Budzi cię w nocy ból głowy? Poznaj 8 możliwych przyczyn problemu

Redakcja
Redakcja
2 stycznia 2018
Fot. iStock/martin-dm
Fot. iStock/martin-dm
 

Bóle głowy, mimo że bywają dokuczliwe, najczęściej nie są objawem poważnej choroby. Wpływ na ich pojawienie się i intensywność ma wiele czynników. Wiedzą o tym zarówno migrenicy, których ból głowy wyłącza ze zwykłego funkcjonowania, jak i ci, którzy narzekają na niego podczas spadku ciśnienia lub przemęczenia.

Różne są sposoby zwalczania bólu głowy, a jednym z nich jest sen. I rzeczywiście, często po wypoczynku budzimy się w dobrym samopoczuciu, bez dokuczliwych objawów. Nie dla każdego jednak noc jest czasem wypoczynku i regeneracji. Wiele osób uskarża się na bóle głowy, które występują właśnie w nocy i uniemożliwiają normalny wypoczynek. Wynikać to może w kilku powodów, które w pewnych przypadkach wymagają wizyty u specjalisty.

8 przyczyn nocnych bólów głowy

1. Śródsenne bóle głowy

Śródsenne bóle głowy to przypadłość, która powoduje wybudzanie ze snu najczęściej między godziną 01.00 a 03.00 (w fazie snu REM). Ból jest regularny, może być jednostronny i pulsujący, ale częściej stwierdzany jest obustronny ból głowy, zlokalizowany w okolicy czołowej. Dolegliwość trwa około 30–60 minut, bez towarzyszących innych objawów (wymioty, nadwrażliwość na światło czy dźwięki). Najczęściej pojawia się u osób po 50. roku życia. Do podobnych, pierwotnych bólów głowy należą także pierwotne bóle głowy, np. migrena, napięciowe i klasterowe bóle głowy.

2. Nowotwór mózgu

Nowotwory umiejscowione w mózgu (a także krwiaki i torbiele) mogą powodować ucisk i wzrost ciśnienia śródczaszkowego. Bóle głowy i wymioty pojawiają się nad ranem i mogą wybudzać ze snu.

3. Neuroinfekcja

Infekcje takie jak zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych lub zapalenie mózgu, powodują ból głowy, a także towarzyszące mu objawy typu: wymioty, światłowstręt, gorączka, zaburzenia świadomości, sztywność karku.

4. Nadciśnienie tętnicze

Nadciśnienie tętnicze oraz przyjmowanie pewnych leków może powodować ujawnienie się bólu głowy w jej tylnej części.

5. Bóle od kręgosłupa

Choroby zwyrodnieniowe kręgosłupa często pogłębiane są spaniem na niewygodnym materacu i niekomfortowym położeniem ciała. To może skutkować w nocy bólem kręgosłupa promieniującym do tyłu głowy lub tylko z jej jednej strony (na dole i na górze w tylnej części głowy).

6. Zespół eksplodującej głowy

Ten rodzaj gwałtownego i bardzo nieprzyjemnego bólu głowy odczuwanego w porze nocnej, związane jest z zaburzeniami snu. Nie wiadomo, co go powoduje, ale może mieć związek z zakłóceniami w działaniu neuronów w momencie zasypiania. Nie ma reguły, kiedy i ile razy ten ból może się pojawić podczas zasypiania, ale zaobserwowano, że częściej dotyczy kobiet.

Jeżeli bóle są intensywne, powtarzają się regularnie i wybudzają ze snu, nie wolno ich bagatelizować. Wizyta u specjalisty pomoże rozwiać obawy i wdrożyć odpowiednie leczenie.

źródło: wylecz.tokrokdozdrowia.com


Jak stać się mniej toksyczną osobą? 10 sposobów, które mogą być początkiem prawdziwej zmiany

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
3 stycznia 2018
Fot. iStock / Ridofranz
Fot. iStock / Ridofranz
 

Wiecie, jak to jest – najłatwiej oceniać innych, wytykać im błędy, wady, dzięki czemu samemu się trochę wybielić. Każdy z nas pewnie nie raz się na tym złapał. Cóż, prawda jest taka, że nikt z nas nie jest idealny, mamy swoją ciemną stronę  i albo się z tym zmierzy, albo zamieciemy pod dywan udając, że przecież pewne zachowania w ogóle nas nie dotyczą.

