Negatywne emocje powodują choroby i przyspieszają starzenie. Udowodniły to badania

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
25 maja 2018
Fot. iStock/littlehenrabi
Fot. iStock/littlehenrabi
 

Mówi się często, że złość piękności szkodzi i jest w tym wiele prawdy. Co więcej, od złości i stałego odczuwania innych negatywnych emocji nie tylko będziemy wyglądali mniej atrakcyjnie, ale wg naukowców, czeka nas krótsze życie. Wszystko to, co odczuwamy, czego doświadczamy, wpływa na funkcjonowanie naszych ciał.

Naukowcy skupili się na tym zagadnieniu, aby zrozumieć, w jaki sposób odczuwanie emocji wpływa na starzenie się komórek ciała.

Telomery i długie życie

Elizabeth H. Blackburn, amerykańska biolog molekularna i laureatka Nagrody Nobla odkryła sposób, w jaki telomery chronią chromosomy, umożliwiając prawidłowy podział komórek. Telomery to struktury DNA zlokalizowane na końcach chromosomów, dla których stanowią ochronę przed uszkodzeniem podczas kopiowania. Podczas każdego podziału komórki telomery ulegają skróceniu, przez co rośnie ryzyko wystąpienia mutacji prowadzących do zmian nowotworowych. Zmiany te wpływają także na proces starzenia, zmniejszenie odporności i zwiększenie podatności na rozwój chorób przewlekłych. Proces ten jest jednak  możliwy do opóźnienia. Wiele może tu zrobić zdrowy styl życia oraz … pozytywne myślenie.

Kto będzie żył krócej, a kto dłużej?

Wrogie nastawienie powoduje choroby, więc cynicy, którzy są złośliwi, agresywni czy bardzo egoistyczni, chorują częściej. Agresywne postawy mogą powodować rozwój różnych chorób, co pokazały badania na mężczyznach o takich cechach.  Ci, którzy mają takie nastawienie, mają krótsze telomery leukocytowe od osób przyjaznych. A że leukocyty odpowiadają za ochronę przed drobnoustrojami chorobotwórczymi, cynicy częściej cierpią na choroby metaboliczne oraz układu krążenia, a także szybciej się starzeją.

Podobne wnioski wyciągnięto z badania na grupie 36 zdrowych kobiet w wieku pomenopauzalnym. Badanie pokazało, że pesymistki mają krótsze telomery od optymistek. Podobny wzorzec określono w stosunku do osób, które cierpią z powodu ruminacji, czyli obsesyjnego analizowania zaistniałych sytuacji. na przyspieszenie tempa starzenia wpływa również blokowanie uczuć, wypieranie pewnych myśli.

Na szczęście odzyskanie kontroli nad swoją świadomością i zmiana myślenia na pozytywne może przynieść dobre efekty.

źródło:  www.hellozdrowie.pl


10 naturalnych sposobów na walkę z nadmierną potliwością. Warto wypróbować

Redakcja
Redakcja
25 maja 2018
Fot. iStock/fotojog
Fot. iStock/fotojog
 

Pocenie się jest w naszym społeczeństwie tematem tabu. Niby każdy się poci, ale nikt za bardzo nie chce o tym mówić. A przecież to problem, który dotyka wielu z nas, do tego niewygodny i krępujący zwłaszcza, gdy za oknem zaczyna się robić naprawdę gorąco.

Ile to już nie wymyślono kosmetyków, które miałyby nas uchronić przed plamami na ubraniach, zmniejszałyby naszą potliwość. Eh… to często pieniądze wyrzucone w błoto. Dlatego warto poznać kilka naturalnych sposobów, które nie nadwyręża naszego portfela, a pomogą nam poradzić sobie z poceniem się.

Zmniejsz spożycie alkoholu

Spróbuj zmniejszyć ilość spożywanego alkoholu. Alkohol powoduje, że organizm wytwarza więcej adrenaliny, co z kolei spowoduje, że więcej się pocimy. Ponadto nadmierne spożycie alkoholu zwiększa potliwość następnego ranka, ponieważ nasze ciało próbuje pozbyć się toksyn.

Pij dużo wody

Woda wykorzystywana jest w organizmie do regulowania temperatury ciała, więc gdy jesteśmy odpowiednio nawodnieni, nasza temperatura jest niższa i mniej się pocimy. Staraj się pić co najmniej osiem szklanek wody dziennie, szczególnie gdy robi się cieplej.

Ocet jabłkowy

Jednym z najlepszych domowych sposobów na nadmierne pocenie się jest… ocet jabłkowy. Nasmaruj octem skórę pod pachami zanim pójdziesz spać, co pozwoli zrównoważyć pH w skórze, zatrzymać rozwój bakterii i zmniejszyć pocenie się następnego dnia.

Herbatka z szałwii

Szałwia to naturalny lek zapobiegający poceniu się. Zaparz sobie herbatę z szałwii, pij ją codziennie, a zawarte w niej witaminy i magnez zmniejszają aktywność gruczołów potowych. Możesz również wacikiem rozprowadzić schłodzoną herbatę po skórze – pachy i szyja, co pomoże zmniejszyć pocenie się i zwalczy nieprzyjemny zapach.

Olej z drzewa herbacianego

Olejek z drzewa herbacianego ma naturalne właściwości ściągające, które pomogą zmniejszyć pocenie się i zwalczać bakterie. Codziennie nakładaj olej pod pachy, a już w ciągu kilku dni powinnaś zauważyć wyraźną redukcję ilości potu.

