Jeśli kogoś kochasz, zrób mu filiżankę kawy. To symbol przyjaźni i miłości, który umocni waszą więź

Anna Wójtowicz
Anna Wójtowicz
23 czerwca 2017
Fot. iStock/macniak
Fot. iStock/macniak
 

Podobno kubek dobrej kawy jest lekiem na wszystko. Przynosi ulgę i pomaga w problemach. Kiedy wypijesz pierwszy łyk, część zmartwień rozpłynie się jak para, unosząca się z gorącego napoju. Często mówi się, że życie to to, co zaczyna się po dobrej filiżance kawy. Po tym, jak ją odkryto, nikt nie pozostał obojętny wobec jej działania.

Od XV wieku, kiedy to w Jemenie opracowano metodę preparowania nasion przez prażenie i wytwarzanie z nich napoju, cieszy się popularnością. Szczególnie doceniane jest jej działanie pobudzające, które w XVII wieku zaniepokoiło katolickich kapłanów w Europie. Okrzyknęli oni kawę „gorzkim wynalazkiem szatana”.

Dziś „diaboliczny napój” jest nieodłącznym elementem codziennej diety milionów ludzi na świecie. Jej poranne picie stało się wręcz rytuałem. I nic dziwnego, bo przynosi wiele korzyści dla zdrowia fizycznego i psychicznego.

Chcecie zobaczyć, dlaczego warto pić kawę?

Kawa i depresja

Kawa nie daje szczęścia, ale generuje warunki, które sprzyjają, by go doświadczyć. Być może wniosek jest troszkę przesadzony, ale istnieją na to naukowe dowody. Według badania opublikowanego w czasopiśmie „Archives of Internal Medicine” w 2011 roku, regularne picie kawy (3 filiżanek dziennie) zmniejsza rozwój depresji. Teraz pojawi się niuans, który uczyni to badanie jeszcze bardziej interesującym – dane były istotne wyłącznie w przypadku kobiet. U mężczyzn za to zwiększał się poziom odczuwania lęku.

Powodem tej różnicy między kobietami a mężczyznami jest zbudowany rytuał picia kawy. Panie częściej spotykają się w kawiarniach, na przerwach częściej sięgają po małą czarną w towarzystwie i omawiają przy niej swoje problemy. Dzięki temu poprawia się ich samopoczucie i poziom odczuwania zadowolenia z dnia codziennego i z życia. Poza tym w ten sposób budują trwalsze kontakty międzyludzkie i nawiązują nowe relacje.

Kawa wpływa także na mózg i powoduje wydzielanie hormonów szczęścia. Każda filiżanka uwalnia serotoninę i dopaminę, dzięki czemu mamy lepszy humor i pozytywniej patrzymy w przyszłość. Problemy stają się mniejsze, łatwiej nam się odnaleźć w nowej sytuacji. Dlatego można śmiało stwierdzić, że kawa ma działanie terapeutyczne i lecznicze.

Fot. iStock / Plateresca

Fot. iStock / Plateresca

Filiżanka kawy z kimś, kogo kochasz

„Chodź, wypijmy filiżankę kawy i porozmawiajmy”. To proste zdanie to coś więcej niż tylko spotkanie i wypicie wspólnie napoju. Wypowiedzenie tego zaproszenia ma cel i motyw, którym jest utrwalenie i wzmocnienie relacji z osobami dla nas ważnymi.

Żyjemy w ciągłym biegu i mamy mało czasu na dbanie o kontakty z bliskimi. Dlatego wspólne wypicie kawy powinno stać się rytuałem, dzięki któremu zadbacie o swoją bliskość. Niech wspólne picie aromatycznego napoju stanie się dla was chwilą przyjemności, pozbawionej myśli o pędzie, niezałatwionych sprawach. Skupcie się na byciu tu i teraz z tą ważną dla siebie osobą. Dzięki temu nadacie tej chwili znaczenia i ważności.

Zamiast płakać, wypij kawę

W trudnych chwilach, kiedy przytłoczą cię problemy i poczujesz zwątpienie, zamiast płakać w milczeniu, wypij kawę. Będzie ci jeszcze lepiej, gdy zaprosisz kogoś bliskiego. Przygotuj gorący napój w ulubionych kubkach i wyraź swoje lęki, troski. Poczujesz ulgę i zobaczysz, że od razu zrobi ci się lepiej, a świat zacznie wydawać się mniej podły i nieprzyjemny.

