Nie daj się migrenie. Odpowiednia dieta wpływa na załagodzenie problemu

Redakcja
Redakcja
5 grudnia 2017
Fo. iStock/SIphotography
Fo. iStock/SIphotography
 

Ataki migreny to koszmar, z którym zmaga się wiele osób, bez względu na wiek. Ataki są bardzo silne i mogą trwać nawet do 72 godzin silnemu, a bólowi głowy w okolicy skroniowej mogą towarzyszyć również nadwrażliwość na światło, nudności oraz ból twarzy. Wiele cierpiących na migreny osób podczas ataku zostaje wyłączonych ze zwykłego funkcjonowania, aż do ustąpienia przykrych objawów.

Ważną kwestią poruszaną w temacie migren jest wpływ diety na pojawianie się i intensywność ataków. Badacze zajmujący się tym zagadnieniem uważają, że nawet 40% wszystkich przypadków ataków migreny powoduje niewłaściwa dieta, która największy wpływ ma na dzieci, bo dorośli lepiej kontrolują swoje zachowania i świadomie unikają kłopotliwych pokarmów. Wiadomo również, że migreny występują częściej u osób, które omijają posiłki lub są odwodnione.

Co szkodzi najbardziej?

Naukowcy starają się określić jakie rzeczy wyzwalają i nasilają ataki. Migrenicy najczęściej uczą się na własnym przykładzie, czego powinni unikać, by oszczędzić sobie cierpienia. Nie u każdego zadziała ta sama profilaktyka, ale warto szukać indywidualnych rozwiązań.

1. Czekolada

U części cierpiących na migrenę można zaobserwować wielką chęć na duże ilości czekolady chwilę przed atakiem. Z tego powodu trudno określić, czy czekolada wyzwala ten atak, czy chęć na nią związana jest jedynie z jego pojawieniem się.

2. Napoje z kofeiną

Wpływ kofeiny na pojawienie się migreny to kwestia wybitnie indywidualna, jednym szkodzi a innym pomoże zwalczać ból głowy. Trudno wyobrazić sobie dzień bez filiżanki gorącej kawy czy herbaty, wielu sięga również po energetyki, aby dodać sobie szybkiej energii. Tu należy zachować ostrożność, ponieważ energetyki są bardzo szkodliwe.

3. Wino i inne alkohole

Wino zawiera azotany, które u osób cierpiących na migrenę łatwiej rozkładają się na azotyny i przekształcają się w tlenek azotu, który ma związek z migrenami. Co więcej, tyramina obecna w czerwonym winie i innych napojach wysokoprocentowych, zwiększa dopływ krwi do mózgu, co może nasilić objawy.

4. Pożywienie wysokoprzetworzone

Uboższe w składniki odżywcze pokarmy nie służą zdrowiu, w dodatku zawierają tyraminę oraz duże ilości soli. Tyramina nasila objawy, a konserwanty mogą zwiększać dopływ krwi do mózgu i wywoływać ataki. Obecne w wędlinach azotany mogą powodować rozszerzenie naczyń krwionośnych w mózgu. Należy zwrócić szczególną uwagę na konserwy mięsne i rybne, wędzonki, szynki, kiełbasy itp.

5. Sery dojrzewające

Sery żółte długodojrzewające (cheddar, brie, camembert) również zawierają duże ilości tyraminy.

6. Cytrusy

Są źródłem tyraminy oraz histaminy, które potencjalnie mogą utrudniać proces wydzielania neuroprzekaźników i powodować ataki migreny. Histamina obecna jest także w owocach morza, suszonych grzybach i drożdżach piekarniczych.

7. Rośliny strączkowe

Mimo licznych zalet zdrowotnych rośliny strączkowe zawierają substancje pochodzenia azotowego, więc mogą powodować rozszerzenie naczyń krwionośnych w mózgu i ból głowy.

8. Polepszacze smaku

Glutaminian sodu, aspartam, sztuczne substancje słodzące, siarczyny, mogą wywoływać ataki. Unikaj produktów z tymi dodatkami, takich jak gotowych zup w proszku, kostek rosołowych czy słodziki do napojów.

5 produktów, o których warto pamiętać w diecie przeciwko migrenie

1. Orzechy i nasiona

Orzechy i nasiona są bezcennym wsparciem dla układu nerwowego, ze względu na dużą zawartość magnezu. Wiele badań wskazuje na to, że mocny ból głowy może mieć związek z niedoborem magnezu — u pacjentów, którzy przyjmowali suplementy magnezu, częstotliwość ataków migreny zmalała o więcej niż 41 %.

2. Ryby morskie

Tłuste ryby morskie są ważnym sprzymierzeńcem w walce z migrenami. Są one bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 – EPA i DHA. Badania wykazały, że u pacjentów przyjmujących suplementy omega-3, już w ciągu sześciu tygodni zmniejszyła się częstotliwość oraz nasilenie ataków migreny. Warto spożywać cztery porcje tłuszczów rybnych w ilości 125 g tygodniowo, by osiągnąć podobny efekt.

