Jak wybrać dobrego arbuza?

Hanna Szczygieł
Hanna Szczygieł
30 lipca 2016
Jak wybrać dobrego arbuza
Fot. iStock / Color_Brush
 

Jak wybrać dobrego arbuza?

1. Miejsce, w którym wyrastała łodyga powinno być jasnożółte. Biała plamka oznacza, że owoc jest niedojrzały.

2. Rozmiar ma znaczenie – mały zazwyczaj znaczy niedojrzały.

3. Arbuz po zerwaniu już nie dojrzewa – nie kupuj niedojrzałego z myślą, że „doleżakuje” sobie w domu na potem.

4. Postukaj w arbuza – powinien wydać dudniący dźwięk.

5. Arbuz powienien być jędrny i twardy (wszędzie!). Nie kupuj uszkodzonych owoców.

6. Owoce sprzedawane w częściach: wybieraj te o ciemnym, soczystym kolorze z ciemnymi pestkami. Unikaj tych, których miąższ wygląda na wyschnięty.

7. Arbuz powinien być ciężki – ponieważ składa się głównie z wody.

Jak wybrać dobrego arbuza

Fot. iStock / Color_Brush


Co przyspiesza starzenie się skóry i jak skutecznie możemy temu zapobiec?

Joanna Fizia
Joanna Fizia
30 lipca 2016
Fot. iStock/alexandr_1958
Fot. iStock/alexandr_1958
 

Proces starzenia rozpoczyna się około 25 roku życia. Na jego przebieg wpływ ma wiele czynników – wewnętrzne, czyli predyspozycje genetyczne oraz zewnętrzne, na które składają się: tryb życia, dieta, ruch, sposób pielęgnacji, a także promieniowanie słoneczne, używki, stres i brak dostatecznej ilości snu.

Na uwarunkowania dziedziczne niestety wpływu nie mamy, ale na sposób pielęgnacji i styl życia owszem. Jeśli więc chcesz dłużej cieszyć się zdrowiem i młodo wyglądającą cerą wprowadź w życia kilka prostych zasad.

I. Właściwa pielęgnacja

składa się z trzech etapów: oczyszczania, złuszczania i odżywiania.

Oczyszczanie powinno być rutynową czynnością, wykonywaną codziennie, wieczorem – niedopuszczalne jest chodzenie spać w makijażu! Do mycia używaj mleczka i toniku lub płynu micelarnego. Produkty te dokładnie usuną resztki wydzielin gruczołów łojowych i potowych, zrogowaciałe części naskórka, cząsteczki brudu i kurzu, mikroorganizmy oraz makijaż. Tonik z kolei odświeży cerę i przywróci jej naturalne pH.

Złuszczanie pozwala na częściowe usunięcie rogowej warstwy naskórka, otwiera mieszki włosowe i pory, dzięki czemu zostają one oczyszczone z nadmiaru łoju oraz innych wydzielin. Skóra poddana peelingowi staje się gładka, miękka i promienna. Pozbawiona wierzchniej warstwy jest doskonale przygotowana do przyjęcia składników odżywczych zawartych w maskach czy kremach. Peeling można wykonywać nie częściej niż raz w tygodniu, by nie naruszyć naturalnej bariery ochronnej naskórka.

Odżywianie poprzez stosowanie kosmetyków, zawierających składniki aktywne, m. in.: kwas hialuronowy, kolagen, ceramidy, aminokwasy, witaminy, minerały, algi, oleje roślinne czy zioła. Ich głównym zadaniem jest nawilżanie, pobudzanie syntezy kolagenu i elastyny, przyspieszanie regeneracji komórek, wzmacnianie funkcji obronnych, pochłanianie promieni UV i opóźnianie procesów starzenia.

