Dlaczego mężczyźni czują się samotni

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
10 grudnia 2017
Fot. iStock/SanderStock
Fot. iStock/SanderStock
 

Od wczesnego dzieciństwa uczy się ich, by byli surowi, asertywni i przede wszystkim – męscy. Daje się im zabawki, które pozwalają im być bohaterami, silnymi postaciami, pokazuje jasno określoną rolę społeczną. A kiedy dorastają widzą skierowane do nich kampanie marketingowe tłumaczące im, co to właściwie znaczy „być mężczyzną”. I co z tego wszystkiego wynika? Samotność.

Dziś psychologowie twierdzą, że można już mówić o epidemii mężczyzn w naszym społeczeństwie, którzy czują się odizolowani, opuszczeni i sami? I choć samotność jest w ogóle problemem naszych czasów, mężczyzn dotyka ona w sposób szczególny.

Zastanawiasz się ilu samotnych facetów znasz?

Warto zacząć od tych, którzy są najbliżej nas. Choć to pytanie może wydać ci się szokujące, pomyśl przez chwilę: czy twój partner, brat, przyjaciel, ojciec nie walczą z wewnętrznym poczuciem izolacji, smutku i osamotnienia? Niekoniecznie w związku z drugą osobą, ale w relacji z całym światem, z jego oczekiwaniami, z samym sobą w końcu? I czy nie z tego wynikają ich problemy w komunikacji z najbliższymi?

Zdaniem psychologów, jest pięć powodów współczesnej, męskiej samotności.

Mężczyźni boją się okazać słabość

Co słyszą, kiedy cierpią? Łzy, okazywanie słabości jest niemęskie. Jasny, brutalny komunikat – jeśli widać, że cierpisz, to nie jesteś mężczyzną zbiera prawdziwe żniwo. Od najmłodszych lat. Przekonanie, że nie masz prawa do słabości, do nieradzenia sobie z problemami, z uczuciami, trudnymi wydarzeniami w życiu napędza koło frustracji i prowadzi do depresji lub agresji (lub obu jednocześnie).

Mężczyźni nie mówią o swoich uczuciach

Bo „prawdziwi faceci” nie mówią o tym, co czują, nawet jeśli emocje sprawiają, że trudno jest im działać, pracować, osiągać wymarzone sukcesy. Większość mężczyzn bez wahania wolałaby porozmawiać o wszystkim innym, ale nie o tym, co męczy ich „gdzieś tam w środku”. Dlaczego? Bo boją się być oceniani.

Wielu mężczyzn nie czuje się komfortowo, okazując wrażliwość

Dość zauważalną i nieco zaskakującą tendencją wśród współczesnych mężczyzn jest brak bliższych przyjaźni. Istnieje wprawdzie stwierdzenie „męska, szorstka przyjaźń” , ale ma ona w sobie więcej z rywalizacji niż prawdziwej, emocjonalnej więzi. Prawdziwa przyjaźń to wrażliwość – dzielenie się uczuciami.

Mężczyźni źle pojmują słowo „asertywność”

Nie ma nic złego w byciu asertywnym. W rzeczywistości zdolność do osiągania w życiu tego, co chcesz, jest darem. Jednak z pewnej przyczyny, niektórzy mężczyźni są po prostu bardziej pewni siebie niż inni. Pozostali, w wielu wypadkach czują się jakby byli mniej męscy, ponieważ nie zachowują się zgodnie z oczekiwaniami. Zamiast próbować stać się czymś, czym nie są i nigdy nie będą, decydują się izolować i wycofać.

Mężczyźni mają coraz mniej możliwości by być, działać razem

Badania prowadzone przez psychologów wykazała, że większość mężczyzn nawiązuje bliskie relacje z przyjacielem poprzez wspólne, intensywne doświadczenia (wspólne granie w zespole, sport, wyjazdy). Co się stanie, jeśli tego nie ma? Jeśli panowie nie mogą uczestniczyć w tych wydarzeniach życiowych lub gdy przyjaciele związani z tymi doświadczeniami znikną, nadchodzi przytłaczające poczucie samotności, braku możliwości identyfikacji z jakąś grupą, smutek…


Na podstawie: psychcentral.com


Dziecięce e-listy do Świętego Mikołaja – świąteczny raport Instytutu Monitorowania Mediów i Duckie Deck

Redakcja
Redakcja
10 grudnia 2017
Fot. iStock / evgenyatamanenko
Fot. iStock / evgenyatamanenko
 

Grudzień to zdecydowanie najbardziej intensywny sezon prezentowy w całym roku. Potwierdzają to dane z monitoringu Internetu i mediów społecznościowych opracowane przez Instytut Monitorowania Mediów. Z analizy wynika, że 34 proc. wszystkich publikacji na temat prezentów powstaje właśnie podczas ostatniego miesiąca roku.