3. Imbir

Imbir to naturalny środek przeciwzapalny, który blokuje działanie hormonów odpowiedzialnych za powstawanie stanów zapalnych. Imbir łagodzi również nudności towarzyszące migrenom.

4. Jajka

To doskonałe źródło ryboflawiny (witaminy B2), witamin D i B12, których niedobór prowadzi do ataków migrenowych.

5. Woda

Wypijanie małymi porcjami przez cały dzień 1,5-2 litry wody zmniejsza ryzyko wystąpienia ataków migreny. Odwodnienie powoduje zmniejszenie przepływu krwi do mózgu i utratę elektrolitów, które mogą powodować skurcz naczyń krwionośnych w mózgu i atak.

źródło: gurbacka.plmigrenicy.pl


11 banalnie prostych wskazówek, co robić, gdy pojawią się pierwsze objawy przeziębienia

Ewelina Celejewska
Ewelina Celejewska
5 grudnia 2017
Fot. iStock/Dirima
Fot. iStock/Dirima
 

Jeszcze zima na dobre się nie rozkręciła, a ty już kichasz, prychasz i pociągasz nosem? Nie jesteś jedyna. Większość z nas już od od kilku tygodni, systematycznie zmaga się z pierwszymi objawami przeziębienia i grypy. Jeśli zadbasz o swój system odpornościowy, na tym się skończy i drobna infekcja nie przerodzi się w poważną chorobę. Oto kilka sprawdzonych sposobów, jak radzić sobie w tych pierwszych dniach.

Sięgnij po witaminy

W tym momencie najbardziej potrzebujesz cynku i witaminy C. Produkty pełnoziarniste i mleko zawierają cynk, a pomarańcze, truskawki i ananasy są bogate w witaminę C. W ostateczności możesz też sięgnąć po suplement diety.

Dużo śpij

Gdy tylko masz taką możliwość, zdrzemnij się. Postaraj się też wieczorem położyć do łóżka jak najwcześniej. Organizm najlepiej regeneruje się właśnie w czasie snu.

Zrezygnuj z treningów

Ćwiczenia fizyczne pozwalają cieszyć się dobrym zdrowiem, ale kiedy już dopadnie cię przeziębienie, lepiej zrezygnuj z treningów. Twoje ciało potrzebuje też sił do walki z infekcją. To też naprawdę duży wysiłek!

Panuj nad stresem

Zdrowie psychiczne i fizyczne idą w parze. Jeżeli nie czujesz się najlepiej, postaraj się jeszcze sobie nie dokładać. Nerwy z pewnością nie poprawią twojego samopoczucia.

Dużo pij

Woda jest niezbędna do prawidłowej pracy układu odpornościowego i całego organizmu. W trakcie infekcji bardzo łatwo się odwodnić. Pij dużo wody, sięgaj po herbatki owocowe i zupy.

Nie pomijaj posiłków

Nawet jeśli nie masz apetytu, nie możesz rezygnować z jedzenia. Walka z chorobą to dla organizmu naprawdę ciężka praca, podczas której spala on mnóstwo kalorii.

Oszczędzaj energię

Skup się tylko na tym, co naprawdę musisz zrobić. Pranie, sprzątanie, odkurzanie naprawdę może poczekać i świat się nie zawali. Jeśli możesz, poproś kogoś o pomoc, nawet w kwestii zrobienia zakupów.

Nie idź do pracy

Po pierwsze, w biurze twój organizm na pewno nie odpocznie, a ty i tak nie będziesz w tym stanie należycie wypełniać swoich obowiązków. Po drugie, możesz zarazić współpracowników.

Unikaj niskich temperatur

Nie potrzeba ci do szczęścia wyziębienia organizmu. Teraz musisz sobie zapewnić ciepło. Kanapa, koc i gorąca herbata – tego potrzebujesz.

Dbaj o higienę

Za każdym razem, gdy wydmuchniesz nos lub kichniesz, zatykając buzię, myj ręce przez co najmniej 20 sekund pod bieżącą wodą. Unikaj przygotowywania posiłków dla innych domowników, a zużyte chusteczki zawsze wrzucaj do kosza na śmieci.

Jeśli czujesz się bardzo źle, idź do lekarza

To nie są żarty, więc jeśli czujesz się naprawdę fatalnie, nie łudź się, że pojutrze minie. Nie czekaj na rozwój choroby, jeśli nie udaje ci się okiełznać pierwszych objawów. Im dłużej będziesz zwlekać, tym gorzej dla ciebie.

Dużo zdrowia!


