9 zachowań inteligentnych ludzi, którzy potrafią radzić sobie z toksycznymi osobami

Redakcja
Redakcja
9 maja 2018
Fot. iStock/Sjale
Następny

Nie zawsze trafiamy dla dobrych ludzi, którzy kierują się w życiu szlachetnymi zasadami. Nietrudno znaleźć również takich, którzy wykazują szczególną tendencję do ciągłego krytykowania, robienia złośliwości lub przykrości. Część z nich po prostu nieświadomie popełnia błędy, ale pozostali działają z premedytacją, czerpiąc radość z robienia komuś krzywdy.

To właśnie toksyczni ludzie kradną energię i zabierają chęci do działania.

Co robić w starciu z toksyczną osobą?

Gdy na naszej drodze stają takie osoby, można albo ich unikać, albo próbować stawiać im opór. Zdecydowanie nie mamy większych szans, żeby próbować zmienić ich zachowanie. Unikanie nie jest wcale złą strategią, bo pozwala oszczędzić nerwy, ale są sytuacje, gdy jesteśmy skazani na takie towarzystwo, na przykład w pracy czy w najbliższej rodzinie, gdzie zwyczajnie nie da się omijać toksycznej osoby szerokim łukiem. W takim przypadku trzeba nauczyć się radzić z toksycznymi zachowaniami, aby nie pozwalać się wciągać w gierki czy przepychanki burzące spokój w życiu.

Każda inteligentna osoba stara się omijać niepotrzebne konflikty i stresujące sytuacje. Co więcej, mają oni swoje sprawdzone sposoby na to, jak funkcjonować w takim towarzystwie i nie oszaleć.

9 zachowań inteligentnych ludzi, którzy potrafią radzić sobie z toksycznymi osobami

1. Świadomość własnej siły

Osoby inteligentne, które mają znają swoją wartość, doceniają własne zdolności oraz rozumieją to, że ich zachowanie wpływa na inne osoby, są w łatwiejszej sytuacji od pozostałych towarzyszy toksycznej osoby. Samoświadomość i poczucie własnej siły daje spokój wewnętrzny, który pozwala się zdystansować. Trudno osobie świadomej swojej siły wciągnąć do nieuczciwych gierek.

2. Zdolność do wybaczania

Ludzie inteligentni wybaczają wyrządzone krzywdy, ale nie oznacza to jednocześnie, że zapominają każdą napotkaną przykrość. Roztropnie pamiętają o tym, co spotkało ich ze strony toksycznych ludzi, dzięki czemu pozwalają ponownie nadszarpnąć komukolwiek swojej dobroci i zaufania.

3. Zachowują neutralność emocjonalną

Najtrudniej zachować spokój w momencie, kiedy osoba toksyczna wytacza najcięższe działa. Inteligentni ludzie do końca trzymają fason, nawet jeśli kosztuje ich to wyładowanie się poza towarzystwem osoby toksycznej, na przykład przez bieganie czy relaksujący wieczór. Osoby inteligentne wiedzą, że stosowanie krzyku czy argumentu przemocy jest najgorszą możliwością, bo sprowadza ich do poziomu osoby toksycznej.

4. Ustalają granicę

Jasne ustalenie granic i respektowanie ich przestrzegania sprawia, że osoby toksyczne nie są na tyle odważne, aby próbować je złamać. O wiele chętniej manipulują tymi, którzy takiej siły nie mają. W takim przypadku codziennej styczności z osobą toksyczną, należy być stanowczym, ale uprzejmym, jednoznacznym i bezkompromisowym, bo to gwarantuje zbudowanie wokół siebie strefy bezpieczeństwa, chroniącą przed atakami.

strona 1 z 2
druga część artykułu na następnej stronie

5 rzeczy dotyczących twojego związku, które powinnaś zachować w tajemnicy

Redakcja
Redakcja
10 maja 2018
Fot. iStock/Jasmina007
Następny

Nie zawsze łatwo jest się powstrzymać przed dzieleniem się swoim szczęściem z innymi. Najczęściej plotkujemy z przyjaciółkami, bliskimi koleżankami przy kawie, sprzedając w mniejszym lub większym stopniu wiele szczegółów z naszego związku. Nie zawsze jednak jest to dobry pomysł, bo pewnych rzeczy nie powinno się opowiadać innym ludziom.

Pewnie, że kusi, aby złożyć na kimś ciężar swoich problemów, albo podzielić się radością, ale najczęściej to nie tylko niczego nie wnosi, ale może poważnie zaszkodzić związkowi.

