Pseudoalergia, co oznacza i jak ją leczyć?

O alergii bez alergii
O alergii bez alergii
8 października 2018
Pseudoalergia, co oznacza i jak ją leczyć?
Fot. iStock / javi_indy
 

Jeśli lekarz postawi diagnozę, iż cierpisz na „pseudoalergię”, to nie oznacza, że Twój problem potraktował lekceważąco. Jest to powszechnie używany termin na określenie problemów zdrowotnych wynikających z nietolerancji histaminy. Jakie są objawy tej dolegliwości i jak im zapobiegać?

Objawy takie jak np.: wysypka, bóle głowy, migrena, mdłości, biegunka czy obrzęk twarzy do złudzenia przypominają typowe reakcje alergiczne. Jednak w wielu przypadkach ich przyczyną jest nietolerancja histaminy.

Skąd to „pseudouczulenie”?

Histamina jest powszechnie występującą substancją w naszym organizmie, pełniącym wiele ważnych funkcji m.in: przyśpiesza gojenie się ran, reguluje napięcie mięśni gładkich. Wydawałoby się więc, że organizm sam kontroluje ilość histaminy, zapewniając stan dynamicznej równowagi warunkujący nasze zdrowie. Niestety dodatkowym, bogatym  źródłem histaminy są niektóre pokarmy. Histamina dostarczana wraz z pokarmem w zbyt dużych ilościach może doprowadzić do występowania objawów, które określamy jako nietolerancja pokarmowa. Występujące objawy są w większości podobne do tych, które występują przy reakcjach alergicznych stąd używane określenie „pseudoalergia”.  Kłopoty dotyczą zwłaszcza tych osób, u których występuje niska aktywność enzymu oksydazy diaminowej (DAO) rozkładającego w jelicie histaminę zawartą w pożywieniu. Prowadzi do nagromadzenia się histaminy w obrębie jelit i wystąpieniu charakterystycznych dolegliwości, które określamy jako nietolerancja histaminy (rodzaj nietolerancji pokarmowych).

Nietolerancja i alergia pokarmowa czy to jest to samo ?

Nietolerancja pokarmowa i alergia pokarmowa mają podobne podłoże, ale są to dwa różne schorzenia. Ze względu na podobieństwo objawów są dość często mylone. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), około 15-20% populacji cierpi na różne postaci alergii, a około 3-5 % na alergie pokarmowe, natomiast występowanie nietolerancji pokarmowych obserwowano coraz częściej w ciągu ostatnich dwóch dekad. Podstawową, zasadniczą różnicą jest to, że w przypadku alergii mamy do czynienia z działaniem układu immunologicznego – czyli układem odpornościowym organizmu. W przypadku nietolerancji pokarmowej dolegliwości i choroba rozwijają się bez udziału układu immunologicznego.

Na co musisz uważać?

Niektóre pokarmy dostarczają duże ilości histaminy do naszego organizmu. Wśród nich szczególnie należy zwrócić uwagę na:

  • sery dojrzewające,
  • ryby: makrela, sardynki, tuńczyk oraz wędzone i marynowane,
  • mięsa: dojrzewające wędliny, wędzone wędliny i szynki, mięsa surowe i solone,
  • warzywa: pomidory i ich przetwory (np. keczup), rośliny strączkowe, bakłażan, szpinak, kiszona kapusta.

Co jeszcze wpływa na wzrost poziomu histaminy?

  • stymulatory, które stymulują organizm do wytwarzania jej większej ilości (cytrusy, produkty z dużą ilością kakao, pieczarki, orzechy)
  • stres, wysiłek fizyczny, niektóre infekcje mogą przejściowo powodować podwyższenie poziomu histaminy,
  • niektóre leki np. pigułki antykoncepcyjne, IPP, sterydy, leki przeciwbólowe,
  • choroby zapalne jelit, alergie, celiakia,
  • nierównowaga flory bakteryjnej jelit  (dysbakterioza)
  • pasożyty i grzybice, toksyny środowiskowe.

Kobiety bardziej narażane na „pseudoalergię” niż mężczyźni

Pamiętaj, że ilość enzymu rozkładającego histaminę jest u każdego z nas inna, dlatego inny jest też próg tolerancji danego organizmu. Nie bez znaczenia jest też płeć. Kobiety częściej niż mężczyźni borykają się z nietolerancją histaminy. Jest to związane z równowagą pomiędzy histaminą, a estrogenem. Estrogen sprawia, że poziom histaminy wzrasta.

Z notatnikiem w ręku

Jeśli podejrzewasz u siebie nietolerancję histaminy, zacznij od zapisywania wszystkich reakcji występujących po zjedzeniu „podejrzanych” pokarmów. Charakterystyczne objawy występują najczęściej następnego dnia po ich spożyciu. Skonsultuj się z lekarzem, aby wykluczył inne choroby o podobnych objawach. Dodatkowo wykonać test na aktywność enzymu DAO z surowicy krwi.

Możesz też spróbować diety niskohistaminowej, po której z objawy mogą ustąpić. Jednak, gdy problem z nietolerancją histaminy będzie bardzo dokuczliwy, warto zastosować sprawdzony preparat – HISTAsolv®. Jest to jedyny, dostępny preparat zawierający naturalny enzym oksydazę diaminową (DAO), którego brak, lub zbyt niska aktywność w organizmie wywołuje objawy nietolerancji histaminy. HISTAsolv® zwiększa pulę enzymu DAO w jelicie, przez co przyczynia się do:

  • prawidłowego metabolizmu histaminy w jelicie cienkim,
  • przywrócenia równowagi pomiędzy ilością DAO, a histaminą.

