Co mówi o tobie twoja kawa?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
18 listopada 2016
Fot. iStock / Klikovic
Następny

Większość z nas nie wyobraża sobie dnia bez co najmniej jednej filiżanki pysznej, aromatycznej kawy. Napar znakomicie pobudza, rozgrzewa, poprawia humor. Rytuał jej picia staje się dla kawoszy nierozłącznym elementem każdego dnia. Zastanawiałaś się, o czym może świadczyć rodzaj kawy, jaką pijasz najczęściej?

W badaniach, które przeprowadzono na tysiącu osobach pijących kawę, powiązano ich cechy osobowości z  preferencjami odnośnie rodzaju wybieranego napoju.

Co twoja kawa mówi o tobie?

8 zdrowych nawyków, które zajmą ci minutę (lub mniej)

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
18 listopada 2016
Fot. iStock / SolStock
Fot. iStock / SolStock
 

Wydaje się, że do wprowadzenia zdrowych nawyków potrzeba sporo czasu i wiedzy. A żeby żyć lepiej i zdrowiej, nie trzeba czytać medycznych encyklopedii, gromadząc specjalistyczną wiedzę. Wystarczy wprowadzić rytuały, bardzo proste i niewymagające nakładu czasu i energii, aby szybko zauważyć pozytywne rezultaty. Niektóre z nich mogą zaskakiwać, ale poświęcając im nie więcej niż minutę, można zyskać na wiele sposobów.

Zdrowych wyborów można dokonywać każdego dnia, nawet bez większej świadomości tego procesu. Dr Aditi Nerurkar, lekarz w Beth Israel Deaconess Medical Center w Bostonie, propaguje proste rozwiązania, które pomagają żyć zdrowiej. Dr Nerurkar zaproponował kilka dobrych rad dla zdrowia, idealnych do wprowadzenia w czasie krótszym niż minuta: skoki na skakance, by zwiększyć częstość akcji serca, prostowanie sylwetki, aby zapobiec bólom kręgosłupa. Uśmiech dla poprawy nastroju, zapisywanie pięciu rzeczy, za które możemy być wdzięczni za każdy dzień, aby budować szczęście a przy okazji odporność. 

8 prostych nawyków, które poprawią twoje zdrowie

1. Zdejmuj buty przed drzwiami

Być może wydaje się to mało nowoczesne, jednak zdejmowanie butów przed drzwiami, ma swoje zalety. Taka rutyna pozwala nie tylko zachować podłogi w czystości, ale ogranicza przenoszenie na podeszwach butów do domu drobnoustrojów, chemikaliów czy zanieczyszczeń, z jakimi można spotkać się na zewnątrz. A to z kolei zmniejsza ryzyko alergii oraz staje się symbolicznym zostawieniem np. codziennych spraw roboczych za drzwiami domu.

2. Szczotkuj język

Szczotkujemy zęby, pamiętamy o nitkowaniu i płukaniu jamy ustnej antybakteryjnym płynem. Mało kto jednak pamięta, by za każdym razem wyszczotkować również język. Powierzchnia języka sprzyja rozwojowi bakterii czy grzybów, które są przyczyną nie tylko nieświeżego oddechu, ale i problemów ze stanami zapalnymi. Delikatnie mycie języka od tyłu do przodu, pomaga usunąć bakterie sprzyjające płytce nazębnej i odświeża oddech.

3. Nie kichaj w dłonie

Gdy nachodzi nas naturalna potrzeba kichnięcia czy kaszlu, automatycznie unosimy dłonie do ust i nosa, zasłaniając je. Jeśli mamy w nich chusteczkę, nic się nie dzieje, gorzej, gdy kichamy wprost na nie. W ten sposób roznosimy dalej chorobotwórcze bakterie i wirusy, dotykając dłonią innych przedmiotów lub osób. Już przedszkolaki uczy się, że gdy brakuje chusteczek, bezpieczniej jest kichać w ramię. Dorośli również powinni o tym pamiętać.