5 rzeczy dotyczących twojego związku, które powinnaś zachować w tajemnicy 

1. Intymne zdjęcia

Na portalach społecznościowych galerie użytkowników aż pękają od zdjęć wszelakich. Można tam natknąć się i na zdjęcia z rodzinnych wycieczek, wspólnie spędzonego czasu na grillu, ale także sytuacji, którymi lepiej się nie chwalić. Pokazywanie nawet przyjaciółce zdjęć z waszych intymnych spotkań, czy aktów, jakie dla ciebie wykonał i wysłał w prywatnej wiadomości ukochany, jest bardzo, ale to bardzo złym pomysłem. To są granice, które nie powinny zostać przekroczone.

2. Finanse

Dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach, a kobiety dbające o swój związek też nie powinny o nich rozmawiać ze znajomymi. Ponieważ finanse często bywają powodem rodzinnych kłótni i problemów, należy je rozwiązywać wyłącznie z osobą która ma coś w temacie do powiedzenia. Opowiadanie przyjaciółce, a tym bardziej koleżance o problemach finansowych była zabójcze. Skargi na kwestie finansowe zostaw dla siebie i rozwiąż ten problem z partnerem.

3. Nagłaśnianie kłótni

Pewnie nie raz korci cię, by poskarżyć się przyjaciółce na kłótnie czy różne niesnaski z partnerem. Pamiętaj jednak, że jeżeli już coś się stało i zostało wyjaśnione, nie ma sensu do tego wracać. Spory są zupełnie normalne w każdym związku, to zwykłe życie. Zamiast skarżyć na partnera koleżankom, naucz się iść na kompromis. A gdy walka między wami się kończy, nie ma sensu ponownie rozgrzebywać jej w rozmowie z inną osobą.

strona 1 z 2
druga część artykułu na następnej stronie

Jak zatrzymać toksyczne koło stresu, czyli przestań się „nakręcać”

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
9 maja 2018
Fot. iStock/Marjan_Apostolovic
Fot. iStock/Marjan_Apostolovic

Do kogo zwracasz się o wsparcie, gdy przeżywasz trudny moment? W jaki sposób rozmawiasz o swoich problemach? Oczekujesz jedynie tego, że ktoś cię wysłucha, czy pragniesz konkretnych porad? Jak to się dzieje, że zamiast się uspokoić, „nakręcasz” się jeszcze mocniej? I dlaczego obarczasz innych odpowiedzialnością za swoje trudne emocje, zamiast zacząć sobie z nimi radzić? 

Badania pokazują, jak ważne jest dla nas poczucie społecznej więzi i wsparcia ze strony ludzi z naszego otoczenia. Jednak nie wszystkie formy wsparcia są sobie równe. Czasami granica między pomaganiem a przeszkadzaniem w rozwiązaniu problemu jest bardzo ”cienka”. I błędne koło stresu się zamyka. Co więc robić, by je przerwać? Jak samemu radzić sobie ze stresem?

Praktykuj współczucie, ale nie bądź też dla siebie zbyt pobłażliwy

Często po prostu coraz bardziej świadome przeanalizowanie naszych zachowań i mechanizmów reagowania na stres pomoże nam znaleźć rzeczywiste rozwiązanie.  Zamiast oceniać siebie lub popadać w nadmierny samokrytycyzm, poobserwuj siebie i zobacz jakie sytuacje wywołują w tobie agresję, jakie złość, a jakie poczucie beznadziei. Wspóczucie to zrozumienie.

Przejdź do aktywnego rozwiązywania problemów

Nic tak nie zmniejsza poziomu stresu, jak świadomość, że „wreszcie coś się zaczyna dziać”, że stagnacja ustępuje. Zła wiadomość polega na tym, że nic się samo nie dzieje. To ty musisz wziąć się do roboty, a nie czekać aż ktoś rozwiąże twoje problemy. Podejdź do tego zadaniowo. Zrób listę tego, co realnie możesz teraz zrobić. Zobaczysz, jak stres ustępuje, a „zła adrenalina” zamienia się w motywację.

Wzmocnij swoje inne strategie radzenia sobie ze stresem

Przestań liczyć na to, że ktoś (lub czyjaś obecność) cię uspokoi. Opracuj rutynową procedurę „samodzielnej opieki”. Kiedy zobaczysz, że sam potrafisz opanować stres – czy to głęboko oddychając, czy przypominając sobie w głowie swoje mocne strony i swoje dotychczasowe osiągnięcia – nabierzesz większej pewności siebie. Następnym razem stres już cię tak nie sparaliżuje.


Na podstawie: psychologytoday.com

 


Zobacz także

Fot. Archiwum prywatne

Od lekarza usłyszałam – nikt pani nie obiecywał macierzyństwa pięknego. Przeczytałam: śmiertelna, nieuleczalna choroba

7 tekstów, których wszystkie kobiety mają serdecznie dość

7 tekstów, których wszystkie kobiety mają serdecznie dość

Rozwiązanie akcji "List do męża"

Regulamin akcji: „LIST DO MĘŻA”