Eksperci zalecają, aby wypijać 3 filiżanki dziennie. Dobrze by było, gdybyśmy jedną z nich mogły dzielić z kimś bliskim i dla nas ważnym. Z kimś, kto pokaże nam, że świat jest miejscem przyjaznym, ludzie dobrzy, a przyszłość kolorowa.

Chyba to dobry czas na kolejną filiżankę w miłym towarzystwie, prawda? :)


 

Źródło: exploringyourmind


Tato, jeżeli masz córkę, musisz to wiedzieć! Czego nauczyli się polscy ojcowie od swoich córek

Redakcja
Redakcja
23 czerwca 2017
Fot. Materiały prasowe
Fot. Materiały prasowe
 

Rola tatusiów w życiu dziewczynek ma przeogromne znaczenie w ich wychowaniu. Szczególnie w Dniu Ojca warto podkreślić, że nie jest on jedynie opiekunem, nauczycielem i wzorem do naśladowania, ale jak pokazuje tegoroczne badanie* Mattel – może być także fantastycznym towarzystwem do wspólnego spędzania czasu. W międzynarodowej ankiecie wzięli udział również polscy ojcowie, którzy w większości (niemal 70%!) potwierdzili, że to właśnie dzięki wspólnej zabawie próbują przygotować swoje córki do dorosłego życia.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Badanie* przeprowadzone na polskich ojcach posiadających córki w wieku poniżej 18 roku życia wykazało 3 sposoby, najważniejsze z punktu widzenia mężczyzn, które przygotują dziewczynki do jak najlepszego, samodzielnego życia w przyszłości.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Bezkonkurencyjnym numerem jeden na liście najskuteczniejszych metod jest zabawa, którą wskazało aż 69% ojców biorących udział w badaniu. Tuż za nią znalazło się żartowanie w towarzystwie dziecka (45%) oraz śpiewanie z córką (39%). Czas spędzony w radosnej atmosferze sprzyja zapamiętywaniu przekazanej wiedzy i cennych rad na przyszłość, tym bardziej, gdy odbywa się to podczas wspólnej zabawy.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Tatusiowie chętnie tłumaczą dzieciom „dorosłe sprawy”, wykorzystując do tego ulubione zabawki córek. Poprzez odgrywanie scenek z życia z pomocą Barbie® i Kena® łatwiej jest zobrazować dzieciom wszystko to, co „tata miał na myśli”. Teraz, dzięki rozszerzeniu popularnej linii Barbie Fashionistas® o 15 nowych, zróżnicowanych lalek Ken, tatusiowie mogą jeszcze mocniej rozbudowywać scenariusze wymyślanych historii podczas zabawy, prezentując nowe role i postawy.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

W nowej linii znalazły się lalki Ken® o trzech typach sylwetek – szczupłej, postawnej i oryginalnej, a także o innych niż dotychczas odcieniach skóry, kolorach oczu i fryzurach.

Wspierając budowanie w dziewczynkach poczucia własnej wartości, ojcowie starają się jak najczęściej powtarzać  córkom, że świat jest pełen możliwości (62%), a one same mogą być kim tylko zapragną (58%). Pomimo faktu, że ponad połowa (53%) tatusiów uważa, że powinni spędzać z pociechą więcej czasu, aż 56% z ankietowanych deklaruje, że czas poświęcony na zabawę z córką to więcej niż 30 minut dziennie.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Te krótkie chwile, kiedy dziewczynki mają tatę na wyłączność, nie tylko sprzyjają poprawianiu wspólnych relacji, czerpaniu z doświadczenia ojca, ale przede wszystkim pomagają mężczyznom spojrzeć na najważniejsze rzeczy w życiu oczami ich córek. Polscy ojcowie bez wahania przyznają się, że potrafią już bawić się lalkami, zrobić mikrofon dla piosenkarki popu, wykonać gwiazdę czy wyciągnąć z długich włosów gumę do żucia. Pamiętają, że dziewczynki również lubią się pobrudzić, więc budują z nimi schrony i chodzą po drzewach. Dzięki temu pokazują córkom, że nie ma czynności zarezerwowanych jedynie dla chłopców, a one zawsze mogą być kim chcą – zarówno podczas dziecięcej zabawy, jak i w dorosłym życiu. Równocześnie sami uczą się nowych umiejętności. Wiedzą więc, jak pomalować twarz farbami i jak zrobić skrzydła wróżki, odkrywając tym samym, że brokat dostaje się naprawdę wszędzie…

