3 sposoby narcyzów, aby cię wykorzystać

Karolina Krause
Karolina Krause
17 stycznia 2017
Fot. iStock/kieferpix
Fot. iStock/kieferpix
 

Bardzo dużo mówi się dzisiaj o narcyzach. Najczęściej kojarzymy ich jako niezdolnych do kochania, skupionych na sobie egoistów. Ale narcyzm znacznie wykracza poza te ramy. Takim osobom brak jest jakiekolwiek zdolności do współodczuwania, używają ludzi do zaspakajania własnych potrzeb. A gdy nie widzą już dla siebie żadnej korzyści z trwania w relacji, porzucają ich bez większych skrupułów. To urodzeni manipulatorzy, którzy doskonale wiedzą, jak przekonać innych, aby dali im to czego pragną.

Oto 3 główne techniki, których używają, aby to osiągnąć:

Trzeci do pary

Czyli inaczej triangulacja. Narcyzi posługują się nią, aby utrzymać kontrolę w związku. By łatwiej tobą manipulować wciągają do konfliktu osobę trzecią.

Mogą na przykład używać jej zarówno do wzbudzenia w tobie zazdrości, jak i pozbycia się problemu. Gdy sprawy zaczną za przybierać niebezpieczny obrót, a ty zażądasz wyjaśnień, w łatwy sposób odbiją piłeczkę, mówiąc: „Szkoda, że nie jesteś taka jak ona”.

Jeśli kiedykolwiek zauważysz coś takiego w swoim związku, lepiej spakuj walizki zawczasu. Bo będzie już tylko gorzej.

Dysonans poznawczy

Narcyzi doskonale zdają sobie sprawę ze swoich przywar, dlatego już od dziecka skrupulatnie starają się je ukrywać. Co gorsza z biegiem lat coraz lepiej zaczyna im to wychodzić.

Zanim zdążysz zorientować się z jaką osobą przyszło ci się związać, ona opanuje tę technikę do perfekcji. Doprowadza to do tego, że ludzie starają się racjonalizować krzywdzące zachowania narcyzów, na podstawie troskliwej i empatycznej maski, którą stworzyli specjalnie na takie okazje.

Idealizacja, dewaluacja, odrzucenie

To cykl, który powtarza się w niemal każdym związku z narcyzem.

Początek relacji zaczyna się od idealizacji. Pozwoli ci poczuć, że jesteś dla niego najważniejszą osobą w jego życiu. Codziennie będzie zasypywać cię komplementami i pochlebstwami. Może nawet usłyszysz, że jesteś jego bratnią duszą. A wszystko po to byś połknęła haczyk i zechciała traktować go w taki sam sposób.

Zanim jednak się obejrzysz sytuacja obróci się o 180 stopni. Zamiast słodkich słówek i komplementów, zaczniesz uczyć się przyjmować krytykę za wszystko co robisz. Możliwe, że od czasu do czasu uda ci się zgarnąć jakąś pochwałę, ale głównie będziesz karana za każde „niepożądane” zachowanie. W tej fazie dokładnie uda ci się zapoznać ze słowem „przemoc psychiczna”.

Jeżeli do tej pory sama od niego nie odejdziesz, on sam w końcu to zrobi. Kiedy zorientuje się, że nie jest w stanie odebrać ci nic więcej, porzuci cię w najbardziej krzywdzący sposób. Odchodząc do innej lub upokarzając cię przed innymi.

Jeśli więc jesteś pewna, że facet, z którym się spotykasz to stuprocentowy narcyz – oszczędź sobie cierpienia – odejdź nim cykl zdąży się zamknąć.


Źródło: dailyvibes.org


Uprawiasz sport? Pamiętaj o czterech rzeczach, by uniknąć kontuzji

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
17 stycznia 2017
Fot. iStock/lzf
Fot. iStock/lzf
 

Nie ma co ukrywać, że aktywność fizyczna ma coraz więcej zwolenników. Przez lata trudno było nasze społeczeństwo nakłonić do wysiłku, a tymczasem teraz sport stał się naszym ulubionym hobby. I bardzo dobrze, bo nic tak nie poprawia naszego samopoczucia, jak zastrzyk endorfin podczas treningu.

Biegamy, chodzimy na siłownię, na fitness, oferta dla tych, którzy postanowili wstać z kanapy i trochę się poruszać jest naprawdę bardzo bogata. Niestety, często wpadamy z jednej skrajności w drugą.