 

Źródło: Huffington Post


10 sygnałów, które świadczą o tym, że twój związek nie ma większych szans na przetrwanie. Jeśli widzisz je u siebie, odpuść

Redakcja
Redakcja
5 grudnia 2017
Fot. iStock / nd3000
Fot. iStock / nd3000

Miłość piękna, romantyczna, trudna czy szalona — jaka by nie była, zawsze przynosi zakochanym morze emocji. Poczucie absolutnego szczęścia przeplata się z małymi dramatami, rezygnacja z powrotami. To, jak wygląda relacja między dwojgiem ludzi nie podlega żadnym odgórnym regulacjom. Jeśli uczucie istnieje, rozwija się tak długo, jak długo pozwalają na to partnerzy.

Nie każdy związek przetrwa, tylko czasem chcemy trzymać się ułudy, że coś jeszcze z tego będzie, tyle rzeczy można naprawić. Wypieramy z głowy i serca sygnały, które są jak żółte ostrzegawcze światło. Jeśli choć raz przez głowę przemknie myśl, że trzymanie się tego układu nie ma sensu, lepiej rozejrzyj się dookoła. Być może przeoczyłaś sygnały, które jasno dają do zrozumienia, że ten związek nie ma większych szans na przetrwanie.

10 znaków, że przyszedł czas odpuścić 

1. Partner próbuje cię zmienić

Jeśli ktoś próbuje cię „przerobić ” na jego modłę, przemyśl taki układ. Czy warto być z kimś, kto nie akceptuje cię w pełni i przy kim nie będziesz do końca sobą?  Łatwiej jest wypełnić pustą przestrzeń w życiu po byłym partnerze, niż wypełnić pustą przestrzeń wewnątrz siebie.

2. Słowa nie pokrywają się z czynami

Nie ufaj komuś, kto jedno mówi, a drugie robi, bo nigdy nie będziesz mogła na nim do końca polegać. Zawsze lepiej być samemu, niż tkwić w złym towarzystwie.

3. Naciskasz na miłość za wszelką cenę

Tak bardzo pragniesz uwagi i miłości, że jesteś w stanie zrobić wiele, by on był z nadal tobą, choć wasze drogi się rozchodzą. Nie powinnaś błagać kogoś, żeby został. Tylko ktoś wyjątkowy pozostanie przy tobie i udowodni, jak bardzo cię kocha.

4. Seks opiera się jedynie na atrakcyjności fizycznej

Pociąg fizyczny jest ważny w relacji i dopełnia związek, jego sferę uczuciową. Ale jeśli partner zauważa tylko twoje piękno, a nie głębię twojego serca, trudno o prawdziwą bliskość. Przecież nie jesteś rodzajem trofeum, poza tym ładna twarz lub ładne ciało, nie będą towarzyszyły wam zawsze. A co wtedy?

5. Nie możesz ufać partnerowi

Brak zaufania z różnych powodów prędzej czy później zniszczy każdy związek. Czas odkryć, kto jest fałszywy, a kto jest prawdziwy i zaryzykuje dla ciebie wszystko.

6. Nie otrzymujesz szacunku

Nie ma nic smutniejszego od braku szacunku, ignorowania i pogardy. Pamiętaj, że lepiej być samotnym z godnością, niż tkwić w związku, który wymaga poświęcenia twojego szczęścia i poczucia własnej wartości.

7. Twoje zdanie się nie liczy

On, jego, dla niego — jeśli w waszej codzienności wybrzmiewają przede wszystkim te zwroty, nie masz zbyt wiele do powiedzenia. Twoje zdanie jest mało istotne, choć to przecież ty tworzysz drugi filar podtrzymujący wasz związek.

8. Poświęcasz się dla niego

Rezygnujesz z realizacji własnych planów i marzeń, aby twój partner dostał tego, czego pragnie. Popadasz w rutynę, omijasz wszelkie ryzyko, dokonujesz tylko bezpiecznych i łatwych wyborów, ponieważ boisz się tego, co może się stać. Jeśli w tym będziesz trwała, nic się nie wydarzy.

9. Uwiera cię twoja sytuacja

Odczuwanie dyskomfortu, trudność w odnalezieniu się w relacji świadczy o poważnych kłopotach między partnerami. Pojawiające się łzy i niepokój świadczą o bezradności i zachęcają raczej do tego, by uwolnić się i otworzyć na możliwość nowych relacji.

10. Nie potrafisz wyjść z cienia wspomnień

Żyjesz przeszłością, bo ona niesie ze sobą najpiękniejsze wspomnienia. To może oznaczyć, ze twój związek nie przynosi ci już nic dobrego, nowego.

Pamiętaj, że pewne rzeczy muszą rozwijać się i przemijać w sposób naturalny, a jedyną rzeczą, której nie powinnaś wypuszczać z rąk, to nadzieja.


 

źródło: www.marcandangel.com


Zobacz także

Fot. Materiały prasowe

Już prawie miesiąc kolekcje jesień/zima 2016 są w salonach

Fot.  Screen z YouTube

Gdybyś mógł spędzić czas z dowolną osobą… A ty dla kogo jesteś wyjątkowy? Obejrzyj wzruszający filmik i zastanów się…

Fot. iStock / g-stockstudio

Efekt nocebo. Gdy umysł wpędza ciało w chorobę