmaz

8 najczęstszych, toksycznych przekonań, których większość z nas uważa za coś normalnego

Fot. Unsplash / Bench Accounting

„Żadna tam odwaga! My jej nie mieliśmy, a Anka tym bardziej. Było ciężko!” Życie rakiem pisane. List Lucyny