Miętusek – ciasto z miętą i agrestem

Komu dokładkę?
Komu dokładkę?
18 października 2015
Miętusek
 

Cztery warstwy pyszności: puszysty biszkopt, masa miętowa, czekoladowe herbatniki i masa agrestowa. A wszystko to posypane startą, gorzką czekoladą. Pierwszy raz łączyłam takie składniki i okazało się, że wyszło zaskakująco smacznie. Ciasto najlepiej jeść prosto z lodówki – wtedy jest najbardziej orzeźwiające.

Składniki:

MASA MIĘTOWA:
– Woda 0,5 szklanki
– Mleko 1,5 szklanki
– Landrynki miętowe 150 gram
– Cukier puder 2,5 łyżki
– Budyń śmietankowy 1 opakowanie
– Herbata miętowa 1 torebka
– Margaryna 125 gram

BISZKOPT:
– Cukier puder 0,5 szklanki
– Jajka 3 szt.
– Mąka pszenna 0,5 szklanki
– Kakao 1,5 łyżki
– Proszek do pieczenia 1 łyżeczka

MASA AGRESTOWA:
– Galaretka agrestowa 1 opakowanie
– Śmietana kremówka 250 ml
– Woda 1 szklanka
– Herbatniki 18-20 szt.
– Gorzka czekolada 0,5 tabliczki

Sposób przygotowania:

1. MASA MIĘTOWA: Do rondelka wlewamy szklankę mleka i zagotowujemy je. Następnie zaparzamy w nim torebkę mięty. Do drugiego garnka wsypujemy cukierki miętowe i wlewamy do nich wodę. Stawiamy garnek na małym ogniu i powoli rozpuszczamy w nim cukierki. Gdy cukierki się rozpuszczą, wlewamy do nich miętę zaparzoną w mleku. Całość zagotowujemy i wlewamy do tego budyń rozmieszany z połową szklanki mleka. Gdy budyń się zagotuje, odstawiamy go do ostygnięcia.

2. BISZKOPT: W misce mieszamy ze sobą wszystkie suche składniki. Następnie oddzielamy żółtka od białek. Z białek ubijamy pianę z dodatkiem szczypty soli. Pod koniec ubijania dodajemy cukier puder. Do powstałej piany dodajemy wcześniej wymieszamy suche składniki oraz żółtka. Wszystko dokładnie miksujemy. Powstałą masę przekładamy do foremki wyścielonej papierem do pieczenia (użyłam tej o wymiarach 38×26 cm) i pieczemy ją w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez ok. 20 minut. Po upieczeniu odstawiamy do wystygnięcia.

3. Do miski wsypujemy cukier i dodajemy margarynę. Ucieramy to na puszystą masę. Dodajemy po łyżce ostudzonego budyniu miętowego, cały czas ucierając lub miksując. Tak przygotowany krem równo rozsmarowujemy na zimnym biszkopcie. Na wierzch układamy warstwę herbatników.

4. MASA AGRESTOWA: Galaretkę rozpuszczamy w szklance gorącej wody i odstawiamy, aby przestygła. Po wystudzeniu galaretki, ubijamy śmietanę kremówkę na sztywną pianę, dodając do niej tężejąca galaretkę agrestową. Masę można chwilę schłodzić w lodówce, aby była bardziej gęsta. Rozkładamy ją równo na warstwie herbatników. Na wierzch ciasta posypujemy startą gorzką czekoladę i wstawiamy ciasto do lodówki, aby stężało, a herbatniki zmiękły (najlepiej jest je zrobić dzień wcześniej).


Sałatka z wędzonym kurczakiem

Komu dokładkę?
Komu dokładkę?
21 października 2015
Sałatka z kurczakiem wędzonym
 

Okres jesienno-zimowy większości kojarzy się z chłodem, a co za tym idzie? Jemy więcej i bardziej tłusto. Tym razem nie musi tak być! Sałatki mogą być wartościowe, pożywne i sycące, a przy tym smaczne i nietuczące. Specyficznego smaku tej sałatce nadaje wędzona pierś z kurczaka. Potrawę można jeść w domu na obiad lub kolację, ale można także zabrać ją w pojemniku do pracy, szkoły czy na uczelnię.

Składniki:

– Ryż 2 torebki
– Papryka czerwona konserwowa 4 kawałki
– Kalafior 700 gram
– Pierś z kurczaka wędzona 300 gram
– Kukurydza konserwowa 1/2 puszki
– Szczypiorek 1/2 pęczka
– Jogurt naturalny 150 gram
– Sól
– Pieprz czarny mielony

Sposób przygotowania:

1. Ryż gotujemy zgodnie z instrukcją na opakowaniu. Odcedzamy go i odstawiamy do ostygnięcia.

2. Kalafior dzielimy na różyczki, myjemy je i gotujemy w osolonej wodzie do miękkości. Odcedzamy go i odstawiamy do ostygnięcia.

3. Kurczaka kroimy w średniej wielkości kostkę i wrzucamy go do dużej miski. Paprykę konserwową kroimy w średniej wielkości kostkę i przekładamy ją do miski z kurczakiem. Do miski wsypujemy wcześniej ugotowany ryż i kalafior, kukurydzę oraz drobno posiekany szczypiorek.

4. Do miski z sałatką dokładamy jogurt naturalny, doprawiamy całość solą oraz pieprzem i dokładnie mieszamy.

 


Sałatka z kaszą jęczmienną i kabanosami

Komu dokładkę?
Komu dokładkę?
16 października 2015
Sałatka z kaszą jęczmienną i kabanosami

Niezliczone są dobroczynne właściwości kaszy. Obniża cholesterol, działa przeciwwirusowo, przeciwzapalnie i antyalergicznie. A specyficzny smak tej sałatce nadają podsmażone kabanosy. Zaletą jest to, że możemy ją jeść zarówno na zimno, jak i na ciepło.

Składniki:

– Ogórek kiszony 4 szt.
– Papryka czerwona 1/2 szt.
– Cebula 1 szt.
– Kabanosy 10 dag
– Słonecznik łuskany 3 łyżki
– Kasza jęczmienna 2 torebki
– Jogurt naturalny 3 łyżki
– Sól
– Pieprz czarny mielony
– Czosnek granulowany
– Papryka słodka mielona

Sposób przygotowania:

1. Paprykę myjemy i kroimy w drobną kostkę. Cebulę obieramy i również kroimy w kostkę. Oba pokrojone warzywa wrzucamy na rozgrzaną patelnię polaną oliwą z oliwek i podsmażamy je, aż się zarumienią. Przekładamy warzywa do dużej miski.

2. Kabanosy kroimy w średniej grubości plasterki, wrzucamy na patelnię i podsmażamy na rumiano. Przekładamy je do miski z pozostałymi warzywami. Słonecznik wrzucamy na suchą patelnię i prażymy go. Przekładamy słonecznik do miski z pozostałymi składnikami.

3. Ogórka kiszonego również kroimy w kostkę i wrzucamy na sitko, aby obciekł z niego sok. Przesypujemy go do miski z resztą składników.

4. Kaszę jęczmienną gotujemy zgodnie z instrukcją na opakowaniu. Odcedzamy ją i jeszcze ciepłą wrzucamy go miski z pokrojonymi składnikami.

5. Jogurt naturalny mieszamy ze szczyptą soli, czosnku granulowanego, pieprzu i papryki słodkiej mielonej. Zalewamy sałatkę sosem i dokładnie ją mieszamy.