Jak nie zajadać stresu? Pięć inteligentnych sposobów

Redakcja
Redakcja
19 października 2018
Fot. iStock/evgenyatamanenko
 

Wyobraź sobie, że jesteś przeciążona pracą, zajmuje cie jakiś rodzinny dramat lub jesteś w trakcie lub przed remontem domu. A może wcale nie musisz sobie tego wyobrażać, bo akurat żyjesz w jakimś permanentnym stresie. To on powoduje, że wyciągasz rękę po ciasteczka, słoik z czekoladą, chipsy, bo zajadanie stresu przynosi ci chociaż chwilę odprężenia.

Na szczęście istnieje wiele sprawdzonych naukowo sposobów na walkę z zajadaniem stresu. Oto niektóre z nich.

Zadzwoń do kogoś bliskiego

Czasami musisz tylko się odpowietrzyć, a rozmowa z przyjaciółką, kimś z rodziny może stać się świetnym sposobem na rozładowanie stresu, ponieważ działa rozpraszająco, pozwala nam się wydostać ze stresu. Poza tym, kiedy ktoś nas wysłucha, automatycznie czujemy się lepiej.

Napisz

Jeśli chodzi o stresujące, niepokojone myśli, często wyglądają one gorzej w naszej wyobraźni niż w rzeczywistości. Pisanie albo chociażby mówienie na głos, czego się boję, co mnie stresuje to dobry wentyl dla stresu, który dzięki taki praktykom się zmniejsza. Zatem zamiast po czekoladę, sięgnij po kartkę papieru.

Idź na spacer

Spacer ma niezwykłe właściwości relaksujące. Badania pokazują, że chodzenie może obniżyć skurczowe ciśnienie krwi, co pomaga zmniejszyć stres. Poza tym skupienie się na chodzeniu, na chwili obecnej, na aktywności naszego ciała poprawia jakość życia. Warto pamiętać, że im bardziej naturalne jest twoje otoczenie, tym lepiej, ponieważ chodzenie po lesie daje lepsze efekty redukujące stres niż chodzenie po mieście.

Stwórz play listę

Muzyka jest świetnym sposobem na zmianę nastroju. Warto mieć pod ręką takie utwory, które wpływają kojąco na nasze nerwy, które wprawiają w nas lepszy nastrój. Może nie po pierwszym utworze, może nie po drugim, ale przy trzecim poczuje się zdecydowanie lepiej i odciągniesz swoje myśli od stresu i jedzenia.

Oddychaj głęboko

Głębokie oddychanie lub oddychanie przeponowe jest świetnym sposobem na uspokojenie umysłu i zmniejszenie stresu. Taki rodzaj oddychania obniża poziom kortyzolu naszym organizmie.

Wystarczy, że położysz dłoń na brzuchu i będziesz wdychać powietrze przez 5 sekund, aż poczujesz rozszerzanie się brzucha, przytrzymaj powietrze przez 5 sekund, a następnie wydychaj przez kolejne pięć. Powtórz kilkukrotnie. Na początku możesz czuć się oszołomiona taką ilością powietrza, ale z czasem zobaczysz, że możesz wdychać, przytrzymywać i wydychać przez dłuższy okres czasu, nawet do ośmiu sekund. Takie oddychanie dostarcza więcej tlenu do mózgu, stymuluje układ przywspółczulny, który pomaga organizmowi oszczędzać energię, a co za tym idzie, promować spokój.


Czy jesteś emocjonalnie uzależniona?

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
19 października 2018
Fot. iStock/eclipse_images
 

Zależność emocjonalna jest bardzo bolesna i z czasem nasila się. Trzeba mieść świadomość, że nie ma ona nic wspólnego z miłością i przenosi cierpienie ponieważ jest związane z brakiem szacunku i uczucia dla samego siebie.

Możemy być zależni od wielu rzeczy, nie tylko od ludzi. Zależność emocjonalna może również dotyczyć idei lub konkretnego doświadczenia z przeszłości. Jest ona wzmocnione na dwa bardzo specyficzne sposoby: unikanie naszych obowiązków i rzekomego złe samopoczucie, które miałaby generować samotność

Konsekwencje uzależnienia emocjonalnego na dłuższą metę są bardzo szkodliwe. Łatwo możemy uwikłać się w związki i nawyki, które są dla nas szkodliwe. Emocjonalnie uzależnieni pragną akceptacji innych, która prowadzi do braku akceptacji samego siebie i braku zrozumienia dla otaczającej nas rzeczywistości.

Kiedy odkryjesz, że jesteś zależny od czegoś lub kogoś, doświadczasz nieprzyjemnego wrażenia. Okazuje się, że wiele decyzji, które do tej pory podjąłeś, zostały podjęte pod wpływem pewnych osób, a nie z powodu twojego głębokiego przekonania. Wprawdzie nie kryły się za nimi złe intencje, ale silny wpływ kogoś, kto niekoniecznie jest pozytywną postacią w twoi życiu.