Preparat jest szczególnie rekomendowany u osób, u których występuje niedobór fizjologicznej DAO, osób spożywających pokarmy bogate w histaminę oraz osób przyjmujących leki, które hamują aktywność DAO w jelicie.

Jedną kapsułkę preparatu przyjmuj 15 min. przed posiłkiem zawierającym histaminę. Maksymalna dawka dobowa to 3 kapsułki (co odpowiada trzem posiłkom dziennie zawierającym histaminę).


Dieta antyhistaminowa. Co jeść, czego unikać i czym zastąpić niebezpieczne produkty

O alergii bez alergii
O alergii bez alergii
18 września 2018
Fot. iStock / Happycity21

To nie nowa dieta prosto z Hollywood, a często przykra konieczność. Sprawdzamy, o co chodzi z dietą antyhistaminową, które produkty zawierają najwięcej histaminy i co robić, gdy mamy na nią nadwrażliwość, a z pewnych rzeczy, mimo wszystko zrezygnować nie potrafimy. Zaciekawieni?

Co to jest histamina?

Histamina jest substancją, która jest wytwarzana naturalnie w naszym organizmie, bierze udział w odpowiedzi immunologicznej organizmu na skutek alergii, ale nie tylko. Zdarza się, że reakcja z pozoru alergiczna (tzw. pseudoalergiczna) wcale nie jest alergią spowodowana, bo podwyższony poziom histaminy może mieć zupełnie inne podłoże. Po pierwsze jej nadmiar w organizmie bierze się ze spożywania niektórych pokarmów, po drugie reakcja pseudoalergiczna może występować jako skutek niskiego poziomu enzymu DAO, który powinien rozłożyć histaminę w jelicie. Efekt to przykre objawy bardzo podobne do objawów alergii pokarmowej, ale przyczyna jest zupełnie inna.

Nietolerancja histaminy bywa bardzo uciążliwa, aby komfortowo z nią żyć lepiej ograniczyć spożycie produktów bogatych w histaminę i nieco organizmowi pomóc –  skorzystać ze wsparcia w postaci  suplementacji enzymu DAO, który zawiera się w jedynym na rynku preparacie HISTAsolv®

Przeczytaj, czego lepiej unikać, gdy cierpisz na nietolerancję histaminy.

Produkty bogate w histaminę:

Oprócz kilku grup żywności, które zwierają bardzo dużo histaminy, warto pamiętać o pewnej prostej zasadzie: im dłużej żywność jest przechowywana lub przetwarzana, tym wyższa w niej zawartość histaminy. Czyli różne procesy obróbki żywności, wpływają na zawartość histaminy.

Zawartość histaminy może wzrosnąć nawet kilkukrotnie podczas: mrożenia, fermentacji, dojrzewania, suszenia, wędzenia i długiego przechowywania. Świeże produkty roślinne i pochodzenia zwierzęcego zazwyczaj posiadają małą zawartość tej substancji.

Produkty bogate w histaminę:

  • Sery długodojrzewające i fermentowane (żółte, pleśniowe, podpuszczkowe)
  • Wędliny: długodojrzewające szynki, surowa metka, kiełbasa biała – najwięcej histaminy zawierają wędliny długodojrzewające takie, jak szynka parmeńska, salami
  • Ryby wędzone, surowe (makrela, sushi)
  • Ryby w puszkach
  • Kapusta kiszona, ogórek kiszony
  • Ocet winny
  • Szampan i Wino, zwłaszcza wino czerwone i wina musujące
  • Przejrzałe owoce (banany, awokado)

Produkty wzmagające samoczynne wytwarzanie histaminy przez organizm:

  • czekolada,
  • kakao,
  • niektóre owoce, np. truskawki, cytrusy, ananas, kiwi, papaja,
  • pieczarki,
  • orzechy,

Wymienione powyżej produkty, same w sobie nie zawierają dużych ilości histaminy, ale stymulują jej uwalnianie w żołądku i jelicie cienkim, przez co mogą wywołać objawy typowe dla nietolerancji histaminy.

Czy dieta antyhistaminowa to konieczność?

Dobra wiadomość, odpowiedź brzmi: NIE! Skutecznym rozwiązaniem często okazuje się połączenie diety niskohistaminowej (nie eliminacyjnej) wraz z suplementacją enzymu DAO.

Aby uniknąć stosowania restrykcyjnej diety,  eksperci zalecają suplementację enzymu DAO w postaci preparatu HISTAsolv®, który uzupełnia niedobór enzymu w jelicie cienkim przyczyniając się do prawidłowego metabolizmu histaminy. HISTAsolv® to jedyny preparat zawierający oksydazę diaminową (DAO) – naturalny enzym rozkładający histaminę, którego niski poziom w organizmie wywołuje objawy nietolerancji histaminy. Suplementacja jest skutecznym wsparciem dla osób z nietolerancją histaminy wpływając na wyraźną poprawę komfortu życia pacjenta.

Ostateczna weryfikacja nietolerancji histaminy oparta jest na ustąpieniu objawów po stosowaniu preparatu HISTAsolv®, diety niskohistaminowej z jednoczesną normalizacją poziomu enzymu DAO.


Źródło: histasolv.pl

Artykuł powstał we współpracy z Histasolv® .

Suplement diety nie może być stosowany jako substytut (zamiennik) zróżnicowanej diety.