Ile Polacy planują wydać na świąteczne prezenty? Kogo najchętniej obdarowywujemy? Jakie prezenty wybieramy dla dzieci najczęściej? Jaki jest najpopularniejszy termin na zakupy? Czy chętnie kupujemy prezenty online? Gdzie w sieci szukamy prezentów? Jakie są najpopularniejsze hashtagi? Które posty marek i digital influenerów angażują najbardziej? Które marki wydają najwięcej na reklamę w okresie świątecznym? Jakie kategorie produktowe są najintensywniej reklamowane?

Dane dotyczące zakupowych zwyczajów Polaków pochodzące z opracowanej przez IMM analizy postów i artykułów, uzupełniamy danymi pochodzącymi z raportu Deloitte.

Przeciętny Kowalski wyda w tym roku na święta średnio 882 zł (wzrost o 2 proc. r/r) – wynika z badania „Zakupy świąteczne 2017” zrealizowanego przez firmę Deloitte. 451 zł z tej kwoty przeznaczymy na zakup prezentów dla najbliższych.

Kogo najchętniej obdarowujemy?

Wyniki monitoringu Internetu i mediów społecznościowych opracowane przez IMM wskazują, że najwięcej publikacji w sieci dotyczy poszukiwania pomysłów lub dzielenia się inspiracjami odnośnie prezentów dla dzieci. Około 42 proc. wszystkich publikacji zawierających wzmianki o prezentachdotyczy upominków dla najmłodszych. Dalej popularne są zestawienia pomysłów na prezenty dla mamy, chłopaka, babci, dziadka i taty.

ObdarowaniPrezentami_640_640.png

Marketerzy robią wszystko, by wydłużyć okres świątecznyPierwsza połowa grudnia jest niezmiennie najpopularniejszym terminem na zakupy. Jednak jak podaje Deloitte już 23 proc. klientów decyduje się na zakupy prezentów świątecznych jeszcze w listopadzie. Jednym z powodów tej sytuacji jest rosnącą popularność zakupów online. Dodatkowo, dostawa ze sklepu internetowego trwa, więc coraz mniej klientów odkłada zakupy na ostatnią chwilę. Na rosnącą popularność zakupów internetowych wpływa także wrażliwość cenowa Polaków.

Zgodnie z raportem Deloitte Polska znajduje się w czołówce krajów, w których konsumenci będą kupować prezenty w Internecie. Aż 42 proc. środków przeznaczonych na świąteczne prezenty Polacy wydadzą w tym roku w sklepach internetowych (o 5 p.p. więcej niż rok wcześniej).

Prezentów szukamy w sieci

Poszukiwanie prezentów to temat, który w każdym miesiącu generuje średnio niemal 7 tysięcy publikacji w Internecie i mediach społecznościowych. Internauci mogą znaleźć w sieci inspiracje, podpowiedzi lokalizacji konkretnych produktów, a sami piszą o tym, co zamierzają podarować albo co otrzymali od swoich bliskich. Największe dyskusje na ten temat toczą się w grudniu – tuż przed okresem mikołajkowym i bożonarodzeniowym. Jak potwierdzają dane IMM, w tym czasie powstaje około 35 proc. postów oraz artykułów zawierających wzmianki o prezentach.

Według danych IMM w listopadzie 2017 roku w Internecie i mediach społecznościowych powstało 10,5 tysiąca publikacji na temat prezentów, z czego jedynie 1,4 tysiąca dotyczyło prezentów dla dzieci. W tym okresie najwięcej treści tego typu powstało na Facebooku, Google+ oraz Instagramie. Natomiast jeśli chodzi o najaktywniejsze źródła publikacji, to poza mediami społecznościowym należy wymienić wizaz.pl/forum oraz portal babyonline.pl.

Zestawienie najpopularniejszych hashtagów, które w listopadzie tego roku towarzyszyły publikacjom dotyczącym prezentów:
#prezent
#gwiazdka
#corazbliżejświęta
#idąświęta
#upominek

Gdzie szukamy prezentów w sieci?