Olbrzymia część roli ojca polega na tym, by zachęcać córkę do bycia pewną siebie, pomysłową i przekonaną o swojej wartości – podsumowuje Isabel Ferrer, dyrektor działu marketingu Barbie na Europę, Bliski Wschód i Afrykę.

Ojcowie podkreślają dodatkowo, że przekonanie o własnej wartości najlepiej budować u dziewczynki poprzez wspólną zabawę (82%). Z kolei zabawa lalkami w przebieranki to według tatusiów (58%) świetny sposób na rozwijanie dziecięcej wyobraźni.

Lalki w życiu dziewczynek są ważne, tym bardziej jeżeli dzięki nim córki mają możliwość częstszego kontaktu z ojcem i pogłębiania relacji dzięki wspólnej zabawie. Tatusiowie wiedzą, że zajmują szczególne miejsce w życiu córek i na wszelkie sposoby starają się pomóc im w jak najlepszym starcie w dorosłe życie.

Jak udowadnia badanie, hasło marki Barbie – Możesz być kim chcesz – idealnie odzwierciedla także sposób wychowania córek przez polskich mężczyzn.

Sytuacje, w których dziewczynki częściej zwracają się do ojców niż do swoich mam:

  1. Kiedy potrzebują przy czymś pomocy 64%
  2. Kiedy coś się zniszczy 59%
  3. Kiedy chcą się pochwalić i przedstawić rolę/piosenkę/pracę 50%
  4. Kiedy ktoś był w stosunku do nich niemiły 47%
  5. Kiedy potrzebują kompana do zabawy 39%
  6. Kiedy się zranią 36%
  7. Kiedy mają problemy w szkole 36%
  8. Kiedy chcą się przytulić 38%
  9. Kiedy źle się czują 31%
  10. Kiedy chcą, aby opowiedzieć im bajkę na dobranoc 28%

Czego nauczyli się polscy tatusiowie od córek?

  1. Jak się bawić lalkami 53%
  2. Z czego w domu można zrobić mikrofon dla gwiazdy pop 47%
  3. Brokat dostaje się wszędzie 46%
  4. Jak zrobić gwiazdę 46%
  5. Jak pomalować twarz farbami 45%
  6. Dziewczynki chcą nauczyć się, jak budować schron i chodzić po drzewach 40%
  7. Jak zrobić skrzydła wróżki 36%
  8. Jak z długich włosów wyciągnąć gumę do żucia 30%

#TataBawiSieBarbie

W kampanii marki Barbie® firma Mattel skupia się na rozbudzaniu i rozwijaniu bezgranicznych możliwości, jakie tkwią w każdej dziewczynce. Spoty, w których ojcowie bawią się ze swoimi córkami lalkami Barbie®, są kontynuacją wyróżnianej nagrodami produkcji „Imagine the Possibilities” („Wyobraź sobie możliwości”). Reklamy wykorzystane w kampanii, przedstawiające sytuacje, w których 6 prawdziwych ojców bawi się ze swoimi córkami lalkami Barbie®, zawierają ważny przekaz: „Czas spędzony w świecie jej wyobraźni to inwestycja w jej realny świat”. Zaangażowanie ojca w wymyśloną przez córkę zabawę przyczynia się do jej rozwoju społecznego, intelektualnego i emocjonalnego w prawdziwym życiu. Więcej informacji na temat kampanii znajduje się na stronie www.barbiemedia.com.


 

* Badanie OnePoll „Rola ojca w życiu córki” na 500 ojcach w Polsce przeprowadzone w styczniu 2017 r. na zlecenie firmy Mattel.