Bywa, że nie uprawialiśmy sportu przez wiele lat siedząc za biurkiem, telewizorem i nagle podejmujemy decyzję: „od dziś zmieniam swoje życie”. Kupujemy dresy, buty do biegania i ruszamy na podbój sportowego świata zapominając, że jesteśmy amatorami, a nie zawodowcami posiadającymi całe zaplecze fizjoterapeutyczne.

Wpadamy w sidła presji, którą sami sobie narzucamy, by osiągać coraz lepsze wyniki: szybciej biegać, wyciskać coraz cięższe ciężary, rozszerzyć swoją aktywność o kolejne aktywności fizyczne. A przecież sport ma być dla nas przede wszystkim przyjemnością, sposobem na relaks, na radzenie sobie ze stresem, a nie kolejną poprzeczką stawianą sobie bardzo wysoko.

Takie nastawienie, to droga donikąd, bo albo się zrazimy nie potrafiąc osiągnąć wyników, które sobie zaplanowaliśmy, albo…. Skończymy naszą przygodę ze sportem przez urazy. Tak, urazy to największa zmora sportowych amatorów. Najczęściej bolą nas kolana, stopy, stawy – dlaczego? Bo zapominamy o kilku ważnych kwestiach, które uchronią nas przed kontuzjami.

Rozgrzewaj się

Kompletnie niedoceniana przez amatorów, a to przecież od niej powinno się zacząć każdą aktywność fizyczną. Rozgrzewka wbrew temu, co sądzimy jest najważniejszym elementem treningu. To właśnie podczas rozgrzewki wzmacniamy więzadła, stabilizujemy stawy i dotleniamy nasz organizm, poprawiamy także ukrwienie i strukturę mięśni. Kiedy ćwiczymy pod okiem fachowców, rozgrzewka jest stałym elementem naszego treningu, kiedy uprawiamy sport sami – biegamy, chodzimy z kijkami, często ją pomijamy, a to pierwszy krok do urazów.

Mierz siły na zamiary

Wiem, że my byśmy chcieli więcej, mocniej i lepiej, ale nie zawsze się tak da. Nie musisz być najszybsza, nie musisz chodzić codziennie na ćwiczenia. Ważne, żeby słuchać swojego organizmu. On nam dokładnie podpowie, na ile go stać. Nie można od razu biegać maratonów, startować w triathlonie bez odpowiedniego przygotowania się. Znajdź aktywność, w której czujesz się najlepiej, która naprawdę sprawia ci przyjemność, a potem krok po kroczku – koniecznie małym – wyznaczaj sobie cele do osiągnięcia. Nie musisz wcale wspinać się na Mount Everest i zakładać, że przebiegniesz ultramaraton. Codzienna choćby półgodzinna porcja aktywności to już naprawdę duże osiągnięcie.

Rozciągaj się

Tak jak o rozgrzewce, tak samo zapominamy o rozciąganiu się, które powinno mieć miejsce na koniec treningu. To także bardzo ważny element naszej aktywności – pozwala utrzymać nasze ścięgna w dobrej formie, zapobiega przykurczom mięśni, poprawia ogólną sprawność naszego organizmu.

Pozwól sobie na regenerację

Pamiętaj, że na wszystko powinien znaleźć się czas i miejsce, także na sport i… odpoczynek. Tak, jak ważna dla naszego organizmu jest aktywność fizyczna, tak samo ważna jest regeneracja. Dlatego musimy dawać sobie przyzwolenie na odpoczynek, wspierać naszą aktywność odpowiednią dietą, która dostarczy nam energii, a także zadbać o regenerację. Może to być kąpiel w wannie z aromatycznymi olejkami i solami, wyjście na saunę, poleżenie z nogami do góry i poczytanie książki, zamiast kolejnego treningu. Aby uniknąć urazów musimy pozwolić naszym mięśniom, stawom i kościom odpocząć.

O jakiej części ciała zapominamy? Najczęściej o naszych stopach, a przecież to dzięki nim możemy być aktywni. Ból stóp odbiera nam całą przyjemność aktywności, dlatego właśnie o nie powinniśmy zadbać w sposób wyjątkowy. Pamiętać o odpowiednim obuwiu, o pielęgnacji naszych stóp. Warto w tej kwestii zaufać profesjonalistom.

Gabinety podologiczne takie jak FootMedica dzięki zastosowaniu nowoczesnego komputerowego badania stóp pozwolą na dokładną diagnostykę tego, co się dzieje z naszymi stopami i w jaki sposób można nam pomóc. Pomoc w zakresie podologii ortopedycznej jaką niesie FootMedica określa wpływ zaburzeń w obrębie stopy na wyższe piętra narządu ruchu, np. kolano, biodro, a nawet kręgosłup. Tak – bardzo często nie zdajemy sobie sprawy, że prawdziwą przyczyną bólu kręgosłupa czy biodra jest uraz stopy.