Największą część wszystkich publikacji związanych z poszukiwaniem prezentów znajdziemy na Facebooku (37 proc.), portalach internetowych(26 proc.) oraz Twitterze (13 proc.). Artykuły na portalach to w dużej mierze teksty poradnikowe, w których autorzy wskazują najciekawsze pomysły na prezenty dla bliskich. Lwia część postów w mediach społecznościowych to właśnie linki do takich tekstów oraz wpisy zamieszczane na oficjalnych stronach różnych marek, które polecają swoje produkty pod choinkę.
Najpopularniejsze miejsca publikacji_Duckie Deck_IMM.png

Aż 77 proc. wszystkich interakcji w mediach społecznościowych to udostępnienia. Powodów jest kilka. Po pierwsze, łączy się to z rodzajem postów na Facebooku – użytkownicy chętnie dzielą się ciekawymi artykułami, które zawierają oryginalne pomysły na prezenty. Po drugie, z naszych danych wynika, że ponad 3,5 mln zmonitorowanych udostępnień pochodzi z Twittera, gdzie podawanie dalej postów jest bardziej naturalne niż udostępnianie treści na innych platformach społecznościowych.

MAGDALENA PAWŁOWSKA Z DZIAŁU KOMUNIKACJI MARKETINGOWEJ IMM, AUTORKA BADANIA

Które posty angażują najbardziej?

W kategorii najbardziej angażujących postów podium należy do Instagrama, przy czym dwa pierwsze miejsca to publikacje dotyczące prezentów w kontekście Bożego Narodzenia. Oba posty są autorstwa influencerek, które włączyły się w trend pisania o prezentowych inspiracjach – wskazując swoje propozycje i promując produkty współpracujących z nimi marek.

#1

Najbardziej angażujący post w analizowanym okresie został już zarchiwizowany lub usunięty przez autorkę. Osiągnął on 21 264 polubień i 48 komentarzy.

#2

#3

Jednak w ciągu ostatnich 12 miesięcy to na Facebooku znalazły się najbardziej wpływowe strony, które publikowały posty ze wzmiankami o prezentach. W pierwszej trójce znalazły się fanpage’e Groupona, Volkswagena oraz Asusa. Na tych stronach można była znaleźć treści z sugestią produktów marek polecanych jako prezenty oraz konkursy, w których produkty te stanowiły nagrody.
Jakich prezentów w sieci szukamy dla dzieci?

Na liście najpopularniejszych prezentów dla dzieci według podpowiedzi zawartych w Internecie i mediach społecznościowych, znalazły się dosyć klasyczne pozycje. Najczęściej internauci piszą o książkach (20 proc. wzmianek wśród publikacji o najpopularniejszych prezentach), ubraniach (16 proc.) oraz grach planszowych (12 proc.). W pierwszej piątce znalazły się także smartfony i klocki. Natomiast na dalszych miejscach można znaleźć samochodziki, pluszaki, lalki, rowery oraz biżuterię.

NajpopPrezenty_640_640.png

 

Dodatkowo, stosunkowo często w okresie grudniowym pojawiają się zapytania o „mądre prezenty dla dzieci” – takie, które zagwarantują nie tylko zabawę, lecz i naukę. Całkiem sporo pisze się także o upominkach przygotowanych własnoręcznie oraz ekozabawkach (np. wykonanych z drewna).

