5 etapów związku. Sprawdź, gdzie teraz jesteście

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
20 lipca 2018
Fot. iStock/bernardbodo
 

Na początku związku zawsze jest pięknie. Osoba, w której się zakochujemy, jawi się nam jako ktoś naprawdę wyjątkowy, stworzony tylko dla nas. Niezależnie od tego, czy związek rozwija się troszkę dłużej ewoluując z przyjaźni, czy miłość pojawia się nagle, jak za uderzeniem pioruna, odczuwane emocje są tak samo intensywne.

Nowo rozkwitający związek wywołuje radość, szczęście, pojawia się pragnienie wspólnej przyszłości. Jednak upływający czas sprawia, że wielkie zauroczenie kiedyś mija i nadchodzą kolejne etapy miłości.

5 etapów związku, których doświadczy każda para

1. Wielkie zauroczenie

Naukowcy twierdzą, że pierwsze uderzenie miłości —  etap spoglądania na drugą osobę przez różowe okulary, może trwać mniej więcej 18 miesięcy. To daje niespełna 2 lata, podczas których zakochani nie widzą świata poza sobą, nie dostrzegają wad, odczuwają tzw. motyle w brzuchu. Wówczas świat wydaje się piękny, a wszystkie przeszkody możliwe do pokonania.

2. Zdejmujemy różowe okulary

Po pewnym czasie każde zauroczenie musi ustąpić miejsca rzeczywistości i chłodnemu spojrzeniu na nią. Pojawiają się pierwsze wątpliwości, rysy, zgrzyty. Zauważamy wady drugiej osoby i zadajemy sobie pytania o to, czy aby na pewno relacja jest taka, o której marzyliśmy. Rozbieżności powodują kłótnie i trudności w porozumieniu się, co odbija się na związku.

3. Zmagania z codziennością

Ten etap można określić czasem walki charakterów, ponieważ partnerzy wpływają na siebie, codzienność bywa intensywna, szczególnie gdy partnerzy mieszkają już ze sobą. Para oswaja różne przyzwyczajenia, ustala pewne reguły i normy, wypracowuje kompromis.

4. Podsumowanie

Potrzeba podsumowania całokształtu relacji często wiąże się z osławionym „kryzysem 7 roku”, czyli etapem, który silnie wstrząsa wieloma parami. Narastają liczne wątpliwości, pojawia się niezgoda na pewne rzeczy, brak umiejętności porozumienia. To swoisty test dla uczucia, z którego nie każdy związek wychodzi zwycięsko. Pojawia się potrzeba podsumowania tego, co do tej pory się zdarzyło i oszacowania szans na to, co jeszcze może mieć miejsce.

5. Stabilizacja

Po czasie pytań i wątpliwości, kryzysowych sytuacji, pary, które go przetrwały wchodzą w etap zaufania. Stabilizacja, która ich dotyczy daje mocną podstawę do spokojnego planowania przyszłości. Gruntuje się prawdziwe zaufanie, bliskość, świadomość tego, że druga osoba jest, tą, która będzie towarzyszyć nam w dalszej drodze przez życie.

źródło:  www.ofeminin.pl


Teoria rozbitego okna. Kiedy prawo i zasady moralne nie obowiązują

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
20 lipca 2018
Fot. iStock/Daisy-Daisy
 

Wyobraź sobie, że jesteś na ulicy. Idziesz i jesz mandarynki, a kiedy już skończysz, w dłoni zostają ci skórki, które chcesz gdzieś wyrzucić. Uświadamiasz sobie, że kosz na śmieci jest bardzo daleko, po chwili patrzysz na ziemię. Jeśli zauważysz, że leżą tam już jakieś śmieci, prawdopodobieństwo, że rzucisz skórkę. Ale jeśli zauważysz, że na ziemi nic nie leży, pomyślisz dwa razy, zanim rzucisz je byle gdzie. To zjawisko wyjaśnia to teoria rozbitej szyby.

Teoria rozbitej szyby, przewiduje, że niedoskonałości w otoczeniu będą generować w nas wrażenie, że prawo nie istnieje. A w sytuacji, w której nie ma standardów, jest bardzo prawdopodobne, że pojawią się zachowania przejawiające cechy wandalizmu.

Doświadczenie z wybitą szybą  

Profesor Phillip Zimbardo, znany ze swojego doświadczenia z więzienia w Stanford przeprowadził pewien eksperyment. Zostawił dwa samochody, jeden w sąsiedztwie w ubogiej i konfliktowej okolicy, a drugi w bogatej i spokojnej.

Wynik nie jest trudny do przewidzenia. Samochód, który znajdował się w „biednej” strefie, po kilku godzinach został splądrowany, podczas gdy drugi pozostał w nienaruszonym stanie. Z tym wynikiem łatwo wyciągnąć następujący wniosek: ubóstwo i marginalizacja są „winne” przestępstwa.

