Małżeństwo można uznać za sukces, nawet jeśli kończy się rozwodem – mówią terapeuci par

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
30 lipca 2018
Fot. Pexels / PALOMA Aviles / CC0 Public Domain
 

Terapeuci par mówią, że małżeństwo ma na celu pomóc ludziom się rozwijać. Ważne jest, aby zaakceptować zmiany w naszym związku, zamiast się ich obawiać.

Zdaniem psychologów małżeństwo ma pomóc nam dorosnąć, obnażyć nasz egoizm, który świadczy o naszej niedojrzałości i będzie od nas stale wymagało, byśmy w końcu dojrzeli. Czasami zdarza się, że w trakcie trwania małżeństwo jedno z nas lub oboje tak drastycznie się zmieniamy, że dochodzimy do wniosku, że ten związek nie pomaga nam żyć tak, jak chcemy. Podjęcie dojrzałej decyzji może być w takiej sytuacji najlepszym, co nam się przydarza.

Może się zatem wydawać się, że nie ma sensu się żenić, jeśli spodziewasz się, że dojrzejesz tak bardzo, że pewnego dnia możesz wyrosnąć tej miłości. Jednak możliwość postrzegania okoliczności i doświadczeń naszego życia jako szansy na wzrost i rozwój, a nie jako czegoś co czyni nas nieszczęśliwymi lub szczęśliwymi, jest kluczem do zadowolenia z relacji.

Małżeństwo, które kończy się rozwodem, nadal może uczyć się czegoś o sobie i o tym, jak „działamy” w związkach.

Rozwód nie stanowi porażki, ponieważ decydując się na niego dokonujesz wyboru, by położyć kres cierpieniu. Rozwód nie jest porażką także dlatego, że przebywanie w jakimkolwiek związku uczy cię czegoś – nawet „tylko” tego jak to jest być w innej relacji. Trzeba przy tym zaznaczyć, że rozwiązywanie problemów małżeńskich nie jest naszą mocną stroną.  Zdaniem terapeuty Johna Gottmana , współzałożyciela Instytutu Gottmana , pary czekają średnio sześć lat od pojawienia się pierwszych kłopotów, zanim spróbują wspólnej terapii.

Rzadko też zdarza się, że terapeuci wyraźnie doradzają parom rozłączenie się lub rozwód – to decyzja, którą para musi podjąć na własną rękę.


Na podstawie: businessinsider.com

 


Anna Sanicka: „Od dietetyka nie uciekniemy, bo wracamy do punktu wyjścia…”. O magii pudełek, odchudzaniu i drogach na skróty

Redakcja
Redakcja
30 lipca 2018
Anna Sanicka - dietetyk LightBox
 

Dieta pudełkowa, oprócz ogromnej wygody w naszym codziennym żywieniu, jest też  idealnym rozwiązaniem, by rzucić zdecydowane wyzwanie zbędnym kilogramom. Ale żeby zdrowo chudnąć, warto przyswoić niezbędne informacje przed jej wyborem. Rozmawiamy z Anną Sanicką, dietetyczką firmy LightBox.

Jakie błędy popełniamy najczęściej przy wyborze diety pudełkowej?

Anna Sanicka: Najczęściej popełnianym błędem jest  wybór nieodpowiedniej kaloryczności diety i pominięcie kontaktu z dietetykiem, do którego zawsze zachęcamy. Osoby świadomewiedzą, jak ważny jest taki kontakt . Oczywiście, można skorzystać z kalkulatorów  dostępnych na stronie internetowej firmy cateringowej i poprzez wpisanie odpowiednich parametrów sprawnie wyliczyć dzienne zapotrzebowanie na energię. Ale warto w bezpośredniej rozmowie telefonicznej z dietetykiem doprecyzować informacje, wyjaśnić wątpliwości, ustalić rodzaj diety w kontekście indywidualnych preferencji żywieniowych lub ograniczeń zdrowotnych, albo zwyczajnie upewnić się w dokonanym wyborze. Dodatkowo można omówić sposób komponowania wybranej opcji dietetycznej, aby ocenić na ile jesteśmy w stanie przejść na dietę mocno różniącą się od dotychczasowych przyzwyczajeń. Kolejnym, dość częstym, błędem jest uleganie trendom na stosowanie „modnych” diet, bez analizy korzyści i strat płynących z takiego wyboru. Zatem z dużym dystansem należy podchodzić do diet obiecujących spektakularne efekty odchudzania, zakładających liczne ograniczenia i zakazy, nie zawsze bezpiecznych i traktujących pożywienie instrumentalnie. Warto również pamiętać że, wybierając tanią usługę, musimy liczyć się z tym, że może mieć niższą jakość.

