Jeden słoik śmieci rocznie? Tak, według filozofii Zero Waste nic się nie marnuje!

Agnieszka Dyniakowska
Agnieszka Dyniakowska
23 marca 2017
Fot. iStock / Petar Chernaev
 

Nasza planeta z roku na rok jest coraz bardziej zaśmiecona. Według Głównego Urzędu Statystycznego przeciętny Polak co roku wytwarza 270 kilogramów odpadów! To ogromna liczba, ale i tak mniej zatrważająca niż statystyki związane z marnowaniem jedzenia –  z raportu Banków Żywności wynika, że 31 procent naszych rodaków marnuje jedzenie, a do koszy  trafia rocznie aż 9 milionów ton jedzenia. Ratunkiem dla takiego stanu rzeczy może być Zero Waste Lifestyle, czyli ekologiczny, zrównoważony, czysty styl życia, w którym nic się nie może zmarnować.

Zero straty, czyli 5 razy R

Pionierką filozofii zero waste jest Bea Johnson, która wraz ze swoim mężem i synami produkuje zaledwie jeden słoik śmieci rocznie! Swoje doświadczenia opisuje na blogu, wydała także książkę „Zero Waste Home”, a dziś jest konsultantką takich firm jak IKEA i General Electrics, którym pomaga w opatentowaniu ekologicznych rozwiązań, przyjaznych dla środowiska i zapobiegających nadmiernemu śmieceniu.

Na czym dokładnie polega ten coraz bardziej popularny w świecie prąd? Można go opisać w pięciu punktach R:

Refuse – odmawiać; zrezygnujmy z kupowania rzeczy, które wcale nie są nam potrzebne, nie poddawajmy się zachciankom. Róbmy zakupy przemyślane i najlepiej produkty, które można później przetworzyć.

Reduce – redukować; kupujmy tylko to, co jest nam całkowicie niezbędne i w ilościach, które jesteśmy w stanie w pełni wykorzystać. I chodzi tutaj nie tylko o jedzenie, ale także np. o ubrania.

Reuse – ponownie używać; wybieramy rzeczy wielorazowego użytku i całkowicie rezygnujemy z jednorazowych (toreb, maszynek do golenia, ręczników).

Recycle – poddawać recyklingowi; czyli ponowne wykorzystanie rzeczy do zrobienia czegoś innego, nowego.

Rot – gnić; chodzi o składowanie odpadów organicznych w przydomowym kompostowniku.

Filozofia zero waste wymaga wielu poświeceń i wyrzeczeń, ale to sposób nie tylko na uratowanie planety, lecz także szczęśliwsze życie i skupieniu się na odczuwaniu i przeżywania, a nie posiadaniu.

Kuchenne no waste

Macie ochotę spróbować życia bez marnowania? Zacznijcie od kuchni! Marnowanie jedzenia jest wielkim problemem, codziennie wyrzucane są tony żywności na całym świecie – jeśli nie wierzysz, to przyjrzyj się własnej rodzinie, ile resztek każdego dnia ląduje w koszu? Najczęściej wyrzucamy jedzenie ponieważ nie zauważamy, że minął termin ważności, robimy zbyt duże zakupy, przygotowujemy za duże porcje posiłków lub nieumiejętnie przechowujemy żywność doprowadzając do jej zepsucia.

Hitem ostatnich tygodni jest przepis na bazę do zup i sosów, która przygotowuje się z… obierków! To, co zazwyczaj wyrzucamy bez wahania, może być z powodzeniem wykorzystane. Wystarczy roślinne odpady (takie jak np. obierki z marchewki, ziemniaków, grzybów, łodygi natki czy koperku, liście buraków, końcówki szparagów) ugotować, odcedzić, a następnie wywar przechowywać w lodówce lub zamrozić. Szczegóły znajdziecie w poniższym filmiku.

Kto spróbuje wykorzystać przepis? Kto decyduje się na życie bez śmieci i bez marnowania? Koniecznie dajcie nam znać!

Na podstawie: www.ekozofia.pl

Zapisz


Sprawdź, co mówi o tobie twoja szminka

Hanna Szczygieł
Hanna Szczygieł
23 marca 2017
Fot. Kolaż iStock / Screen Instagram / makeupbymario
 

Zastanawiałaś się kiedyś, dlaczego u licha twoja szminka ma „taki dziwny” kształt? Dlaczego każda z nas inaczej maluje usta i – pytanie fundamentalne – dlaczego pomadka nie może zostać w kształcie pierwotnym?

Okazuje się, że niektórzy naszym szminkom przypisują ważną rolę, mianowicie można z nich wyczytać, jakim typem osobowości jest kobieta, jakie cechy u niej dominują.

Zobaczcie koniecznie – i dajcie znać, czy szminkowa analiza się u was sprawdziła 😉

twoja szminak 1


Końcówka jak oryginalna – świadczy o zrównoważeniu.

Końcówka płaska – świadczy o szczerości.

Końcówka w kształcie łuku – cechuje kobiety ambitne.

Końcówka szpiczasta – tak wygląda szminka kobiet, które walczą i osiągają swoje cele.

Końcówka zakrzywiona – świadczy o towarzyskości swojej właścicielki.

Końcówka wklęsła – ta szminka z pewnością należy do kobiety romantycznej.

Końcówka „pod kątem” – taki kształt ma cechować osoby nieco zadziorne, przebojowe.

Końcówka zaokrąglona – to symbol hojności, również tej emocjonalnej.


Źródło: dailymail.co.uk


IKEA przypomina: to posiłek, nie zawody! Ta reklama to kolejny strzał w dziesiątkę naszej ulubionej szwedzkiej marki

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
23 marca 2017
Fot. Screen You Tube/ IKEA

Znacie ludzi, którzy nie zaczną jeść, póki nie podzielą się zawartością swojego talerza ze wszystkimi znajomymi, na Facebooku? Oczywiście, chodzi tylko o to, żeby każdy mógł nakarmić tym cudownym widokiem…oczy. Zdrowe śniadanie, modny lunch, wystawna kolacja – wszystko udokumentowane świetnymi zdjęciami i „wrzucone” w post na swoim profilu… A ile przy tym zachodu!

Spokojnie – mówi nam IKEA – to nie zawody, to posiłek, pora na relaks. I my kupujemy to hasło całym sercem, bierzemy je w ciemno, dobrze wiedząc, że to kolejna kampania reklamoa naszej ulubionej, szwedzkiej marki. Bo chyba już powoli zapominamy, jak to jest cieszyć się drobnymi przyjemnościami i obecnością najbliższych, tak bardzo jesteśmy zajęci przejęci tym, jak widzą nas inni…


Zobacz także

Nie jest łatwo dojść do siebie po tylu latach ze schizofrenikiem. O jego chorobie wiem od 2 lat.

„Nie jest łatwo dojść do siebie po tylu latach ze schizofrenikiem, ale można. Do przodu, dziewczyny!”

12 filmów o pokonywaniu siebie, które musisz zobaczyć

12 filmów o pokonywaniu siebie, które musisz zobaczyć

Zrób sobie dobrze! Akcja „Bądź aktywna jesienią”, zadanie #10