Niektórzy ludzie się nie zmieniają… A właściwie, dlaczego?

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
29 kwietnia 2016
Niektórzy ludzie się nie zmieniają
Fot. Pexels / Valeria Boltneva / CC0 Public Domain
 

Niektórzy ludzie się nie zmieniają. Znasz takie osoby, prawda? Lata mijają, wydawałoby się, że spory bagaż doświadczeń powinien spowodować w nich jakąś ewolucję, a oni wciąż popełniają te same błędy. Ranią najbliższych, marnują życiowe szanse, wydaje się, że brak im głębszej refleksji. Dlaczego tak się dzieje? Przyczyny są bardziej oczywiste niż mogłoby się wydawać.

Chcieć a chcieć naprawdę

Mówisz, że chciałbyś dokonać zmiany. Ale czy jest to prawdziwa potrzeba, konkretny, rzeczywisty cel, czy jedynie czcze gadanie? A może to twoi najbliżsi naciskają na ciebie, wmawiając ci potrzebę zmian, których ty tak naprawdę jeszcze nie czujesz?  Jeśli nie ma w tobie wewnętrznego, motywującego poczucia, że oto nadszedł TEN moment, trudno dopatrywać się szans na powodzenie życiowej, nawet najmniejszej rewolucji. Niektórzy ludzie nie zmieniają się, bo tak naprawdę wcale tego nie chcą.

Co mogę zrobić:  Poświęć chwilę i zastanów się, czyje są cele, które przed sobą postawiłeś, kto je wyznaczył? Jeśli nie ty sam, znajdź swoje własne, osobiste pobudki. Szukaj przyczyn do zmian, dobrej motywacji. Odpowiedz sobie na pytanie, jakiego siebie chciałbyś zobaczyć po tej zmianie.

Chcieć i bać się

Zmiany mogą napawać cię lękiem. Dać ci poczucie utraty kontroli, bo „wypychają” cię naprzód, w nieznane, z dala od twojego bezpiecznego, zachowawczego dotychczasowego „ja”. Ci, którym brak odwagi rzadko kiedy się zmieniają.

Co mogę zrobić: Musisz być emocjonalnie gotowy do podjęcia działań, do wyjścia z własnej strefy komfortu i zmierzenia się ze swoim strachem. Popracować nad pewnością siebie i gotowością do zaryzykowania. Ten proces przygotowywania się może boleć.

Chcieć i być blokowanym przez innych

On się w ogóle nie zmienia” – mówi matka 30-letniego mężczyzny i ścieli mu łóżko, w jego pokoju w domu rodzinnym. Niektórzy ludzie nie zmieniają się, bo przeszkadzają im  w tym inni – najbliżsi, otoczenie.

Co mogę zrobić:  Czasem trzeba po prostu zmienić  to otoczenie… Zakończyć kilka relacji, albo postawić wyraźne granice: te sprawy leżą wyłącznie w mojej gestii.  Zawalczyć o siebie.

Chcę, ale porażki sprawiają, że się poddaję

Niektórzy ludzie łatwo rezygnują z chęci zmian, jeśli tylko napotkają na swojej drodze jakieś przeszkody, albo odniosą porażkę. To olbrzymi błąd, wynikający z braku świadomości tego, jak powinny przebiegać zmiany. Te poważne i trwałe wymagają odpowiedniego nakładu emocji i energii, wielu prób i błędów. Kiedy się zbyt szybko zniechęcasz, wycofujesz do dobrze znanego i bezpiecznego stanu rzeczy, nie oczekuj efektów.

Co mogę zrobić: Mieć świadomość, że zmiany to proces. Nie spodziewać się natychmiastowych, cudownych efektów. I jeszcze rozumieć, że błędy są czymś dopuszczalnym i naturalnym.