Dlaczego dobrze zbilansowana dieta pomaga nam schudnąć? Jak ważne jest to dla naszego zdrowia?

Pożywienie jest „paliwem” zapewniającym energię oraz dostarczającym składniki odżywcze wpływające na prawidłowy metabolizm organizmu. Natomiast otyłość jest chorobą metaboliczną, a proces odchudzania to stosunkowo długi okres trwający od 1 do 6, czasami nawet 12 miesięcy – w zależności od stopnia otyłości. Tak więc stosowanie nieprawidłowo zbilansowanej diety przez tak długi czas może w bliższej lub dalszej perspektywie spowodować negatywne skutki zdrowotne. Mogą to być łagodne objawy wynikające z nadmiernego deficytu energetycznego – bóle głowy, apatia, osłabienie czy dekoncentracja, albo o wiele poważniejsze głębokie niedobory witamin lub minerałów objawiające się nadmiernym wypadaniem włosów, anemią, nasileniem osteoporozy (u osób eliminujących wszystkie produkty mleczne), włącznie z ryzykiem spowolnienia metabolizmu i włączenia się efektu jo-jo lub pojawieniem się zaburzeń odżywiania. Prawidłowo zbilansowana dieta to połączenie odpowiedniej dziennej podaży energii (kalorii) z prawidłową proporcją białek, tłuszczów i węglowodanów oraz odpowiednią ilością witamin i składników mineralnych. Dopiero tak zbilansowana dieta redukująca powinna skutkować prawidłowym tempem utraty masy ciała od 0,5 do 1 kg na tydzień. Jeśli chudnąć, to zdrowo!

Cztery największe zalety diety pudełkowej podczas odchudzania?

Najważniejsze zalety diety pudełkowej to:

  • możliwość wyboru urozmaiconej diety o pożądanej kaloryczności, zbilansowanej pod względem zawartości makro i mikroskładników zapewniającej prawidłowe tempo chudnięcia;
  • wyeliminowanie podjadania dzięki temu, że Klient spożywa jedynie to, co ma w pudełku;
  • nauka regularnego spożywania posiłków o określonej objętości;
  • wygoda i oszczędność czasu dla osób zapracowanych, ceniących smaczną i zrównoważoną dietę.

Jak zatem mądrze wybrać kaloryczność diety?

Jeżeli nie mamy wystarczającej wiedzy, najlepiej porozmawiać bezpośrednio ze specjalistą w dziedzinie żywienia. Wiele firm cateringowych proponuje konsultację telefoniczną z dietetykiem, który w oparciu o dane takie jak wiek, płeć, wzrost, masa ciała i aktywność ruchowa, pomoże ustalić dzienne zapotrzebowanie energetyczne. Jeśli Klient ma nadmierną masę ciała, dietetyk określi poziom deficytu kalorycznego, dzięki któremu można uzyskać jej stopniowe zmniejszenie. Przeglądając oferty warto sprawdzić, czy dana firma współpracuje z dyplomowanymi dietetykami, gdyż obok doświadczonych szefów kuchni, tacy eksperci powinni być jej atutem.

Jak dostosować rodzaj diety do naszego organizmu? Kto powinien nam w tym pomóc?

W tym przypadku również polecam fachową rozmowę z dietetykiem, który powinien spytać o zwyczaje, nawyki, preferencje żywieniowe oraz ewentualne przeciwwskazania lub zalecenia dietetyczne w związku z chorobami przewlekłymi lub nietolerancją pokarmową. W takiej sytuacji powinien odradzić stosowanie określonego rodzaju diety niezalecanej osobom ze schorzeniami przewodu pokarmowego, szczególnie w okresie zaostrzenia objawów choroby. Jeśli Klient nie ma schorzeń i nietolerancji, najkorzystniejszym wyborem będzie jak najbardziej zróżnicowana i urozmaicona dieta, która zapewni optymalną ilość makro i mikroskładników, witamin i minerałów.

Jak długo można stosować dietę pudełkową? Na co należy zwrócić uwagę po jej zakończeniu, żeby nie wpaść w pułapkę jo-jo?