II. Odpowiednio zbilansowana dieta

to bez wątpienia połowa sukcesu w zachowaniu zdrowia, urody i przedłużania młodego wyglądu. W związku z czym, w codziennym jadłospisie nie powinno zabraknąć takich składników jak:

Białko – stanowi materiał budulcowy, niezbędny do budowy i odbudowy każdej komórki. Pełnowartościowe białko znajduje się w mleku, jajkach, serach, rybach i mięsie.

Tłuszcze – to źródło energii. Znajdziesz je w: oliwie, olejach roślinnych, żółtkach jaj, serach, mięsie i maśle.

Cukry (glukoza i galaktoza) – stanowią 2% składników NMF, wiążą się z keratyną i uplastyczniają ją. Przyczyniają się do utrudnienia parowania wody z naskórka. Głównym ich źródłem są warzywa i owoce.

Sole mineralne – niezbędne do życia, pełnią funkcje budulcowe, biorą udział w przemianie materii, odpowiadają za właściwą pracę narządów i tkanek. Podzielić je można na dwie grupy:

– makroelementy – węgiel, azot, tlen, wapń, chlor, magnez, fosfor, potas, sód,

– mikroelementy – żelazo, mangan, molibden, jod, miedź, cynk, fluor, chrom, selen.

Witaminy – biorą udział we wszystkich podstawowych czynnościach organizmu, zapewniają właściwy rozwój i funkcjonowanie. Dla skóry najważniejsze są tzw. przeciwutleniacze, które wymiatają wolne rodniki, chronią przed promieniowaniem UV, przyczyniają się do odnowy naskórka – aktywują zachodzące w nim procesy, wspomagają syntezę kolagenu, zwiększają nawilżenie skóry, wygładzają, poprawiają sprężystość i elastyczność, spłycają zmarszczki.

Do przeciwutleniaczy zaliczamy:

Witaminę A (betakaroten)– źródło: tran, wątroba, zielone, żółte i pomarańczowe warzywa, żółtka jaj, sery, owoce, masło i mleko.

Witaminę C – źródło: owoce dzikiej róży, czarna porzeczka, cytrusy, papryka, brukselka, natka pietruszki, kalafior, brokuły, pomidory, ziemniaki i kapusta.

Witaminę E – źródło: kiełki zbóż, sałata, warzywa liściaste, orzechy laskowe, owoce dzikiej róży, olej z kiełków pszenicy, olej słonecznikowy i kukurydziany.

Koenzym Q10 –do 25 roku życia, organizm sam go wytwarza w ilości wystarczającej do prawidłowego funkcjonowania.

Flawonoidy (witamina P) – źródło: aronia, borówki, czarna porzeczka, żurawina, owoce dzikiej róży, cytrusy, papryka, brokuły, pomidory, kakao, zielona herbata, gorzka czekolada, czerwone wino i zioła.

III. Ruch

wpływa korzystnie nie tylko na stan zdrowia, ale również na kondycję skóry i włosów. Regularna aktywność fizyczna usprawnia przepływ krwi w organizmie, dzięki czemu komórki i tkanki są lepiej dotlenione oraz odżywione. Warto więc zaprzyjaźnić się ze sportem – na dobry początek, wystarczą codzienne spacery.

IV. Ochrona przeciwsłoneczna

promieniowanie UV uszkadza DNA komórek, zaburza ich funkcję, powoduje powstawanie komórek nowotworowych oraz wolnych rodników. Dlatego w profilaktyce przeciwstarzeniowej tak istotne jest by chronić skórę, stosując kremy z filtrami UV.

V. Sen

to bardzo ważny czas na regenerację i odpoczynek, dla całego organizmu. Niedostateczna ilość snu w znacznym stopniu odbija się na jego funkcjonowaniu oraz wyglądzie skóry, która staje się blada, a pod oczami pojawiają się brzydkie sińce lub tzw. worki.

VI. Walkę z procesami starzenia

można również wspomóc stosując różnego rodzaju zabiegi kosmetyczne, takie jak: mikrodermabrazja, peeling kawitacyjny, mezoterapia (bezigłowa i mikroigłowa), wstrzykiwanie kolagenu, kwasu hialuronowego, kwasu polimlekowego lub toksyny botulinowej, terapia osoczem bogatopłytkowym, fale radiowe, lasery, a także masaże – zarówno ręczne, jak i mechaniczne (endermologia).