4. Pij wodę ze zdrowymi dodatkami 

Woda to podstawa zdrowia. Wiemy o tym wszyscy, ale nie wszyscy wypijamy jej wystarczającą ilość. A żeby picie wody weszło nam w zdrowy nawyk, wystarczy dodać do niej coś pysznego. Wrzuć do dzbanka soczyste owoce, liście mięty czy plastry cytrusów lub ogórków. To zajmie tylko chwilę, a zdecydowanie poprawi smak i nada lekki zapach wodzie. Łatwiej i więcej można wypić, bez wmuszania jej w siebie.

5. Pozwól odpocząć swoim oczom

Wpatrujemy się przez wiele godzin w monitory laptopów, komputerów, tabletów i innych elektronicznych sprzętów, które pochłaniają naszą uwagę. A do tego gdy dołożymy nieodpowiednie oświetlenie i brak przerwy dla wzroku, otrzymamy w pakiecie ból oczu i głowy. Aby zapobiec tym dolegliwościom, wystarczy zastosować metodę „20-20-20″. Po 20 minutach spędzonych przy komputerze należy oderwać oczy na co najmniej 20 sekund, patrząc na coś 20 stóp dalej. Dzięki temu skupisz się na czymś innym i zmniejszysz zmęczenie. Przy okazji rozciągnij się, by usprawnić przepływ krwi w ciele.

6. Stosuj filtry ochronne cały rok

Niezależnie od pory roku, należy korzystać z kosmetyków z filtrem przeciwsłonecznym. Słońce operuje ze zmienną intensywnością przez cały rok, a korzystanie z filtru przeciwsłonecznego codziennie ma dwa cele: chroni skórę przed widocznymi oznakami starzenia, a także przyczynia się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na raka skóry.

Mężczyźni i kobiety, którzy częściej stosują ochronę przeciwsłoneczną z SPF 15 lub wyższym, mają młodszy wygląd skóry, mniej zmarszczek i ciemnych plam w porównaniu z ludźmi, którzy z niej nie korzystali.

7. Zwróć uwagę na gąbki kuchenne

Gąbka kuchenna znajduje się na szczycie listy rzeczy, na których rozwijają się chorobotwórcze drobnoustroje, a mamy z nią częstą styczność. Jej wilgotna i porowata struktura, czyni z niej idealną pożywkę dla bakterii, grzybów i pleśni. Jeśli nie masz głowy do tego, by często ją wymieniać, dezynfekuj ją w kuchence mikrofalowej lub myj w zmywarce.

8. Nie daj się ponieść wściekłości — licz do 10

Głęboko oddychaj i licz do 10, nie pozwalając ponieść się negatywnym emocjom. Kiedy jesteś wściekła, te 10 sekund i nabranie powietrza ułatwia wyciszenie emocji i przejście z gotowości do walki pod stresem, do uspokojenia i analizy sytuacji. Ta prosta technika zaoszczędzi ci niepotrzebnych nerwów i stresów na co dzień.


 

źródło: www.livescience.com

 


Zdradzasz albo on cię zdradza? Pamiętaj, że twoje dzieci to widzą, a ich szanse na dobry związek w dorosłym życiu maleją

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
18 listopada 2016
Fot. iStock/Mixmike
Fot. iStock/Mixmike
 

„Ona jest zbyt mała, by rozumieć i widzieć, co się dzieje”. „Dzieci łatwo dostosowują się do sytuacji”. Może brzmi znajomo, ale prawdy w tym niewiele. Niezależnie od wieku, dzieci instynktownie czują, jeśli w ich rodzinie dzieje się coś niedobrego. Ze zdradą, niewiernością jednego z rodziców jest podobnie, nawet jeśli staracie się najlepiej jak potraficie, ukrywać bolesną prawdę.

Zdaniem  dr Any Nogales, autorki wielu publikacji o wpływie zdrady na życie dzieci i rodzin, niezależnie od tego ile ma lat, kiedy dochodzi do przejawów braku lojalności jednego z rodziców (lub obojga z nich), mały człowiek może odczuwać niepokój, smutek, mieć poczucie winy, wstydu i zagubienia. Może  również  „odgrywać się” za tę sytuację na zewnątrz, reagując impulsywną złością, lub przeciwnie – pozostawać wycofanym. Dzieci z rodzin, w których doszło do zdrady mogą czuć presję, że powinny teraz „zasłużyć sobie” na miłość zdradzającego, lub też obowiązek bycia „opiekunem” zdradzanego rodzica.