Mat. prasowe

Mat. prasowe

FootMedica pomaga osobom, które cenią sobie aktywny tryb styl życia (np. biegacze), a także tym, którzy ze względu na charakter pracy  szczególnie muszą zadbać o swoje stopy. Oferta kliniki skierowana jest do osób dorosłych, starszych oraz dzieci.

Leczenie odbywa się przy zastosowaniu zabiegów pielęgnacyjnych i leczniczych. Pacjent uzyska również szczegółowe informacje o przyczynach powstania i sposobach uniknięcia nawrotu dolegliwości.

Warto pamiętać, że aktywność fizyczna powinna iść w parze i dbałością o nasz organizm. Chcesz uprawiać sport? Zrób wszystko to, co niezbędne, by uniknąć kontuzji.

UWAGA! Jeśli chcielibyście wykonać diagnostykę leczenia stóp, zapraszamy do Kliniki Zdrowej Stopy FootMedica. Na hasło „ohme” otrzymacie 20% zniżki na badanie stóp. Oferta jest ważna do 13 lutego 2017 roku. Serdecznie zapraszamy, bo o swoje zdrowie warto dbać.


Artykuł powstał przy współpracy z Klinika Zdrowej Stopy FootMedica

 


Kobiety mówią dość! Nie składamy parasolek i zapraszamy was na bardzo ważną dyskusję zorganizowaną przez Koalicję Mam Prawo

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
17 stycznia 2017
Fot. Screen z Facebook Koalicja Mam Prawo.
Fot. Screen z Facebook Koalicja Mam Prawo.

Nie składamy parasolek, przed nami ważne wydarzenie! Kto z Warszawy lub okolic, niech koniecznie zainteresuje się debatą, zorganizowaną przez Koalicję Mam Prawo. Dyskusję pod hasłem „Kobiety mówią dość”, poprowadzi Paulina Młynarska, a spotkanie będzie dotyczyło kwestii poszanowania prawa kobiet do decydowania o swoim życiu intymnym, o posiadaniu lub nieposiadaniu dzieci.

Bądźcie koniecznie 18 stycznia w MiTo art. café books w Warszawie, o godzinie 17:00. Do udziału w Koalicji zostali zaproszeni przedstawiciele środowisk lekarskich (seksuolodzy, ginekolodzy), prawnicy, przedstawiciele organizacji pozarządowych działających na rzecz praw kobiet oraz edukatorzy seksualni.

Swój udział potwierdzili:

1. Paulina Młynarska, publicystka i działaczka społeczna (moderatorka debaty)
2. Draginja Nadażdin, Dyrektorka Stowarzyszenia Amnesty International
3. prof. dr hab. n. med. Violetta Skrzypulec-Plinta, lekarz ginekolog
4. dr n. med. Krzysztof Gojdź, lekarz medycyny estetycznej
5. dr n. med. Grzegorz Południewski, lekarz ginekolog
6. Piotr Schramm, adwokat
7. Eliza Michalik, publicystka
8. Justyna Suchecka, publicystka
9.  Sylwia Kubryńska, pisarka
10. Olga Kozierowska, publicystka, działaczka społeczna
11. Magdalena Chorzewska, psycholożka
12. Marta van der Toolen, właścicielka kliniki in vitro, była pacjentka
13. Monika Wielichowska, Platforma Obywatelska
14. Monika Rosa, Nowoczesna
15. Marcelina Zawisza, Partia Razem
16. Anna-Maria Żukowska, Sojusz Lewicy Demokratycznej
17. Barbara Baran, Dziewuchy Dziewuchom
18. Ewa Dąbrowska-Szulc, Przewodnicząca Stowarzyszenia Pro Femina
19. Ewa Borguńska, Przedstawicielka Organizacji Protest Kobiet

Stop ograniczeniom praw kobiet w Polsce!


Zobacz także

Fot. Materiały prasowe

Ferie w hotelu przyjaznym dzieciom, weganom oraz miłośnikom SPA? To możliwe!

Fot. Screen /Power of Positivity

Krótka opowieść o nadziei. Wzruszająca historia o tym, czym jest wiara w to, że jesteśmy w stanie pokonać najgorsze

Fot. iStock/skynesher

Naukowcy wyliczyli, ile czasu trzeba leżeć w wannie, żeby schudnąć. Tak, to możliwe!