Jak widać pole do popisu mamy ogromne, a klucz do sukcesu stanowi regularna pielęgnacja oraz zdrowy tryb życia. Pomijając aspekt genetyczny, w dużej mierze od nas samych zależy w jakim tempie będziemy się starzeć.


Tupnij czasem nogą, powiedz głośno NIE i przestać ulegać. Po czym poznać, że jesteś dla innych za miła?

Agnieszka Dyniakowska
Agnieszka Dyniakowska
30 lipca 2016
Fot. Unsplash/Brooke Cagle / CCO
Fot. Unsplash/Brooke Cagle / CCO
 

Od dzieciństwa powtarza się nam, że powinnyśmy być miłe, grzeczne i uczynne. Uśmiechaj się i bądź sympatyczna, zrób dobrą minę do złej gry, a inni z pewnością cię polubią i zaakceptują. Z tą dobrocią nie ma jednak co przesadzać, bo czasami warto tupnąć nogą, powiedzieć głośno „nie” i stanowczo zaznaczyć swoje zdanie, by pokazać, że ma się swój charakter, niezależną opinię i własną osobowość. Grzeczne dziewczynki chodzą tam, gdzie im każą, a niegrzeczne tam, gdzie chcą – może czas byś i ty poznała własną ścieżkę i pozwiedzała samopas?

Przepraszam za wszystko

Jeśli w twoim słowniku najczęściej używanym słowem jest „przepraszam”, to wiedz, że dzieje się coś niedobrego. Jasne, to jedno z tzw. czarodziejskich słów o wielkiej mocy, ale też jedno z tych, które nadużywane pozbawia cię twojej własnej! Przepraszam, mam pytanie. Przepraszam, że zabieram ci czas. Przepraszam, że musiałeś przeze mnie zmienić plany. Przepraszam, że odmówiłam, że źle się czuję, że nie mam ochoty, że tego nie lubię, że żyję. Przestań wszystkich za wszystko przepraszać, bo nie musisz! Naucz się, że nie każdy gest dobroci, nie każde miłe zachowanie jest dla kogoś utrapieniem i poświęceniem, za które musisz się kajać i być dozgonnie wdzięczną. Gdyby nie chciał, to by tego nie zrobił.

Moja opinia? Gdzieś zgubiłam…

Jeden lubi czarne, drugi białe, a trzeci opowie się za pośrednią szarości – najważniejsze, byśmy potrafili się pięknie różnić. Nie bój się, że odmienne zdanie lub inna opinia na dany temat będzie odebrana przez innych niewłaściwie. Jeśli nikogo nią nie urazisz, nie skrzywdzisz, wypowiesz się bez oceniania innych i z szacunkiem do ich poglądów, to nie ma w tym nic złego. Nawet w grupie przyjaciół nie wszyscy muszą podzielać opinię – to dopiero byłoby nudne, gdyby nawet z bliskimi nie można wymienić poglądów. Nie próbuj też za wszelką cenę dostosowywać się do towarzystwa, w którym przebywasz – znam takich ludzi, którzy w zależności od okoliczności są pobożnymi chrześcijanami, fanami ostrego rocka, liberałami sprzeciwiającymi się tradycji lub radykalistami z mocnymi poglądami. W efekcie postrzegani są jako bezpłciowi i bez charakteru – nie tego przecież chcesz, prawda?