Chcę, ale właściwie jeszcze nie jest aż tak źle

Dlaczego ludzie się zmieniają? Często dlatego, że mają po prostu „dość”. Ból, cierpienie są nie do zniesienia i zaczynamy szukać wyjścia z tej sytuacji. Niektórzy z nas mają jednak całkiem wysoki próg tego emocjonalnego bólu, więc trwają tak, przesuwając moment, w którym trzeba by już zacząć „coś ze sobą zrobić”.

Co mogę zrobić: Wyobrazić sobie siebie w obecnym stanie za 5, 10 i 15 lat. Ta wizja powinna skutecznie zmotywować do podjęcia jakiś energicznych kroków.

Chcę ale nie wiem jak

Niektórzy ludzie nie zmieniają się dlatego, że nikt nie podpowiedział im jak to zrobić, albo dlatego że nie potrafią zidentyfikować obszaru, w którym potrzebne są zmiany. Być może wychowywali się w środowisku, w którym nie przyznawano się do błędów, bądź traktowano jej jako przejaw słabości i napiętnowano je. Od lat żyją w przekonaniu, że dobrze jest tak jak jest, lub po prostu zmienić się „nie da”.

Co mogę robić: Otworzyć się na innych, wysłuchać życzliwych słów otuchy i konstruktywnej krytyki. Czytać, rozwijać samoświadomość. I zaufać innym.

Nie bójmy się zmian, to nasza szansa na lepszy komfort życia i lepsze relacje z najbliższymi. Ryzyko? Jest wpisane w nasz los od urodzenia. Zmiany to tylko wyjście naprzeciw szansom, które same mogłyby się nigdy nie pojawić.


Sprawdź swój poziom inteligencji emocjonalnej [QUIZ]

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
29 kwietnia 2016
Inteligencja emocjonalna - sprawdź czy ja masz QUIZ
Fot. Pexels / Pixabay / CC0 Public Domain
 

Jak inteligentne są twoje emocje? Wysoka inteligencja emocjonalna jest atutem w dzisiejszym świecie. Wpływa na relacje z innymi, satysfakcję z życia i umiejętność radzenia sobie ze stresem. Pomaga nam rozwiązywać problemy codzienności. Jej brak to nie tylko niedojrzałość, ale również spore utrudnienie na drodze do najmniejszych sukcesów w relacjach z innymi.

Rozwiąż nasz quiz i sprawdź swój poziom inteligencji emocjonalnej

Inteligencja emocjonalna,

inaczej EQ (ang. Emotional Intelligence Quotient; także EI – Emotional Intelligence) – kompetencje osobiste człowieka w rozumieniu zdolności rozpoznawania stanów emocjonalnych własnych oraz innych osób, jak też zdolności używania własnych emocji i radzenia sobie ze stanami emocjonalnymi innych osób.quote rozowy ohme2

Kompetencje zaliczane do inteligencji emocjonalnej, to zdolności komplementarne w stosunku do inteligencji racjonalnej, rozumianej jako umiejętności czysto intelektualne, analityczne i abstrakcyjne, mierzone ilorazem inteligencji i wyrażane wskaźnikiem IQ [ang.] Intelligence Quotient.

Świadomość emocji jest absolutną podstawą pracy nad nimi.*


Źródło: Definicja za Wikipedia, prace Daniel Goleman


Gotowanie bez soli jest dla każdego. 11 zamienników soli, by potrawy nie straciły smaku

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
29 kwietnia 2016
Gotowanie bez soli jest dla każdego
Fot. Pexels / Stock.tookapic / CC0 Public Domain
 

Polacy kochają dodawać sól do przyrządzonych potraw, wyjątkowo smakują nam też słone przekąski, które pochłaniamy w ogromnych ilościach. Chipsy, paluszki, orzeszki z dodatkiem soli – kto się tym nie zajadał? Eksperci z Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego ustalili, że spożywamy jej o 3 razy więcej niż zaleca Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), czyli ok. 15 g na dobę! Statystyki są alarmujące, tym bardziej, że sól wcale nie jest obojętna dla naszego zdrowia.

Jakie konsekwencje może mieć nadużywanie soli?