#LicząSięPierwszeChwile. Rola taty w pierwszym 1000 dni życia dziecka

Redakcja
Redakcja
23 czerwca 2017
Fot. iStock / ArtMarie
Fot. iStock / ArtMarie
 

Z okazji Dnia Ojca marka Pampers dołącza do światowej kampanii UNICEF „Liczą się pierwsze chwile” promującej znaczenie odpowiedniego rozwoju dziecka w pierwszym 1000 dni życia. To najważniejszy  czas dla kształtowania potencjału i zapewnienia szczęśliwej przyszłości każdego malucha. Dzień Ojca stanowi okazję, aby podkreślić jak ważna jest rola taty w procesie rozwoju dziecka.

#LicząSięPierwszeChwile – światowa kampania UNICEF

Mozg trzyletniego dziecka jest dwukrotnie bardziej aktywny od mózgu osoby dorosłej. Jego neurony tworzą nowe połączenia z imponującą częstotliwością 700 – 1000 na sekundę. Największy potencjał rozwoju człowiek osiąga w pierwszym 1000 dni życia. Ogromne znaczenie dla wykorzystania go w pełni ma otoczenie dziecka i bodźce, które otrzymuje. Troskliwa, opieka, ochrona, zabawa, a także prawidłowe żywienie – wszystkie te elementy niezbędne są dla osiągnięcia najlepszego rezultatu.

Mając świadomość jak negatywne skutki dla przyszłych pokoleń może mieć ograniczenie prawidłowego rozwoju małych dzieci UNICEF uruchomił światową kampanię #LicząSięPierwszeChwile, której celem jest podkreślenie znaczenia okresu pierwszego 1000 dni dla rozwoju dziecka oraz zaproszenie do inwestowana w programy rozwoju najmłodszych. Jedną z odsłon tej globalnej kampanii jest Międzynarodowy Dzień Ojca. To doskonała okazja, aby podkreślić, jak ważna jest rola taty w wychowaniu dziecka i prawidłowym jego rozwoju już od pierwszych dni życia.

Podstawowym celem UNICEF jest zapewnienie najlepszych warunków życia i rozwoju dla każdego dziecka na świecie. Bardzo ważne jest budowanie świadomości społecznej w najważniejszych dla dzieci kwestiach. Tworząc inicjatywy takie jak kampania #LicząSięPierwszeChwile pokazujemy w jaki sposób już teraz dawać dzieciom najlepsze możliwości rozwoju. Najlepsza inwestycja w rozwój dziecka w pierwszych latach jego życia to czas, którzy poświęcą dla niego oboje rodzice.” – mówi Katarzyna Kordziak, Dyrektor ds. Fundraisingu UNICEF Polska.

Film zrealizowany w ramach kampanii UNICEF #LicząSięPierwszeChwile dostępny jest na stronie: http://www.videocamp.com/en/movies/o-comeco-da-vida

1000 pierwszych dni – perspektywa psychologiczna  

Pierwsze trzy lata życia dziecka to czas najbardziej intensywnego rozwoju poznawczego, lingwistycznego, społecznego, emocjonalnego oraz motorycznego. Rola rodziców w tym czasie jest nieoceniona – to oni sprawiają, że dziecko od momentu narodzin czuje się kochane, bezpieczne i rozwija się prawidłowo. Ważnym elementem rozwoju maluchów jest aktywny udział w wychowaniu zarówno matki, jak i ojca. Okazywanie miłości, wspólne spędzanie czasu, gry, zabawy, rozmowa oraz właściwa opieka obojga rodziców pozytywnie wpływają na prawidłowy rozwój oraz szczęśliwą przyszłość dziecka[1].

Dziecko do pierwszego roku życia adaptuje się do nowych warunków życiowych i tym, czego najbardziej potrzebuje jest odpowiednia opieka. Większość czasu spędza na regenerującym śnie, jedzeniu i nawiązywaniu więzi z rodzicami. Wtedy też rozpoznaje ich jako podstawowych opiekunów oraz „chłonie” wszystko, czego doświadczy. Do trzeciego roku życia istnieje mnóstwo możliwości, aby dać dziecku bliskość, czułość i „napęd” do rozwoju. W tym okresie życia niezwykle ważna jest zarówno rola matki, jak i ojca dziecka. – mówi Monika Perkowska, psycholog dzieci i młodzieży.