Inni przodem, ja za nimi

My, kobiety, jesteśmy mistrzyniami w przedkładaniu potrzeb innych nad własne. Wynika to naturalnie z macierzyństwa, ale często i w kontaktach z innymi nie potrafimy walczyć o swoje. A to błąd, bo jeśli pokażemy innym, że jesteśmy z marmuru, nic nas nie rusza i niczego nie potrzebujemy, to przestaną się o nas troszczyć i zwracać na nas uwagę. Tak być nie może – zdrowa dawka egoizmu należy się każdej z nas, dla zdrowia psychicznego i dobra całej rodziny. Nawet dzieciaki muszą wiedzieć, że mama czasami potrzebuje chwili spokoju, nie ma ochoty na kolejną godzinę zabawy lalkami lub tak, sama zje swoją porcję deseru – włos im z tego powodu z głowy nie spadnie, a ty dasz im lekcję empatii i uwrażliwisz na potrzeby innych.

Umiesz liczyć? Licz na mnie!

Jesteś dla wszystkich, zawsze, wszędzie i na każde zawołanie. Do tańca i do różańca, w pracy, w domu, wśród rodziny i przyjaciół – zawsze można na ciebie liczyć, pomożesz w każdej sytuacji i zawsze jesteś gotowa do działania. Przeprowadzka siostry, pomoc w przygotowaniu wesela sąsiada, opieka nad dziećmi kuzynki, nadgodziny, dodatkowy projekt w pracy czy przepchanie zlewu u babci – podejmiesz się każdego wyzwania, nawet kosztem własnego czasu. To twoja wielka zaleta i chwała ci za to, ale nie zapominaj w tym wszystkim o sobie i nie udawaj superwoman – nikt nie będzie miał ci za złe, jeśli czegoś nie będziesz umiała lub chciała zrobić. Poza tym tą swoją niezawodnością możesz innych onieśmielać i wywoływać w nich zwyczajną, ludzką zazdrość i poczucie, że są zbędni i niepotrzebny. Daj pole do popisu innym, odpuść i wyluzuj – zamiast nieustannie okazywać altruizm wykrzesz z siebie czasem nieco egoizmu.

Zgadzam się i… żałuję

Jeśli zdarzyło ci się zgadzać na jakąś propozycję i w tym samym momencie już odczuwać z tego powodu żal, to znak, że twoja sympatia do świata i grzeczność przekroczyła pewne granice. To bardzo ładnie, że chcesz pomóc, że jesteś miła dla innych i uczynna, ale nie może to powodować u ciebie dyskomfortu. W ten sposób szybko sfrustrujesz się, zniechęcisz i przestaniesz lubić innych ludzi. Nawet odmawiać można tak, by nikogo nie urazić – podaj powód swojej odmowy i zaproponuj coś w zamian, podaj inny termin/miejsce, podpowiedz alternatywne rozwiązanie. I wilk syty, i owca cala, i ty bez żalu i wyrzutów sumienia.

Spokojnie, byle nie było kłótni!

Nikt nie lubi się kłócić i sprzeczać, ale czasami po prostu nie da się inaczej, bo w końcu nie jesteśmy jednakowi i mamy swoje zdania. Ba! Mówią, że nawet warto pokłócić się, wyrzucić z siebie emocje i pretensje zamiast dusić je w środku i kisić się ze złości. Ta bomba prędzej czy później wybuchnie! Jeśli za wszelką cenę unikasz konfliktu, to najwyższy czas to zmienić, bo załagadzanie spraw, robienie dobrej miny do złej gry i udawanie, że wszystko jest w porządku prowadzi tylko do wewnętrznej frustracji i gniewu. Nie trzeba od razu iść na noże, rzucać wyzwiskami i tłuc rodową zastawę – kulturalna wymiana zdań i konfrontacja odmiennych poglądów może skutkować całkiem udanym pogodzeniem i zawarciem koalicji.


Zobacz także

pizza z arbuza

Pizza z arbuza. Kolorowa i zdrowa alternatywa dla tradycyjngo włoskiego przysmaku

Fot. Pixabay /  jarmolukt /

Uwaga za chwilę Tłusty Czwartek, a od nas kilka sprawdzonych przepisów

Fot. iStock / Filipovic018

5 rzeczy, których nie wiedziałaś o sokach i koktajlach