Po tygodniu samochód w biednej dzielnicy był już w opłakanym stanie, podczas gdy samochód z dzielnicy bogatej, nadal jak nowy. Naukowcy postanowili zmienić coś w sytuacji i wybili okno samochodu, który był w doskonałym stanie. Wówczas i ten samochód został doszczętnie splądrowany

Końcowy wniosek jest taki, że przyczyną nie jest ubóstwo, ale fakt, że rozbite szkło w porzuconym samochodzie tworzy wrażenie braku zainteresowania i niedbalstwa, które z kolei kreują poczucie braku prawa, norm i zasad. Potłuczone szkło stwarza wrażenie, że wszystko jest możliwe.

Metro w Nowym Jorku, w latach 80-tych, było najbardziej niebezpiecznym miejscem w mieście. Korzystając z teorii rozbitego okna jako punktu odniesienia, zaczęto naprawiać wszelkie zniszczenia dokonane przez wandali metra. Zanieczyszczenia zniknęły, graffiti również, naprawiono kasowniki i wreszcie możliwa była kontrola biletów. W rezultacie metro stało się bezpiecznym miejscem.


Na podstawie: nospensees.fr


Sześć rzeczy, których używasz codziennie, a powinieneś czyścić częściej niż ci się wydaje

Redakcja
Redakcja
20 lipca 2018
Fot. iStock / gradyreese

Na co dzień sprzątamy, ogarniamy mieszkanie tak, by można było się w nim spokojnie poruszać Jednym kurz przeszkadza bardziej, innym mniej, ale załóżmy, że ogólnie staramy się utrzymać porządek. Może się nam wydawać, że regularne sprzątanie wystarczy, ale prawdopodobnie większość z nas zapomina o rzeczach, które czyszczenia naprawdę wymagają i to częściej niż nam się wydaje.

Szczoteczka do zębów

Wszyscy wiemy, że aby mieć zdrowe zęby, powinniśmy je myć dwa razy dziennie. Tymczasem zapominamy zupełnie o czyszczeniu szczoteczki, po prostu ją wymieniamy raz na jakiś czas uważając, że to wystarczy.

Tymczasem powinniśmy umyć ją raz w tygodniu gorącą wodą z dodatkiem pasty do zębów. Szczoteczką wyczyścić całą powierzchnię łącznie z zakamarkami. Spłukać i zostawić do wyschnięcia. Albo dodać do czystego kubka płyn do płukania jamy ustnej i na całą noc włożyć do niego szczoteczkę.

Materac

Wiele osób nigdy nie czyściło swojego materaca, myśląc, że wystarczy tylko zmienić prześcieradło. A przecież to na materacu spędzamy od 6 do 8 godzin dziennie.

Powinniśmy pamiętać, że materace pochłaniają brud, kurz, pot i pozostałości organiczne, takie jak martwe komórki skóry i włosy. Wszystko to razem tworzy piękny dom dla roztoczy. Aby je zatrzymać i zmniejszyć ryzyko wystąpienia alergii lub zapalenia skóry, należy czyścić materac przynajmniej raz w miesiącu.

Jak to zrobić? Posyp sodą oczyszczoną cały materac. Rozpyl wodę tak, aby ją zwilżyć, ale by nie zmoczyć materaca. Odczekaj 15 minut, a następnie wyszoruj materac gąbką i wodą z mydłem. Spłucz i wysusz na świeżym powietrzu.

Pościel

Idealnie byłoby zmieniać pościel dwa razy w tygodniu, a przynajmniej raz. Zmiana pościeli sprawi, że materac będzie dłużej czystszy, a roztocza wolniej się będą rozwijać.

Buty

Dobrze wiemy, że aby zrobić na kimś dobre pierwsze wrażenie, powinniśmy mieć czyste buty. I tak, jak czyścimy je z zewnątrz, tak rzadko dbamy o środek. Tymczasem możesz użyć miękkiej, suchej szmatki ze specjalnym mydłem, co zabije bakterie i usunie pot powodujący nieprzyjemny zapach. Następnie spryskać buty dezodorantem do tego przeznaczonym i zostawić do wyschnięcia.

Szczotka do włosów

Możesz używać swojej szczotki do włosów codziennie, ale ona też musi być czyszczona raz na jakiś czas. Jeśli o to zadbasz, zapobiegniesz gromadzeniu się martwych komórek skóry, co z kolei sprawi, że twoje włosy będą zdrowsze.

Jak wyczyścić szczotkę do włosów? Użyj szamponu rozcieńczonego w wodzie i zanurz w tej mieszance szczotkę na całą noc. Rano spłucz wodą.

Telefon komórkowy

Telefony są przy nas nieustannie – w pokoju, kuchni, łazience, są więc idealnym domem dla bakterii i wirusów. Aby zapobiec infekcji, należy codziennie czyścić telefon ściereczką z mikrofibry z użyciem kilku kropel płynu do czyszczenia okien. Codziennie.

I co wy na te rady? Zaskoczyło was coś?


źródło: Step to health

 


Zobacz także

10 wskazówek jak żyć zdrowo, szczęśliwie i w poczuciu spełnienia

Jak spalić 205 kalorii w 15 minut? Akcja #Łap ENDORFINY, wyzwanie #6

Co najbardziej w sobie lubisz? Akcja „Oh!Mamo – jestem kobietą” wyzwanie #2