Relacja pomiędzy rodzicami a dzieckiem nawiązana od pierwszych dni życia pomaga dziecku rozwinąć szeroki wachlarz umiejętności, które będą wykorzystywane w ciągu całego życia. Obejmują one zdolność do uczenia się, budowania wysokiej samooceny i pewności siebie, wypracowania pozytywnych umiejętności społecznych oraz łatwości w nawiązywaniu dobrych relacji w późniejszym wieku,  a także rozwijania poczucia empatii.

Nowy model ojca

Jeszcze 30 lat temu rola ojca ograniczała się do pracy zawodowej gwarantującej stabilność finansową rodziny. To na barkach matek spoczywała opieka, pielęgnacja oraz wychowanie dzieci od pierwszych chwil życia. Wraz ze zmianami społecznymi, zaczął przekształcać się model oraz podział ról w polskich rodzinach[2]. Współcześni mężczyźni, którzy doświadczają ojcostwa coraz częściej są ojcami „pełną gębą”. Odkąd większość kobiet pracuje zawodowo i istnieje potrzeba dzielenia się obowiązkami domowymi, mamy do czynienia z nowym typem ojcostwa – komentuje prof. dr hab. Tomasz Szlendak, socjolog rodziny z Instytutu Socjologii UMK w Toruniu.

O zmianie roli ojców we współczesnych rodzinach świadczy znaczący wzrost liczby mężczyzn korzystających z prawa do dwutygodniowego urlopu ojcowskiego – w 2011 roku jedynie 22 tysiące mężczyzn skorzystało z tej możliwości, a w roku 2015 już 167 tysięcy. Dane pokazują, że zwiększył się także średni czas, jaki ojcowie poświęcają swoim dzieciom z 2-4 godzin tygodniowo do 2 godzin dziennie[3]. Na naszych oczach wyłania się nowy model ojca, który nie ma wsparcia we wzorcach płynących od ojców ze starszych generacji, którzy dostawali dzieci w swoje ręce dopiero wtedy, kiedy uczyli je przestrzegania norm społecznych, czyli dosyć późno. Zmiany następują błyskawicznie, przez co przybywa nowym ojcom wielu obowiązków nieznanych ich ojcom i dziadkom. To główny powód, dla którego nowi ojcowie zaglądają do zasobów internetowych w poszukiwaniu przede wszystkim informacji, które mogą pozyskać od osób w podobnym wieku i będących w podobnej sytuacji życiowej, skąd rosnąca coraz bardziej wśród mężczyzn popularność portali o charakterze poradnikowym, forów internetowych oraz blogów prowadzonych przez ojców – dodaje prof. dr hab. Tomasz Szlendak.

„Wspólnie dbamy o bobasy” doceniając rolę taty

Marka Pampers zainicjowała w tym roku nową kampanię „Wspólnie dbamy o bobasy”, której celem  jest odpowiedzialność za budowanie  świadomości na temat korzyści jakie płyną z zaangażowania całej rodziny oraz społeczeństwa w opiekę nad maluchami w ciągu ich pierwszym 1000 dni życia. Pampers chce motywować wszystkich członków rodziny, ale także całe społeczeństwo do aktywnego uczestnictwa w wychowaniu maluchów od ich pierwszych dni. Ten „aktywny udział w wychowaniu dziecka” oznacza okazywanie mu miłości, poświęcanie czasu na wspólną zabawę, rozmowę i opiekę, które będą podstawą prawidłowego rozwoju i szczęśliwej przyszłości.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Pampers_Wspólnie dbamy o bobasy_logo UNICEF_logo

[1] Dane opracowane na podstawie raportu UNICEF oraz we współpracy z Moniką Perkowską, psychologiem dzieci i młodzieży, prof. dr hab. Tomaszem Szlendakiem z Instytutu Socjologii UMK w Toruniu.

[2]  J.w.

[3] J.w.


Zobacz także

Fot. iStock/jacoblund

Kobieta jest lustrem swojego mężczyzny… o ile jest w formie. Panowie, szanujcie swoje partnerki, nie wypisujcie bzdur

Śpiące królewny. Nie chcą się obudzić, właściwie nie wiedzą czego chcą

Śpiące królewny. Nie chcą się obudzić, właściwie nie wiedzą czego chcą

Naucz się odpoczywać

Najlepsze z najlepszych. 7 polskich hoteli, które uwielbiamy!