Może nowy rok to okazja do zrobienia prawdziwego rachunku sumienia, przyjrzenia się relacjom z innymi, bo przecież to one są naszym lustrem, wiele o nas mówią.

Z jednej strony możemy zupełnie nieświadomie wchodzić w rolę toksycznej osoby, ponieważ takie a nie inne emocje budzi w nas drugi człowiek. Z innej, często się zastanawiacie, czy toksyczności można się pozbyć, czy ktoś, kto jest dla was bliski, ale relacja staje się krzywdząca, może się zmienić?

Toksyczne osoby są manipulujące, krytykujące i wiecznie nieszczęśliwe. Jest jednak kilka sposobów, które mogą być początkiem prawdziwej zmiany.

Zapanuj nad pochopnymi komplementami

„Wow, w życiu bym się nie spodziewała, że dostaniesz ten awans”, „Jak chudniesz te kilka kilogramów, to zaczynasz pięknie wyglądać” – to przykłady komplementów, które zwyczajnie ranią i nie mają nic wspólnego z byciem szczerze miłym. Jeśli komplementom zawsze towarzyszy jakaś uszczypliwość – nie ma szans na zatrzymanie przyjaciół. Ważne, by nauczyć się mówić dobre rzeczy drugiej osobie bez ukrytych szpilek.

Naucz się przepraszać

Toksyczne osoby nie używają słowa przepraszam, ono nie przechodzi im przez gardło, a jeśli nawet, to robią to w taki sposób, że ta druga osoba czuje się winna. „Przykro mi, że się obraziłaś” – klasyczny przykład, który czas najwyższy porzucić, wziąć odpowiedzialność za to, co mówimy, robimy i szczerze przeprosić bez szukania winy w kimś innym, a tym samym usprawiedliwianiu siebie.

Przestań plotkować

Plotka, pomówienie, obgadywanie może zniszczyć każdą relacją, nawet najtrwalszą wydawałoby się przyjaźń. Nie ma nic bardziej obrzydliwego niż mówienie nieprawdy o kimś za jego plecami, kiedy ta osoba nie ma nawet szans, żeby się obronić. Toksycznej osobie przynosi to chorą satysfakcję, a rani kogoś innego.

Przestań oceniać inne

Każdy z nas żyje swoim życiem, którego nikt nie ma prawa oceniać, bo to nasze wybory, nasze decyzje. Więc może zamiast krytykować przyjaciół, lepiej wzruszyć ramionami i iść dalej, chociaż trudno ci się zgodzić z ich wyborami. Kiedy przestajemy oceniać innych, uczymy się siebie oceniać mniej surowo.

Znajdź hobby

Wiele toksycznych osób nie ma innego zajęcia poza rozmyślaniem, analizowaniem, kto co powiedział, co zrobił i jak się temu odgryźć. A może czas poszukać jakiegoś hobby, czegoś co wypełni wolny czas i pozwoli otworzyć się na nowe rzeczy?

Przestań narzekać

Zacznij mówić, co sprawia, że jesteś szczęśliwa w życiu, co daje ci satysfakcję, za co jesteś wdzięczna, zamiast skupiać się na negatywach. Warto spróbować, by zobaczyć swoje życie z zupełnie innej perspektywy.

Nie obwiniaj innych za to, co czujesz

Przestań atakować i szukać winnych tego, jak się czujesz. Jeśli jesteś zła, smutna, rozczarowana skup się na sobie, nie na innych. Pomyśl, skąd to uczucie się bierze, jaki jest jego głębszy sens, co chce tobie powiedzieć. Mów o swoich emocjach, ale ze twojego punktu widzenia, a nie z oceniania, kto jest temu winien.

Rozpoznaj swoje nieszczęście

Jeśli zdarza ci się być toksyczną osobą lub masz kogoś takiego w swoim otoczeniu warto zastanowić się, co sprawia, że tak się dzieje, że wyzwalają się takie a nie inne zachowania. Co jest przyczyną nieszczęścia, które wywołuje toksyczne reakcje. Taki wgląd w siebie może pokazać mechanizmy zachowań, pozwala zrozumieć własne uczucia.