Produkt, który kupujemy w sklepie, jest najczęściej prawie czystym chlorkiem sodu (NaCl). Naturalna sól występująca w naturze, poza sodem, zawiera bogactwo innych minerałów. Po jej wydobyciu/odparowaniu, sól rafinuje się przez suszenie jej w bardzo wysokiej temperaturze. Ten proces niszczy inne, zdrowe substancje w niej zawarte. Do soli (choć nie każdej) dodaje się również fluorki, jodek potasu, substancje anty-zbrylające, oraz wybielacze, które przywracają jej śnieżno-białą barwę. Następnie z tamy produkcyjnej, sól trafia do naszych solniczek.

Gotowanie bez soli jest dla każdego


Fot. Pixabay / 25891 / CC0 Public Domain

Sól nie jest produktem obojętnym dla naszego organizmu, nie posiada również składników odżywczych. Lekarze przestrzegają przed jej nadużywaniem, ponieważ sól zatrzymuje wodę w organizmie, w wyniku czego zaczyna rosnąć ciśnienie tętnicze krwi. Jej nadmiar przeciąża nerki, a w dodatku sól podejrzewa się o wpływ na powstawanie nowotworów żołądka, cukrzycy typu II, otyłości, udaru mózgu. Wypłukuje wapń z organizmu przez nerki, i może przyczyniać się do wystąpienia osteoporozy.Wiadomo, że znaczne zmniejszenie codziennej porcji sodu, redukuje ciśnienie (skurczowe o 5 – 7 mm Hg, a rozkurczowe o 3 – 5 mm Hg), o 1/4 zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia i pięciokrotnie zmniejsza ryzyko zgonu, w wyniku tych chorób.

Ale sól ma również pozytywne znaczenie dla organizmu. Przyjmowana w niewielkich ilościach,pomaga zachować równowagę elektrolitową w organizmie, jest też składnikiem płynów komórkowych oraz tkankowych. Jest potrzebna przy odpowiedniej pracy układu mięśniowego i nerwowego. Wskazana jest także osobom, którym dokucza niedociśnienie tętnicze.

Sól znajduje się nie tylko w słonych produktach

Sól jest głównym składnikiem większości produktów żywnościowych, ale nie tylko. W zdrowej odsłonie znajdziemy ją również w warzywach, zawierających naturalną równowagę sodu i potasu.

Gotowanie bez soli jest dla każdego


Fot. Pixabay / stevepb / CC0 Public Domain

Najwięcej soli zawierają te produkty: sery, wędliny, wędzone ryby, pieczywo, różne przekąski a przede wszystkim produkty wysoko przetworzone. Poza tym, że zjadamy duże ilości soli w gotowych produktach, chętnie posypujemy nią kanapki, sałatki, Jajka i wiele innych produktów, które stawiamy na stół przy okazji codziennych posiłków. Właśnie z tego powodu, nie mamy kontroli nad tym, ile faktycznie tej soli spożywamy. Pomimo zauważalnego umiłowania do słonych potraw, przy odrobinie silnej woli możemy pozbyć się tego „nałogu”. Już po dwóch dniach ograniczenia ilości dosypywanej soli i spożywania gotowych, dosalanych produktów, kubki smakowe przyzwyczajają się do nowego smaku.

Gotowanie bez soli, czyli 11 zamienników, by nadal jeść smacznie

Naturalne przyprawy i zioła, są najlepszym zamiennikiem dla oczyszczonej soli. Sprawdź, co jeszcze możesz zrobić, by na stałe ograniczyć ilość soli w pożywieniu.

1. Natka pietruszki

Dostępna przez cały rok w sprzedaży, i łatwa w przydomowej uprawie. Zawiera dużą ilość witaminy C, żelazo, beta-karoten, chrom, witaminę K. Ma charakterystyczny sam i uniwersalne zastosowanie – sprawdzi się w zupach, na ziemniakach, jajkach, sałatkach, kanapkach i wielu innych potrawach.