Przeważnie dieta kończy się wraz z osiągnięciem wyznaczonego celu. Natomiast koniec procesu odchudzania nie musi oznaczać końca stosowania diety pudełkowej. Bardzo istotne jest tzw. wychodzenie z diet niskokalorycznych i stopniowe zwiększanie dziennej podaży kalorii, aby ustabilizować masę ciała, a przede wszystkim uniknąć efektu jo-jo. Właściwie, nie ma limitu czasowego na stosowanie diety pudełkowej, choć czasem pojawia się zwykłe znudzenie, a dieta po prostu przestaje smakować. Wtedy trzeba ją przerwać, choćby na trochę.  Jeśli chcemy samodzielnie przygotowywać dietetyczne posiłki, warto w ostatnim okresie korzystania z diety pudełkowej dzień po dniu oceniać ilość poszczególnych składników posiłku w przeliczeniu na miary domowe (liczba kromek pieczywa, plasterków pieczeni, łyżek pasty lub twarogu, wielkość porcji mięsa, ilość kaszy, ryżu, makaronu po ugotowaniu).

Żeby utrzymać efekty diety, trzeba regularnie spożywać posiłki, nie podjadać, ograniczyć, a najlepiej wyeliminować z naszego menu słodycze, słodkie napoje oraz tłuste i słone przekąski. Słodycze niech zastąpi porcja świeżych lub suszonych owoców albo szklanka koktajlu czy musu owocowego. Wyjątkowo można zjeść porcję orzechów i kostkę gorzkiej czekolady – to wartościowy dodatek do śniadaniowego musli własnej kompozycji lub dietetycznych deserów na bazie chudych produktów mlecznych i owoców.

Na koniec, warto dodać że dbałość o racjonalne odżywianie nie wyklucza zdrowej porcji ruchu, a połączenie diety z aktywnością gwarantuje pełen sukces 🙂

Anna Sanicka - dietetyk LightBox

Anna Sanicka – dietetyk LightBox


Artykuł powstał we współpracy z LightBox


7 rzeczy, których zdaniem dermatologa, nigdy nie powinnaś nakładać na twarz

Redakcja
Redakcja
30 lipca 2018
Fot. iStock/Voyagerix

Często wydaje nam się, że doskonale dbamy o skórę twarzy, ponieważ nakładamy na nią niezliczoną ilość produktów. Właściwa pielęgnacja polega jednak przecież na czymś zupełnie innym. Dermatolodzy od dawna biją na alarm, uświadamiając nam, jak łatwo zaszkodzić naszej skórze. Zobaczcie koniecznie, jakich produktów, ich zdaniem, nie powinniśmy nakładać na twarz.

7 rzeczy, których zdaniem dermatologa, nigdy nie powinnaś nakładać na twarz

Produkty na bazie olejów mineralnych

Olej mineralny może zatykać pory. Może to prowadzić do problemów skórnych,  wysypek „trądzikopodobnych” (trądzik przypominający głębokie zmiany skórne), zaskórników, mięśniówek (małych cyst). Ogólnie daje bardzo niepożądane rezultaty.

Zwykłe mydło

Dermatolodzy nie są wielkimi fanami mydeł. Regularne używanie zwykłego mydła jako metody pielęgnacji twarzy usuwa niezbędne składniki odżywcze i pozbawia skórę niezbędnego nawilżenia pozostawiając ją szorstką, suchą i swędzącą.

Bardzo szorstki peeling do twarzy

Aby uniknąć podrażnienia skóry, najlepiej stosować delikatny, kremowy peeling.

Zestawy do domowego peelingu chemicznego

Mogą wydawać się stosunkowo niedrogim sposobem  na uzyskanie nieskazitelnej skóry, ale tak naprawdę ich użycie niesie ze sobą poważne ryzyko. Blizny na skórze, pęcherze, obrzęk i reakcja alergiczna to tylko niektóre „niepożądane” reakcje.

Wstrzykiwane, stałe wypełniacze

Pożegnajcie się z Botoxem. Choć z pewnością nie jest to jedyna substancja, którą sobie wstrzykujemy, zdaniem naukowców z Uniwersytetu w Warwick z pewnością jest najostrzejszą trującą substancją znaną człowiekowi.

Produkty na bazie alkoholu

Alkohol wchłaniany przez skórę, nie tylko wysusza i drażni, ale może powodować niepokojące stany zapalne takie jak trądzik, egzema i trądzik różowaty.

Szampon

Jeśli kiedykolwiek przyjdzie ci do głowy użyć szamponu jako „awaryjnego” mydła, natychmiast wybij sobie ten pomysł z głowy.  Szampony zawierają środki, które usuwają z włosów brud i tłuszcz,  ale które absolutnie nie powinny zostać wchłonięte przez skórę twojej twarzy


Na podstawie: powerofpositivity.com


Zobacz także

Dzień #14. Zadbaj o siebie naprawdę. #SlimemGO

hashimoto

Zatrzymaj Hashimoto… odpowiednią dietą. Z tą chorobą trzeba się zaprzyjaźnić

Vata, pitta lub kapha. Dieta ajurwedyjska i zalecenia dla 3 typów kształtu ciała