Porzuć plany

Toksyczni ludzie bardzo często wbijają się na jednokierunkową ulicę. Mają w głowie wyobrażenie idealnego związku, rodziny, pracy, przyjaźni i tego się trzymają, te plany, które powstały w ich głowie chcą realizować, a przecież wiadomo, że to się nie udaje, że lepiej przyjmować to, co życie nam podsuwa. Nie jesteśmy w stanie wpłynąć na drugą osobę, by ta wpasowała się w nasze plany i wizje. Lepie otworzyć się na to, co dzieje się tu i teraz i dostrzegać wszystkie tego pozytywy.

Bycie toksycznym unieszczęśliwia, jest efektem jakiegoś większego problemu, którego nie chcemy dostrzec. Może czas się z tym zmierzyć i zacząć szczęśliwiej?


 

źródło: bustle.com


12 przejawów emocjonalnego nadużycia ze strony partnera. Wszystko „w imię miłości”

Redakcja
Redakcja
2 stycznia 2018
Fot. iStock/martin-dm
Następny

Nadużycie emocjonalne kojarzy się z agresywnym działaniem, które pozostawia głęboką rysę na psychice ofiary. Najczęściej jest to świadome działanie danej osoby, które u innej osoby wywołują emocjonalną traumę. Agresor na różne sposoby stara się zniszczyć poczucie wartości ofiary, zastraszyć ją próbując przejąć kontrolę nad jej zachowaniem i podkreślić swą dominację. 

Nadużycia emocjonalne mają najczęściej charakter długotrwały i przyjmują formę znęcania się nad ofiarą. Ale w wielu przypadkach nie muszą być tak dramatyczne czy spektakularne, by mogły od razu niepokoić. Raczej wkradają się do codzienności po cichu, w masce troski i szczególnego zainteresowania życiem bliskiej osoby.

Pod pozorem najlepszych intencji dzieją się rzeczy uzależniające ofiarę od np. zaborczego partnera, bez słowa sprzeciwu. Bo jak się gniewać na to, że najbliższa osoba chce dla nas jak najlepiej? Ale trzeba pamiętać, że dobrymi intencjami piekło jest wybrukowane i gdy tylko coś nas zaniepokoi, lepiej przyjrzeć się temu dokładniej, by móc zawalczyć o swoją niezależność.

12 przejawów emocjonalnego nadużycia ze strony partnera

1. Partner zagarnia twój czas dla siebie

Nic dziwnego, że zakochani w sobie ludzie najchętniej spędzaliby ze sobą każdą sekundę dnia i nocy. Tak jest na początku związku, a następnie w sposób naturalny wchodzą między nimi inne, codzienne sprawy i zajęcia. Jednak w sytuacji, w której partner namawia cię, byś rezygnowała ze swoich przyjemności, spotkań rodziną czy przyjaciółmi, by być z nim, nie jest to normalne i może kryć się za tym próba odcięcia cię od innych osób i uzależnienia od niego.

2. Nie chce, byś zwierzała się przyjaciółce

Partner może nalegać, by sprawy między wami nie wychodziły na światło dzienne. Denerwuje się kiedy odkrywa, że ​​rozmawiasz o swoich problemach z przyjaciółmi. Obawia się, że znajomi zauważą, kim on jest, i zasugerują, abyś odeszła. Utrzymując jakiekolwiek informacje o nim między wami, partner próbuje przejąć kontrolę.

3. Podkreśla stale, że jesteś jego całym światem

Jest zaborczy, zazdrosny i cały czas powtarza ci, że jesteś dla niego wszystkim i nie będzie umiał bez ciebie żyć. Robi wszystko, aby przekonać cię, że wszystko robi z wielkiej miłości. Ale on nie chce dla ciebie najlepszego związku, on chce po prostu mieć cię za wszelką cenę.

4. Podporządkowuje twoje plany pod jego własne

Próbuje zawężać twój świat i twoje plany, by zawsze było w nim wyłącznie miejsce dla niego.

5. Pomniejsza twoje osiągnięcia

Nie potrafi cieszyć się z twoich sukcesów, umniejsza wszystko, co robisz. Za to zawsze ma coś do powiedzenia, chcąc pogłębić twoją niepewność, byś nigdy nie czuła się wystarczająco dobrze, by go opuścić.

Strona 1 z 2
czytaj dalej

Zobacz także

exit-335818_1920

Może warto czasem wyjść z siebie i stanąć obok?

fot. iStock/ bowie15

Plotkowanie zbliża i daje nam… radość. Zaskoczeni?

Recepta na życie – nikt nam takiej nie wypisze

Recepta na życie – nikt nam takiej nie wypisze