Gotowanie bez soli jest dla każdego


Fot. Pixabay / baakk / CC0 Public Domain

2. Bazylia

Roślina zapożyczona z kuchni śródziemnomorskiej, na dobre zadomowiła się na naszych stołach. Ożywia smak potraw i pięknie pachnie, nadaje się do warzyw, grillowanego mięsa, ryb i oczywiście przepisów z południowej kuchni.

Gotowanie bez soli jest dla każdego


Fot. Pixabay / jackmac34 / CC0 Public Domain

3. Rozmaryn

Pozytywnie wpływa na serce i mózg, poprawia trawienie, działa przeciwbólowo, oraz łagodzi zgagę. Dobrze się łączy z ziemniakami, mięsem, rybami.

Gotowanie bez soli jest dla każdego


Fot. Pixabay / Meditations / CC0 Public Domain

4. Kolendra

Pomaga na trawienie, oraz w chorobach wątroby i pęcherzyka żółciowego. pasuje do dań z ryżem.

Gotowanie bez soli jest dla każdego

Fot. Pixabay / tlarussa / CC0 Public Domain

5. Mięta

Źródło witaminy C, pasuje do dań z makaronem, kuskusem i komosą ryżową, sałatek i serów ( feta).

Gotowanie bez soli jest dla każdego


Fot. Pixabay / betultiker / CC0 Public Domain

6. Umami

Naturalnie występuje w grzybach, serach,pomidorach, winogronach, orzechach, brokułach, czosnku. Umami zawiera naturalny kwas glutaminowy, którego sztucznym odpowiednikiem  jest glutaminian sodu obecny w przyprawach i kostkach rosołowych.

Gotowanie bez soli jest dla każdego


Fot. Pixabay / nile / CC0 Public Domain

7. Cynamon

Pasuje do doprawiania kaszy jęczmiennej, jaglanej lub komosy ryżowej, dobrze łączy się też z mięsem.

Gotowanie bez soli jest dla każdego


Fot. Pixabay / stevepb / CC0 Public Domain

8. Ocet winny

Pasuje do sałatek, surówek, marynat,  czerwonego barszczu i potraw słodko-kwaśnych oraz do mięs.

Gotowanie bez soli jest dla każdego


Fot. Pixabay / Hans / CC0 Public Domain

9. Ocet jabłkowy

Poprawi smak marynat, warzyw kapustnych, ryb i mięs.

Gotowanie bez soli jest dla każdego


Fot. Pixabay / wicherek / CC0 Public Domain

10. Cytryna

Jest dobrym źródłem witaminy C,  E, A i K, oczyszcza także organizm z toksyn. Podobnie jak inne cytrusy, dobrze łączy się z grillowanym mięsem i rybami.

Gotowanie bez soli jest dla każdego


Fot. Pixabay / Couleur / CC0 Public Domain

11. Imbir

Wykazuje właściwości przeciwzapalne, usprawnia trawienie, wzmacnia odporność. Pasuje do potraw z ryb, kurczaka, wieprzowiny, wołowiny.

Gotowanie bez soli jest dla każdego


Fot. Pixabay / Ajale / CC0 Public Domain

Poza tym, pamiętaj aby:

  • sięgać po sól o obniżonej zawartości sodu
  • czytać etykiety gotowych produktów, unikać tych wysokoprzetworzonych
  • gotować na parze i piec, a wtedy produkty zachowają wyjątkowy smak i walory odżywcze

źródło: medycyna praktyczna, wp kuchnia


Zobacz także

Fot. iStock /  tarasov_vl

„Zobacz co za ludzie, jeszcze zwieją i nie przeproszą, że zarysowali nam auto”. 10 bardzo kobiecych kłamstewek

Fot. iStock/lolostock

Wszystko jest powtarzalne, oni są tacy sami, schemat ten sam. Coraz częściej myślę, że nie ma już miłości

Fot. Screen /Power of Positivity

Krótka opowieść o nadziei. Wzruszająca historia o tym, czym jest wiara w to, że jesteśmy w stanie pokonać najgorsze