Przyczyny emocjonalnej zależności

Jesteśmy zależni od innych, ponieważ wątpimy w siebie. Szukamy potwierdzenia w oczach innych, że jesteśmy coś warci. Co nam to daje? Chwilowy punkt zaczepienia, chwilową stabilizację. Coś złudnego.

Innym częstym i głębszym powodem jest to, że nie znamy prawdziwego znaczenia słowa „miłość”. Miłość nigdy nie jest warunkowa, ale wiele osób wynosi takie przekonanie już z pierwszej ważnej relacji w swoim życiu – z relacji z rodzicami. To toksyczni rodzice wpajają nam wiarę w to, że nie jesteśmy w stanie żyć samodzielnie, samodzielnie radzić sobie z życiem. I ta wiara odbija się na naszych dorosłych relacjach, w dorosłym życiu.

Jak sobie poradzić z emocjonalnym uzależnieniem? Podstawowym krokiem jest świadomość naszej niepewności i naszego braku miłości własnej. Praca nad uczuciami do siebie samego to więcej niż połowa sukcesu na drodze do uwolnienia się od zaklętego kręgu uzależnienia emocjonalnego.


Na podstawie: nospensees.fr


10 kłamstw, które wmawiasz sobie, gdy on odchodzi

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
18 października 2018
Fot. iStock / LightFieldStudios

Wszystkim tym, którzy z zapartym tchem czekają na telefon od tego, który choć trudno w to uwierzyć, zapomniał o nich, radzę: trzeba wziąć głęboki oddech zanim przyjdzie wam do głowy wysłać wiadomość. Koniec z obwinianiem się o niepowodzenie tego związku. Koniec z próżnymi nadziejami. Koniec z kłamstwami, które sobie powtarzacie.

10 kłamstw, które wmawiasz sobie, gdy on odchodzi

Nie mogę się rozpraszać – muszę się skupić na naprawieniu tego, co zepsułem

Uświadom sobie, że nie musisz się na nic przygotowywać, niczego naprawiać. Najgorsze minęło, a ty to przetrwałaś.

Wszystkiemu winny był seks – to, że się na coś nie zgodziłeś

Osobista wolność nad twoim własnym ciałem jest najważniejsza.

Moi przyjaciele i rodzina osądzą mnie

Jesteś przekonany, że za każdym razem, gdy mówisz swoim bliskim, związek się nie powiódł, oni będą zawiedzeni? Kochają ciebie, a nie twój obecny status związku.

Zniszczyłem to

Jeśli stracisz kogoś, o kim myślałeś, że jest twoją drugą połówką, miej świadomość, że wina nie leży tylko po twojej stronie.

Muszę czuć się lepiej – od razu

Nie ma sposobu, aby szybko i bezboleśnie poradzić sobie z utraconą miłością. I to jest w porządku. Pozwól sobie na żałobę.

Jestem sam

Nigdy nie zapominaj o bezwarunkowym wsparciu, jakiego doświadczasz mając wokół siebie przyjaciół, rodziny a czasem równiez od przypadkowych osób.

Moje życie będzie teraz straszne

Będą ciężkie czasy, ale nie zapominaj o tym, że to minie. Wcześniej były bezsenne noce pełne stresu, kłótnie i ponure dni, w których martwiłeś się o związek, który się kończył. Jesteś teraz od tego wolny!

To co miałem było idealne

Możesz teraz uczciwie przyznać się do wszystkich rzeczy, których nie lubiłeś w ukochanej osobie.  Rozkoszuj się tymi wadami .

Tęsknię za nim/ za nią

To nie zawsze jest kłamstwo, ale może być ważne, żeby umieć rozróżnić kiedy tak jest. Czasem nie tęsknimy za daną osobą, ale za związkiem, za brakiem samotności. Za naszym przyzwyczajeniem.

Gdybym bardziej się postarał…

Jak już zostało powiedziane, wina za rozpad związku nie zawsze leży po stronie jednej osoby. Z reguły ciężar odpowiedzialności należy rozłożyć na na obie strony. W każdym razie, to nie jest czas na to, by się nad tym zastanawiać. Teraz liczy się to, byś doszedł do siebie i zrobił następny krok.


Na podstawie: thoughtcatalog.com


Zobacz także

Krem do twarzy – jak wybrać odpowiedni?

Hej, nie bierz życia zbyt poważnie. Zadbaj o te 7 rzeczy, a twoje życie będzie szczęśliwsze

Wysyłaj pozytywną energię i czerp to, co dobre, od innych. Jak? Zacznij od tych 10 zwrotów