Z punktu widzenia rodzica wybory te wcale nie dziwią. Obecnie rodzice bardzo dbają o walory edukacyjne kupowanych zabawek, gier i wszelakich produktów dla swoich dzieci. To bardzo dobrze. Pamiętajmy jednak, że nie zawsze to, co my uważamy za mądre, piękne i dobre, sprawia czystą i autentyczną radość naszym dzieciom. A co by to miało być w takim razie? Zachęcajmy nasze pociechy do tego, aby pod przykrywką listu do Świętego Mikołaja zdradziły nam swoje małe pragnienia, coś, o czym na prawdę marzą. My, jako rodzice, będziemy mieli wtedy szansę doświadczyć nieskrępowanej dziecięcej radości, której wspomnienie pozostanie w nas na długo. A dla naszych dzieci będzie to wspomnienie emocji scalającej w ich pamięci ten szczególny czas. Wokół tego krótkiego wybuchu dziecięcej radości pojawią się we wspomnieniach ciepłe objęcia mamy, mocne ramiona taty, uśmiechy babć i dziadków. Niech będzie tej radości ile się tylko da i nie dajmy się zbyt łatwo pokonać swoim rodzicielskim racjonalizmom, że mało edukacyjne lub głupie. Bo nie ma nic lepszego niż ten krótki moment, w którym sprawiliśmy, że ktoś poczuł się szczęśliwy. Pomyślmy także o kontynuowaniu tego zwyczaju nawet wtedy, gdy nasze dzieci już dawno nie będą wierzyć w Świętego Mikołaja. Bawmy się tym szczególnym czasem, który wiąże rodziny więzami pozytywnych emocji.
ULA MŁODNICKA – KORNAŚ, PSYCHOLOG, POMYSŁODAWCZYNI AKADEMII DUCKIE DECK

Które marki z branży dziecięcej w okresie przedświątecznym inwestują w reklamę w mediach klasycznych najwięcej?

Wydatki reklamowe marek dziecięcych_IMM_Duckie Deck.png

 

W listopadzie 2017 roku największe wydatki na promocję w telewizji, radiu i prasie przeznaczyły marki Lego, Cobi, Dumel, Trefl i Fisher Price.

Natomiast najbardziej intensywnie reklamowane kategorie produktowe to:
klocki,
zabawki interaktywne,
gry planszowe,
pistolety,
figurki.


O badaniu:
Badanie wykonano na podstawie danych z monitoringu IMM Internetu i mediów społecznościowych w okresie od 1 grudnia 2016 do 19 listopada 2017 roku. Dane dotyczyły materiałów zawierających wzmianki o prezentach, z uwzględnieniem dodatkowych kontekstów (dla kogo prezent, jaki prezent, prezent dla dziecka itp).

Autorka badania:
Magdalena Pawłowska | mpawlowska@imm.com.pl | tel.: +48 22 378 37 50
Więcej o wynikach badania Deloitte dotyczącego świątecznych zwyczajów konsumenckich w Polsce i w Europie w 2017 roku w rozmowie „Pulsu Biznesu”:

 

O raporcie:
Firma Deloitte już po raz dwudziesty przeprowadziła badanie świątecznych zwyczajów konsumenckich w Polsce i Europie. Badanie online przeprowadzono w dniach 2-15 października 2017 roku wśród ponad 7,3 tys. respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat. Tego roczna edycja analizuje dane z dziesięciu krajów europejskich (Portugalia, Hiszpania, Włochy, Grecja, Niemcy, Belgia, Polska, Rosja, Wielka Brytania i Holandia).


Jak z wiekiem zmienia się skóra?

Hanna Szczygieł
Hanna Szczygieł
10 grudnia 2017
Fot. iStock / heckmannoleg
Następny

Nasze ciało zmienia się. Pierwsze oznaki upływu czasu obserwujemy właśnie na skórze. To ona wysyła nam jasne sygnały, działa jak alarm na żywieniowe niedobory i jasno mówi: „halo, halo, pora trochę inaczej o mnie zadbać, nie jestem już taka młoda”. I choć najchętniej wyparłybyśmy to z całych sił ze swojej świadomości – nasza skóra swoje przemiany zaczyna już po 25 roku życia.

Nie bójmy się za bardzo słowa „starzenie”, bo odpowiednio zadbana skóra, bardzo długo może wyglądać świetnie. Grunt to wiedzieć, jak się zmieniają jej potrzeby wraz z wiekiem.

Jak z wiekiem zmienia się skóra?

Przeczytajcie! Jak w kolejnych dekadach życia zmienia się kondycja skóry, jak ją pielęgnować i na co (i kiedy) można pozwolić sobie w makijażu!


 

Na podstawie: portal.abczdrowie.plkobieta.onet.pl

Zobacz także

Fot. iStock/Halfpoint

Wojna o cyc nad kawiarnianym stołem. Karmienie piersią postawione na równi z pierdzeniem i pluciem

Konkurs "Kocham swoje zdrowe stópki"

Konkurs „Kocham swoje zdrowe stópki”

Fot. Unsplash / CC0 Public Domain

Czy jesteś pewna, że nie gubisz swoich wartości w pośpiechu? Znajdź i nazwij, to co jest dla ciebie ważne w życiu