Mniej kofeiny

Kofeina jest silnym stymulantem, który powoduje wydzielanie adrenaliny, co sprawia, że się pocisz. Spróbuj zmniejszyć liczbę filiżanek kawy w ciągu dnia, zwłaszcza gdy za oknem upał.

Sok pomidorowy

Czasami nasze ciało poci się, aby wypłukać toksyny z organizmu. Sok pomidorowy jest pełen naturalnych przeciwutleniaczy, które pomogą ci wyeliminować toksyny. Pij szklankę czystego soku pomidorowego codziennie.

Sok z cytryny

Natarcie sokiem z limonki skóry pod pachami jest również dobrym lekarstwem na nadmierną potliwość, dodatkowo pozwala utrzymać neutralny zapach. u

Sól

Sól może pomóc w zmniejszeniu aktywności gruczołów potowych. Możesz dodać ją do wody do kąpieli lub możesz wcierać sól z odrobiną soku z limonki w skórę pod pachami. Tak uzyskasz szybki i naturalny środek antyperspiracyjny.

Naturalne tkaniny

Tkaniny syntetyczne, takie jak poliester, nylon i sztuczny jedwab, zatrzymują ciepło i wilgoć potu, sprawiają, że jeszcze bardziej się pocimy. Dlatego warto wybierać naturalne tkaniny, takie jak bawełna lub len, ponieważ są bardziej oddychające, umożliwiają cyrkulację chłodnego powietrza w bardziej swobodny sposób.


źródło: Beauty And Tips

 


13 sprawdzonych sposobów na budowanie pewności siebie i wzmocnienie poczucia własnej wartości

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
25 maja 2018
Fot. iStock/gradyreese
Następny

Nie każdy został obdarowany przez naturę wysoką samooceną i odpowiednim poczuciem własnej wartości. Ci bardziej wycofani, mniej śmiali, często mają w życiu pod górkę, bo nie łatwo jest im zawalczyć o swoje interesy, więc pewne rzeczy mogą ich w życiu omijać. Niestety nie ma na to jednej recepty, ale warto zrobić rzeczy, które wpłyną na zbudowanie i umocnienie wiary we własne siły.

Nie są to rzeczy skomplikowane. Można to potraktować jak proces stawiania kolejnych kroków, które pomogą zrozumieć to ile siły mamy w sobie i do czego ona jest w stanie nas zaprowadzić.

13 sposobów na budowanie pewności siebie i wzmocnienie poczucia własnej wartości

1. Wprowadzaj niewielkie zmiany

Zapewne już wiesz, że nie wystarczy powiedzieć sobie:  „od dziś jestem silna” i taka się stajesz. Ten proces wymaga rozłożenia w czasie, wielu drobniejszych kroków, więc nie możesz oczekiwać, że zmienisz swoje życie z dnia na dzień. Przemyśl sobie to, co chciałabyś najpierw zmienić, a później cierpliwie wobec siebie wychodź naprzeciw temu.

2. Przebywaj z pozytywnymi osobami

Na pewno masz wokół siebie ludzi, którzy swoją życiową energię są w stanie tchnąć w innych. Ich nieschodzące z twarzy uśmiechy i wiara we własne możliwości mogą się udzielać także tobie. Odejdź od ludzi, którzy narzekają na swoje życie, wysysają z ciebie energię, sprawiają, że czujesz się źle i sama nie masz sił robić czegoś dobrego dla siebie.

3. Przestań wsłuchiwać się w wewnętrznego krytyka

Każdy z nas ma takie chwile, gdy wiem, że to, co zawaliliśmy myśli wynika z pewnych niedociągnięć. Budowanie pewności siebie wymaga wyłączenia na chwilę tego krytycznego głosu z tyłu głowy, który słyszymy nazbyt często. Zostaw myśli, że to, co robisz, jest niewarte zachodu i bądź dla siebie łaskawsza.

4. Nagradzaj siebie

Każdy lubi być doceniany, a ty możesz docenić sama siebie, przez określenie nagrody za twoje starania. To nie musi być coś wielkiego, raczej jakaś drobnostka, która faktycznie sprawi tobie przyjemność i dowiedzie, że sama dla siebie jesteś bardzo ważna.

5. Ucz się na swoich błędach

Nie zadręczaj się tym, co dotychczas nie wyszło, ale wyciągnij odpowiednie wnioski z popełnionych błędów. Przyjrzyj się im na spokojnie, ale nie rozdrapuj, dzięki temu w przyszłości ominiesz podobne problemy.

6. Medytuj

Medytacja, wsłuchanie się w swój wewnętrzny głos pozwala lepiej poznać swoje pragnienia, skupić się na siebie oraz budować pewność siebie. Kontakt ciała i umysłu, swego rodzaju wyciszenie, doskonale odpycha od nas złe myśli, które zbyt często ściągają nas w dół.

strona 1 z 2
druga część artykułu na następnej stronie

Zobacz także

Fot. Screen z YouTube / Christopher Padilla

A gdyby tak rolę Scarlett O’Hara zagrał mężczyzna? Hollywoodzkie gwiazdy odgrywają kultową scenę z „Przeminęło z wiatrem”

Fot. iStock / pixdeluxe

Zbieraj chwile i doświadczenia, nie przedmioty. Tych ostatnich nie jest żal, gdy przychodzi starość

Fot. Flickr / Donnie Ray Jones /

Trzy różne nazwiska? „Trzeba było się nie puszczać, to byś się teraz nie wstydziła”