Go to content

5 typów perswazji, którym nieświadomie ulegasz każdego dnia

Fot. iStock / Rohappy

Znasz to? Rozmawiasz z koleżanką na temat nowego cięcia i koloru włosów. Wszystko już obmyśliłaś, ale po rozmowie, mimo wcześniejszego zdecydowania, zaczynasz skłaniać się w zupełnie innym kierunku. Nie, koleżanka wcale cię do zmian usilnie nie namawiała, ale ziarno zwątpienia zostało zasiane. 

Albo wybierasz się na zakupy po konkretne produkty z listy, a w twoim koszyku ląduje to, co nie miało się tam znaleźć. Niby drobnostki i majątku nie kosztują, ale i tak coś ci zgrzyta. Jak to się dzieje, że robisz coś trochę wbrew swoim początkowym postanowieniom? Różnego rodzaju reklamy czy zachęcająca do czegoś rozmowa, wcale nie zmusza cię do wykonywania odgórnych poleceń.

Umiejętność perswazji daje uczciwą przewagę

Perswazja to zdolność do wywierania wpływu na drugą osobę w uczciwy sposób, co odróżnia ją od manipulacji. W przypadku perswazji druga osoba wie, że chcemy ją przekonać do czegoś, bo nie robimy z tego tajemnicy. Manipulując informacjami, ukrywamy ten szczegół. Umiejętność perswazji daje przewagę, bo dzięki niej można uczciwie osiągnąć założony cel. Istnieje 5 sposobów na wpływanie na opinię innych osób, które zaliczamy do umiejętności perswadowania.

1. Teoria torowania

Często wykorzystywana w nienachalnych reklamach, opiera się na sieci skojarzeń zawartych w naszej pamięci. To subtelne zachęcanie np. do zakupu kawy zbożowej, często odnosi się do skojarzeń z dzieciństwem, co pomaga nam podjąć decyzję o zakupie.

2. Zasada wzajemności

Jeśli coś komuś dajesz, oczekujesz wzajemności. Podobnie to działa w przypadku gratisowego produktu do spróbowania od hostessy — kupujesz drugi produkt tej samej marki, by się w pewien sposób odwdzięczyć i przy okazji uzupełnić konieczne zapasy.

3. Reguła niedostępności

Wystarczy użyć hasła „do wyczerpania” zapasów, aby wzmocnić poczucie konieczności jak najszybszego zakupu czy działania. Nie lubimy, gdy okazja przechodzi nam koło nosa, więc reagujemy w obawie, że dla nas może zabraknąć.

4. Hipoteza wzmocnienia

To wpływ na postawę drugiej osoby, poprzez zgadzanie się z jej stanowiskiem. Jeśli chcemy przekonać kogoś do czegoś, wystarczy poprzeć jej opinię na dany temat. Jeśli druga osoba spostrzeże, że myślimy tak samo, siła argumentów będzie większa.

5. Teoria manipulacji

Tu perswazja ociera się o manipulację, ale bez zatajania intencji. Polega ona na przekazywaniu kompletnych i prawdziwych informacji wprost, z użyciem siły przekonywania. Tu ważna jest komunikacja niewerbalna i wyjaśnienie tematu w jasny, logiczny sposób. Jeśli wiemy, o czym mówimy i jesteśmy przekonani o słuszności poglądów, przekonamy do tego rozmówcę.


 

źródło: pieknoumyslu.com