Badanie przeprowadzone przez Nogales w 2009 roku oraz jej osobiste doświadczenia z terapii, które przeprowadziła, dały przytłaczające wyniki.

Niewierność ma następujące, określone konsekwencje emocjonalne:

Utrata zaufania

Kiedy dzieci (nieistotne w jakim są wieku) dowiadują się o zdradzie rodzica, zazwyczaj jako dorośli nie wierzą, że ktoś ich pokocha „na stałe”, nie odrzuci lub nie zdradzi. Często dorastają w poczuciu, że nie zasługują na monogamiczną miłość.

Wstyd

Dziecko odczuwa zdradę jako karę wymierzoną przeciw niemu. Jeśli dodatkowo, było namawiane przez zdradzającego rodzica do zachowania tajemnicy i oszukiwania drugiego, zostaje samo z ciężarem emocjonalnym i poczuciem winy, z którym sobie nie poradzi.

Zagubienie

Dzieci, które doświadczyły zdrady w rodzinie, często wyciągają z tej sytuacji wniosek, że małżeństwo jest fikcją, a miłość – iluzją. Kiedy rodzice nie rozstają się, mimo, że jedno z nich (lub oboje) nadal mają romans, ten negatywny wpływ na postrzeganie miłości i instytucji małżeństwa przez dzieci jest jeszcze głębszy.

Gniew i ambiwalencja w stosunku do zdradzającego

Niewierność częściowo określa charakter rodzica. Jego dzieci często czują się rozdarte między uczuciami gniewu i tęsknoty.

Poczucie żalu w stosunku do  zdradzonego rodzica

Niektóre dzieci mają ogromny żal do zdradzanej mamy, czy taty, za to, że mimowolnie stają się ich „emocjonalnym opiekunem” lub za to, że nie byli oni w stanie zapobiec niewierności współmałżonka.

Impulsywne reakcje „na zewnątrz”

Zamiast bezpośredniej konfrontacji ze swoim smutkiem czy złością, dzieci mogą wykazywać agresję seksualną w okresie dojrzewania. Jako dorośli unikają bliskości i intymności lub uzależniają się od seksu. Dzieje się tak dlatego, że w dzieciństwie otrzymały jasny sygnał, że seks można traktować „lekko”, a miłość jest nietrwała.

Problemy w małżeństwie rodziców są trudne dla dzieci, zagrażają one ich poczuciu bezpieczeństwa, tak potrzebnemu do nauki i prawidłowego rozwoju. Zdrada jest dodatkowym, bardzo poważnym obciążeniem. Ogranicza ich szanse na dobry związek w dorosłym życiu, ale także minimalizuje możliwości odniesienie sukcesu w wielu innych dziedzinach życia.

Jest na to rada. Jeśli kochasz swoje dzieci, nie zdradzaj partnera, z którym jesteś w z związku. Skoro to ty jesteś tą „zdradzaną stroną” – rozstań się z partnerem, albo postaraj się (razem z nim) ocalić wasze małżeństwo i wyrzucić z waszego życia kłamstwo raz na zawsze. Będzie to bardzo trudne i chwilami, upokarzające, ale sukces może być najważniejszą lekcją o związku, jaką wasze dzieci zabiorą ze sobą w dorosłość.


Źródło: twoofus.org

 


Zobacz także

Fot. iStock / JANIFEST

Dlaczego nie powinniśmy naprawiać innych i dlaczego to nigdy nie wychodzi

Inteligentni emocjonalnie ludzie, nigdy nie robią tych kilku rzeczy...

Tych 7 rzeczy inteligentni emocjonalnie ludzie nie robią!

Fot. iStock / xmee

„Jest pani za młoda, żeby umierać na raka!”. Doktor House potrzebny od zaraz!